Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:50

Ik heb een oud werkgever die ook alle achtergronden aan naam.
Rassen, arbeidsgehandicapten, echt het maakte hem niet uit. Gaf iedereen een kans.
Je had je papieren en dat was voor hem voldoende.
Helaas is hij failliet gegaan, echt top werkgever.
Maar met 1 bepaald soort mensen ging het telkens mis.
Van enorm te laat komen, niet 1 keer maar meerdere keren, wat erg vervelend is met 100 man aan de poort omdat je taak is openen.
Van kantjes er af lopen tot enkele keren diefstal aan toe.

Niemand hoefde extra hun best te doen, waren allemaal gelijk.
Maar wel gewoon je werk doen.
Toch na een keer of 10 zulke ervaring werden deze brieven toch opzij gelegd.
Eerlijk, nee misschien niet. Begrijpelijk, ja.

Elisa2

Magrathea schreef:
Oja trouwens, "het leven is niet eerlijk"? Hou toch op, dus die mensen van de uitzendbureaus die bereid waren om mee te werken aan selectie op ethniciteit konden daar niks aan doen? Het is geen natuurwet ofzo.

Vrouwen krijgen ook altijd nog standaard minder betaald dan mannen. Is dat eerlijk? is het eerlijk dat vrouwen keihard moeten vechten om zich te bewijzen in topfuncties? Nee, maar het is zo..kun je er zielig om janken of het gewoon accepteren en je schouders er onder zetten.

elnienjo

Magrathea schreef:
Je stuk over solliciteren vind ik nogal schokkend eerlijk gezegd. Dus als iemand van kleur bij gelijke geschiktheid sneller wordt afgewezen dan een wit persoon had ie maar wat harder moeten werken? Dat is nu net PRECIES waar het hier om gaat.

Bij gelijke competenties wordt er naar andere dingen gekeken. Past iemand in het team bijv. Als je wat ouder bent, val je om die reden vaak buiten de boot.
Als je kleur en afkomst even helemaal buiten beschouwing laat, zijn er nog genoeg dingen waardoor je wel of juist niet bij het bedrijf past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:51

_Penotti schreef:
Ik heb een oud werkgever die ook alle achtergronden aan naam.
Rassen, arbeidsgehandicapten, echt het maakte hem niet uit. Gaf iedereen een kans.
Je had je papieren en dat was voor hem voldoende.
Helaas is hij failliet gegaan, echt top werkgever.
Maar met 1 bepaald soort mensen ging het telkens mis.
Van enorm te laat komen, niet 1 keer maar meerdere keren, wat erg vervelend is met 100 man aan de poort omdat je taak is openen.
Van kantjes er af lopen tot enkele keren diefstal aan toe.

Niemand hoefde extra hun best te doen, waren allemaal gelijk.
Maar wel gewoon je werk doen.
Toch na een keer of 10 zulke ervaring werden deze brieven toch opzij gelegd.
Eerlijk, nee misschien niet. Begrijpelijk, ja.

Nou dat is wat ik ook bedoelde te zeggen..en het is heel erg oneerlijk dat de slechte het verknallen voor de goede. Dat vind ik ook..maar wat doe je er aan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:59

elnienjo schreef:
Bij gelijke competenties wordt er naar andere dingen gekeken. Past iemand in het team bijv. Als je wat ouder bent, val je om die reden vaak buiten de boot.
Als je kleur en afkomst even helemaal buiten beschouwing laat, zijn er nog genoeg dingen waardoor je wel of juist niet bij het bedrijf past.

Er zijn zoveel punten waar op gediscrimineerd wordt. Huidskleur is daar maar 1 onderdeel van. Voor de betrokkene die gediscrimineerd wordt blijft het even erg. Maar sommige groepen hoeven niet op enig mededogen te wachten van de deugmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:05

Danique_G schreef:
Marie Anne, ik praat nergens goed. Even lezen. Ik zeg letterlijk dat het klote is. Je legt nu woorden in mijn mond.

Ik lees prima.
Door de vergelijking met een bedreiging van Mickey Mouse te maken praat je wel degelijk goed, je vergoeilijkt het en trekt het in het belachelijke, alsof het niet zoveel voorstelt. Je weet zelf ook wel dat die vergelijking niet klopt. Gewoon niet doen.

Citaat:
Je zwijgt nu net zo goed over de doodsbedreigingen van bijvoorbeeld Sylvana Simons. Kan me niet herinneren dat zij ooit zulke uitspraken heeft gedaan.

Ik zwijg dat dood? Wat een bizarre zin. Moet ik altijd iets over de doodsbedreigingen aan Sylvana zeggen? Of alleen als ik met jou praat? Ik wil er best iets over zeggen hoor.
Ik veracht de mensen die haar bedreigen en uitschelden. Ik heb de docu gezien die over haar gemaakt is, en ik vind het verschrikkelijk dat mensen aap naar haar roepen op straat. Walgelijk tuig vind het ik dat.
En omdat men in jouw hoofd blijkbaar alleen maar voor of tegen ons kan zijn: ik schaam me dat we in Nederland nog steeds zwarte piet hebben. Tegelijkertijd vind ik de uitspraak van die rapper een bedreiging, lijkt me gewoon strafbaar, en dat mag je nooit goedpraten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:07

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Er zijn zoveel punten waar op gediscrimineerd wordt. Huidskleur is daar maar 1 onderdeel van. Voor de betrokkene die gediscrimineerd wordt blijft het even erg. Maar sommige groepen hoeven niet op enig mededogen te wachten van de deugmens.

Ik zie jou regelmatig het woord deugmens gebruiken, Loretta.
Wie en wat bedoel je daarmee?

BigOne

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:18

Nog even over de drukke winkelstraten en demonstreren , wanneer je in een drukke winkelstraat loopt dan passeer je mensen, loop je misschien bij minuten achter dezelfde mensen , bij demonstreren zonder de regels in acht te nemen sta je een uur of langer omringt door anderen . Diegene die het verschil in besmettingsgevaar nu nog niet snapt en nog steeds daar op terug komt om de demonstraties te verdedigen heeft onder een steen geleefd .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:27

Ik heb zojuist even naar de speech van Akwasi zitten kijken. Eigenlijk weet ik niet wat ik zie en hoor. Waarom voelt deze groep zich constant achtergesteld en in hun hemd gezet? Waarom wordt er vergelijking getrokken met Amerika? Ik heb op aanraden van iemand uit dit topic eens zitten kijken naar de docu 13th op Netflix. Nederland en Amerika, niet met elkaar te vergelijken. Leuzen zoals: fiets the police. Waar haalt hij het vandaan? Ik ben voor gelijkheid, in alle vormen. Ook in sekse, ook voor wat betreft ras of kleur. Maar wat hier in nederland aan het gebeuren is, slaat wat mij betreft echt helemaal nergens voor. Ik schaam me diep voor de lui die in grote getallen aan het demonstreren zijn. Alle Corona regels aan hun laars lappen en zichzelf blijkbaar belangrijker vinden dan de medemens in de zorg, in de horeca en ieder ander die zich aan de Corona regels heeft gehouden en angstig is voor het virus. Je hebt toch totaal geen recht van spreken als je jezelf blijkbaar verheven voelt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:33

Marie Anne, lees je echt niet dat er letterlijk staat dat het klote is in mijn citaat of doe je alsof? Ik geef de vergelijking met Mickey Mouse omdat het tevens fictief is. Heeft niets met goedkeuring te maken. Nogmaals, geen woorden in mijn mond leggen die ik nooit gebruikt heb.

Overigens je haalt dingen nu uit context. Ik zeg namelijk veel meer in mijn bericht dat dan. Niemand heeft het over goedpraten. Voor mij niet echt de moeite nu om verder op je in te gaan. Niets persoonlijks maar ik heb geen zin meer m mezelf keer op keer te herhalen terwijl ik denk dat we niet zo heel erg ver van elkaar afliggen qua mening. Geniet van je zondag :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:39

Danique_G schreef:
Marie Anne, lees je echt niet dat er letterlijk staat dat het klote is in mijn citaat of doe je alsof? Ik geef de vergelijking met Mickey Mouse omdat het tevens fictief is. Heeft niets met goedkeuring te maken. Nogmaals, geen woorden in mijn mond leggen die ik nooit gebruikt heb.

Overigens je haalt dingen nu uit context. Ik zeg namelijk veel meer in mijn bericht dat dan. Niemand heeft het over goedpraten. Voor mij niet echt de moeite nu om verder op je in te gaan. Niets persoonlijks maar ik heb geen zin meer m mezelf keer op keer te herhalen terwijl ik denk dat we niet zo heel erg ver van elkaar afliggen qua mening. Geniet van je zondag :D

Maar in Mickey Mousse kostuums lopen evengoed levende mensen. Idem in kerstmantenue's mocht iemand oproepen kerstmannen in hun gezicht te willen trappen.

Als atheist zul je ook niet snel aangenomen worden door een bedrijf op de biblebelt wat zwaar in de leer is. Kun je wel 'n demonstratie voor opzetten en wellicht drijf je het zelfs zover door dat de regering een minimum quota instelt voor bedrijven van 5% atheist, maar wat denk je daarmee te bereiken? Een leuke werksfeer kun je wel vergeten, want je bent niet alleen een atheist, maar ook een oproerkraaier die de bedrijfsdynamiek van gelijkgestemden in de war schopt.

Denk dat de Nederlandse mentaliteit ook gewoon anders is. Als wij ergens worden afgewezen op een oorzaak buiten onze competenties, dan denken wij al snel 'your loss', of 'voor dat bedrijf zou ik sowieso niet willen werken'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:43

Danique_G schreef:
oomens schreef:
Even als advocaat van de duivel. Er wordt steeds geroepen dat 'wij' ons nauwelijks bewust zouden zijn hoe geprivilegieerd 'de witte Nederlander' zou zijn, en dat het positief is als daar meer bewustzijn van ontstaat.

Wat nu als dat bewustzijn er inderdaad komt, maar dat mensen daardoor het idee krijgen dat er (al jaren) geprobeerd wordt iets van ze af te nemen? Wat nu als mensen die privileges, waarvan ze zich altijd onbewust waren en waar ze zich door de aandacht van de laatste jaren bewust van zijn geworden, helemaal niet kwijt willen?
Ontstaat dan door die aandacht niet juist het tegenovergestelde effect?

Ja. Maar het punt is dat wit geen privileges kwijt raakt, maar de rest meer privileges krijgt. Dit is geen bedreiging voor wit.

Marie Anne, ik praat nergens goed. Even lezen. Ik zeg letterlijk dat het klote is. Je legt nu woorden in mijn mond. Je zwijgt nu net zo goed over de doodsbedreigingen van bijvoorbeeld Sylvana Simons. Kan me niet herinneren dat zij ooit zulke uitspraken heeft gedaan.

Dees [naam], heb je de doodsbedreigingen gelezen? Dat is 100% racisme. Heb je gezien trouwens ook dat er afstand was tussen de meeste mensen op een aantal demonstraties? Een winkelstraat is wel een stuk krapper dan het malieveld. Ik vind beide overigens niet goed. Maar het is wel hypocriet dat je alleen een demonstratie afkeurt vanwege een aantal terwijl een winkelstraat minder oppervlakte heeft. Prima dat je klaar bent met de schreeuwers maar het feit dat je dat zegt geeft al aan dat je geen ernst ziet in de situatie. Je bent een schoolvoorbeeld van privilege. Demonstreren is hun recht.

Overigens wel met je eens over het uitschelden van agenten. Dat is niet oké. KOZP roept nogmaals altijd op tot vreedzame protesten. Maar ik merk hier ook dat heel makkelijk wordt vergeten hoe de meeste demonstraties tegen zwarte piet gaan. Vreedzame demonstraties van de tegen kant en extreem geweld van de pro kant. Zo extreem dat een snelweg is geblokkeerd (levensgevaarlijk!) om anderen hun demonstratie recht te ontnemen. Zo extreem dat er aanvallen zijn geweest tijdens een vergadering waar niemand last van had. Dit lijkt iedereen heel snel te vergeten omdat er 1 opmerking is. Een opmerking die super klote is. En verkeerd. Maar nogmaals, juridisch gezien. Het is fictief. Akwasi s eigen woorden zijn dat hij oproept tot verzet, niet geweld. Dit is de tendens die ik overig al jaren zie van hem. Laat even die tunnelvisie varen en kijk kritisch naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Dit valt in het niet.

Pardon? Ik ben klaar met de schreeuwers ja, maar er staat bij dat ze dat niet allemaal zijn. Je hoort geen mensen uit te schelden die niets gedaan hebben, je hoort geen mensen te bedreigen omdat ze een ander idee hebben en je hoort het gebruik van geweld niet op te roepen. Dat gebeurd wel en dat kan gewoon niet, welke kleur je ook hebt en welk standpunt je ook hebt. Akwasi riep wel degelijk op tot geweld, daar kan hij nu een andere draai aan geven maar dat is wat hij zei en het gejoel zei genoeg.
Het gebeurd aan beide kanten en zo gaat er niets opgelost worden, dat kan alleen als er respect is en dat bereik je niet als je er steeds types tussen hebt zitten die doorslaan en gaan lopen schreeuwen, die worden er van beide kanten uitgepikt en uitvergroot.
Dat je mij dan een schoolvoorbeeld van het hebben van privileges noemt vind ik ronduit walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:47

Wat betekent de uitspraak van Akwasi eigenlijk: ik heb een witte vrouw die bij me schoonmaakt, dat is een zwart privilege?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:49

Eigenlijk zou akwasi moeten worden aangeklaagd wegens aanzetten tot geweld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:50

Electra63 schreef:

Het lijkt me een Nederlandse versie van Gutmensch? Hier een blog over de betekenis van dat woord. Even een eindje naar onderen scrollen.

https://deprifant.wordpress.com/2017/06 ... gutmensch/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:54

elnienjo schreef:
Danique_G schreef:

Maar in Mickey Mousse kostuums lopen evengoed levende mensen. Idem in kerstmantenue's mocht iemand oproepen kerstmannen in hun gezicht te willen trappen.

Als atheist zul je ook niet snel aangenomen worden door een bedrijf op de biblebelt wat zwaar in de leer is. Kun je wel 'n demonstratie voor opzetten en wellicht drijf je het zelfs zover door dat de regering een minimum quota instelt voor bedrijven van 5% atheist, maar wat denk je daarmee te bereiken? Een leuke werksfeer kun je wel vergeten, want je bent niet alleen een atheist, maar ook een oproerkraaier die de bedrijfsdynamiek van gelijkgestemden in de war schopt.

Denk dat de Nederlandse mentaliteit ook gewoon anders is. Als wij ergens worden afgewezen op een oorzaak buiten onze competenties, dan denken wij al snel 'your loss', of 'voor dat bedrijf zou ik sowieso niet willen werken'.

Maar geloof en een ander kleurtje zijn toch helemaal niet te vergelijken? En de Nederlandse mentaliteit ... dit zijn net zo goed Nederlanders. Jij weet toch vooraf op basis van mijn naam of kleur toch niet hoe ik presteer? Of ik binnen het team pas. Misschien hang ik in mijn vrije tijd wel een natuurgeloof aan en dans ik graag bloot in de natuur? Past misschien ook wel niet binnen het team.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:55

Electra63 schreef:

Mensen die woord voor woord en op bijna alle onderwerpen de mening uit progressieve kringen verkondigen. en iedereen die daar maar enigzins van afwijkt al snel in een foute hoek drukken. In dit onderwerp is iedereen tegen racisme. Maar zodra je kritiek hebt op bepaalde zaken word je al heel snel negatief weggezet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:56

Joman schreef:
Wat betekent de uitspraak van Akwasi eigenlijk: ik heb een witte vrouw die bij me schoonmaakt, dat is een zwart privilege?

Hij had het over zijn Mic. Dat is zijn microfoon. die werd blijkbaar door een blanke vrouw schoon gemaakt.
Daarna riep hij, het is tijd voor "zwart privilege"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:57

Loretta schreef:
Joman schreef:

Hij had het over zijn Mic. Dat is zijn microfoon. die werd blijkbaar door een blanke vrouw schoon gemaakt.
Daarna riep hij, het is tijd voor "zwart privilege"

Oh pff dat had ik er nooit uitgehaald.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:07

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Mensen die woord voor woord en op bijna alle onderwerpen de mening uit progressieve kringen verkondigen. en iedereen die daar maar enigzins van afwijkt al snel in een foute hoek drukken. In dit onderwerp is iedereen tegen racisme. Maar zodra je kritiek hebt op bepaalde zaken word je al heel snel negatief weggezet.

Je gebruikt het woord dus gewoon om te beledigen?

Racisme wordt door sommigen echt gebagatelliseerd.
Je bent tegen racisme, maar je moet niet zeuren; je kansen pakken, je best doen en iedereen wordt weleens gepest of valt buiten de boot.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:14

lenaa_tje schreef:
Maar geloof en een ander kleurtje zijn toch helemaal niet te vergelijken? En de Nederlandse mentaliteit ... dit zijn net zo goed Nederlanders. Jij weet toch vooraf op basis van mijn naam of kleur toch niet hoe ik presteer? Of ik binnen het team pas. Misschien hang ik in mijn vrije tijd wel een natuurgeloof aan en dans ik graag bloot in de natuur? Past misschien ook wel niet binnen het team.

Juist het kleurtje is niet relevant, eerder iemand's zware religieuze overtuiging als het op samen moeten kunnen werken aan komt.

Of neem even een vegan voor een kleurloos voorbeeld. Als de vegan dagelijks met een bakje sla of humus in de bedrijfskantine zit is dat helemaal prima. Pas als de vegan gaat roepen dat het fout is dat er broodjes ham en kaas gegeten worden, krijg je een conflict waardoor er geen prettige samenwerking mogelijk is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:15

Uit het AD:
Citaat:
De anti-racismeprotesten leiden 'ongetwijfeld' tot meer coronabesmettingen. Dat zei de Britse gezondheidsminister Matt Hancock zondag. Bij de betogingen houden velen zich niet aan de maatregelen die vanwege het coronavirus zijn ingesteld.

Hancock noemt dat een 'risico'. ,,Ik steun het argument dat wordt gemaakt door degenen die protesteren, maar het virus zelf discrimineert niet en het bijeenkomen in grote groepen is tijdelijk tegen de regels. Juist omdat het risico van verspreiding van het virus zo wordt vergroot."

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:20

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Juist het kleurtje is niet relevant, eerder iemand's zware religieuze overtuiging als het op samen moeten kunnen werken aan komt.

Of neem even een vegan voor een kleurloos voorbeeld. Als de vegan dagelijks met een bakje sla of humus in de bedrijfskantine zit is dat helemaal prima. Pas als de vegan gaat roepen dat het fout is dat er broodjes ham en kaas gegeten worden, krijg je een conflict waardoor er geen prettige samenwerking mogelijk is.

Maar als hij vraagt of er meer vegan producten verkocht kunnen worden is dat toch prima?
Wij dragen in ons salaris af voor koffie/thee/melk nu zijn er een aantal mensen die graag plantaardige melk willen. Dat is niet een heel groot aantal (nog) maar dat wordt nu wel aangeboden. Daar is toch niks mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:21

Karl66 schreef:
Ik bepaal echt wel zelf waar ik me voor schaam en waar niet voor en wat een ander daar van vindt en of iemand anders zich wel wil schamen, daar kan ik me dan weer helemaal niet druk over maken.

Dat is makkelijk praten voor jou, maar de gemiddelde jonge roeptoeter met rijke ouders, hoge opleiding, maar nog geen enkele accomplishment heeft het wat moeilijker om zich belangrijk te voelen onder druk van social media en geen enkel waardig doel om zijn/haar idealisme op te richten. Eerst hadden we nog de klimaatopwarming, waar je makkelijk aan "virtue signaling" kon doen doordat je toch geen geld had om te besteden en je lekker kon schoppen tegen de gevestigde orde, tot bleek dat er flink grote bedrijven en een duidelijk winstmodel achter schuil gaat. Gelukkig kwam toen de corona crisis, waar je mooi je authoriteit kon laten zien door andere mensen er bij te lappen online en af kon geven op iedereen die wat minder aan social distancing doet dan jij. Maar ook de corona crisis begint ten einde te lopen nu bedrijven weer langzaam open gaan en er nog geen sprake is van een tweede golf. Tijd voor een nieuwe crisis, want anders zitten we straks een tijdje zonder protesten en idealistisch doel om ons een paar weken hard voor te maken.

Iedereen zit gefrustreerd binnen met een extreem onzekere toekomst en weinig te doen... er is weinig nodig om de vlam in de pan te laten slaan. Het enige dat je echt nodig hebt is de media die het vanaf de eerste minuut als "racistisch" bestempelen en vervolgens hun steun geven voor elke vorm van protesten. Opeens is corona niet zo belangrijk meer en kunnen we ons hier op richten.

Magrathea schreef:
Ja, weet je, als je all lives matter roept heb je het gewoon niet begrepen.

En daar begint het eng te worden, waar woorden zwaarder wegen dan intentie en je eerst schaapachtig de juiste bewoording moet herhalen want anders krijg je meteen een stempel opgedrukt (in het beste geval). Welk hooggerechtshof heeft trouwens bepaald dat het "black lives matter" moet zijn en dat je met "all lives matter" het niet begrepen hebt? Dat bepalen de grootste schreeuwers online natuurlijk die je zonder proces veroordelen want zo krijgen we eindelijk gerechtigheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:23

elnienjo schreef:

Zodra mensen extreem fanatiek gaan worden en hun levensovertuiging proberen op te dringen dan ontstaan er problemen. Dat zijn meestal ook de meest vervelende en lastige mensen die hun "waarheid" als de enige absolute "waarheid" zien. Die maken de sfeer binnen een team kapot. De vegan die gewoon rustig met zijn haar bakje sla in de kantine zit kan natuurlijk prima functioneren.