pien_2010 schreef:Leuke maar ook moeilijke vraag meikemarieke en ik neem hem ook tot me ook al heet ik geen Bigone (mag dat?), want we hebben de 1ste sector ook nodig voor onze economie en welvaart. Want als een land meer importeert als exporteert dan geeft dat toch een probleem op de balans.
Ik vind persoonlijk Nederland te klein voor die enorme intensieve landbouw en veeteelt en veel problemen hebben volgens mij met die intensiviteit te maken. Ik denk dan aan milieu, Q-koorts, allerlei fijnstof problematiek, problematiek met de mestafval, ziektes onder de dieren en toch ook dieronvriendelijke veehouderij en dan denk ik aan de mega stallen, zeugen die hun hele leven liggen te baren en te zogen waar ze paar vierkante meter voor krijgen etc etc.
Daarom ben ik grote voorstander van een (vrijwillige!!) Europese aanpak. Europa heeft veel landen met enorm veel landbouwgrond waar weinig inwoners zijn. Als je kijkt naar het mestprobleem van Nederland, dat kennen de boeren dat hier in de Limousin totaal niet. Eerder andersom want ze hebben te weinig mest voor die enorme hoeveelheid HA grond waar ze de producten als maïs e.a op laten groeien dat lina recta gevoerd wordt aan hun eigen dieren.
Maar ook andere landen zoals Zweden, Hongarije, wellicht Polen kent mogelijkheden e.a. voor boeren.
Nederland is 2,5 keer de Limousin en kent zoveel meer inwoners en dan is daar ook nog eens zo'n intensieve landbouw. Daar maak ik mij zorgen over. Als wij alleen ons bezoek in mei en juni lyrisch horen zeggen dat bij ons in de bermen nog zoveel diversiteit is te zien zowel aan plantjes, vlinders, vogeltjes etc etc. Dan denk ik dan gaat er dus gewoon iets niet goed in Nederland. Door oudere mensen wordt de natuur hier vergeleken met de natuur van 1950 in Nederland.
Let wel niet alleen de boeren zijn "schuld" aan dit geheel. Maar doen wel mee, ook al is een grote transitie bij de helft van de boeren goed bezig in Nederland. Dus ja, ik vind dat in Nederland wel zaken echt anders kan met meer oog voor milieu, dierenwelzijn, gezondheid van mens en dier en uiteindelijk ook meer inkomsten voor de boer. Vaak zie je dat boeren die minder intensief hun bedrijf gaan houden en een overstap maken naar meer lokaal, er uiteindelijk een gelukkiger leven aan over houden met hetzelfde cq meer inkomen. Dus meer en meer boeren zijn zich al bewust van die transitie, wat ik dan zie op TV hé want wij volgen de boeren met belangstelling vanwege het feit dat we hier tussen de boeren wonen.
Zoals jij jullie stukje natuur beschrijft Meikemarieke, klinkt goed en leuk en ook belangrijk voor de vogels e.a. dieren.
Best wel heel interessante zaken eigenlijk he!
Ik denk ook dat we het als Europa zijnde moeten aanpakken, maar het 'jammere' is, is dat Nederland hierin altijd het braafste jongetje van de klas wil zijn en dus hele strenge wet- en regelgeving heeft. Dan maakt het een ongelijk speelveld op de markt voor ons.
Meer samenwerken, elkaar versterken, mest daar brengen waar het nodig is en kennis delen, daar zouden zoveel mensen mee gebaat zijn.
Overigens zijn wijzelf ook aan het kijken voor nevenactiviteiten en lokaal verkopen, simpelweg omdat we niet verder willen groeien (we hebben nu 90 melkkoeien en dat is prima), maar anders heb je geen bestaansrecht (Rabobank roept dat we nu moeten kiezen, of doorgroeien naar 300 dieren, of stoppen).
Ik hoop echt dat er in de politiek ook wat meer 'boerenverstand' komt, of in elk geval iemand die luistert naar de boeren en daar serieus wat mee doet.