Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Bellatrix schreef:
Die heb ik dus niet. :+
Nu bij mijn noodradio maar ik moet eigenlijk nog een goede, grote hebben.

Op mijn wat grotere powerbank zit best een fatsoenlijke zaklamp. Misschien dat je ook naar die combinatie kunt kijken.

Of naar een goede hoofdlamp om je handen vrij te hebben in geval van nood.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Ik dacht vandaag ik loop eens het buurthuis binnen maar daar wisten ze nog niets over of ze een noodsteunpunt worden. En 1 van de medewerkers zei dat hoor je dan wel op de noodradio. Maar het is toch veel logischer als ze die noodsteunpunten nu al organiseren en bekend maken waar ze komen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

DuoPenotti schreef:
Die zaklamp snap ik ook niet dat mensen die niet hebben, maar die zullen de telefoon wel gebruiken.

maar verder inderdaad, zou niet weten waarom mensen dat in huis moeten hebben als ze geen kachel of bbq hebben.
Waarom water in een kan als het ook in een fles zit en camping toestel, waarvan ik blijf zeggen levensgevaarlijk als mensen niet weten wat ze doen.

Moet eens brand uitbreken in een flat, leuk elk appartement een gasfles...of zibro brandstofkunnen we de veiligheid beter op orde hebben als anders, maar gaan we op zo'n moment wel Hongkong achterna

Over brandgevaar heb ik als flatbewoner inderdaad eens nagedacht, maar onze cv ketel hangt in onze slaapkamer. Vind ik zelf kom niet helemaal een fijne keuze bij brand, dus vond ik het uiteindelijk op die manier tegenstrijdig overkomen voor mij zelf gesproken. (Ik heb trouwens geleerd er mee om te gaan, met het campinggas)

prompter

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Net naar aanleiding van dit topic bij de Gamma een zaklamp gehaald, die zowel met USB is op te laden als met een zonnepaneel en met een draaislinger. Van het kwartiertje terug naar mijn werk lopen in het daglicht was hij al deels opgeladen :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

friezenfan2 schreef:
Ik dacht vandaag ik loop eens het buurthuis binnen maar daar wisten ze nog niets over of ze een noodsteunpunt worden. En 1 van de medewerkers zei dat hoor je dan wel op de noodradio. Maar het is toch veel logischer als ze die noodsteunpunten nu al organiseren en bekend maken waar ze komen.

Dat is toch helemaal niet handig om dat nu al te regelen?
Er is nog geen nood, straks regel je vanalles, gebeurt er pas over 10 jaar wat, en dan zijn al die punten al heel anders, bestaan ze niet meer of is het niet goed overgedragen.
Dat lijkt me echt wat om over na te denken als er nood is, en dat gaat dan vaak ook wel echt snel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Maar als de noodzender voor de hele provincie is dan moeten ze een hele lijst aflezen en dat wordt onduidelijk.

Maar als je deze informatie up to date houdt dan kan dat toch. We moeten nu toch ook onze eigen noodvoorraad up to date houden dat kan zo'n noodsteunpunt toch ook doen?

Er staat nergens in het boekje dat je een gas kookstel moet aanschaffen want nogmaals je kan best 3 dagen overleven op koud eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

xSagan schreef:
DuoPenotti schreef:
Die zaklamp snap ik ook niet dat mensen die niet hebben, maar die zullen de telefoon wel gebruiken.

maar verder inderdaad, zou niet weten waarom mensen dat in huis moeten hebben als ze geen kachel of bbq hebben.
Waarom water in een kan als het ook in een fles zit en camping toestel, waarvan ik blijf zeggen levensgevaarlijk als mensen niet weten wat ze doen.

Moet eens brand uitbreken in een flat, leuk elk appartement een gasfles...of zibro brandstofkunnen we de veiligheid beter op orde hebben als anders, maar gaan we op zo'n moment wel Hongkong achterna

Over brandgevaar heb ik als flatbewoner inderdaad eens nagedacht, maar onze cv ketel hangt in onze slaapkamer. Vind ik zelf kom niet helemaal een fijne keuze bij brand, dus vond ik het uiteindelijk op die manier tegenstrijdig overkomen voor mij zelf gesproken. (Ik heb trouwens geleerd er mee om te gaan, met het campinggas)

persoonlijk zou ik brand bij niet direct aan extra gevaar denken bij de CV ketel.
Waarom jij wel ?(oprechte vraag)

Ik zou er wel altijd een koolmonoxidemelder bij hangen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:04

Tip voor mensen zonder zaklamp, ik heb er altijd een in de meterkast liggen. De stroom zou maar uitvallen in het donker, dan kan je daar meteen naar kijken. Ok dan heb je op de telefoon ook een zaklamp functie, maar ik stam nog uit de tijd daarvoor :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:20

Heb een zaklamp daar waar je het meest waarschijnlijk licht nodig hebt in het donker bij stroomuitval. Dat is dus eerder naast je bed (als je moet plassen midden in de nacht en de nachtlamp & straatverlichting het niet doen), of naast je daar kijk je 's avonds tv plek. De meterkast bereiken zonder licht kan wel eens pijnlijk worden en dat is zeker niet hoe je een noodsituatie wil beginnen.

Aanvulling daar op : loop kritisch je huis door qua hoe breed zijn je doorgangen? Hoe staan je tafels, stoelen, waar heb je een stapel dozen oid staan waar je in het donker over zou struikelen? Los dat op, net als hoe stevig liggen kleedjes? en dat verlengsnoer waar je nu zo overheen stapt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

natuurlijk wil je zo'n noodpunt geïdentificeerd en voorbereid hebben! Zodat de mensen die het dan naar cordineren weten hoe dat moet, waar ze naartoe moeten, wie er in principe naartoe komen, waar je rekening mee moet houden. Maar ook hoe werkt de generator, waar is de voorraad of hoe en wanneer wordt die geleverd, wie heeft de autorisatie om een noodpunt te starten etc etc etc. Een rampenplan dus, en met periodieke oefeningen, updates etc. En dan kun je bv gaan communiceren per wijk / regio waar de dichtstbijzijnde steunpunten punten en wat je daarvan kunt verwachten, en wijzigingen communiceer je natuurlijk ook.

Hier is het boekje nog niet bezorgd, ik vind de digitale versie er prima uitzien, gericht op - neem ik aan - de grootste gemene deler (hoe ziet het modale gezin in Nederland eruit) en niemand houdt je tegen om een kopietje te maken voor de andere huisdieren. Zorg dat er een exemplaar in je noodpakket zit, deel het fysiek en digitaal met vrienden of familie, en heb het erover thuis.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Oeh die zijn goed Tamary, ik hou er van! thanks!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Zijn er in jullie gemeente dan al wel noodsteunpunten bekend? Hadden die niet voor het uitbrengen van het boekje al gereed moeten zijn? Of dan tenminste voor 10 januari? Al ben ik altijd slecht in wachten.

Mijn zaklamp ligt in de keukenla dat is misschien niet de logische plek maar hij ligt al sinds ik hem heb daar en ik heb er nog een minder goede hier in mijn bureaula liggen.

Goed idee om je huis eens goed te bekijken zodat je in het donker in een noodsituatie niet over dat ene verlengsnoer struikelt. Gelukkig heb ik dit niet.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:01

Nee ik weet ook niet waar ons noodsteunpunt is.

@friesenfan2, als jij hem maar blindelings kan vinden is het toch goed?

Ik ga zo maar eens naar huis om te kijken of Vitens de lage waterdruk weer opgelost heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:15

friezenfan2 schreef:
Zijn er in jullie gemeente dan al wel noodsteunpunten bekend? Hadden die niet voor het uitbrengen van het boekje al gereed moeten zijn? Of dan tenminste voor 10 januari? Al ben ik altijd slecht in wachten.

idealiter wel, maar voorlopig kunnen we zelf ook al een hoop doen, zoals in dit topic wel blijkt.

https://crisismanager.nl/veiligheidsreg ... teunpunten

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:56

DuoPenotti schreef:
xSagan schreef:

persoonlijk zou ik brand bij niet direct aan extra gevaar denken bij de CV ketel.
Waarom jij wel ?(oprechte vraag)

Ik zou er wel altijd een koolmonoxidemelder bij hangen.

Mede met die koolmonoxide denk ik, waarmee ik bedoel dat wanneer de ketel ontploft dat net zo’n gevaar is omdat die vrij komt als wanneer een gastank ontploft. Dat de brand de slang van de cv ketel kan doorbranden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:11

Ik heb standaard een zaklamp op een plankje in de hal staan, en gebruik 'm ook best vaak. Als de favoriete pingpongbal van mijn kat weer eens onder de keukenkast ligt. Of onder de boekenkast.
Of als ik 's nachts met een slaaphoofd naar het toilet ga, en niet zowel mezelf als de katten wil verblinden door een plafondlamp aan te doen.

Ik gebruikte trouwens tot een paar jaar geleden een goedkope am/fm tafelradio op het balkon, en heb ontdekt dat die naast stroom ook op batterijen werkt. Dus als je ergens nog een oude radio hebt staan, kan het de moeite waard zijn om die even goed te bekijken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:50

Maar als ze al vanaf 15 mei bezig zijn met noodsteunpunten waarom zijn ze er nog niet?

En het 1 laatste kopje is wel precies het punt de communicatie over deze noodsteunpunten is er nog niet. Lijkt me fijn als dat in Januari toch duidelijk is net nadat het boekje bij iedereen binnen is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:42

friezenfan2 schreef:
Maar als ze al vanaf 15 mei bezig zijn met noodsteunpunten waarom zijn ze er nog niet?

En het 1 laatste kopje is wel precies het punt de communicatie over deze noodsteunpunten is er nog niet. Lijkt me fijn als dat in Januari toch duidelijk is net nadat het boekje bij iedereen binnen is.

Op 15 mei is bekend gemaakt dat er geld komt. Dat moet vervolgens nog over allerlei schijven voor het daadwerkelijk er is. Er staat ook in dat artikel dat het in 2027 ingericht moet worden:
Citaat:
Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld voor pilots voor de ontwikkeling van noodsteunpunten, om te leren op weg naar een passend en werkbaar systeem, zodat vanaf 2027 kan worden gewerkt aan landelijke inrichting.

Komend jaar 2026 is voor veel gemeenten een ravijnjaar waarin ze veel minder geld krijgen van de overheid en echt heel zuinig moeten doen. Een extra opgave als inrichting van steunpunten zonder middelen is lang niet voor elke gemeente haalbaar. Er moeten ook teams ingericht worden die met de steunpunten aan de slag gaan. Vaak is dat capaciteit van bestaande werknemers die het als project erbij krijgen.

Maar goed, eerst gaan ze dus met pilots aan de slag.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:00

Ah maar dan gaat de overheid niet moedswillig met kerst de stekker eruit trekken als pas over 2 jaar die steunpunten gerealiseerd zijn.

Top weer een angst minder.

Wat mensen wel niet verzinnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 37 min geleden

Tja waarom ze nu opeens een zibro kachel willen, bang dat het met vorst gebeurt. Of niet in de kou willen zitten. Geen idee.

Ondanks je prima op koud eten kan leven snap ik het kooktoestelletje wel. Die hebben wij zelf ook. Niet hiervoor gekocht overigens, maar al in bezit.
Maar ik zal hem ook zeker gebruiken. Al is het alleen al om de spullen uit de vriezer om te maken. Want anders kan ik dat allemaal weg gooien.

Waarom mensen dat mede moeten delen, dat ze er niet in geloven?
Geen idee. Misschien uit schaamte of zo?

Ik heb ook geen losse zaklamp haha. Idd wel oo mijn mobiel, en op mijn smartwatch. Geen losse.

Juval, de omzet ervan is niet hoog hoor.
Waar ik wel weer hard om moet lachen. Ze kopen er dan losse batterijen bij, maar wel de aller goedkoopste die er zijn.

Hetgene waar ik dan het meest mee zit bij de stroom uitval. Is dat mijn bed koud word. Dus dat word op de bank slapen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden