Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:54

Nathachou schreef:
Ik vind dat Abortus niet kan ... Ik vind het moord, en ja ik weet dat het kortzichtig klinkt Knipoog.
Maar even over kinderen die met 13 al een abortus plegen ...
Sorry, maar met 13 jaar vind ik eigenlijk niet dat je al seks kan hebben ... Je bent een kind, in ontwikkeling en als je dan per ongeluk zwanger raakt, kun je de verantwoordelijkheid niet aan ... Een kind van 13 hoort bij wijze van spreken nog met haar poppen en barbies te spelen Vork maar nog niet aan seks toe is.

Ok, laten we eens heel erg ver terug grijpen in de tijd ... Oorspronkelijk was seks bedoeld om je voort te planten. Niet perse om er lol aan te hebben Knipoog dus als je zwanger werd, hoorde dat gewoon. Eigenlijk hoort het erbij als gevolg voor dat wat je gedaan hebt.
Tegenwoordig is dat natuurlijk allang niet meer zo. Maar dat nou kinderen van 13 al daaraan beginnen, ik moet er niet aan denken. Ik zou er niet aan moeten denken dat het zusje van me vriend nu al seks zou hebben, of mijn zusje over 3 jaar ... Het zijn kinderen! En jah tuurlijk, velen zullen zeggen dat sommige al volwassen genoeg zijn om seks te hebben ... Nou, duidelijk niet! Als ze echt zo volwassen waren als ze zich voordoen, zouden ze ook voor een kind moeten kunnen zorgen. Maar nee, dan zijn het opeens weer kinderen en kun je ze daar niet mee op zadelen. Als je als kindzijnde al seks hebt, moet je ook de gevolgen kunnen dragen. Je bent pas volwassen genoeg ervoor, wanneer je dus ook voor een kind zou kunnen zorgen ...

Als je volwassen bent ligt het anders, maar toch ben je voor je eigen daden verantwoordelijk. Ik vind niet dat je een kind weg kan laten halen, kunt vermoorden, want je hebt het zelf toch uitgelokt, ookal deed je het veilig en al. De kans is er altijd! En ik denk idd ook dat er genoeg andere mogelijkheden zijn om je voor een zwangerschap te beschermen ... Je moet het voorkomen, niet pas in actie komen wanneer het eigenlijk al te laat is. Als je door de pil heen zwanger raakt, tsjah kan gebeuren, maar je weet eigenlijk dus ook bij jezelf dat dat kan gebeuren ... Om dat te voorkomen zijn er dan bijvoorbeeld ook condooms. Het is in veel gevallen gewoon veels te makkelijk gedacht, de meeste staan er eigenlijk niet eens bij stil.

Ik vind dat abortus verboden moet worden eigenlijk. Waarom? Omdat veel mensen zoals ik net al zei veels te makkelijk erover denken. Het is tegenwoordig ook veels te makkelijk geworden. Mensen ne*ken wat af, als ze zwanger raken is het van ach, dan pleeg ik wel even een abortus en gaan ze weer door. Klinkt miss overdreven, maar zo is het in sommige gevallen wel. Jammer voor diegene die alles eraan gedaan hebben om niet zwanger te raken, en het toch zijn (al moet ik zeggen, als je echt geen kinderen wil, kan je ook aan sterelisatie denken Knipoog). Er zijn altijd een paar die het voor de rest verpesten Knipoog. Maar zolang dat zo is, zie ik geen andere oplossing. Veel kinderen die onnodig (imo) vermoord worden omdat de mens tegenwoordig vaak gewoon te lui is of geen zin heeft om over de gevolgen na te denken. Erg jammer voor diegene die het wel doen ...

Lang verhaal, beetje warrig geschreven Bloos hoop dat jullie mijn punt wel begrijpen Lachen.
Gr.
Naatje
Vrouwelijk
17 jaar

ik denk dat jij hier al goed over nagedacht hebt Haha! heel volwassen *LOL* OK dan!
ik vind wel dat sex moet kunnen op jonge leeftijd,maar alleen de pil is zowiezo niet voldoende Cool je moet je juist tegen alle SOA beschermen,dat doe je met een condoom.
en dan ben je gelijk dubbel safe Haha!

ik vind het erg stom dat iedereen tegenwoordig maar sex heeft en het ZONDER condoom doet
het lijkt wel of niemand zich realiseerd wat je op kan lopen,ook een infectie die niet zichtbaar is maar je wel onvruchtbaar kan maken Clown

maar sex voor het huwelijk moet in mijn ogen kunnen hoor,daar hoef je niet mee te wachten tot je ook echt kinderen zou willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:58

Nathachou schreef:
Ik vind dat abortus verboden moet worden eigenlijk. Waarom? Omdat veel mensen zoals ik net al zei veels te makkelijk erover denken.

Verbieden heeft (en dat is ruimschoots bewezen in allerlei landen en situaties) vooral tot gevolg dat er heel veel illegale abortussen plaatsvinden, met alle risico's vandien voor de moeder, en evt voor het kind (kinderen die wel voldragen worden na een mislukte abortus, maar wel een afwijking hebben vanwege de poging, of kinderen die niet gewenst zijn en gewoon worden achtergelaten). Dat zijn nogal reele bezwaren (zie mijn link op een voorgaande pagina voor meer informatie)

En het lijkt er niet op dat het leidt tot minder ongewenste zwangerschappen of verantwoorder seksueel gedrag.

Ik snap best dat je niet blij bent met abortussen, en ook ik voorkom dat liever, maar, verbieden helpt niet.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:59

Over seks voor het huwelijk heb ik niks gezegd Knipoog dat moet imo ook wel kunnen.
Maar niet op 13-jarige leeftijd! Misschien moet het op jonge leeftijd kunnen, maar niet met 13 jaar Knipoog want dan kan je de gevolgen ervan nog niet aan. En eerlijk gezegd denk ik niet dat ook maar de helft er echt klaar voor is ... Tegenwoordig laten ze zich zo vaak intuinen door allemaal oudere jongens die het wel hebben en probeer jij maar eens als zo'n "ukkie" nee te zeggen ...
Als 13 jarige maak je je druk over vervelende jongens in de klas, over make-up en al, maar niet over seks en abortus ... Dat is wat voor "volwassenen" Knipoog.

Terrorita: Mwah, ik ben wel christelijk opgevoed, maar dan protestants, niet katholisch. Maar zelf hoef ik niet echt veel van de kerk te hebben, ik geloof op me eigen manier Lachen.
Gr.
Naatje

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:01

Maarja, ook getrouwde mensen kunnen besluiten dat ze geen kinderwens hebben Knipoog Vind je dan toch dat die mensen een kind maar moeten houden?

EN ben het met shadow eens, als je het gaat verbieden krijg je wantoestanden met breinaalden etc.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:03

Shadow: Klopt, verbieden helpt eigenlijk niet. Maar strengere maatregels wel denk ik. Het is gewoon veels te makkelijk geworden ... Je loopt bij wijze van spreken de kliniek in en een week later weer "leeg" eruit ...
En ookal is abortus nou legaal, ik denk dat eigenhandse abortussen altijd wel blijven bestaan ... Bijvoorbeeld omdat ze echt niet willen dat hun kennissen erachter komen, of hun partner etc.

Odetteke: Als ze geen kinderen willen, zijn er genoeg middelen om dat tegen te gaan Knipoog zoals ik ook al eerder zei, wil je echt absoluut geen kinderen, kan je nog altijd over een sterelisatie nadenken.
Gr.
Naatje

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:05

Nathachou@
=========================================================================
Je bent pas volwassen genoeg ervoor, wanneer je dus ook voor een kind zou kunnen zorgen ...

dit zinnetje heb jij geschreven,en ik ben mischien dan ouderwets maar ik ben eerst getrouwd voordat er kinderen kwamen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:06

Zoals al eerder in dit topic is aangegeven: artsen zijn wat betreft sterilisatie niet echt behulpzaam voordat je een jaar of 35 bent. Lan me voorstellen dat geheelonthouding ook geen optie is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:24

odetteke: en niet geheel ten onrechte, want sterilisatie is ook niet al te best voor je lichaam. Het schopt je hormoonhuishouding nogal in de war en kan daardoor voor gezondheidsproblemen zorgen.

Overigens is het probleem dat kinderen, of ze nou wel of niet volwassen genoeg zijn, zich niet zomaar laten weerhouden. Of wij nou vinden dat ze het aankunnen of niet, er zijn er die het doen. Juist op een leeftijd dat ze nog niet nadenken over de gevolgen. Hopen dat die realiteit verdwijnt door alleen maar heel hard de andere kant op te kijken, gaat gewoon niet helpen.

En ook dat is duidelijk. Juist in staten met abstinence-politiek ('geen sex voor het huwelijk') is het aantal ongewenste tienerzwangerschappen hoog.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:38

mirgino schreef:
Nathachou@
Je bent pas volwassen genoeg ervoor, wanneer je dus ook voor een kind zou kunnen zorgen ...

dit zinnetje heb jij geschreven,en ik ben mischien dan ouderwets maar ik ben eerst getrouwd voordat er kinderen kwamen.

Ik ben ook van plan om eerst te trouwen en dan kinderen te krijgen. Mocht het anders uitkomen, dan blijft het kind alsnog Lachen want dan heb ik gewoon niet goed genoeg me best gedaan om het te voorkomen en is het dus in zekere mate mijn schuld. Tenzij ik verkracht ben ofso Knipoog ...
Maar ik denk eigenlijk ook dat het geheel veels te ingewikkeld is om te zeggen JA k ben ervoor of NEE k ben er tegen. Waarom gaan bijvoorbeeld kinderen al op 13 jarige leeftijd met een jongen naar bed? Waardoor komt het? Waardoor komt het dat mensen nou opeens wel een abortus nodig hebben, terwijl ze het toendertijd ook prima zonder konden?
Allemaal dingen die met de ontwikkeling te maken hebben ... En waarom sommige dingen gebeuren, tsjah, er zijn veel invloeden waardoor dat komt.

gr.
Naatje

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:50

idd niemand kan ja of nee zeggen voor iemand anders.of als ze er zelf nooit voor hebben gestaan, want ook al ben je fel tegenstander en je raakt in depressie of alles is niet zo als het lijkt en je word weer zwanger........
Iniedersgeval zijn we het over het algemeen in dit topic ,onwijs eens.
Dat we allemaal tegenstander zijn als we door nalatigheid cq makkelijkheid zwanger raken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:58

Effe off topic: Is het dan zo erg als je niet getrouwd bent, maar wel met je grote liefde een prachtkind op de wereld hebt gezet? Ik vind persoonlijk het huwelijk niet veel meer waard als ik zo om me heen kijk. De verbintenis door een kind is veel echter. Van zo'n verbintenis kom je echt niet meer af door een scheiding. Maar goed, wij gaan ooit nog wel eens trouwen, hoor, maar dan lekker op een tropisch strand met onze dochter als bruidsmeisje. Haha! Haha! Haha!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:00

Nee !! niks ergs aan, ik woon al meer dan 10 jaar samen en heb 1 prachtige zoon van bijna 8,een huwelijk komt er wat ons betreft niet,wij zijn zo compleet en gelukkig,daarvoor hebben wij geen briefje nodig!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:04

brendalevita schreef:
Nee !! niks ergs aan, ik woon al meer dan 10 jaar samen en heb 1 prachtige zoon van bijna 8,een huwelijk komt er wat ons betreft niet,wij zijn zo compleet en gelukkig,daarvoor hebben wij geen briefje nodig!!

Hihi, precies!!! Ik moet ook nog maar zien of ons 'huwelijk' ooit doorgaat. Het sparen schiet niet zo op, we genieten liever nu van ons leven en inderdaad, wat voegt het daadwerkelijk toe? Heb dat eigenlijk nooit begrepen........ Wij zullen echt altijd verbonden blijven door onze dochter. Daar kan geen briefje verandering in brengen, hoor Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:18

Nathachou schreef:
Maar ik denk eigenlijk ook dat het geheel veels te ingewikkeld is om te zeggen JA k ben ervoor of NEE k ben er tegen. Waarom gaan bijvoorbeeld kinderen al op 13 jarige leeftijd met een jongen naar bed? Waardoor komt het? Waardoor komt het dat mensen nou opeens wel een abortus nodig hebben, terwijl ze het toendertijd ook prima zonder konden?

Op welke tijd doel je als je het hebt over 'toendertijd'? Ongewenste zwangerschappen buiten het huwelijk om, en bijbehorende problemen als alleenstaande moeders die niet zelf voor hun kind kunnen zorgen, pogingen tot abortus met (vaak kwalijke en gevaarlijke) middelen, verstoten, afgestane en soms omgebrachte kinderen, ze stammen in elk geval al uit het Romeinse rijk, en mogelijk daarvoor. Er is geen tijd geweest dat ongewenste zwangerschap geen probleem is geweest.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:54

Nadya schreef:
brendalevita schreef:

Hihi, precies!!! Ik moet ook nog maar zien of ons 'huwelijk' ooit doorgaat. Het sparen schiet niet zo op, we genieten liever nu van ons leven en inderdaad, wat voegt het daadwerkelijk toe? Heb dat eigenlijk nooit begrepen........ Wij zullen echt altijd verbonden blijven door onze dochter. Daar kan geen briefje verandering in brengen, hoor Haha!

Haha! dat bedoel ik Haha! ik ben ouderwets Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:32

Mirgino, ik vind er niets mis mee dat jij eerst ben getrouwd, hoor. Bij ons ging het ook allemaal heel snel, onze relatie begon heel heftig en we wilden al vrij altijd bij elkaar zijn (terwijl ik nogal bindingsangst had voorheen, haha), dus vrij snel een nieuw eigen huis gekocht (onze oude huizen eerst verkocht) en ik raakte gelukkig snel zwanger. Om dan ook nog eens een bruiloft te regelen, hmmmm, nee dus....... Het ligt soms ook aan de omstandigheden en wij doen sowieso alles net effe een beetje anders. Gelukkig kan dat allemaal tegenwoordig en ook het trouwen, als het ooit gebeurd, zullen we heel anders doen dan de meeste andere stellen. Dit komt ook omdat mijn vriend in bandjes speelt en al genoeg bruiloften in NL heeft meegemaakt in zijn leven Haha! Haha! Haha!
Maar getrouwd zijn voegt naar ons idee ook niet zo veel meer toe. Het is gewoon goed zo. En ik neem aan dat je wel seks voor huwelijk had Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:47

Schijnheilig echt wel ,maar....wel dubbel safe Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:50

Ja precies, hihihi Haha! Haha! Haha! , zo hoort het ook als je geen kindjes wil. Je kunt in elk geval zorgen dat de kans zo miniem mogelijk is......

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:39

odetteke schreef:
Zoals al eerder in dit topic is aangegeven: artsen zijn wat betreft sterilisatie niet echt behulpzaam voordat je een jaar of 35 bent. Lan me voorstellen dat geheelonthouding ook geen optie is.

inderdaad enige optie die wij hadden was aandeel houder in een rubberplantage worden

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:55

Inderdaad bij een abortus die voortvloeit uit onveilige seks zeg ik "je had veel beter na moeten denken, en je moeten beschermen", maar dan nog vind ik onveilige seks geen reden om iemand dan te weer houden van een abortus. Zoals ik al eerder zei dan willen jullie iemand laten boete voor zijn ondoordachtzaamheid door het kind te houden.. vind ik erg tegenstrijdig! Ik vind abortus blijft abortus of je nou 13 jaar bent of 30 jaar.. het blijft dezelfde handeling die verricht wordt!
De reden is hoogstwaarschijnlijk anders maar doet dat toe aan het feit dat een wezen het leven ontnomen wordt?

Ik ben nog steeds (na 43 pagina's) van mening dat iedereen voor zich moet bepalen wat ze in zo'n situatie doen, abortus of het kind houden. Ik vind niet dat ik voor iemand de beslissing mag nemen wel of niet houden.

Ook vind ik dat we hier niet moeten gaan praten over wie we te jong vinden voor seks, dat ligt in mijn ogen niet aan de kinderen maar aan de maatschappij! Daarbij komt dat ik het niet zo verschrikkelijk vind als een 13 jarige seks wil hebben..

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:04

Nathachou schreef:
Shadow: Klopt, verbieden helpt eigenlijk niet. Maar strengere maatregels wel denk ik. Het is gewoon veels te makkelijk geworden ... Je loopt bij wijze van spreken de kliniek in en een week later weer "leeg" eruit ...
En ookal is abortus nou legaal, ik denk dat eigenhandse abortussen altijd wel blijven bestaan ... Bijvoorbeeld omdat ze echt niet willen dat hun kennissen erachter komen, of hun partner etc.

Odetteke: Als ze geen kinderen willen, zijn er genoeg middelen om dat tegen te gaan Knipoog zoals ik ook al eerder zei, wil je echt absoluut geen kinderen, kan je nog altijd over een sterelisatie nadenken.
Gr.
Naatje

Als de dokter mijn nou eens serieus nam, dan was ik al gesterliseerd, maar helaas... tot die tijd blijf ik de pil gebruiken, maar dan ook alleen de pil. Ik vind dat voldoende en mocht ik ooit door de pil heen zwanger raken, dan zal ik toch echt een afspraak maken bij de kliniek.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:13

vanessa ik heb dat exact ook gehad, vechten voor een steralisatie, heb dan nog eens de pech dat ik niet meer tegen de hormomen in de pil kan
dus pil, hormoon spiraaltje, implantaat, en alle voorbehoedsmiddelen waar iets van hormonen in zitten, zijn voor mij uit gesloten
spiraaltje was ook geen optie, vanwege litekenweefsel in mijn baarmoeder die ik aan mijn bevalling heb overgehouden
tjaaaa mevrouw we vinden u nog een beetje te jong , voor een sterelisatie, aangezien mijn echtgenoot 2 jaar jonger was, begon de dokter bij de vraag of het bij hem kon al helemaal te stuiteren
dus ouderwets condooms, nou als je al een 15 jaar samen bent,
en dan ineens weer aan de condooms moet, das in het begin wel ff grapig, maar ik zag de lol d'r niet meer in hoor.
pumt 2 bleef ik stress houden, want stel ik word zwanger.
was toen ik die pil keurig gebruikte ook al gebeurd, dus weie garandeerd me dat het met condoom niet gebeurd, ontspannen neee dat was wel ff weg

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:16

AikePeer schreef:
Inderdaad bij een abortus die voortvloeit uit onveilige seks zeg ik "je had veel beter na moeten denken, en je moeten beschermen", maar dan nog vind ik onveilige seks geen reden om iemand dan te weer houden van een abortus. Zoals ik al eerder zei dan willen jullie iemand laten boete voor zijn ondoordachtzaamheid door het kind te houden.. vind ik erg tegenstrijdig! Ik vind abortus blijft abortus of je nou 13 jaar bent of 30 jaar.. het blijft dezelfde handeling die verricht wordt!
De reden is hoogstwaarschijnlijk anders maar doet dat toe aan het feit dat een wezen het leven ontnomen wordt?

Ik ben nog steeds (na 43 pagina's) van mening dat iedereen voor zich moet bepalen wat ze in zo'n situatie doen, abortus of het kind houden. Ik vind niet dat ik voor iemand de beslissing mag nemen wel of niet houden.

Ook vind ik dat we hier niet moeten gaan praten over wie we te jong vinden voor seks, dat ligt in mijn ogen niet aan de kinderen maar aan de maatschappij! Daarbij komt dat ik het niet zo verschrikkelijk vind als een 13 jarige seks wil hebben..

idd! Ik ben het weer met je eens Haha!
Een ongewenst kind is veel erger....
Ik denk ook dat de beslissing voor het grootste deel erg zwaar is
en degene daardoor genoeg gestraft wordt.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:19

Tieneke schreef:
Ikzelf (vr, 18 jaar) vind abortus ook enkel kunnen bij verkrachting of als het doorheen de pil kwam en daarbij ook nog eens doorheen het condoom, want als je aan de pil begint, mag je je best eens informeren en in elke bijsluiter staat dat de pil niet 100% werkt.

Ik ben vorige week met m'n broer z'n vriendin (ze verwachten hun eerste kindje) mee geweest om naar de echografie te gaan kijken. Het kindje zit er nu 6 maanden = 24 weken en ziet er echt al redelijk volgroeid uit. Dat er in Nederland geaborteerd wordt tot 24 weken, vind ik gewoon te erg. Vanaf 24 weken is een baby namelijk al echt levensvatbaar bij een te vroege geboorte. Het weghalen van een kind vind ik dus ook gewoon moord indien er geen sprake is van bovenvernoemde situaties.

ik ben een week later ook echt daadwerkelijk geboren, moet er niet aan denken dat mensen dan nog een abortus laten doen Bloos!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:22

terorita schreef:
vanessa ik heb dat exact ook gehad, vechten voor een steralisatie, heb dan nog eens de pech dat ik niet meer tegen de hormomen in de pil kan
dus pil, hormoon spiraaltje, implantaat, en alle voorbehoedsmiddelen waar iets van hormonen in zitten, zijn voor mij uit gesloten
spiraaltje was ook geen optie, vanwege litekenweefsel in mijn baarmoeder die ik aan mijn bevalling heb overgehouden
tjaaaa mevrouw we vinden u nog een beetje te jong , voor een sterelisatie, aangezien mijn echtgenoot 2 jaar jonger was, begon de dokter bij de vraag of het bij hem kon al helemaal te stuiteren
dus ouderwets condooms, nou als je al een 15 jaar samen bent,
en dan ineens weer aan de condooms moet, das in het begin wel ff grapig, maar ik zag de lol d'r niet meer in hoor.
pumt 2 bleef ik stress houden, want stel ik word zwanger.
was toen ik die pil keurig gebruikte ook al gebeurd, dus weie garandeerd me dat het met condoom niet gebeurd, ontspannen neee dat was wel ff weg

Ik heb de 'pech' dat ik 'nog maar' 24 ben, dus de dokter gaat er automatisch ervan uit dat ik geen idee heb waar ik het over heb, en dat ik geen eigen beslissing kan maken wat nogal ingrijpend is.
Hij is (zoals verwacht) bang dat ik er spijt van krijg. Ik heb geluk dat ik wel tegen hormonen kan, dus de pil is voor mij een uitkomst. Aangezien ik 7 jaar een relatie heb, waarvan ik bijna 1 jaar getrouwd ben, zie ik niet in waarom ik ook nog eens condooms erbij zou moeten gebruiken.
Het zou veel makkelijker zijn als de artsen beseffen dat niet iedereen maar lukraak besluit zich te laten sterliseren.