Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:26

pien_2010 schreef:
Leuke maar ook moeilijke vraag meikemarieke en ik neem hem ook tot me ook al heet ik geen Bigone (mag dat?), want we hebben de 1ste sector ook nodig voor onze economie en welvaart. Want als een land meer importeert als exporteert dan geeft dat toch een probleem op de balans.
Ik vind persoonlijk Nederland te klein voor die enorme intensieve landbouw en veeteelt en veel problemen hebben volgens mij met die intensiviteit te maken. Ik denk dan aan milieu, Q-koorts, allerlei fijnstof problematiek, problematiek met de mestafval, ziektes onder de dieren en toch ook dieronvriendelijke veehouderij en dan denk ik aan de mega stallen, zeugen die hun hele leven liggen te baren en te zogen waar ze paar vierkante meter voor krijgen etc etc.
Daarom ben ik grote voorstander van een (vrijwillige!!) Europese aanpak. Europa heeft veel landen met enorm veel landbouwgrond waar weinig inwoners zijn. Als je kijkt naar het mestprobleem van Nederland, dat kennen de boeren dat hier in de Limousin totaal niet. Eerder andersom want ze hebben te weinig mest voor die enorme hoeveelheid HA grond waar ze de producten als maïs e.a op laten groeien dat lina recta gevoerd wordt aan hun eigen dieren.
Maar ook andere landen zoals Zweden, Hongarije, wellicht Polen kent mogelijkheden e.a. voor boeren.
Nederland is 2,5 keer de Limousin en kent zoveel meer inwoners en dan is daar ook nog eens zo'n intensieve landbouw. Daar maak ik mij zorgen over. Als wij alleen ons bezoek in mei en juni lyrisch horen zeggen dat bij ons in de bermen nog zoveel diversiteit is te zien zowel aan plantjes, vlinders, vogeltjes etc etc. Dan denk ik dan gaat er dus gewoon iets niet goed in Nederland. Door oudere mensen wordt de natuur hier vergeleken met de natuur van 1950 in Nederland.
Let wel niet alleen de boeren zijn "schuld" aan dit geheel. Maar doen wel mee, ook al is een grote transitie bij de helft van de boeren goed bezig in Nederland. Dus ja, ik vind dat in Nederland wel zaken echt anders kan met meer oog voor milieu, dierenwelzijn, gezondheid van mens en dier en uiteindelijk ook meer inkomsten voor de boer. Vaak zie je dat boeren die minder intensief hun bedrijf gaan houden en een overstap maken naar meer lokaal, er uiteindelijk een gelukkiger leven aan over houden met hetzelfde cq meer inkomen. Dus meer en meer boeren zijn zich al bewust van die transitie, wat ik dan zie op TV hé want wij volgen de boeren met belangstelling vanwege het feit dat we hier tussen de boeren wonen.

Zoals jij jullie stukje natuur beschrijft Meikemarieke, klinkt goed en leuk en ook belangrijk voor de vogels e.a. dieren.

Best wel heel interessante zaken eigenlijk he!
Ik denk ook dat we het als Europa zijnde moeten aanpakken, maar het 'jammere' is, is dat Nederland hierin altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn en dus hele strenge wet- en regelgeving heeft. Dan maakt het een ongelijk speelveld op de markt voor ons.
Meer samenwerken, elkaar versterken, mest daar brengen waar het nodig is en kennis delen, daar zouden zoveel mensen mee gebaat zijn.
Overigens zijn wijzelf ook aan het kijken voor nevenactiviteiten en lokaal verkopen, simpelweg omdat we niet verder willen groeien (we hebben nu 90 melkkoeien en dat is prima), maar anders heb je geen bestaansrecht (Rabobank roept dat we nu moeten kiezen, of doorgroeien naar 300 dieren, of stoppen).
Ik hoop echt dat er in de politiek ook wat meer 'boerenverstand' komt, of in elk geval iemand die luistert naar de boeren en daar serieus wat mee doet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:33

Boras schreef:
Ik heb een definitieve keuze gemaakt.

Ik weet niet of deze stemhulp voor provincie en waterschap al is genoemd?
Werkte prettig voor mij: goede issues en je kunt gelijk van maximaal 5 partijen hun standpunt over het onderwerp zien.

https://www.mijnstem.nl/survey/195c360b6f12466/start#

Ik stem vol overtuiging groen dit jaar. Daarmee bedoel ik dat dat duidelijk uit de stemhulp komt en die uitslag komt helemaal overeen met mijn gevoel/verstand op voorhand. Dat is fijn. Geen twijfels.

C.U., G.L, PvvD, PvdA en D66 liggen dicht bij elkaar. C.U. wordt het zeker niet, ik houd religie graag buiten de politiek. G.L. wordt het wel, voor het eerst.

Voor het waterschap wordt het Water Natuurlijk.

Ik wens ons veel succes vandaag :-) En ik duim voor een hoge opkomst!

Fijne Poll !

Ik kwam uit op Nida, PvdA en Denk als 3e :D bij PS, dus wordt PVDA.
Bij Waterschappen op CDA, lokale partij en SGP. Dus dat wordt lokale partij.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-03-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:37

Ik kwam uit op de partij voor de Dieren, maar daar ga ik zeer zeker niet op stemmen. Aangezien het indirect voor de eerste kamer is, wat ik tenminste uit alles begrijp en mijn ogen gaan bloeden bij het lezen van de landelijke partij punten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:39

meikemarieke schreef:
Meer samenwerken, elkaar versterken, mest daar brengen waar het nodig is en kennis delen, daar zouden zoveel mensen mee gebaat zijn.
Overigens zijn wijzelf ook aan het kijken voor nevenactiviteiten en lokaal verkopen, simpelweg omdat we niet verder willen groeien (we hebben nu 90 melkkoeien en dat is prima), maar anders heb je geen bestaansrecht (Rabobank roept dat we nu moeten kiezen, of doorgroeien naar 300 dieren, of stoppen).
Ik hoop echt dat er in de politiek ook wat meer 'boerenverstand' komt, of in elk geval iemand die luistert naar de boeren en daar serieus wat mee doet.

Het is toch van de zotte.
Ik snap wel dat als je een pittige hypotheek hebt, de mening van de bank zwaar weegt.
Ooit was het gewoon de boerenleenbank : boeren onder elkaar die elkaar hielpen. (Zucht...)

Ik weet niet hoeveel groei die bank nou precies eist (90 melkkoeien kan betekenen 200 dieren), maar behalve extra investeringen (...kassa!) zit je natuurlijk ook met wet- en regelgeving tav mestafvoer en wat al niet.
En blijft staan: als ondernemer lopen jullie het ondernemersrisico, 'maar de bank "eist"'...!!! (Westerse keuze, er zijn landen waar de bank mede drager is van het ondernemersrisico: het islamitische systeem.)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:39

Ik stem VVD. Heb voorheen trouwens nog nooit provinciale gestemd, dit jaar voor het eerst.

Je hebt een stem in Nederland, fijn om die te mogen gebruiken toch.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:47

Ik heb zojuist gestemd en mijn stem is naar de SP gegaan.
Moet zeggen toen ik al die namen zag ik echt geen idee meer had op wie ik zou moeten zeggen. :P
Maar ik vind het prima zo, ik til er toch niet zo zwaar aan eerlijk gezegd. Ik vind de Tweede Kamer verkiezingen belangrijker.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag en ik heb het erg leuk gevonden om alle verschillende meningen en reacties hier te lezen :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:51

Shaggy09 schreef:
Ik heb zojuist gestemd en mijn stem is naar de SP gegaan.
Moet zeggen toen ik al die namen zag ik echt geen idee meer had op wie ik zou moeten zeggen. :P
Maar ik vind het prima zo, ik til er toch niet zo zwaar aan eerlijk gezegd. Ik vind de Tweede Kamer verkiezingen belangrijker.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag en ik heb het erg leuk gevonden om alle verschillende meningen en reacties hier te lezen :D

Ikzelf heb gewoon op de eerste gestemd bij de SP. Voor de provinciale staten til ik er inderdaad niet heel erg zwaar aan. Het gaat ij vooral om de eerste kamer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:55

meikemarieke schreef:
bigone schreef:
Boeren die puur voor de binnenlandse markt produceren , prima. Maar ik ken ze ook waar wij de lasten van hebben en al hun producten gaan de grens over. Sorry, ga in het land zelf wat opzetten.

Wat ik me afvraag, jij zou liever hebben dan elk land zelfvoorzienend wordt? Dus niks meer importeren/exporteren? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor in landen waar bijv. het klimaat minder geschikt is om bijv. koeien te houden? In een warmer klimaat is het een stuk lastiger om koeien te houden. Nederland is qua klimaat zeer geschikt voor koeien en Nederland heeft de meest efficiënte en diervriendelijke wijze van vee houden ter wereld, onze boeren staan wereldwijd op nr.1! Wil je die productie dan echt verplaatsen naar landen waar o.a. dierenwelzijn een heel stuk minder zijn?
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet.
En ik ben ook echt benieuwd welke lasten jij ervaart van al die boeren in Nederland.

Ik ben absoluut niet tegen im/export en zeker niet bij de gemiddelde boerenbedrijven die ook hun best doen om natuur en zakelijkheid combineren, die hebben het al moeilijk genoeg om hun hoofd boven water te houden. Wat ik wel belachelijk vind is bvb de export van vlees naar Italie en het komt hier als Parmaham weer op onze bordjes. Hamburgers van Iers vlees , van koeien uit Ierland, ronduit belachelijk, wij hebben ook gezonde goed smakende koeien. En waar ik vooral moeite mee heb, de grote jongens, vooral op varkensgebied. Ik ken er een aantal, miljardenbussines en geen enkel stukje van hun varken komt op ons bord. Fokken voor de buitenlandse markt en bedrijven hier zeer, maar dan ook zeer grootschalige bedrijven. Kopen er een hele zooi op, bedrijfsleider er op en weer 10.000 fokvarkens erbij. Moet niet mogelijk zijn, wij de intensieve veehouderij en de afzetmarkt ligt totaal over de grens. En wat mij betreft mogen boerenprodukten wel wat duurder worden, of de boeren moeten zich verenigen en de tussenhandel er uit halen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:56

meikemarieke schreef:
bigone schreef:
Boeren die puur voor de binnenlandse markt produceren , prima. Maar ik ken ze ook waar wij de lasten van hebben en al hun producten gaan de grens over. Sorry, ga in het land zelf wat opzetten.

Wat ik me afvraag, jij zou liever hebben dan elk land zelfvoorzienend wordt? Dus niks meer importeren/exporteren? Oprechte vraag: hoe zie je dat voor in landen waar bijv. het klimaat minder geschikt is om bijv. koeien te houden? In een warmer klimaat is het een stuk lastiger om koeien te houden. Nederland is qua klimaat zeer geschikt voor koeien en Nederland heeft de meest efficiënte en diervriendelijke wijze van vee houden ter wereld, onze boeren staan wereldwijd op nr.1! Wil je die productie dan echt verplaatsen naar landen waar o.a. dierenwelzijn een heel stuk minder zijn?
Dit is overigens niet aanvallend bedoeld, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet.
En ik ben ook echt benieuwd welke lasten jij ervaart van al die boeren in Nederland.

Ik wil hier even op inhaken. Want ook in Afrika zijn er melkveebedrijven. Ja het is lastiger, maar niet onmogelijk. Daarbij Denk Ik dat als het in bepaalde landen niet mogelijk is om bv melk te produceren, dat ze in die landen moeten focussen op andere producten. Waarom moeten wij het jaar rond alle producten hebben?

Persoonlijk ben ik voor zoveel mogelijk productie in eigen land houden. Zo min mogelijk importeren en exporteren en inzetten op streekproducten.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 20-03-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:56

Als stem altijd op de eerste vrouw (muv lokaal, dan stem ik op iemand die ik ken).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:57

MarliesV schreef:
Als stem altijd op de eerste vrouw (muv lokaal, dan stem ik op iemand die ik ken).

Mag ik vragen waarom je expliciet op een vrouw stemt en niet op een man of willekeurig?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:00

Shaggy09 schreef:
MarliesV schreef:

Mag ik vragen waarom je expliciet op een vrouw stemt en niet op een man of willekeurig?

Ik stem ook op een vrouw. Dit omdat er toch vaak nog altijd meer mannen dan vrouwen in de politiek zitten en Ik dat graag anders zou zien.

Overigens stem ik op de 2e vrouw, niet de eerste :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:04

Ik heb sowieso vaker in dit topic dat gezien, dat sommigen op een vrouw stemmen.
Ik kijk zelf liever naar de persoon in kwestie dan naar het geslacht.
Sommigen op de lijst die ik net voor me had ken ik, en er zitten zeker personen tussen die ik niet zo leuk vind. Dus op zo´n moment ga ik niet naar geslacht kijken.

Maar dat het leuk zou zijn als er meer vrouwen in de politiek zouden zitten ben ik met je eens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:05

Shaggy09 schreef:
MarliesV schreef:

Zeker mag je dat vragen.
Ik vind dat er nog steeds een minderheid aan vrouwen in de politiek zit en dat deze balans wel wat beter mag, daarom stem ik op een vrouw.

Lokaal stem ik trouwens wel op een man, maar dat heeft met mijn partijvoorkeur te maken en dat dit iemand is die ik goed ken en vind dat hij ons goed vertegenwoordigd in de gemeenteraad.

Edit: ik ken verder ook geen mensen in de landelijke politiek of provincie, dus vandaar deze keuze.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 20-03-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:05

meikemarieke schreef:
Interessant om alle verschillende standpunten te lezen hier.
Ik als boerin zijnde vind uiteraard de standpunten wat betreft landbouw erg belangrijk.
Gezien de huidige politiek als doel lijkt te hebben alle boeren uit Nederland te verdrijven (wat ze ook aardig lijkt te lukken) moet daar wel iets aan veranderen.
Ik heb daarom een kleine samenvatting gemaakt van de standpunten wat betreft de agrarische sector per partij voor Gelderland. Triest om te lezen dat zoveel partijen er eigenlijk niks van vinden....
Maar SGP komt hier heel goed uit, maar ik ben er nog niet over uit of dat m wordt.
Ik twijfel nog tussen SGP, CDA en PVV.

[ [url=m/LB2l5V.png]Afbeelding[/url] ]

PVV GLD is lang niet gek zat ik mij nog te bedenken, voor boeren. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:06

@ Marjoow: Wat is dan de ‘tactiek’ van de tweede vrouw en niet de eerste?

Ik heb er nooit zo over nagedacht :P Stem landelijk vaak gewoon op de eerste van de partij. Provinciaal op iemand uit mijn dorp en lokaal op iemand waarvan ik weet dat die naar mijn idee goede ideeen heeft. (Klein dorp, dus ik ken vrijwel iedereen op de lijst :P)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:08

Shaggy09 schreef:
Ik heb sowieso vaker in dit topic dat gezien, dat sommigen op een vrouw stemmen.
Sommigen op de lijst die ik net voor me had ken ik, en er zitten zeker personen tussen die ik niet zo leuk vind. Dus op zo´n moment ga ik niet naar geslacht kijken.

Maar dat het leuk zou zijn als er meer vrouwen in de politiek zouden zitten ben ik met je eens.

Ik heb geen zin/tijd om uit te pluizen wie de personen in kwestie zijn. Ik ken niemand op de lijst. Dus in dat geval stem ik op geslacht.

Maargoed volgens mij mogen de partijen zelf nog uitkiezen wie er uiteindelijk in de PS komen toch?

verootjoo schreef:

Ik heb er nooit zo over nagedacht :P Stem landelijk vaak gewoon op de eerste van de partij. Provinciaal op iemand uit mijn dorp en lokaal op iemand waarvan ik weet dat die naar mijn idee goede ideeen heeft. (Klein dorp, dus ik ken vrijwel iedereen op de lijst :P)

Ik heb al eens een artikel gelezen dat het beter is om op de 2e vrouw te stemmen. Volgens mij had dat te maken met het feit dat de eerste sowieso al verkozen zou worden.

Net als dat als je op de VVD stemt je beter niet op Rutte kan stemmen maar op iemand anders omdat Rutte er sowieso wel bij zit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:10

landelijk stem ik ook op Rutte. Ik weet dat hij er toch bij zit, maar ik heb wel voorkeur voor hem. Ga niet uit principe op een ander stemmen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:12

Ik zou eerder op Dijkhoff stemmen dan op Rutte :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:12

Shaggy09 schreef:
Ik zou eerder op Dijkhoff stemmen dan op Rutte :=

Oh! Oh! Je hebt gelijk! Ik neem mijn vorige opmerking terug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:12

Marjoow schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik heb geen zin/tijd om uit te pluizen wie de personen in kwestie zijn. Ik ken niemand op de lijst. Dus in dat geval stem ik op geslacht.

Maargoed volgens mij mogen de partijen zelf nog uitkiezen wie er uiteindelijk in de PS komen toch?

verootjoo schreef:

Ik heb al eens een artikel gelezen dat het beter is om op de 2e vrouw te stemmen. Volgens mij had dat te maken met het feit dat de eerste sowieso al verkozen zou worden.

Net als dat als je op de VVD stemt je beter niet op Rutte kan stemmen maar op iemand anders omdat Rutte er sowieso wel bij zit.

Ah op die manier. Ja, dat is wel logisch ja. Maar ligt er natuurlijk ook aan op welke plek de eerste vrouw staat en hoeveel zetels je verwacht voor de partij waar je op stemt :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:13

Ik heb niks met de VVD maar ik vind Dijkhoff altijd wel sterk komen en goed zijn punten beargumenteren. :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:14

Shaggy09 schreef:
Ik heb niks met de VVD maar ik vind Dijkhoff altijd wel sterk komen en goed zijn punten beargumenteren. :j

Dat klopt, ik kijk vaak video’s van hem betreft zijn punten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:15

MarliesV schreef:
Magrathea schreef:

Het CDA is er echt niet voor de kleine boerenondernemer. Voor de grote jongens misschien, maar het familiebedrijf? Weinig kans :n

Gek, dit staat er bij de provincie Overijssel in de toelichting:
"CDA wil familiebedrijven steunen in hun ontwikkeling, bedrijven moeten dus verantwoord kunnen blijven groeien. Moderne bedrijven zijn minder milieubelastend, deze investeringen moeten wel terugverdiend kunnen worden."

Ok, maar:
Loretta schreef:
[...] wat hebben die rechtse partijen tot nu toe gedaan voor jouw positie?

Want zo'n partijprogramma is leuk maar het is ook wel fijn als ze daadwerkelijk navolgen wat daarin staat.
Het CDA blijkt slecht te scoren als hun stemmers gevraagd wordt ook te stemmen voor diverse moties en wetsvoorstellen, bij het CDA komen die niet zo goed overeen. Oftewel: de mensen die ze geacht worden te vertegenwoordigen, denken anders over de lopende zaken dan zij.

Wat betreft stemmen op een vrouw:
Ten eerste is de eigenschap 'vrouw zijn' ook waardevol in een landschap met weinig vrouwen. Net als dat een man waardevol is in de zorg en het lager onderwijs (een van oudsher meer vrouwelijk landschap).
Waarom op de eerste vrouw stemmen meestal niet zo'n zin heeft zie je hier wat uitgebreider uitgelegd: https://stemopeenvrouw.com/stemtip/
De vorige tweede kamerverkiezingen zijn er (mogelijk?) dankzij deze stichting toch weer enkele vrouwen in de kamer geholpen met voorkeursstemmen! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:18

voor wie meent te weten dat boeren het water naar de kloten brengen:
Bestrijdingsmiddelen in het oppervlaktewater!
Zijn de gevonden stoffen wel afkomstig van Landbouw?

Meetgegevens van Waterschap Drents Overijsselse Delta geven wel een zeer opmerkelijk beeld weer.
Veel gevonden bestrijdingsmiddelen blijken niet eens landbouw gerelateerd te zijn. Maar blijken middelen te zijn die de consument in de winkel kan kopen.
Van de 24 meetlocaties van D.O.Delta zijn in de periode 2015/2017 op 13 locaties geheel géén schadelijke stoffen gemeten. 3 van de 11 meetpunten mét overschrijding zijn de stoffen wel aan de landbouw te herleiden. Één landbouwmiddel is een middel dat gebruikt wordt in juli en augustus. Vreemd, maar juist in die tijd is het nooit gemeten, enkel 1 keer in december.
En vervolgens maar liefst 9! meetlocaties met normoverschrijdingen die gerelateerd kunnen worden aan “consumentenmiddelen”. Dit zie je juist na steden of rioolwaterzuiveringen waar normoverschrijdingen van deze consumentenmiddelen gemeten worden. En op deze plaatsen dus in het watermilieu terecht zijn gekomen.
Neem nu Zwolle. Permethrin: 65 keer de normoverschrijding. Permetrin wordt niet gebruikt in de landbouw. Het komt wel in 51 “consumentenmiddelen” voor die vrij in supermarkt en tuincentra te koop zijn. Het wordt gebruikt als antihoutworm-, antivliegen- en antivlooienmiddel. En als werkzame stof in humane medicijnen tegen o.a. schurft en schaamluis.
Dus niet landbouw gerelateerd!

Neem nu Hoogeveen en Nijverdal. Juist na een lozing van rioolwaterzuivering een verhoogd imidacloprid gehalte. In landbouwgebieden rond Hoogeveen en Nijverdal is er juist géén Imidacloprid gevonden. De werkzame stof komt maar in 5 landbouwmiddelen voor, en in maar liefst 24! “consumenten middelen” als we de spraybusjes hier ook bij tellen.
Suikerbietenzaad kon tot vorig jaar behandeld worden met Sombrero. 5 Kg bietenzaad per Ha, hiervoor enkele grammen Imidacloprid was dus voldoende voor goede werking tegen o.a. bietenvlieg. Nu dit verboden is zijn bietentelers genoodzaakt om volvelds te behandelen. Nu de grond buiten de bietenzaadjes ook bespoten moet worden, ben je 100-en malen meer van een ander bestrijdingsmiddel nodig. En de consumenten mogen hun mierenlokdoosjes met zelfde Imidacloprid vrijkopen om naast het broodbeleg in hun keukenkastjes te zetten!

Neem nu het meetpunt 2 km na Meppel: Deltamithrin. Zowel een landbouw- als consumentenmiddel. Dit gebied bestaat vrijwel enkel uit grasland, daar wordt het middel niet in gebruikt. En zeker niet in de maand februari waarin het juist 1 keer gemeten is.
De consument in de stad mag en kan het in deze periode wel gebruiken.

Neem nu Nijverdal. Hier wordt een DEET Diethyltoluamide Normoverschrijdend gemeten. Deze werkzame stof wordt ook niet gebruikt in de landbouw. Maar enkel buiten de landbouw als anti-insectenmiddel. In maar liefst 65 consumentenmiddelen!

Consumenten wijzen op een zorgvuldig gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen levert voor de Waterschapspartijen wellicht geen extra stemmen op, maar kan wel bijdragen om veel normoverschrijdingen en dus milieuvervuiling van het oppervlaktewater drastisch te laten dalen.

Kijk en oordeel zelf. Info hiervoor is te vinden op: http://www.bestrijdingsmiddelenatlas.nl/…/aantal-normoversc…

Je kan zelf per meetlocatie op de werkzame stof klikken, en zien in welke middelen de werkzame stof allemaal voorkomt. En het schrikbarende aantal consumentenmiddelen lezen in de rijtjes BCD (Biociden) / ONB dat door consumenten vrij in winkels en tuincentra gekocht mogen worden. Deze middelen zorgen voor een groot deel van de milieuvervuiling binnen het Waterschapsgebied van Drentse Overijsselse Delta, zoals meetgegevens op de site weergeven.