Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Het lijkt er op dat er een zeer hoge opkomst is, slecht nieuws voor de kleine partijen, dan moeten ze nog meer stemmen halen om een zetel te veroveren.
Emmaa_ schreef:bigone schreef:Het lijkt er op dat er een zeer hoge opkomst is, slecht nieuws voor de kleine partijen, dan moeten ze nog meer stemmen halen om een zetel te veroveren.
Aan de andere kant kan het ook betekenen dat er juist erg veel mensen voor kleine partijen zijn gaan stemmen omdat ze het gevoel hadden dat ze meer keuze hadden. Een hoog opkomstpercentage kan zooooo veel betekenen..
bigone schreef:Emmaa_ schreef:Aan de andere kant kan het ook betekenen dat er juist erg veel mensen voor kleine partijen zijn gaan stemmen omdat ze het gevoel hadden dat ze meer keuze hadden. Een hoog opkomstpercentage kan zooooo veel betekenen..
Dat is dan maar te hopen voor ze want met een hoge opkomst moeten ze duizenden meer stemmen binnen halen voor 1 zetel. De kiesdeler kan dan, ondanks de vele stemmen nog te hoog zijn.
AfricanLady schreef:In nederland gaan alle stembussen om 21:00 dicht.
Dan gaan wij dus alle 6 leden alles tellen en als we naar voorgaande jaren kijken zijn we waarschijnlijk rond 01:00 klaar.
Dan wordt de uitslag door de eerste voorzitter doorgebeld.
Vervolgens wordt het door de tweede voorzitter weggebracht naar de gemeente en wordt het daar opnieuw geteld door de leden daar.
En dan wordt het weer doorgebeld naar het hoofdkantoor.
Janneke2 schreef:AfricanLady schreef:In nederland gaan alle stembussen om 21:00 dicht.
Dan gaan wij dus alle 6 leden alles tellen en als we naar voorgaande jaren kijken zijn we waarschijnlijk rond 01:00 klaar.
Vervolgens wordt het door de tweede voorzitter weggebracht naar de gemeente en wordt het daar opnieuw geteld door de leden daar.
...het ingewikkelde is: de verkiezingen zijn ook op Bonaire, St Eustachius en Saba.
Daar gaat de stembus dicht om 21.00 plaatselijke tijd - bij ons 01.00.
Tot die tijd is het niet netjes als er meer dan exitpolls worden gepubliceerd.
(In praktijk denkt niemand aan "die eilandjes" en etc etc.)
AfricanLady schreef:O.a. Den Haag blijft open tot de laatste in rij z'n stem heeft uitgebracht.In nederland gaan alle stembussen om 21:00 dicht.
Ailill schreef:Aranel schreef:Je weet dat D66 ook rechts is, goed dan wel aan de meest 'linker' kant, mmaar tochIk heb net toch maar op de VVD gestemd. Meer strategisch om een links kabinet te voorkomen. D66 sprak me ook wel aan.
Aranel schreef:Dan snap ik je. Had ik het afgelopen weekend ook nog over met iemand, bij hem thuis allemaal VVD (hier ook best wat) en ik dus D66. Lijkt me inderdaad een goed kabinet, al gaat het denk ik of - of worden.Ailill schreef:Je weet dat D66 ook rechts is, goed dan wel aan de meest 'linker' kant, mmaar toch
Klopt, maar D66 is -denk ik- meer geneigd om bvb ook met PvdA en SP samen te gaan werken. Een kabinet VVD+D66 en nog wat anderen vind ik prima
Citaat:O.a. Den Haag blijft open tot de laatste in rij z'n stem heeft uitgebracht.