Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:23

Spenk schreef:
Maar Imandra. Ev's zijn nu echt nog niet betaalbaar als je 1 wil die minimaal 1300 trekken kan en een beetje fatsoenlijk radius heeft.... wij hebben de zoektocht er net opzitten en 20k vond ik best een redelijk budget. Maar onvindbaar... Had er graag 1 genomen maar dan moest het budget fors omhoog en dat vonden we in deze dure tijd onverstandig.

Was het de up geweest die vervangen moest worden was het een ander verhaal maar helaas was het de trekauto.

Dat klopt hoor. Dan ben je idd nog aangewezen op een ICE. En gelukkig kan dat nu ook nog.

Ikzelf wil ook een EV op termijn maar heb het budget niet voor eentje met 350-450 km radius, dus zal het voorlopig nog met m’n corsaatje moeten doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:45

Loretta schreef:
De elektrische auto is zo geweldig maar niet heus.
Na 5 jaar en 150k is de capaciteit van de accu nog maar 82 procent

https://youtu.be/BpRKi1Mp2jI

Laten we het er ook vooral niet over hebben dat de productie van nieuwe accu's ook enorm millieu belastend is.
Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom de politiek helemaal in de wolken is van de elektrische auto.

Ik besprak het onderwerp 'elekteische auto' vorige week met de garageeigenaar en die zei precies hetzelfde.
Hij is er echt niet positief over en snapt niet dat het helemaal 'je van het' is.

IMANDRA

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:53

Niet alle garage-eigenaren zijn gelijk though :=
Goede vriend van mijn vader heeft ook een garage, maar hij gelooft echt flink wat mythes en misinformatie over EV's. Dus maar net afhankelijk van hoeveel feitelijke kennis zo iemand heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:58

Ik koop altijd eenn oude auto voor een paar duizend en rijd daar dan een aantal jaren in. Dat is helaas met een EV nog niet mogelijk. Wel komt dat moment steeds dichterbij. Maar als je dan gelijk met een versleten accu zit wordt het toch wel problematisch want voor de prijs van de accu heb je een hele mooie tweedehands benzineauto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:19

Loretta schreef:

Laten we het er ook vooral niet over hebben dat de productie van nieuwe accu's ook enorm millieu belastend is.
Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom de politiek helemaal in de wolken is van de elektrische auto.

Dat snap ik ook niet. Mobiele telefoons kun je na 2 jaar weggooien als je ze intensief gebruikt vanwege de versleten accu, zal bij auto's ook wel zo werken. Dus tweedehands worden die dingen nooit interessant, want als je normaliter een tweedehandsje van tussen de 5000/10000 euro koopt, dan komt er al 7000 bij voor een nieuwe accu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:27

mvdende schreef:
Germie, je wil niet weten wat je in een Fiat Panda allemaal niet kwijt kan.

Ik denk dat je makkelijk voor één persoon alle mogelijke duikuitrusting kwijt kan, eventueel met dakkoffer erbij voor de lichtere spullen zoals wet/ drysuit. Mijn dakkoffer kan ik ongeveer 30kg in kwijt.

Achterbank + achterbak geven ook voldoende ruimte, als je geen hond meeneemt.

Zelfs mèt hond, grote 4 persoons tent en alle troep voor 2 weken kamperen krijg ik in mijn Panda + dakkoffer gestouwd.

Ik zou prima genoeg hebben aan een actieradius van 300km, meestal rijd ik 150km en dan een half uurtje pauze. Kan de auto mooi laden.

Maar voor €3000 heb je nu nog geen goede EV.

Dan heb je nog nooit een duikuitrusting gezien. Ik zal wel eens op de foto zetten wat ik meeneem voor een weekendje zeeland dan. Flessen kunnen niet in een dakkoffer en bovendien zit je dan ook weer met extra brandstofverbruik. Een foto van mijn gang zal ook duidelijk zijn dat een duikuitrusting wat meer is dan een tasje en een duikfles. Ik merk dus duidelijk dat men totaal geen kaas gegeven heeft van de duiksport, geeft niet, maar zeg dan niet dat het niet zo is. En ik heb dan nog niet eens een DPV (scooter). Als die ook nog meemoet, dan lukt carpoolen helemaal nooit meer. Een ander punt van kleine auto's is de diepe kofferbak. Je hebt iets nodig om je set op je rug te krijgen en dat gaat simpelweg niet vanuit een diepe kleine kofferbak. De zgn. blokken e.d. die je wel eens ziet zijn ook niet gemaakt voor een dubbelset. Wil je het niet in de auto omdoen, dan moet er een trap mee waar je het opzet. Ook weer volume.

Dat van die accus die snel minder worden is toch wel een dingetje, dat merk je echt overal, lampen, laptops, alles. Men zegt dat de manier van opladen bij li-ion niet er meer toe doet, dus bij leeg en dan opladen is goed, tot halverwege opladen is goed, vanaf 80% weer naar vol ook. Maar ze verslijten gewoon. Na 5 jaar zijn ze helaas nog te vaak op. En je zit ook met het aantal volledige laadcycli. Dat is bij sommige produkten op 500 gezet. Als je elke week moet laden, dan kun je dus bijna 10 jaar er mee doen. Maar moet je vaker laden, dan is het na 5 jaar al voorbij of nog sneller. En dat is met auto's natuurlijk ook zo. De kilometerstand zal niet alleen slijtage aan motor, banden, ophanging, remmen e.d. meer weergeven, maar ook of de accu aan het einde is.

Ik heb ook al filmpjes gezien waar de elektrische auto de wintersport niet zomaar haalde. Dus er zit nog zeker wel werk aan.
Voor nu voor velen nog geen optie dus.

Enne, ook de prijs van elektriciteit stijgt. Dus wordt dat dan straks ook niet te duur?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:31

Natuurlijk weten wij niks van de duiksport. Maar over paardensport weten wij wel veel. Dus als je het hebt over het trekken van een paardentrailer dan kunnen wij daar wel over mee praten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:33

Loretta schreef:
Natuurlijk weten wij niks van de duiksport. Maar over paardensport weten wij wel veel. Dus als je het hebt over het trekken van een paardentrailer dan kunnen wij daar wel over mee praten.

En daar heb je minimaal 1300 kg voor nodig aan trekkracht van de auto.
Verder zijn trailers windvangers en dus benzinesleurpers. Maar ja, onze geliefde dieren moeten af en toe ook ergens naartoe. :Y)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:38

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Dat snap ik ook niet. Mobiele telefoons kun je na 2 jaar weggooien als je ze intensief gebruikt vanwege de versleten accu, zal bij auto's ook wel zo werken. Dus tweedehands worden die dingen nooit interessant, want als je normaliter een tweedehandsje van tussen de 5000/10000 euro koopt, dan komt er al 7000 bij voor een nieuwe accu.

Vroeger ja. Tegenwoordig? Nah.
Mijn telefoon gaat nog steeds 2+ dagen mee op 1 acculading met 3+ jaar relatief intensief gebruik. Zit nu op 84%.

En je gaat er vanuit dat bij een tweedehands áltijd een nieuwe accu nodig is. Dat is een aanname die niet voor 100% van de gevallen klopt.

Daarnaast worden nieuwe accu’s ook goedkoper straks.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:41

Ik gebruik mijn telefoon heel intensief en die moet aan 't eind van de dag toch echt wel opgeladen worden. Mijn vorige (die 2,5 jaar is meegegaan) was op 't eind bijna een vaste telefoon, die moest ik continu bijladen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:42

IMANDRA schreef:
Dus maar net afhankelijk van hoeveel feitelijke kennis zo iemand heeft.

En jíj bent expert... in herhalen van overheidsmarketing ;)

Mijn zoon studeert op de UNi twee graden tegelijk; mechanica en electro. Ik heb zelf een bul autotechniek en hands-on ervaring.
Laat ik zeggen dat de toekomst electrisch is. Centraal gestuurde autonome electrische voertuigen,
Gáát gebeuren en kunnen we niets aan doen.
Niet voor het milieu of ons echter :=
Tot die tijd echter is het slimmer om te overdenken wat je eigen individuele best keuze is.
Perfect opgemerkt net dat de grote gemeene deler van passend bij het beleid in ´goter´ belang helemaal niet per definite voor het individu geldt.

Ander perspectief:
De afgelopen 4 jaar heeft Lamborghini (Volkswagen) 20.000 Urus verkocht.
Geweldig nieuws voor de fabrikant en de overheden want dat is een smák omzet en belasting.
Voor het milieu echter is het doorrijden met oude Pandaatjes, R4s etc een paar ordes van grootte beter.

Al met al passeren op deze draad continue voorbeelden van de steeds grotere verschillen in de samenleving.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:45

Die man was gewoon mythes aan het vertellen die je met wat simpele kennis en wat research zo kan ontkrachten hoor. Overheidsmarketing heeft er niks mee van doen.

elnienjo schreef:
Ik gebruik mijn telefoon heel intensief en die moet aan 't eind van de dag toch echt wel opgeladen worden. Mijn vorige (die 2,5 jaar is meegegaan) was op 't eind bijna een vaste telefoon, die moest ik continu bijladen.

Dus blijkbaar zit er verschil tussen accu's :)*
Dat jouw mobiel niet 2 jaar meegaat met fatsoenlijk laden, wil dus niet zeggen dat dat voor auto's ook geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:47

Iedereen aan de EV, behalve de elite. Want merken als Bugatti, Ferrari en Lamborghini, die minder dan 1000 auto's per jaar produceren, mogen gewoon door gaan.

Hetzelfde trouwens met de nieuwe aviation fuel tax; uitzondering voor prive en corporate vliegtuigen. Of luxe jachten, die ook een uitzondering krijgen van belastingen.

Everybody is equal ...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:48

IMANDRA schreef:
Dat jouw mobiel niet 2 jaar meegaat met fatsoenlijk laden, wil dus niet zeggen dat dat voor auto's ook geldt.

Ik vertrouw daar niet op bij zo'n dure aanschaf. Tot dusver gaan accu's van kleine/middelgrote auto's niet lang mee en zijn ze tweedehands nog niet een klein beetje binnen mijn budget. Bovendien zijn de tarieven van elektra ook verdubbeld, dus dan koop je al helemaal een kat in de zak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:55

Ik ben inderdaad benieuwd naar zo'n foto. Want ik denk dat je je enorm vergist in wat je mee kunt nemen in een kleinerige auto (er zitten een hoop maten tussen een up en een flinke SUV) als je de achterbank plat doet.

300kg voer ging alvast prima in mijn Alto, en we hebben er ook wel 5 pakken vlas in vervoerd, waarbij de vorm van de pakken er voor zorgde dat er niet meer in ging. Ik ben er in verhuisd, met alles behalve de grote meubels na (de stoelen overigens wel gewoon, net als de 120x80 bench, al was dat wel de maximale maat doordat de auto niet breder was).

Een fles of 10, een vest of 5, 10 ademapparaten, 5 wetsuits, 10 sets vinnen en maskers, mwah, dan heb je nog ruimte zat over verwacht ik. Dus graag die foto.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:55

enzino schreef:
Iedereen aan de EV, behalve de elite. Want merken als Bugatti, Ferrari en Lamborghini, die minder dan 1000 auto's per jaar produceren, mogen gewoon door gaan.

Hetzelfde trouwens met de nieuwe aviation fuel tax; uitzondering voor prive en corporate vliegtuigen. Of luxe jachten, die ook een uitzondering krijgen van belastingen.

Everybody is equal ...

Wat idioot! Die rijken die zich zulke voertuigen kunnen veroorloven kunnen ook wel een hoger tarief belasting handelen i.t.t. het gros van de bevolking.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:59

Mizora schreef:
Ik ben inderdaad benieuwd naar zo'n foto. Want ik denk dat je je enorm vergist in wat je mee kunt nemen in een kleinerige auto (er zitten een hoop maten tussen een up en een flinke SUV) als je de achterbank plat doet.

300kg voer ging alvast prima in mijn Alto, en we hebben er ook wel 5 pakken vlas in vervoerd, waarbij de vorm van de pakken er voor zorgde dat er niet meer in ging. Ik ben er in verhuisd, met alles behalve de grote meubels na (de stoelen overigens wel gewoon, net als de 120x80 bench, al was dat wel de maximale maat doordat de auto niet breder was).

Een fles of 10, een vest of 5, 10 ademapparaten, 5 wetsuits, 10 sets vinnen en maskers, mwah, dan heb je nog ruimte zat over verwacht ik. Dus graag die foto.

Verschilt ook enorm per auto! Ik rijd bijvoorbeeld een C4 Cactus, echt een onwijze rot auto wat betreft spullen meenemen! Op de achterbank past met pijn en moeite 1 pakje hooi (20kg baaltje). Mijn achterdeuren kunnen niet 90 graden open, dus alles wat je op de achterbank schuift moet je eerst de hoek om duwen. Mijn kofferbak is ook drama, de klep is veel smaller dan de auto zelf. Daardoor kun je er niet fatsoenlijk iets in kwijt. Dat pakje hooi krijg je dus met geen mogelijkheid in de kofferbak, tenzij je de bank plat legt. Dan krijg je er wellicht 2 pakjes in.

Iedereen denkt altijd dat mijn auto best groot/ruim is, maar het is echt kansloos. Meermaals staan vloeken dat het niet past en ook mijn vader pakt liever zijn dure auto als we iets moeten vervoeren :') Je leert er wel van tetrissen! Ik moet regelmatig game materiaal meenemen, dus tv, consoles etc. Blijft altijd een uitdaging :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:01

Stapje opzij:
Google eens op de ´Audi Charging Hub´.
Door de sector (en overheden) als positief gebracht.
Met zelfs maar twee werkende hersencellen kan je de idioterie ervan zien. Ook een :)* dat het niet voor het plebs is allemaal. Dat dit niet kán.

Kijk, indien ik in een grote stad zou wonen en werken, dan kocht ik nu een elektrieke Citroen Ami. Goede baan dan wel hopelijk en een ICE reiswagen in een garage buiten de groene zöne, want anders is die elektrieke AMi een veroordeling tot stadsopsluiting en openbaar vervoer er buiten.
Die Ami is nu economisch en verder afgedwongen via groene zönes. Dat economishce verandert fluks zodra er meer mensen EV rijden. En ´groen´? Ín de stad wel ja, doch in globaal verband hoogst discutabel.

Ik woon echter in de camp ´op een berg´ in een goeddeels leeg groot land.
Een eventuele volgende auto wordt in IEDER geval pre-OBD, lieftst pre 1990.

Ook vanwege de laadruimte trouwens. Moderne autos zijn wel groot van buiten doch door de schuine zijkanten/achterkant is het wat je er aan ´vierkante ´ objecten in kan krijgen teleurstellend.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-06-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:03

enzino schreef:

Everybody is equal ...

Ook merken als Bugatti, Ferrari en Lamborghini zullen na 2035 gelimiteerd zijn aan het verkopen van EV's. Dus wat nou 'mogen gewoon door gaan'? Ja, italië wil een uitzondering. maar vooralsnog gaat de EU daarin niet mee.
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... dstofautos
https://fd.nl/politiek/1439362/wagenpar ... f2caSaybW1

Overigens wil Lamborghini zijn aanbod in 2024 volledig elektrisch hebben, blijkbaar.

Over die vliegtax heb ik verder niks gelezen, maar als dat echt zo is dan ben ik het met je eens dat dat anders moet.

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Ik vertrouw daar niet op bij zo'n dure aanschaf. Tot dusver gaan accu's van kleine/middelgrote auto's niet lang mee en zijn ze tweedehands nog niet een klein beetje binnen mijn budget. Bovendien zijn de tarieven van elektra ook verdubbeld, dus dan koop je al helemaal een kat in de zak.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -en-kosten
"Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu’s nog steeds langer."

En gaat in de toekomst alleen maar beter worden. En goedkoper om de accu te vervangen, overigens. Momenteel gemiddeld 4400, maar er zit een dalende lijn in.

Je hebt gelijk in de zin van dat je wel moet kijken wat voor accu er op dit moment in een tweedehands auto zit. De eerste accu's waren niet al te best. Maar ontwikkelingen gaan snel dus tegen de tijd dat je over 'moet' op een EV is de levensduur/resterende range van de accu niet meer het probleem.

Bovendien gaat de vergelijking tussen smartphone en auto al mank: in auto's zitten allerlei slimme snufjes om de batterijduur langer mee te laten gaan (zeker gezien de samenleving dat zo'n groot heikelpunt vindt). In tegenstelling tot smartphones, waarbij veel mensen na 2 jaar toch een nieuwe willen en de levensduur van de accu dus geen selling-point is en dus geen incentive om dat veel te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-06-22 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:05

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:11

OleJon schreef:
https://www.hln.be/drive/elektrische-au ... ~af0b821f/

Zo groen schijnt de elektrische auto toch niet te zijn. En dan hebben we het nog niet een over de afvoer of rycling van de accu.

https://topgear.nl/autonieuws/elektrisc ... to%20wordt.
Citaat:
"Dezelfde professor erkent zijn fout en zegt dat het omslagpunt nu bij 378.843 kilometer ligt. TU Eindhoven-onderzoeker Auke Hoekstra zegt dat het tussen de 30.000 en 50.000 ligt."

Hoe groener de stroom, hoe sneller dat omslagpunt al komt.
En laten we net volop bezig zijn met stroom groener te maken ;).

Bovendien zijn accus die niet meer bruikbaar zijn in EV's niet afgeschreven. Ze kunnen nog op andere manieren worden ingezet voordat ze gerecycled worden (waar óók grote stappen in worden gemaakt, overigens).

Dus, je bericht is een beetje onzin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:12

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:17

Ons elektriciteitsnet raakt overbelast, sta je daar dan met je auto. Om nog maar niet te spreken van je thuissituatie gedurende een blackout.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:18

elnienjo schreef:
Ons elektriciteitsnet raakt overbelast, sta je daar dan met je auto. Om nog maar niet te spreken van je thuissituatie gedurende een blackout.

Elektriciteit gaat ook nog eens heel duur worden. Want er komt steeds meer vraag terwijl de productie achter blijft. En het net is nu al op veel plaatsen overbelast en upgraden kost jaren aan procedures.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 10-06-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:20