Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:07

Luckystory schreef:
Israël heeft wel vaker aanvallen zo opgebouwd zodat ze het als vijandige aanvallen konden classificeren.
Voorbeeld: Shireen Abu Akleh
Ze winnen daar wel degelijk bij.
Net zoals je je kan afvragen waarom ze gekozen hebben om niet in te gaan op inlichtingen die de Hamas aanval voorspelden.
Voor zover de logica.

QED

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:08

mysa schreef:
De stem van de logica, zoals hierboven wordt gezegd,idd. Wat heeft Israël eraan zoiets te doen? Er zijn talloze bronnen zoals Forensic Architecture. Ik las net nog weer een hele draad met video's en technische uitleg die me boven de pet ging. Nergens nog gelezen dat het logischerwijs een klein raketje uit Israël zou zijn geweest.

Forensic Architecture schrijft het letterlijk op X nochtans.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:11

Cowboy55 schreef:
QED

Het voorbeeld is bewezen he. Onder andere door genoemde onderzoeksgroep van the University of London.
Een bezoekje aan hun website maakt dat meteen duidelijk.
En deze stelling is ondertussen ook algemeen aanvaard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:20

Dit draadje las ik, en zo heb ik er zoveel gezien.de hele wereld lijkt zich erover te buigen. Dus wie gelijk heeft? Ministeries van diverse naties gaan uit van een afzwaaier. Daar zitten toch ook wel wat experts zou je denken.

https://x.com/OAlexanderDK/status/17158 ... 36660?s=20

Edit: net dat Forensic Architecture opgezocht. Over die berichtgeving vind ik veel wantrouwen. Bijv: Het onderzoek is gebaseerd op Al Haq informatie en dat is weer een organisatie die wordt geleid door een lid van de PFLP.
Laatst bijgewerkt door mysa op 22-10-23 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:22

Luckystory schreef:
Cowboy55 schreef:
QED

Het voorbeeld is bewezen he. Onder andere door genoemde onderzoeksgroep van the University of London.

Zit Israel dan ook achter het verhaal dat HAMAS over dat raketje heeft gesponnen? Want dat hoort natuurlijk wel bij het effect. Had HAMAS niet meteen beweerd dat het ziekenhuis was verwoest en dat er minstens 500 burgers waren gedood dan had niemand iets van dat raketje gevonden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:23

Luckystory schreef:
Cowboy55 schreef:
QED

Je bent zo gefocust op Israëlische schuld in deze dat je de logica ontkent omdat Israël in het verleden ook onlogische dingen deed. Schoolvoorbeeld van een drogreden.

Maar weet je, laat maar. Ik heb al weken geleden aangegeven dat ik niet dacht iets zinnigs toe te kunnen voegen aan een conflict dat bestaat sinds 1948 (hoewel ook hier vast weer bronnen zijn dat dit ook niet klopt) omdat de posities al 3 generaties geleden zijn ingenomen. En nu raak ik er toch in verzeild omdat klaarblijkelijk zelfs logica kanten kiest. Ik pas verder.

Luckystory

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:43

Er wordt gezegd 'het is niet logisch'.
Maar hun logica is niet noodzakelijk onze logica.
Ik haal gewoon een voorbeeld aan van gelijkaardige logica.
Israël heeft dat ondertussen ook deels toegegeven omdat de bewijslast zo groot was. Ze blijven alleen beweren dat het niet express was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:47

Luckystory schreef:
Israël heeft dat ondertussen ook deels toegegeven omdat de bewijslast zo groot was. Ze blijven alleen beweren dat het niet express was.

Wat? Waar? Zegt wie?

Ik vind je posts ook vooringenomen. En sommige dingen lijk je bijna met opzet vaag te omschrijven om je gelijk te halen. Eens met Cowboy55. Ik lees in jouw bronnen niet wat jij schrijft dat er in staat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:51

Tieneke schreef:
Luckystory schreef:

Wat? Waar? Zegt wie?

Euh iedereen, waaronder Israël.
Waarom wordt daar opeens aan getwijfeld? :?
Ik heb het over de journaliste.
Dat is toch al lang en breed onderzocht en uitgeklaard.
Alleen blijven ze zeggen dat het per ongeluk was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:52

Sorry, ik kan niet meer volgen waar je het eerst en dan later over hebt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:10

Het was een reactie op Cowboy die naar bronnen vroeg.

Inderdaad misschien verwarrend.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:12

Luckystory schreef:
Het was een reactie op Cowboy die naar bronnen vroeg.

Inderdaad misschien verwarrend.

Ik heb je niet om bronnen gevraagd. Niet 1 keer. Gelieve mij hier niet verder bij te betrekken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:15

Ok, dan was het een opmerking die geen enkele reactie beoogde.
Die ik verkeerdelijk geïnterpreteerd heb als een vraag voor meer uitleg, aangezien we ons op een discussieforum bevinden.
Mijn excuses voor de verkeerde interpretatie.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:21

@luckystory

Bedoelde je deze?

Afbeelding
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:23

Die vond ik dus ook en ergens in de reacties zegt men dat de bron niet neutraal is. Zie mijn vorige bericht voor een voorbeeld.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:30

Ja, van die tweede komt de vertaling vandaan van de ‘artilleriegranaat’ in het artikel, denk ik.
‘Shell’

Ik verwijs gewoon naar een artikel in de Standaard.
En dan heb ik nog de moeite gedaan om zelf de bronnen te bekijken. :+
Seriously. Dat jullie twijfelen aan dingen op social media, ok.
Maar wat verwacht je nog meer van een lezer? Moet ik het zelf helemaal onderzoeken voor ik iets vermeld dat in een kwaliteitskrant verschijnt?

Uiteraard zegt men nog niets met zekerheid. Alleen beweert men nu dus al wel dat de Israëlische uitleg onwaarschijnlijk is en dat bepaalde bewijzen die ze aanbrachten gefabriceerd zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:36

Bron Telegraaf:
Syrische staatsmedia: 'Israël bestookt weer vliegvelden in Syrië'

Israël heeft volgens Syrische staatsmedia aanvallen uitgevoerd op twee internationale luchthavens in Syrië. De vliegvelden van Damascus en Aleppo zouden daardoor buiten gebruik zijn.

Bij de aanvallen zou zeker een persoon om het leven zijn gekomen. Vluchten worden omgeleid naar de internationale luchthaven van Latakia, aldus het Syrische ministerie van Transport.

Israëlische media berichten dat Israël de vliegvelden al eerder heeft bestookt. Dat wordt gezien als een poging om te voorkomen dat Iran wapens kan verschepen naar bondgenoten in het Midden-Oosten, zoals de Hezbollahbeweging in Libanon.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:21

xJennifx schreef:
@luckystory

Bedoelde je deze?

[ [url=m/LvnJf7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JDt2GF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik hieruit lees is dat volgens hun onderzoek het explosief uit Noord-
Oostelijke richting is gekomen en dat het explosief (de inslag) te groot is om van een Israelische drone te komen, maar kwa explosie kracht vergelijkbaar moet zijn geweest met een artillerie granaat.
En dan moet ik toch Cowboy55 weer even oproepen, maar als ik me niet vergis worden artilleriegranaten doorgaans door tanks afgevuurd?

Nergens in de foto's lees ik iets dat ze concluderen dat het een Israelisch explosief is geweest.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:32

Maar door richting van de krater, aard van het projectiel (dat door het IDF gebruikt wordt) en het feit dat bewijzen die door Israël naar voor geschoven werden als niet authentiek werden beoordeeld etc. Is dat wel exact welke richting dit onderzoek uitgaat en is het ook wat de media nu brengt.
Uiteraard concludeert een onderzoeksgroep niets na enkele dagen.
Maar dit zijn vaststellingen die men doet.
En de voorlopige conclusie is alvast dat de uitleg van Israël niet klopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:42

Luckystory schreef:
Maar door richting van de krater, aard van het projectiel (dat door het IDF gebruikt wordt) en het feit dat bewijzen die door Israël naar voor geschoven werden als niet authentiek werden beoordeeld etc. Is dat wel exact welke richting dit onderzoek uitgaat en is het ook wat de media nu brengt.

Welke media dan? Ik lees blijkbaar toch niet wat jij leest. En wie is "men"? En kun je de autenticiteit van deze "men" staven? Hoe onderscheid jij de media die jij leest van nepnieuws?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:44

Luckystory schreef:

Ik vind dit weer een mooi voorbeeld hoe algoritmes mensen in een fuik krijgen waar ze zelf in verstrikt raken.

Met alle respect Luckystory: ik zou iets minder je verstrikken in dat web. Je zegt al meerdere keren in dit topic 'met zekerheid' dingen die niet blijken te kloppen en waarvan je eigenlijk meteen al kunt zeggen; 99% kans op bullshit.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:59

Lees mijn berichten misschien eens terug dan. Ik verwijs naar een artikel dat de uitleg van Israël weerlegt. Ik zeg niets met zekerheid. Ik zeg wat er staat en wie dit zegt.
Dat jullie dingen tussen de regels invullen, kan ik niet helpen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:05

Babootje schreef:
Luckystory schreef:

Welke media dan? Ik lees blijkbaar toch niet wat jij leest. En wie is "men"? En kun je de autenticiteit van deze "men" staven? Hoe onderscheid jij de media die jij leest van nepnieuws?

Zoals ik al meermaals vermeldde, oa. de Standaard.
Ik besef dat voor niet-belgen misschien minder bekend is. Maar dat is een krant die tot de betere behoort in Vlaanderen.
En de bronnen die zij vermelden zijn oa. Dezelfde als Aljazeera vermeldt en die hier besproken worden.
De titel van het artikel zegt letterlijk dat de versie van Israël tegenstrijdig blijkt na onderzoek. Daar valt weinig aan te interpreteren en is exact waar ik hier naar verwees.
Mijn voorbeeld over de journaliste en de Israëlische 'logica' komt zelfs aan bod in dezelfde media.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:10

Het artikel zit achter een betaalmuur en ik vind met trefwoorden of vergelijkbare trefwoorden geen enkele andere Nederlandstalige versie hiervan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:12

Over fake news:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/18 ... huis-gaza/

Hier wordt heel wat fake news onderzocht en weerlegd.

Maar op de website van Artsen zonder Grenzen las ik gisteren duidelijk dat ze in een ander ziekenhuis al 3x telefoon kregen om het ziekenhuis te evacueren. Ziekenhuizen bombarderen hoort niet, dat zal ook wel ergens in internationaal recht staan. Zelfs als ze zouden leegstaan, dan nog zou het bombarderen massa's apparatuur en infrastructuur vernielen.

Ik persoonlijk denk ook dat de aanval op het ziekenhuis een spijtige fout was van Palestijnse militanten. Maar Nethanyahu is absoluut in staat om fake news te verspreiden, volgens een voormalig VN-wapensinspecteur is hij diegene die de wereld overtuigd heeft dat Irak massavernietigingswapens had, wat niet het geval was.

Ik weet niet meer wat ik moet denken, en of Israel misschien nog meer gebied wil inpalmen. De Westelijke Jordaanoever staat ook al onder hoogspanning. De kolonisten doden daar ook al behoorlijk wat mensen. Wel vreemd dat die dan niet als terroristen beschouwd worden.

Ik stel voor dat we dit welles-nietes spelletje over wiens schuld het is achter ons laten, er is helaas weeral genoeg (slecht) nieuws zonder in het oude te blijven hangen.