Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:55

Ailill schreef:
MyWishMax schreef:
Ik snap het, maar ben het er ook niet mee eens. Maar ik snap echt hoe sommige mensen er op komen... En dat is wel omdat er te lang niks ondernomen is, terwijl er wel hele grote problemen zijn
Oh dat kan ik ook zeker begrijpen, lijkt me oprecht een drama voor de betrokkenen.

Echter zijn er, in mijn optiek, maar heel weinig zaken waarbij ik het heft in eigen hand nemen kan goedkeuren.

Ja, ben ik het ook mee eens. Ik kan het begrijpen, maar goedkeuren pok weer niet inderdaad.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:57

Het allergrootste probleem ligt volgens mij bij de overheid die heeft vastgehouden aan de adviezen van een aantal zelfbenoemde Nederlandse 'wolf deskundigen', die duidelijk geen idee hadden waar ze mee te maken, waardoor alles en iedereen constant achter de feiten aan blijft lopen.

Toen de eerste wolf Nederland binnen liep, hadden ze mensen al moeten waarschuwen dat hun vee gevaar zou lopen, in plaats van vol te houden dat een wolf alleen wild eet, zodat mensen meer tijd hadden gehad om zich voor te bereiden.

Ook had de overheid het beleid aan moeten passen in gebieden waar het nu niet is toegestaan om een stal of hoog hekwerk te plaatsen, zodat mensen ook daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om hun dieren te beschermen.

Ook had de overheid het plaatsen van wolfwerende omheiningen al moeten subsidiëren voordat de wolf zich in het gebied vestigde, zodat het jagen op vee vanaf de start al een uitdaging zou zijn geweest, in plaats van de wolf eerst aan te leren dat hij zonder problemen gebruik kon maken van de Macschaap.

Daarnaast had de overheid ook veel meer over het belang van schuwheid bij de wolf moeten informeren, in plaats van vol te houden dat de wolf ongevaarlijk is, waardoor mensen juist in gevaarlijke situaties terecht kunnen komen.

Feitenlijk is de Nederlandse bevolking betreft de wolf gewoon glashard door de overheid voorgelogen, met alle gevolgen van dien, terwijl veel leed misschien beperkt was gebleven als de overheid vanaf het begin eerlijk was geweest, door ook buiten Nederland even zijn licht op steken bij mensen die al wel daadwerkelijk ervaring hadden met wolven. Wat mij betreft een zwaar gemiste kans...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:00

Ja als je de politie inlicht maar die doen niks dan moet je soms wel. Bijvoorbeeld met stalking zaken. De politie grijpt vaak niet in of te laat. En dan heb je al snel een femicide zaak te pakken.

Dus als ik ooit gestalkt word en de politie doet niks nuttigs. Dan ken ik wel een “mannetje” of twee die even de groetjes aan die stalker kan doen namens mij. Godzijdank is het nog nooit nodig geweest bij mij.

Geweld keur ik altijd af… maar en erg dringend gesprek zou ik niet erg vinden. Als iemand na een stop-gesprek bij de politie niet ophoudt dan ga ik niet zitten afwachten tot iemand een keer echt wat doet. :7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:16

Heeft iemand de aflevering van Lubach nog gezien donderdag? Erg interessant!
Een heel duidelijke uitleg over stikstof, wat het probleem nu precies is, en waarom het helaas nog niet mogelijk is om de grens te verhogen:

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 12:12

bedankt voor het delen 8nnemiek, die had ik nog niet gezien. Sterkt wel mijn stemkeuze!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:24

Bedankt, ik ga 'm even opzoeken via nl ziet +:)+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:57

journee schreef:
https://youtu.be/L9LdKAvlErM?si=DW1WIsdKffKCZ20p

Hier een kijkje in een megastal. In mijn optiek ook zeker niet de meest ideale manier om dieren te houden, maar ik zie ook geen dieren liggen creperen.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat iedereen een andere beeld van dierenwelzijn heeft, ik vind dit namelijk vreselijk zoals deze dieren gehouden worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:22

Benzz schreef:
journee schreef:
https://youtu.be/L9LdKAvlErM?si=DW1WIsdKffKCZ20p

Hier een kijkje in een megastal. In mijn optiek ook zeker niet de meest ideale manier om dieren te houden, maar ik zie ook geen dieren liggen creperen.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat iedereen een andere beeld van dierenwelzijn heeft, ik vind dit namelijk vreselijk zoals deze dieren gehouden worden.
Dit dus inderdaad.

Ik heb me lang geleden voorgenomen mij niet over de wolf uit te spreken hier op Bokt/online, heb me gisteren toch laten 'verleiden'.

Als mensen dan aankomen met nota bene een jeugdjournaal filmpje (+ iets van wij van WC-eend), en daarnaast van alles voor mij in gaan vullen (terwijl die mensen 0,0 van mij weten), dan is dat voor mij alleen maar een bevestiging dat mijn eerdere voornemen verstandig is geweest.

Annemiek, dank voor de link, erg interessant.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 13:26

ik snap de WC-eend en het jeugdjournaal niet zo eerlijk gezegd. Of vind je dat het jeugdjournaal niet objectief is?

Ik denk dat de term 'megastal' ten onrechte wordt gezien als dierenmishandeling. Dat is hier al eerder genoemd. In grotere stallen, met vaak meer personeel, is de zorg meestal juist op heel hoog niveau.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:28

8nnemiek schreef:
Heeft iemand de aflevering van Lubach nog gezien donderdag? Erg interessant!
Een heel duidelijke uitleg over stikstof, wat het probleem nu precies is, en waarom het helaas nog niet mogelijk is om de grens te verhogen:
[ Video ]

Hij legt het wel weer goed uit. Maar met de huidige bezetting van het kabinet gaan we er zeker niet uit komen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:31

juval schreef:
ik snap de WC-eend en het jeugdjournaal niet zo eerlijk gezegd. Of vind je dat het jeugdjournaal niet objectief is?

Ik denk dat de term 'megastal' ten onrechte wordt gezien als dierenmishandeling. Dat is hier al eerder genoemd. In grotere stallen, met vaak meer personeel, is de zorg meestal juist op heel hoog niveau.
Ik denk niet dat ze daar de meest erge beelden laten zien, jij wel? En een varkenshouder die gaat verkondigen dat de varkens het zo goed hebben neem ik persoonlijk met een hele grote berg zout.

En verder ga ik het hierbij laten.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:44

De wolven discussie blijft een vreemde discussie.

Google verteld mij dat er 124 wolven in Nederland zijn.
In 2024 zijn er 2445 dieren afgeslacht door de wolf.
Daarnaast 100en verdrietige mensen die hun dieren zijn verloren door de wolf.

Volgensmij kunnen we hier allemaal een conclusie uit trekken. Meer verliezers dan winnaars.
Waarom er nog mensen voor het behoud van de wolf in Nederland zijn is mij een raadsel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:49

Maar misschien moeten we weer naar het onderwerp gaan, want er is een wolventopic en het gaat nu de hele tijd weer over wolven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:51

Esaqar schreef:

Volgensmij kunnen we hier allemaal een conclusie uit trekken. Meer verliezers dan winnaars.
Waarom er nog mensen voor het behoud van de wolf in Nederland zijn is mij een raadsel.
Handig als je hem compleet maakt:

Wolvenaanvallen: In de eerste helft van 2025 waren er 497 gemelde aanvallen van wolven op vee (schapen en ander vee) in Nederland, wat een stijging is ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is een voorbeeld van mens-dier interactie met tragische gevolgen.

Dierenwelzijn in Nederland: De Landelijke Inspectie Dierenwelzijn (LID) meldde in mei 2025 een stijgend aantal meldingen van verwaarloosde huisdieren, deels doordat mensen alerter zijn op dierenleed.

Uitsterven: De Europese nerts werd in september 2025 officieel uitgestorven verklaard, een direct gevolg van menselijk handelen, zoals habitatverlies.

Over het algemeen is het leed van dieren door menselijk handelen, zoals uitbuiting in de voedselindustrie, illegale handel, milieuvervuiling en verwaarlozing, een voortdurend en wijdverbreid probleem op mondiale schaal. De cijfers lopen jaarlijks in de miljarden.

Maar vooral met een vingertje naar een klein select groepje (de wolf) blijven wijzen. Waar heb ik dit fenomeen nou eerder gezien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:56

3 whataboutismes zelfs

Het kan toch en en zijn, en niet of of?

Dus omdat ooit de nerts is uitgestorven door de mens, mogen we niks tegen de wolf?
En omdat mensen scherper zijn op dierenleed mag het geitje van Marja van zes aangevreten worden of moet in een hok? En lopen herten zich vast op “wolfwerende hekken”?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:58

Ailill schreef:
Esaqar schreef:

Handig als je hem compleet maakt:

Wolvenaanvallen: In de eerste helft van 2025 waren er 497 gemelde aanvallen van wolven op vee (schapen en ander vee) in Nederland, wat een stijging is ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is een voorbeeld van mens-dier interactie met tragische gevolgen.

Dierenwelzijn in Nederland: De Landelijke Inspectie Dierenwelzijn (LID) meldde in mei 2025 een stijgend aantal meldingen van verwaarloosde huisdieren, deels doordat mensen alerter zijn op dierenleed.

Uitsterven: De Europese nerts werd in september 2025 officieel uitgestorven verklaard, een direct gevolg van menselijk handelen, zoals habitatverlies.

Over het algemeen is het leed van dieren door menselijk handelen, zoals uitbuiting in de voedselindustrie, illegale handel, milieuvervuiling en verwaarlozing, een voortdurend en wijdverbreid probleem op mondiale schaal. De cijfers lopen jaarlijks in de miljarden.

Maar vooral met een vingertje naar een klein select groepje (de wolf) blijven wijzen. Waar heb ik dit fenomeen nou eerder gezien?

Klopt ja, maar die moordende wolf is er nu nog extra bijgekomen!. En, de enige plekken waar landbouwhuisdieren nog veilig zijn is dus juist in die van de buitenwereld afgesloten megastallen. Dus geen mogelijkheden meer voor veilige weidegang.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:21

anjali schreef:
Klopt ja, maar die moordende wolf is er nu nog extra bijgekomen!. En, de enige plekken waar landbouwhuisdieren nog veilig zijn is dus juist in die van de buitenwereld afgesloten megastallen. Dus geen mogelijkheden meer voor veilige weidegang.
Anjali, wij hebben eerder een discussie gevoerd over de wolf (tot zover mijn geloofwaardigheid wat betreft me niet uit laten over de wolf, maar dat terzijde).

Wij werden het toen niet eens met elkaar, en ik moest van jou mijn mond houden omdat ik toentertijd in Ierland woonde (waar geen wolven leven) en dus nergens vanaf zou weten. Een paar berichten later was je het volledig eens met Kuggur (die in IJsland woont, waar dus ook geen wolven leven).

Ik heb niet het idee dat we er nu wél uit gaan komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:25

Er is een speciaal wolven-topic ;)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:30

Nog maar een whataboutism: ook de huiskat doodt een surplus aan vogels, die mogen van mij ook wel allemaal binnen blijven :\ . Maar ik denk niet dat dat ergens in een verkiezingsprogramma staat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:31

Ailill schreef:
juval schreef:

Ik denk niet dat ze daar de meest erge beelden laten zien, jij wel? En een varkenshouder die gaat verkondigen dat de varkens het zo goed hebben neem ik persoonlijk met een hele grote berg zout.

En verder ga ik het hierbij laten.

Meest erge beelden? Naar mijn optiek is de getoonde megastal een behoorlijk realistisch beeld van de werkelijkheid. Ooit bedacht dat jouw beeld van de huidige megastal misschien een paar decennia achterloopt? Hoeveel paarden staan het overgrote deel van een dag in een box waar ze amper hun kont kunnen keren en nul fysiek contact hebben met soortgenoten? Wil je beweren dat die paarden in een box ook creperen? Of ervaart een paard dat in jouw optiek anders? Beide, zowel de paarden op stal als de varkens in de megastal hebben niet mijn voorkeur. Persoonlijk zal ik ook zeker niet beweren dat dieren op die manier gehouden het 'goed' hebben, maar beweren dat dieren dan creperen is iets van een andere orde.

En de aanvallen van de wolf bagatelliseren omdat andere dieren het ook niet goed zouden hebben? Ik vraag me oprecht af hoe iemand op die manier kan denken. Waarom zouden wij ons dan nog druk maken om de inwoners van Gaza? Er zijn wereldwijd tenslotte ook meer mensen die creperen. Of geldt dat onderscheid dan alleen bij dieren en niet bij mensen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:32

Electra63 schreef:
Er is een speciaal wolven-topic ;)

Daar zit ik al in! Maar dit probleem doordrenkt de verkiezingen ook, althans voor degenen die het betreft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:38

prompter schreef:
Nog maar een whataboutism: ook de huiskat doodt een surplus aan vogels, die mogen van mij ook wel allemaal binnen blijven : . Maar ik denk niet dat dat ergens in een verkiezingsprogramma staat.

Klopt, maar dit zijn over het algemeen wilde vogels, net als niemand het de wolf kwalijk neemt als hij wild vangt. Dat is de natuur en het beest moet ook gewoon eten. Het gaat mis als er dieren worden opgegeten die door de mens gehouden worden en vaak als verlengstuk van iemand zijn leven worden beschouwd. Als jij jaren dagelijks bezig bent met het welzijn van de dieren in je bezit en daar een band mee op heb gebouwd, komt een plotseling en vooral ook onnodig verlies ook gewoon hard aan.

Wat ik me dan ook afvraag, hebben mensen er dan geen moeite mee om hun kat 24 uur per dag op te sluiten? Ik veroordeel niemand die zo een kat houdt, soms heb je ook weinig keus als je een dier veilig wil houden, maar zelf vind ik dat dus ook niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door journee op 18-10-25 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:39

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door journee op 18-10-25 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:40

Om terug te komen op het stikstofprobleem:
Ik denk dat de meeste boeren best bereid zijn om aanpassingen te doen, maar dat de problemen vooral ontstaan doordat er de afgelopen decennia flinke subsidies zijn gegeven om uit te breiden en steeds meer te produceren.
Veel boeren hebben daarin fors geïnvesteerd, om nu te horen dat zij het grootste probleem vormen wat betreft de uitstoot.
Dat mag dan feitelijk juist zijn, maar het is natuurlijk wel ontzettend wrang, om het maar zacht uit te drukken.
Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat men destijds niet wist dat de stikstofuitstoot zou toenemen naarmate de veestapel groeide.
Ik kan me voorstellen dat veel boeren zich, om meer dan deze reden trouwens, flink genaaid voelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:59

journee schreef:
Het allergrootste probleem ligt volgens mij bij de overheid die heeft vastgehouden aan de adviezen van een aantal zelfbenoemde Nederlandse 'wolf deskundigen', die duidelijk geen idee hadden waar ze mee te maken, waardoor alles en iedereen constant achter de feiten aan blijft lopen.

Toen de eerste wolf Nederland binnen liep, hadden ze mensen al moeten waarschuwen dat hun vee gevaar zou lopen, in plaats van vol te houden dat een wolf alleen wild eet, zodat mensen meer tijd hadden gehad om zich voor te bereiden.

Ook had de overheid het beleid aan moeten passen in gebieden waar het nu niet is toegestaan om een stal of hoog hekwerk te plaatsen, zodat mensen ook daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om hun dieren te beschermen.

Ook had de overheid het plaatsen van wolfwerende omheiningen al moeten subsidiëren voordat de wolf zich in het gebied vestigde, zodat het jagen op vee vanaf de start al een uitdaging zou zijn geweest, in plaats van de wolf eerst aan te leren dat hij zonder problemen gebruik kon maken van de Macschaap.

Daarnaast had de overheid ook veel meer over het belang van schuwheid bij de wolf moeten informeren, in plaats van vol te houden dat de wolf ongevaarlijk is, waardoor mensen juist in gevaarlijke situaties terecht kunnen komen.

Feitenlijk is de Nederlandse bevolking betreft de wolf gewoon glashard door de overheid voorgelogen, met alle gevolgen van dien, terwijl veel leed misschien beperkt was gebleven als de overheid vanaf het begin eerlijk was geweest, door ook buiten Nederland even zijn licht op steken bij mensen die al wel daadwerkelijk ervaring hadden met wolven. Wat mij betreft een zwaar gemiste kans...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Niks aan toe te voegen...