Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Rusland verliest meer vriendjes (althans een meer dan opportunistische keuze)
https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... 3681972224
De teerling is officieel geworpen. Staatsomroep van Azerbeidzjan: "Tot nu toe hielden we ons afzijdig vanwede sensitiveit van het conflict. Maar laat het duidelijk zijn: wat Rusland in Oekraïne doet is illegaal en barbaars. De annexaties zijn het eveneens."
Rusland slaat meteen terug: er wordt nu openlijk gesproken over "Republiek Nagorno-Karabach" op RU staatszenders. De onafhankelijkheid van Nagorno-Karabach wordt door geen enkel VN-land erkend, en dat behelst zelfs Armenië. Enfin, nieuwe escalatie in NK ophanden want Poetin=boos
Babootje schreef:Om er een beeld bij te krijgen...![]()
![]()
![]()
De Wagner linie ook wel de Russische Rukker linie genoemd.
https://twitter.com/DavideSimonett2/sta ... 3561859072
Babootje schreef:Het is fijn dat dat werk nu al is gedaan.
Bron Kyiv Independent
Bellingcat onthult de identiteit van personen die verantwoordelijk zijn voor massale raketaanvallen op Oekraïne.
De namen van tientallen hooggeplaatste Russische militaire ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor het lanceren van de Russische Kalibr, R-500 en Kh-101 hoge-precisieraketten op Oekraïne zijn gepubliceerd door de internationale onderzoeksjournalistiekgroep Bellingcat na een onderzoek van zes maanden.
Hoog nauwkeurige raketten zijn vaak gebruikt tegen zuiver burgerdoelen in Oekraïne, zoals de aanval op Vinnytsia in juli, honderden kilometers van de frontlinie, waarbij 28 mensen omkwamen, waaronder een vierjarig meisje.
Huertecilla schreef:Laten ze dat nu in/van de VS niet kúnnen. Niet dat die geen ´collateral damage´ hadden, hele ziekenhuizen, schole, markten, maar dat is geheim en dat accepteren we als democratische vrijheid. Zelfs een martelhuis (Guantanamo) accepteren we van de VS.
Citaat:Ondertussen gebruiken het westen, Rusland en China de Oekraïne als een pion in een ziekmakend machtsspel.
Loretta schreef:Toch blijf ik er van overtuigd dat de westerse reactie alleen maar om de grondstoffen draait. En vanuit Rusland draait het ook gewoon om de grondstoffen. Wanneer Rusland Gerorgie was binnen gevallen was het naar alle waarschijnlijkheid een heel ander verhaal geweest.
Cowboy55 schreef:Ik probeer er zicht op te krijgen waar je overtuiging op gebaseerd is op een halfweg nette manier.
Cowboy55 schreef:[quote
="Loretta"]Cowboy55 schreef:Iemand van Instituut Clingendael in ons midden?
Waar slaat dat nou weer op?
Loretta schreef:Zo idealistisch zijn onze leiders niet. Deze oorlog kost het westen gigantisch veel geld. Maar wanneer de Oekraine het wint dan is het westen spekkoper.
Loretta schreef:Geldt andersom ook voor Rusland natuurlijk.
Loretta schreef:Maar dat onze leiders zich druk zouden maken over het lot van de Oekrainse bevolking. Daar geloof ik gewoon niet in. Het gaat uiteindelijk allemaal allleen maar om belangen, macht, grondstoffen en geld.
oomens schreef:Op zich is het toch ook best vreemd dat we ons ineens enorm betrokken tonen met wat er in Oekraïne gebeurt, terwijl het waarschijnlijk een half kolommetje ergens achterin de krant was geweest als hetzelfde was gebeurd ergens in een zandbak wat verder weg.
Waarom is de oorlog in Oekraïne voor ons zo belangrijk en het waard om er miljarden in te investeren, en is een willekeurige oorlog ergens anders op de wereld niet eens onze aandacht waard? Is dat echt alleen maar omdat ze geografisch en cultureel dichterbij liggen? Of speelt er meer?
Zou het kunnen dat de inzet hier hoger is, namelijk de wereldwijde machtspositie van de VS en bondgenoten enerzijds en Rusland en bondgenoten anderzijds?
pien_2010 schreef:oomens schreef:Op zich is het toch ook best vreemd dat we ons ineens enorm betrokken tonen met wat er in Oekraïne gebeurt, terwijl het waarschijnlijk een half kolommetje ergens achterin de krant was geweest als hetzelfde was gebeurd ergens in een zandbak wat verder weg.
Waarom is de oorlog in Oekraïne voor ons zo belangrijk en het waard om er miljarden in te investeren, en is een willekeurige oorlog ergens anders op de wereld niet eens onze aandacht waard? Is dat echt alleen maar omdat ze geografisch en cultureel dichterbij liggen? Of speelt er meer?
Zou het kunnen dat de inzet hier hoger is, namelijk de wereldwijde machtspositie van de VS en bondgenoten enerzijds en Rusland en bondgenoten anderzijds?
Die zandbak een eind verder weg zal niet ons persoonlijke leven gaan raken zoals wel gebeurt met de inval in Oekraïne. Dat IK me zo betrokken voel is:
1. Dat ik vooraf wist dat er een oorlog kwam die de geschiedenis gaat veranderen voor de komende 100 jaar in Europa (dan heb ik het over 31 december, dat ik dat gewoon "wist");
2. Dat ik in januari door had dat het Rusland zou worden die Oekraïne zou binnen vallen (manlief geloofde het toen nog niet);
3. Dat helaas ik gelijk kreeg en Poetin binnenviel en ik had verwacht dat het land volledig onder de voet zou worden gelopen;
4. Dat er opeens een grote leider opstaat , Zelensky, die Oekraïne een gezicht heeft gegeven en de hele wereld SMEEKT, om hulp ;
5. Met de UK voorop kreeg hij deze schoorvoetend en meer en meer;
6. Dat ik me in deze oorlog en geschiedenis van Rusland zeer ben gaan verdiepen, mede dankzij dit topic→ en toen door kreeg hoe de Russische propaganda machine ook mij op het verkeerde been had gezet en hoe Rusland ook in andere landen al jaren en jaren aan het vervelen is;
7. En toen raakte ik er meer en meer bij betrokken. Oekraïne vecht ook voor mijn democratie , voor de waarde en normen van onze democratie en dit soort dictators maken de toekomst onveilig en naar en onverdraagzaam en laat ik nu kinderen en kleinkinderen hebben.
8. Met bewondering kijk ik naar dit dappere volk. Daar kan Afghanistan nog iets van leren die gelijk middels corruptie toen het westen weg ging hun land aan de Taliban gaven. Dus onvergelijkbaar ook dit soort vergelijkingen met oorlog in dat land.
Compris? (Begrepen?)