Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:23

Dat vraag ik me toch wel af..
Met name hoe de zorg dan betaald moet worden. geld moet toch ergens vandaan komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:23

Ik hoor door mijn werk de verhalen wat het exact betekend als mensen hun eigen risico niet kunnen betalen. Mensen halen hun medicijnen niet op, de hulp middelen voor het medicijn gebruik en gaan de zorg echt mijden. Ik heb al meer dan eens gehoord dat dit dan vervolgens tot ziekenhuis opname heeft geleid.
Dat is vele male duurder dan dan eigen risico afschaffen.

Ik denk dat we op de lange termijn goedkoper uit zijn zonder dat eigen risico,...zeker als je het eigen risico dan inkomensafhankelijk gaat maken.. EN ja,...dan mag ik gewoon eigen risico betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:38

Anoniem schreef:
Met name hoe de zorg dan betaald moet worden. geld moet toch ergens vandaan komen.

Door de winst die de verzekeraars maken direct terug naar de verzekerde te brengen ipv naar de aandeelhouders

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:44

Er is zoveel mis met het zorgsysteem dat ik daar niet eens aan wil beginnen :+

Maar waar ik wel even op wilde reageren: iemand die zei dat ze twijfelde tussen vvd en d66. Ik heb hier ook lang tussen getwijfeld en ben nu uitgekomen bij het CDA wat ik een mooie mix vind. Ik vond de d66 toch te flexibel qua 'iedereen een vast contract maar een vast contract is dan geen vast contract meer' en dat soort dingen. Daarnaast vind ik dat het CDA nog iets socialer is dan de VVD maar wel weer voor de punten is die ik toch wel belangrijk vindt, zoals investeren in defensie en blijven investeren in de wegen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:51

Floriske schreef:
Er is zoveel mis met het zorgsysteem dat ik daar niet eens aan wil beginnen :+

Maar waar ik wel even op wilde reageren: iemand die zei dat ze twijfelde tussen vvd en d66. Ik heb hier ook lang tussen getwijfeld en ben nu uitgekomen bij het CDA wat ik een mooie mix vind. Ik vond de d66 toch te flexibel qua 'iedereen een vast contract maar een vast contract is dan geen vast contract meer' en dat soort dingen. Daarnaast vind ik dat het CDA nog iets socialer is dan de VVD maar wel weer voor de punten is die ik toch wel belangrijk vindt, zoals investeren in defensie en blijven investeren in de wegen.

Dat was ik. CDA heb ik overwogen, maar het is niet de partij voor mij. Maar begrijp wel dat je die middenweg kiest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:55

Eens met floriske, het eigen risico is echt het topje van de ijsberg w.b. ons zorgsysteem wat echt zo ongelooflijk bizar ingewikkeld is.

Ik werk zelf in de ouderenzorg, zowel via WLZ als ZVW en alle tussenvormen die we in de afgelopen jaren hebben gekregen. Als ik zie wat voor lappendeken de zorg nu is, met overal pleisters op gaten die houtje touwtje gedicht worden... Jongens jongens, wat gaat daar een geld in om bij iedereen. Dat mag echt vele male simpeler en daar kun je die miljarden waar op de vorige pagina over gesproken werd echt makkelijk mee dekken, daar twijfel ik niet eens aan.

Ik vind het prima om nu ER te betalen, maar zou graag meer onderzoek willen naar het nationaal zorgfonds en nog breder, alles rondom de inrichting van onze zorg. Zorg voor 1 partij die alles gaat betalen, in plaats van nu WLZ, zorgverzekeraars en nu ook weer de ELV erbij sinds 2017 :+ Er is alleen geen partij die die combinatie aanbiedt. Nieuwe Wegen wil wel onderzoek, maar met verdwijnen van het eigen risico erbij, dat lijkt me minder handig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:17

Anoniem schreef:

Het wordt nu ook al betaald. Het is er al. Het wordt alleen net wat anders verdeeld.
'We' als mensen in de maatschappij betalen het namelijk nu ook al, alleen is de 'we' dan dus vooral mensen die zorg nodig hebben. Maar aan het totaal verandert zo goed als niets.

Dat het ER nodig is om de zorgkosten te 'beteugelen' is gewoon niet waar, en de minister weet dat best. (Daarom laat ze er bv geen onderzoek naar doen.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:28

Even zwart wit stellen: Als de mensen die nu de zorg betalen de mensen zijn die het nodig hebben (Oh ja? Volgens mij niet volledig zo, volgens mij gaat het namelijk o.a. van het belastinggeld af) dan is het toch ergens zo 'de verbruiker betaalt'?

Dat excuus gaat namelijk ook op voor ik die naar mijn werk moet en dus wegenbelasting (of afstandtax etc) betaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:43

Winged schreef:
Even zwart wit stellen: Als de mensen die nu de zorg betalen de mensen zijn die het nodig hebben (Oh ja? Volgens mij niet volledig zo, volgens mij gaat het namelijk o.a. van het belastinggeld af) dan is het toch ergens zo 'de verbruiker betaalt'?

Ja, behalve dat de meeste mensen niet echt veel keuze hebben in het ziek worden, en dat het nogal een eh primitief gevoel geeft. Een goed zorgsysteem, ook voor mensen met meer pech en minder geld, vind ik een vorm van beschaving.

Overigens: ik vind het goed regelen van de infrastructuur ook belangrijk hoor :j Dus wat wegenbelasting betreft vind ik ook dat we het samen kunnen regelen.
Daar zit iets meer een keuzecomponent in, maar daarvoor geldt net zo goed dat we allemaal profiteren van de goede wegen in Nederland, ook als je zelf nooit autorijdt. Dat die weg er is, maakt allerlei dingen mogelijk die er anders niet zouden zijn. Idem voor het OV. Ook al stap je nooit in een bus of trein, je hebt er voordeel van dat ze er zijn, want zonder zouden we nooit de organisatie / werkgelegenheid / ontwikkeling hebben die we hebben. Dat zijn dus dingen waarin het omrekenen naar de exacte verbruikskosten volgens mij helemaal niet klopt of nuttig is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:00

secricible schreef:
Eens met floriske, het eigen risico is echt het topje van de ijsberg w.b. ons zorgsysteem wat echt zo ongelooflijk bizar ingewikkeld is.

Ik werk zelf in de ouderenzorg, zowel via WLZ als ZVW en alle tussenvormen die we in de afgelopen jaren hebben gekregen. Als ik zie wat voor lappendeken de zorg nu is, met overal pleisters op gaten die houtje touwtje gedicht worden... Jongens jongens, wat gaat daar een geld in om bij iedereen. Dat mag echt vele male simpeler en daar kun je die miljarden waar op de vorige pagina over gesproken werd echt makkelijk mee dekken, daar twijfel ik niet eens aan.

Ik vind het prima om nu ER te betalen, maar zou graag meer onderzoek willen naar het nationaal zorgfonds en nog breder, alles rondom de inrichting van onze zorg. Zorg voor 1 partij die alles gaat betalen, in plaats van nu WLZ, zorgverzekeraars en nu ook weer de ELV erbij sinds 2017 :+ Er is alleen geen partij die die combinatie aanbiedt. Nieuwe Wegen wil wel onderzoek, maar met verdwijnen van het eigen risico erbij, dat lijkt me minder handig.

Het is een ramp. Er wordt gefraudeerd op een manier waar de maffia verlegen van wordt, mensen betalen geen premie en krijgen wel toeslag enz. Ze zouden eigenlijk alles wat met zorg te maken heeft moeten opdoeken en opnieuw moeten beginnen. Ik begrijp natuurlijk dat dat niet geheel realistisch is, maar er mag toch wel eens echt wat aan gedaan worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:55

NatasjavE schreef:
Ik denk dat we op de lange termijn goedkoper uit zijn zonder dat eigen risico,...zeker als je het eigen risico dan inkomensafhankelijk gaat maken.. EN ja,...dan mag ik gewoon eigen risico betalen.

In naam hebben we een "paars" kabinet.
Dit kabinet kwam 3 jaar geleden met een voorstel, ;) paars waardig: inkomensafhankelijke zorgpremie.

Een paar maanden later bleek: we hebben gewoon een rechts kabinet: de inkomensafhankelijke premie kwam er niet...
Zoals de heer Wiegel het uitdrukte "de mensen in het land hadden er bezwaar tegen". (Lees: de hogere inkomens hadden er bezwaar tegen...) |(

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:15

phormicola schreef:
En waar is het respect van de PVV jegens 'buitenlanders'. Een betere wereld begint bij jezelf.

Ik ben geen PVV aanhanger ( maar wel rechts :o )
Maar die vraag zou je ook omgekeerd kunnen stellen natuurlijk

Moet je zien hoe bijv Turkijke zich kapot lacht om Nederland.
Ze willen bijvoorbeeld hier campagne komen voeren voor de verkiezingen daar.
En nou niet bepaald voor een soepele leider zullen we maar zeggen...
Nederland zegt hier niet mee akkoord te gaan, maar ondertussen wordt het zachtjes doorgedrukt.

Ben er nog steeds niet uit wat ik stemmen ga.
Blijf ze toch allen onbetrouwbaar vinden.
D66 en Groen Links zijn alles wat ik niet ben, dus die vallen af.

Neig toch weer naar VVD

Wanneer is het debat met Wilders en Rutte? morgen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:17

Janneke2 schreef:
NatasjavE schreef:

In naam hebben we een "paars" kabinet.
Dit kabinet kwam 3 jaar geleden met een voorstel, ;) paars waardig: inkomensafhankelijke zorgpremie.

Een paar maanden later bleek: we hebben gewoon een rechts kabinet: de inkomensafhankelijke premie kwam er niet...
Zoals de heer Wiegel het uitdrukte "de mensen in het land hadden er bezwaar tegen". (Lees: de hogere inkomens hadden er bezwaar tegen...) |(

Nou die inkomensafhankelijke premie hoefde ik ook niet. Ons gezin zou in een klap 1000 euro per maand armer zijn. Dus dat het op die manier er niet kwam was ik heel erg blij mee.
(Geen idee waar ik dat geld vandaan had moeten halen)

Maar het eigenrisico weg voor lagere inkomen vind ik een prima idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:01

Ik vind t ongelooflijk lastig allemaal..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:18

@shadow, ( inmiddels staat het alweer een aantal pagina's terug) dat ieder dat voor zich kiest vind ik prima. Het gaat mij meer om de manier waarop. Ik blijf de keuzes van mijn buurman respecteren ookal ben ik het er niet mee eens. Maar ik vind je zo al een stuk fijner klinken!

Over de zorg vind ik lastig. Aan de ene kant vind ik inderdaad dat het helemaal opnieuw moet worden ingericht. Aan de andere kant is dat zo vreselijk ingewikkeld dat dat haast onmogelijk is.

En hoe het nou zit met wat goedkoper is? Ik weet het niet. Ik heb altijd begrepen dat het eigen risico juist is ingevoerd om de zorgkosten omlaag te krijgen omdat mensen voor ieder klein wissewasje naar de dokter toe gingen. MAAR dan gaan ze dus naar de huisarts en deze valt buiten het eigen risico, zou hij die personen doorverwijzen of wat dan ook, dan zou er dus wel degelijk wat aan de hand zijn, dus ik snap dat argument eigenlijk niet. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik hoor hier ook wel goede redenen dat het eigen risico afschaffen juist geld zou opleveren en die klinken mij veel logischer eigenlijk. Dus zou het niet juíst geld opleveren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:20

ravellie schreef:
Moet je zien hoe bijv Turkijke zich kapot lacht om Nederland.
Ze willen bijvoorbeeld hier campagne komen voeren voor de verkiezingen daar.
En nou niet bepaald voor een soepele leider zullen we maar zeggen...
Nederland zegt hier niet mee akkoord te gaan, maar ondertussen wordt het zachtjes doorgedrukt.

Mij ontgaan een paar dingen.
Turkije is bezig een dictatuur te worden, dat is net niet hetzelfde als 'je kapot lachen'. (Al kan verplicht lachen op het goede moment een kwestie van leven of dood zijn....)
"Ze" voeren geen campagne hier, de partij van de aankomende dictator wil dat - klein verschil met grote gevolgen.

In Nederland zijn er wel manieren om dictators de mond te snoeren, maar er is nog geen internationaal arrestatiebevel tegen Erdogan. Jammer. (Had hij meteen kunnen blijven!)
Aboutaleb heeft ivm de openbare orde een bijeenkomst bijna afgelast: groot gelijk.
En ik heb nul informatie "dat het toch zachtjes wordt doorgedrukt". (Binnen bepaalde grenzen heeft iedereen in Nederland het recht om zich uit te spreken. Dat is een groot goed, ondanks het feit dat lui als Wilders of Erdogan daar ook gebruik van maken.... Dus daar wordt niets doorgedrukt.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:25

NatasjavE schreef:
Maar het eigenrisico weg voor lagere inkomen vind ik een prima idee.

Ik vind dat de lagere inkomens al voor een deel worden gecompenseerd door de zorgtoeslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:34

snuffie123 schreef:
En hoe het nou zit met wat goedkoper is? Ik weet het niet. Ik heb altijd begrepen dat het eigen risico juist is ingevoerd om de zorgkosten omlaag te krijgen omdat mensen voor ieder klein wissewasje naar de dokter toe gingen. MAAR dan gaan ze dus naar de huisarts en deze valt buiten het eigen risico, zou hij die personen doorverwijzen of wat dan ook, dan zou er dus wel degelijk wat aan de hand zijn, dus ik snap dat argument eigenlijk niet. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik hoor hier ook wel goede redenen dat het eigen risico afschaffen juist geld zou opleveren en die klinken mij veel logischer eigenlijk. Dus zou het niet juíst geld opleveren?

Ooit hadden we een minister van volksgezondheid die niets van volksgezondheid wist (kabinet Balkenende I, Bomhof).
De toenmalige minister van financiën kwam aanzetten met dit vooroordeel ('ze lopen maar voor een wissewasje naar de dokter') - feit is dat in elk geval de nederlandse huisarts veel geld bespaart. (= Mensen onnodig weghouden uit overbodige zorg, verkleinen risico op "iatrogene" schade, dwz veroorzaakt door de dokter/ medisch ingrijpen.)

Inkomensafhankelijke zorgpremie zou mij ook een hap uit de portemonnee kosten - maar ik eet er geen boterham minder om. In mijn ogen is dat eerlijker. (Ik hoor tot de hogere inkomensgroep en heb statistisch een hogere levensverwachting en minder ziektejaren. :o Ook in Nederland werkt dit zo....)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:32

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:37

Naast wat Janneke zegt: op dit moment heeft de VVD veel invloed. En de VVD heeft nu als beleid dat ze niet meer willen dat we dingen samen zo goed mogelijk oplossen, maar dat het ieder voor zich moet worden (en 'de markt'). Zelfs als dat niet per se goedkoper is.

En voor een deel is dat omdat de mensen van de VVD zelf en hun achterban daar wel van profiteren. Het eigen risico is een nadeel voor mensen met lage inkomens en chronische ziekten. Maar een systeem van ingewikkelde regels is heel gunstig voor consultants, boekhouders, onderhandelaars.

(Het eigen risico is maar een van de manieren waarop het ingewikkelder is dan nodig trouwens. Er zijn meer voorbeelden.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:31

Rotterdam wil een collectieve zorgverzekering aanbieden met een laag eigen risico. Ben ik helemaal voor.
Wat vonden jullie van de meet up met Jesse Klaver?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:57

Niet naar gekeken. Vind het een slimme aanpak maar aan mij is het niet echt besteed.

Goed van Rotterdam. Dat is echt een stad waar veel mensen het eigen risico niet kunnen betalen. Veel schrijnende gevallen gezien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:59

Ik wilde wel via Facebook kijken maar de stream liep vast.
Vind hem een beetje populistisch overkomen alsof ie de verkiezingen al heeft gewonnen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:56

Pfoe ik haak ook maar even in... ik zit in 2 strijd met vvd en vnl.
Heb jaren vvd gestemd vooral omdat dat als defensiemedewerker het "beste" was.
Nu zien we wel waar dat defensie gebracht heeft dus gaat dat niet meer op ;)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:23

Ik heb de meet-up gekeken en vond het erg leuk gedaan, veel positieve energie en mensen die allemaal iets willen. Enige minpuntje vond ik toen hij begon over vvd, pvda, d66 dat zij machtspartijen zijn en naar mijn interpretatie wil GL daar moeilijk mee samen werken. Daarom heb ik ook besloten om op D66 te stemmen :j