Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 21:42

Aan de reactie van de advocate viel idd wel op te maken dat RTL de zaakjes goed had uitgeplozen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:07

Als je die tijdlijn leest dan krijg je er gewoon kippevel van. Ik heb er alle vertrouwen in dat de politie de zaak tot op de bodem uitzoekt, maar als deze jongen inderdaad de dader blijkt te zijn, vind ik het maar een eng mannetje met dit verhaal erbij...

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:28

djinnie schreef:
Als je die tijdlijn leest dan krijg je er gewoon kippevel van. Ik heb er alle vertrouwen in dat de politie de zaak tot op de bodem uitzoekt, maar als deze jongen inderdaad de dader blijkt te zijn, vind ik het maar een eng mannetje met dit verhaal erbij...

Dat dus....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:36

Ook al is ie 16, van mij mag ie volgens het volwassenrecht veroordeeld worden. Iemand die dit zo heeft uitgedacht is geen kind meer

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:18

Kende de dader het meisje? Dat was mij even ontgaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:20

HorseTimeXL schreef:
Kende de dader het meisje? Dat was mij even ontgaan.

alleen via social media volgens mij

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:12

De advocaat benadrukte wel vooral zijn leeftijd en noemde hem vele malen een kind.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:25

Ik ben wel benieuwd naar de rol van die vriendin van de verdachte waarmee ie contact had tijdens en na zijn afspraak met Savannah. En of dat dus ook een vriendin van haar was. Aangezien ze blijkbaar beide naar dezelfde hebben bericht terwijl ze samen waren. Geen idee of dat dus dezelfde is. Maar ben benieuwd wat die meid te vertellen heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:37

Lienek schreef:
djinnie schreef:

Dat dus....

Dan blijft het bij doodslag vrees ik. Hij heeft het niet van tevoren bedacht, anders had hij en een alibi en zijn vlucht naar het buitenland op voorhand geregeld. Hij kan maar beter bekennen; dan staat hij zo weer buiten. Het is NL he..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 15:40

Electra63 schreef:
De advocaat benadrukte wel vooral zijn leeftijd en noemde hem vele malen een kind.

Maar dat is ook wel in zijn voordeel natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:02

Ze hoopt natuurlijk dat zij volgens jeugdrecht wordt berecht. Ik zou dat eerlijk gezegd voor de ouders van Savannah onverteerbaar vinden. Vooral omdat hij er alles aan doet om onder zn verantwoordelijkheid uit te komen. Vooral dat zwijgen mag hem zwaarder worden aangerekend.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:24

Ja ik geloof (maar begrijp me als ik het verkeerd gelezen had hoor) dat die dan voor 1 jaar de cel in zou gaan en daarna nog psychische hulp. Heb geen rechten gestudeerd, maar meende dat ergens met verbazing te lezen, via Nos geloof ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:52

Dat psychiatrische behandeling voorop komt vind ik alleen maar goed. Je ziet nog wel eens bij jongeren (tot 25 jaar) dat gevangenisstraf en behandeling wordt omgedraaid. Tot 25 jaar zijn de hersenen in ontwikkeling (m.n. de prefontale cortex die ook zorgt voor impulsbeheersing) Dan heeft behandeling de grootste kans van slagen. Maar het mag niet in de plaats komen van de straf (vind ik).

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:52

Vraag mij af wie of wat bepaald of iemand van die leeftijd als kind of volwassenen wordt berecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:29

Ik denk dat hij best onderworpen zal worden aan psychologische tests. Komt daar wat uit (bijvoorbeeld ADHD of andere stoornis) dan is hij verminderd toerekeningsvatbaar. Van ADHD is bijv. bekend dat je langer in de 'pubertijd' blijft hangen. Ik kan me voorstellen dat dat invloed heeft.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:54

Als je ADHD hebt betekend het niet meteen dat je automatisch minder toerekeningsvatbaar bent, zou fijn zijn voor alle criminelen met ADHD :))
Ik weet eigenlijk ook niet precies wie of wat dat beoordeeld, ik weet wel dat een van de criteria waar naar gekeken wordt (of misschien wel vooral) de ernst van de daad en zoals Babootje al zei de toerekeningsvatbaarheid. Maar ook geen idee wanneer je dan wel of niet als volwassenen wordt berecht. Lijkt me ook voor de mensen die dat moeten bepalen een zeer moeilijke taak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:14

Er zijn bepaalde tests voor die dat bepalen. Sommige 16jarigen zijn al behoorlijk volwassen, sommige 19jarigen juist nog erg puberaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:18

_Micha_ schreef:
Als je ADHD hebt betekend het niet meteen dat je automatisch minder toerekeningsvatbaar bent, zou fijn zijn voor alle criminelen met ADHD :))
Ik weet eigenlijk ook niet precies wie of wat dat beoordeeld, ik weet wel dat een van de criteria waar naar gekeken wordt (of misschien wel vooral) de ernst van de daad en zoals Babootje al zei de toerekeningsvatbaarheid. Maar ook geen idee wanneer je dan wel of niet als volwassenen wordt berecht. Lijkt me ook voor de mensen die dat moeten bepalen een zeer moeilijke taak.

Nee, dat niet. Wel is het zo dat ca 75% van de gedetineerden ADHD heeft (wat niet impliceert dat 75% van de ADHDers crimineel is). Wel is aangetoond dat de prefontale cortex bij ADHD een rol speelt en dat bij het ouder worden de symptomen van ADHD afnemen. Impulsiviteit en hyperactiviteit zijn kenmerken, maar ADHD is een hoog comorbide stoornis, wat betekent dat dit vaak een ondergrond is van andere stoornissen en combinaties met depressiviteit en autisme vaak voorkomen. Zou het zo'n jongen zijn, dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk wel een 'rugzakje'. Neemt niet weg dat ook ADHD niet een excuus is voor het begaan van doodslag of moord, maar het kan wel meespelen in de uiteindelijke strafmaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:22

Maar 16 of 19 jarig in het hoofd, beide weten wel dat vermoorden fout is.

Ik blijf bij wat ik eerder van hem dacht, levenslang. klaar, niets geen dure onderzoeken, stop die maar in het levenslange verblijf van die kwal.

Ik herken me niet op die fiets :r

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:25

bruintje123 schreef:

Dat vind ik ook wel echt strafverzwarend.
Maar reken er maar op dat er 'verzachtende omstandigheden" te vinden zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:29

Oh natuurlijk het is Nederland. Dan zijn er altijd van die flut omstandigheden.
Nog meer :r :r

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:06

In België hoef je onder de vijf jaar maar een derde te zitten, zo erg is Nederland dan nog niet denk ik af en toe, kan altijd erger :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:50

Nederland is erger, hier gaat er altijd (behalve bij levenslang) 1/3 vanaf.
Ook zo iets doms, geef 10 jaar en bedoel dan ook 10 jaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:31

bruintje123 schreef:
Maar 16 of 19 jarig in het hoofd, beide weten wel dat vermoorden fout is.

Ik blijf bij wat ik eerder van hem dacht, levenslang. klaar, niets geen dure onderzoeken, stop die maar in het levenslange verblijf van die kwal.

Buiten dan dat TBS veiliger is in die zin, omdat je er dan echt pas uit komt als ze denken dat je weer klaar bent voor de maatschappij, en niet eerder. Dus wellicht blijft ie er inderdaad zijn hele leven zitten.

Al die kritiek weer op het rechtssysteem. Het is echt niet alsof de gevangenis een hotel is waar je even gaat vertoeven om na een miniscule straf weer ongestoord je gang te kunnen gaan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:41

furious schreef:
Vraag mij af wie of wat bepaald of iemand van die leeftijd als kind of volwassenen wordt berecht.

....de rechtbank, wie anders?