[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:29

Janneke2 schreef:
Citaat:
GroenLinks mag dan wilde plannen hebben, linksom of rechtsom , de gewone burger is hier financieel dik de klos , los van het feit dat we straks geen boer meer overhebben in Nederland .
En ook geen benzineslurpende suv voor de trailer.

Met alle respect, kunnen de oogkleppen af...?

We hebben een corona crisis. Die hangt samen met een verlies aan biodiversiteit en een vergelijkbare volgende crisis dreigt ivm bio industrie.

Verder is er een watercrisis, wereldwijd wordt brak water de norm.

En we hebben een voedselcrisis, mede veroorzaakt door het opwarmen van het klimaat, het oprukken van de woestijnen
... en het landbouwbeleid van het cda en consorten.

Ik vind de plannen niet zo zeer "wild", ik vind de toestand in de wereld nogal verwilderd...

Vraagje : wie precies zijn de klos bij het gewraakte beleid?
De rijken die hun paard graag per suv vervoeren...?
Nou, die zijn net zo goed de klos van de verschillende crises - al is het rijke mensen eigen om de gevolgen te kunnen afwentelen.
(= Anderen ervaren meer ellende, maar het treft de rijken heus.)

Jij pikt er weer een klein stukje uit, maar goed. Het zijn niet de rijken , die lijden onder geen enkel verkiezingsprogramma want die houden genoeg over en kunnen de sterkste Tesla gemakkelijk aftikken.
Het gaat om het totaalplaatje en dat ziet er voor de gewone mens financieel zeker niet positief uit, Groen links slaat wat klimaat betreft totaal door. Biomassa vinden/vonden e ook zo'n goede oplossing. Ook een oplossing waarbij niet verder gekeken is dan hun groene neus lang is.
Ik ben zeker voor verandering, maar binnen negen jaar moet het met allerlei ingrepen maar even gebeuren. En dat gaat te snel, te hard, te duur en dat komt op het bordje van de gewone Nederlander met het gewone inkomen. Die Nederlander die met zijn gezin een jaar spaart om twee weken naar Spanje op vakantie te kunnen, die kan straks of met de trein, 4 dagen kwijt en knetterduur, of met het vliegtuig, nog duurder.
Dat er iets moet veranderen en vooral de vervuiler meer laten betalen en duidelijke regels prima. Maar niet ten koste van alles en zeker hoeft Nederland niet elke keer het braafste jongetje in de EU te zijn.
Vervuiling en klimaat stopt niet bij de grens, wanneer dit niet mondiaal aangepakt gaat worden zullen de resultaten tegenvallen. Elk klein beetje helpt maar je bent wereldwijd kleine beetjes nodig en die zijn er niet. Zet daar op in maar probeer niet als een idioot voor de meute uit te lopen ten koste van je eigen bevolking.

En nee, ik vlieg niet meer uit principe(al jaren niet) ik heb nog nooit een suv gehad en probeer mijn voetstap zo klein mogelijk te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:25

Citaat:
Jij pikt er weer een klein stukje uit, maar goed. Het zijn niet de rijken , die lijden onder geen enkel verkiezingsprogramma want die houden genoeg over en kunnen de sterkste Tesla gemakkelijk aftikken.

... in termen van politiek: de subsidies voor groene maatregelen hoeven geen 'tesla subsidie' te worden, maar zo is het helaas wel geweest.
Dat is GEEN groenlinks idee.
Dat is VVD beleid.
Dat is nogal raar om dan kritiek op de oppositie te hebben...

Citaat:
Biomassa vinden/vonden e ook zo'n goede oplossing. Ook een oplossing waarbij niet verder gekeken is dan hun groene neus lang is.

Oneens.
Ooit bivakkereerde ik in de DDR, en legde daar de Genossen uit 'das Kapitalismus ist kompliziert'.
We hebben vreselijk gelachen - de brave ddr burgers snapten van sommige dingen niets...

De huidige gang van zaken rond biomassa is om te huilen, dat klopt.
Bossen kappen in Canada, per schip met diesel de oceaan over en dan hier verbranden.
(Erg veel 'kapitalismus', wellicht 'kompliziert', en in de verste verte niet groen.)

Maar het gebruik van resthout, restwarmte etc. is op zich prima.
Citaat:
Ik ben zeker voor verandering, maar binnen negen jaar moet het met allerlei ingrepen maar even gebeuren.

Ja, het spijt me.

Dit wisten we al in 1970.
De club van Rome, met het rapport 'Grenzen aan de groei.'

Na 50 jaar is mijn geduld eerlijk gezegd op.

Citaat:
(...) en dat komt op het bordje van de gewone Nederlander met het gewone inkomen.

Ja, zo doet de VVD dat.
Citaat:
Die Nederlander die met zijn gezin een jaar spaart om twee weken naar Spanje op vakantie te kunnen, die kan straks of met de trein, 4 dagen kwijt en knetterduur, of met het vliegtuig, nog duurder.

... GL heeft het niet alleen over het vliegtuig eens de eerlijke prijs te laten kosten,
maar juist ook het OV verbeteren.

Dat je anno 2021 zo lang naar Spanje onderweg bent is gewoon van de zotte / resultaat van baaie slecht beleid.

En tov klimaatbeleid is Nederland beslist een achterblijver in de EU.
Citaat:
En nee, ik vlieg niet meer uit principe(al jaren niet) ik heb nog nooit een suv gehad en probeer mijn voetstap zo klein mogelijk te houden.
+:)+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:30

Femke_Tweety schreef:
Ah, zij is mij in de technische briefing van de kamer over Corona een paar keer (heel positief) opgevallen.

Interessant. Ik had haar dus volledig gemist en over het hoofd gezien voor deze verkiezingen. Jammer eigenlijk. Maar zeker een dame met een heel scherp brein en met een goede manier van verwoorden wat ze wil of wat ze wil weten ook.

Ik gun haar die zetel wel eigenlijk.

Nadeel vind ik dat Merel een beetje een partij-hopper lijkt.
Eerst PvdD toen Krol en nu weer Splinter

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:32

Waar komt toch het idee vandaan dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas is?
Zelfs voor regels die in landen om ons heen al geregeld zijn wordt dat argument erbij gehaald.

Overigens vind ik dit topic best netjes verlopen :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:35

@Janneke, heb je bronnen betreft het feit dat wij achterblijven qua klimaatbeleid? Ik lees dat anders namelijk maar vind het ook wel moeilijk om NL te vergelijken met andere landen, we zijn klein met veel inwoners :) . Ben benieuwd of jij daar meer info over hebt?
Volgens mij zijn we middemoterig qua klimaat in de EU :)

Ik ben er ook uit, ga toch voor een nieuwe partij, hoop dat het geen weggegooide stem is en ze in de kamer komt :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:35

Electra63 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ah, zij is mij in de technische briefing van de kamer over Corona een paar keer (heel positief) opgevallen.

Interessant. Ik had haar dus volledig gemist en over het hoofd gezien voor deze verkiezingen. Jammer eigenlijk. Maar zeker een dame met een heel scherp brein en met een goede manier van verwoorden wat ze wil of wat ze wil weten ook.

Daar heb ik ook naar gekeken. Echter heeft ze wel 10+ jaar bij PVDD gezeten, en is ze daar weg gegaan omdat ze de PVDD teveel op dieren en te weinig op mensen gericht vond. Toen inderdaad kort Krol en nu eigen partij. Maar dat is inderdaad wel iets wat ik mee neem. En ook, wat gaat er gebeuren als ze geen zetel hebben? Dan gaan ze meer lokaal. Maar dat is vast niet Groningen-lokaal :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:36

Ik heb wel de debatten gevolgd, maar ik haal Lilian en Merel door elkaar, ik weet niet meer wie wat gezegd heeft, maar 1 van de 2 vond ik behoorlijk irritant.... Ik denk zelfs dat ik wat terug ga kijken, omdat dat zeker wel mijn idee over de betreffende partij beinvloed heeft...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:45

ruitje schreef:
@Janneke, heb je bronnen betreft het feit dat wij achterblijven qua klimaatbeleid? Ik lees dat anders namelijk maar vind het ook wel moeilijk om NL te vergelijken met andere landen, we zijn klein met veel inwoners :) . Ben benieuwd of jij daar meer info over hebt?
Volgens mij zijn we middemoterig qua klimaat in de EU :)

Eurostat 2019
hernieuwbare energie. |(
Citaat:
Ik ben er ook uit, ga toch voor een nieuwe partij, hoop dat het geen weggegooide stem is en ze in de kamer komt :)
+:)+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:02

Electra63 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Merel had haar zetel moeten teruggeven aan de PvdD.Ze heeft deze niet door voorkeursstemmen gekregen.Dus is het zetel diefstal en dan naar de 55+ partij terwijl ze dat zelf niet eens is. Daar ook weer ruzie en weer door naar de volgende.Ik wil iemand met loyaliteit en trouw en dat is zij dus niet.Daar kun je niet op bouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:09

Wanneer iedereen die zeteldiefstal pleegt weg moet ken ik er nog wel een paar.
Merel, Haga,Otten, Denk , om nog maar niet te spreken over de grote hoeveelheid plaatselijke politici .
En Haga en Krol zijn van de buitencategorie, alles voor het pluche en niets voor de inhoud .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-03-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:17

Zeteldiefstal moet gewoon niet kunnen. Ga je weg bij een partij, dan blijft de zetel van de partij. Ik snap nog steeds niet dat men gewoon de zetel mee kan nemen.

Ik ben er na heel lang wikken en wegen uit wat het gaat worden. Ik stem onder andere met het oog op het type kabinet waar ik op hoop en heb twee belangrijke punten waar meer focus op moet komen te liggen: Duurzaamheid en woningtekort.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:29

@ Janneke, maar dat is dan toch niet het gehele klimaatbeleid waar we in achter blijven? Onwijs boeiende site trouwens, vind ik echt tof: zo'n site ontdekken! Dank daarvoor! Ga 'm eens verder op andere onderwerpen doorspitten!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:34

bigone schreef:
Merel, Haga,Otten, Denk , om nog maar niet te spreken over de grote hoeveelheid plaatselijke politici .
En Haga en Krol zijn van de buitencategorie, alles voor het pluche en niets voor de inhoud .

Zeker!

Ik heb daar moeite mee en zal daarom niet stemmen op zo iemand.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:37

bigone schreef:

Geert Wilders ontbreekt nog in dit rijtje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:39

Ik heb net het partijprogramma van Splinter gelezen, aanrader , wat mij betreft goed voor veel stemmen. Enigsinds bevooroordeeld natuurlijk met familie werkzaam in onderwijs en bij politie en allemaal voor een beter dierenwelzijn.
Ook de landbouw word hier niet meteen afgeknalt maar er word opgeroepen om eens niet over maar met de boeren te praten . Vooral de Europese landbouwsubsidies moeten stoppen. Kan ik het alleen maar mee eens zijn want die komen vooral bij de toch al vermogende grote jongens terecht . Misschien switch ik morgen alsnog. Ondanks dat Merel zeteldiefstal heeft gepleegd vind ik dat er een imo goed programma staat en vind ik dat ze zeker een zetel verdient.

Cer

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:41

Maar ik vraag me af hoe een aantal dingen gefinancierd gaan worden... Ik las iets over dat partijprogramma's doorgerekend worden... Is dat van Splinter ook 'doorgerekend'?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:45

Berdien schreef:
Ik ben ze op het spoor gekomen door de talloze stemwijzers die ik heb gedaan. Ik vind hun programma écht heel goed, maar ik vrees dus dat het een beetje een verloren zaak is. En dat vind ik dan weer zonde van mijn stem. Aan de andere kant is het juist goed om aan te geven dat zij wel gehoord én gezien worden door de kiezer, maar dat het nu nog niet genoeg is.

Ik vind het maar machtig ingewikkeld.

Nou, anders ik wel :? :?

En bedankt dat je me op Splinter hebt gewezen >;) :)

Jouw bovenstaande bericht zou het mijne kunnen zijn.
Inhoudelijk sluit Splinter verbazingwekkend goed bij me aan. Splinter heeft een duidelijke visie die heel duidelijk op papier is gezet.

Maar er zijn inderdaad ook vragen. En het is zo kort dag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:48

Volgens mij willen ze vooral de grote vervuilers en grote bedrijven laten betalen, en willen ze dat NL niet meer het belastingparadijs is voor de grote multinationals. Als die belasting gaan betalen dan kan daarvan best wat gerealiseerd worden.

Denk ik dan he, ik heb geen rekensom in hun programma kunnen vinden hoe ze alles willen gaan betalen.

Haha sorry Boras :D Maar ook wel heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:50

Janneke2 schreef:
We hebben een corona crisis. Die hangt samen met een verlies aan biodiversiteit en een vergelijkbare volgende crisis dreigt ivm bio industrie.

Weet je dat bijvoorbeeld de pluimveebedrijven met uitloop (dus ook de biologische) een groter risico lopen op een besmetting met AI = zoönose waarvan met name in Azië een aantal varianten bestaan die ook bij mensen zeer ernstig kunnen verlopen. Daarom geldt voor pluimveebedrijven met uitloop een hogere monitoringsfrequentie. Naar dat gegeven kraait geen haan, want het is toch steeds die akelige bio-industrie (die hun beesten ophokken) die alle problemen veroorzaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:52

Hun programma doorberekend ? Geen idee maar dat is het programma van de FvD ook niet. En op basis van het splinter programma verdienen ze een zetel of zelfs meer. Dit soort partijen ( niet Fvd ) kunnen wel zaken op het programma van de kamer zetten.

Cer

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:55

Ik meende in dit topic gelezen te hebben dat het van een aantal partijen wel doorgerekend was, en dan met het oog op haalbaarheid ook.
Dat het programme van FvD niet is doorgerekend interesseert mij dan weer niks... waarom zou het?

Maar gezien het programma van Splinter zou het fijn zijn als het ook kans van slagen had, want zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit... Ik denk dat ik Lilian erg vervelend vond tijdens debatten, maar ik ga dat nog eens opzoeken..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:56

Ik heb gestemd. Lettertype op het formulier was wel heel klein.... En het potloodje mocht ik houden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:59

fransje23 schreef:
Waar komt toch het idee vandaan dat Nederland altijd het braafste jongetje van de klas is?

NL is toch grote ergernis van andere landen nog steeds één van de grootste belastingparadijzen, dus idd hoezo braaf....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:01

purny schreef:
Ik heb gestemd. Lettertype op het formulier was wel heel klein.... En het potloodje mocht ik houden

Ik dacht dat het vandaag alleen voor de ouderen was en de zwakkeren?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:07

Cer schreef:
Maar ik vraag me af hoe een aantal dingen gefinancierd gaan worden... Ik las iets over dat partijprogramma's doorgerekend worden... Is dat van Splinter ook 'doorgerekend'?

Belangrijke vraag, ik ben eens op zoek gegaan.

Het antwoord vond ik in het CPB document "Keuzes in Kaart 2022-2025 Economische analyses van verkiezingsprogramma's" (Bron: https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... 2-2025.pdf ):

12.4 Deelname, proces en contact met partijen

Deelname aan de doorrekening is vrijwillig, hiervoor zijn de partijen uitgenodigd die bij de vorige
verkiezingen zetels in de Tweede Kamer hebben behaald. De doorrekening is een intensief proces in een
kort tijdsbestek, en de capaciteit van het CPB is beperkt. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, is het niet mogelijk om de programma’s van alle partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen door te rekenen – ditmaal zijn dat er 37. Daarom zijn uitsluitend de dertien partijen die bij de vorige Tweede
Kamerverkiezingen zetels hebben behaald uitgenodigd voor deelname.

Dus een nieuwe partij als Splinter komt daar nog niet voor in aanmerking.

Edit: quote uitgebreid ter verduidelijking van het antwoord
Laatst bijgewerkt door Boras op 16-03-21 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt