Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:50

Ik begrijp Shadow wel (een beetje).. vroeger werd er altijd op verjaardagen geklaagd over die poedersuiker-buitenlanders en met name die Turken en Surinamers. Als mijn schoonvader zich dan ongemakkelijk voelde, dan werd er gezegd: dat geldt niet voor jou hoor, die Grieken zijn zo aardig en lief. Nu is dat natuurlijk wat minder, want de Grieken zijn lui en gaan met 50 met pensioen en wij betalen daarvoor. :D
Maar vooral mocht mijn schoonvader zich niet in (politieke) discussies mengen. Immers kritiek op de Nederlandse maatschappij mogen alleen van origine Nederlanders hebben. ;) nu was mijn schoonvader een bescheiden lieve man en hield zijn mond, maar mijn man is en voelt zich Nederlander en zegt gewoon Hoe hij over dingen denkt, ook al is hij voor de wet een allochtoon :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:56

Indestal schreef:
O maar ik heb als blanke wel degelijk met racisme te maken gehad..want ook dat kan..gek he? Het werkt nl 2 kanten op... ;)

Ik ook.....wat vond jij ervan? Ik vond het knap l*llig (to say the least) dat ik als enige blanke op het vliegveld consequent door de douane uit de rij gehaald werd om een stel irrelevante plaagvragen te moeten beantwoorden die geen ander doel hadden dan de blanke te pesten....en dan had ik nog als troost dat ik 2 weken later weer gewoon in NL was......maar fijn was zeker anders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:07

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:
O maar ik heb als blanke wel degelijk met racisme te maken gehad..want ook dat kan..gek he? Het werkt nl 2 kanten op... ;)

Ik ook.....wat vond jij ervan? Ik vond het knap l*llig (to say the least) dat ik als enige blanke op het vliegveld consequent door de douane uit de rij gehaald werd om een stel irrelevante plaagvragen te moeten beantwoorden die geen ander doel hadden dan de blanke te pesten....en dan had ik nog als troost dat ik 2 weken later weer gewoon in NL was......maar fijn was zeker anders.

Maar woonde jij daar? Was jij daar geboren en getogen? Had hij de nationaliteit van dat land? Maar bovenal... Vind jij dat normaal en accepteerde jij het zonder meer? En omdat dit jou ergens ooit eens is overkomen, moet dat hier in Nederland dan ook maar geaccepteerd worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:15

Ik vatte de vraag van Cowboy dan juist weer op als: 'kun je doordat je die ervaring hebt gehad, dan niet juist meer begrip opbrengen voor hoe frustrerend dat is?'

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:16

Uhm....volgens mij mis je mijn punt een beetje.....of ik leg het niet goed uit.....Mijn punt was dat als je aan het ontvangende eind van een racistische uiting staat dat niet per de iets is wat je vaker wil meemaken....zelfs niet als het maar tijdelijk is. Maar dan wil je ook niet (meer) aan het uitdelende eind staan.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 01-12-16 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:16

Shadow0 schreef:
Ik vatte de vraag van Cowboy dan juist weer op als: 'kun je doordat je die ervaring hebt gehad, dan niet juist meer begrip opbrengen voor hoe frustrerend dat is?'

Dat dus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:23

Cowboy55 schreef:
Shadow0 schreef:

Dat dus.

Ja... Ik las het te snel op mijn telefoon :D. Excuses !

Cowboy55

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:26

Geen probleem hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:33

Toevallig is nu op TV bij Undercover een onderzoek naar het toelaten van groepen jongeren in de horeca. :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:34

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:

Ik heb het dagelijks meegemaakt toen ik in de horeca werkte in Zwitserland, maar ook geen vreemd fenomeen toen ik als enige blanke in een groepje zwarte mensen vakantie werk deed, wat ik een paar jaar als jong mens heb gedaan...als collega tussen een paar marokkaanse op de afdeling waarin ik hun taal belachelijk gemaakt werd, en niet alleen ik..

In dit topic doen natuurlijk alleen de Nederlanders dit, maar irl is het wel anders.
Wil je een eerlijk beeld krijgen, lees dan ook een social media die bevolkt wordt door medelanders, daar zal eens een discriminatie toets naar Nederland, de overheid en Nederlnders over heen moeten gaan, dat scoort..de haat en haatzaaierij is stuitend, daar hoor je niemand over.

Ga eens bij een tramhalte in bepaalde wijken staan als enige blanke vrouw en zie wat er gebeurd, maar ook dat mag niet benoemd worden, want de bokkers in dit topic zeggen dan weer dat dat niet waar is.. :+ maar goed ik heb 13 jaar in Bos en Lommer gewoond en dan weet je wat je zegt, maar niet heus.

En hoe ik dat vond? De discriminatie vond ik meer bedreigend dan irritant, want wat ze zeiden maakt mij niets uit, wel hoopte ik als ik weer in het donker naar huis moest lopen er niet eentje was die voor de lol wat wilde uitproberen.

Gezien, undercover, waren hele nette jongens en dan is het jammer dat ze als goede onder de slechte moeten lijden dat er te veel zijn geweesr die wel overlast geven, maar in dit topic bestaan die jongens natuurlijk niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:36

Nou ja dat is dan weer hetzelfde als het zogenaamd aangehouden worden als je donker bent en een dikke auto onder je kont hebt...

Er zullen ook lichte, niet getinte, mensen aangehouden worden met een dikke auto, maar ja, die hebben geen meldpunt discriminatie.. dus daar hoor je niks van..

Overigens, dat 'ppssssttt' verbod wat nu in Amsterdam gaat gelden (hilarisch eigenlijk).. wie doen dat eigenlijk het meest ? (oprechte vraag)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:17

Indestal schreef:
Ik heb het dagelijks meegemaakt toen ik in de horeca werkte in Zwitserland, maar ook geen vreemd fenomeen toen ik als enige blanke in een groepje zwarte mensen vakantie werk deed, wat ik een paar jaar als jong mens heb gedaan...als collega tussen een paar marokkaanse op de afdeling waarin ik hun taal belachelijk gemaakt werd, en niet alleen ik..

Maar jij vond dat dus niet leuk begrijp ik?

Citaat:
Gezien, undercover, waren hele nette jongens en dan is het jammer dat ze als goede onder de slechte moeten lijden

Maar precies dat is waar discriminatie om gaat. Het idee dat het ok is om mensen (in dit geval dus jongens die een disco ofzo in willen) op een hoopje geveegd worden met anderen, NIET omdat ze daar iets mee te maken hebben, maar alleen maar omdat je het wel zo makkelijk vindt om een oppervlakkig kenmerk daarvoor te misbruiken.

De 'goeden' (gewone vriendelijke jongens dus) lijden niet onder 'de slechten' maar onder het handelen van de horecagelegenheden die huidskleur + evt accent (want over afkomst en geloofsovertuiging valt in deze context niets te zeggen) genoeg vindt om mensen bij voorbaat te veroordelen, ze niet meer als normale mensen te beschouwen die nog niks gedaan hebben.

(En hoe bizar dat is, blijkt best wel als het in een andere context gebeurt. Stel, je heet Linda, je solliciteert, en de werkgever zegt: "Jammer voor jou, maar ik had vroeger een klasgenoot Linda die onwijs vervelend was en iedereen pestte, dus ik neem geen Linda's meer aan. Ik weet dat jij haar niet bent, maar ja, de slechte Linda's verpesten het helaas voor de rest. Dus sorry maar doei. Oh, en PS, dit is het beleid van alle werkgevers hier in de omgeving.")

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:46

Maar ik kan me bij de horeca gelegenheden echt wat voorstellen... hoe naar het ook is..
het is soms beter voorkomen dan genezen.. beter de rest van je tent veilig stellen door mensen die eerder voor problemen gezorgd hebben, te weigeren dan achteraf een hoop ellende te hebben.

Buiten dat bij een aantal horeca gelegenheden ook niet de meest heldere lichten aan de deur staan. Dus ik ben dan zelf weer HEEL benieuwd hoe het nieuws, wat ons manipuleert, de selectie op horecagelegenheden heeft gedaan?
Hebben ze de tenten die de nette mensen wel binnen lieten, stelselmatig overgeslagen en zijn ze op zoek geweest naar die paar clubs die een ander beleid hebben onder het mom van "zo, zie je wel" en daarmee lekker weer verder stoken in onze samenleving?

Zo werkt het met voetbalsupporters toch ook? Als de meerderheid er stelstelmatig een zooitje van maakt, dan wordt de brave minderheid ook gestraft (mogen niet naar een wedstrijd, moeten onder begeleiding etc).

Persoonlijk doe ik dat inderdaad ook, net als wat een aantal mensen in dit topic OOK zeggen.. ervaringen uit het verleden maken dat je voorzichtig wordt in het heden, maar dat mag je niet zeggen.

Overigens, dat "pssssst" verbod in amsterdam, voor wie was dat precies? (oprechte vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:49

Ik ben het er niet mee eens dat voorkomen beter dan genezen is, omdat je op dat moment stereotypeert en acties van enkelen lijdend maakt voor een hele groep. Mijn vrienden (witte jongens, geen hooligans maar gewoon boefjes) toen ik jonger was waren echte vechtersbaasjes... begon vaak met iets heel marginaals maar uiteindelijk stonden ze altijd wel te knokken. En toch werden zij en hun vrienden elke week weer binnengelaten terwijl de vriendelijke Marokkaanse jongen die me de week ervoor heeft geholpen ze uit elkaar te halen niet naar binnen mag omdat hij een 'verdacht uiterlijk' heeft. Ík vind dat extreem oneerlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:55

Ja nou ja bij mij vroeger was het precies omgekeerd.. er was altijd ellende in clubs en tenten met mensen met een bepaalde etnische achtergrond (knokken, vetes, schietpartijen etc). Dus ja, wij zochten de witte clubs, waarbij de portiers op de hand van de meisjes waren, gelukkig. Overigens, daar liepen ook gekleurde mensen, maar in mindere mate en een andere uitstraling.. het zij zo, ik voelde me er veiliger. Wellicht onterecht, dat kan.

Maar hoe verklaar je de percentages dan? Moet je dan alles binnenlaten?
Nee, je moet alle onruststokers weigeren.. althans, dat vind ik.
Maar ga je dat vragen aan ze? "sorry, ga jij straks knokken als je dronken bent of als iemand naar je wijf kijkt, of je aanstoot of gewoon omdat je dat leuk vindt"... wat voor antwoord krijg je dan?

Buiten dat niet alle portiers even 'handig' zijn. Dus dat is ook weer het probleem van de portier, niet van de hele bevolking, lijkt mij? Had je aan de club eigenaar kunnen vragen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:59

Cer schreef:
beter de rest van je tent veilig stellen door mensen die eerder voor problemen gezorgd hebben, te weigeren dan achteraf een hoop ellende te hebben.

Maar het gaat helemaal niet om het weigeren van mensen die eerder voor problemen gezorgd hebben toch? Maar over het weigeren van mensen die een oppervlakkig kenmerk delen met andere mensen die ooit misschien voor problemen hebben gezorgd.

Waarbij we dan sommige kenmerken (donkerdere huidskleur) een prima criterium vinden.

Citaat:
ervaringen uit het verleden maken dat je voorzichtig wordt in het heden, maar dat mag je niet zeggen.

Mensen die zeggen 'maar dat mag je niet zeggen' zeggen het vervolgens toch, dus wat is je punt precies?

Maar waar het om gaat is dat mensen het blijkbaar ontzettend normaal en redelijk vinden om de verkeerde criteria te gebruiken. Alsof je een verkeersongeluk ziet waar een rode auto bij betrokken is, e in plaats van dat men uitzoekt hoe het ongeluk gebeurd is, en eventueel de bestuurder aanspreekt en/of de verkeerssituatie aanpakt, geef je iedereen met een rode auto alvast op voorhand een bekeuring.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:07

Shadow0 schreef:
Maar het gaat helemaal niet om het weigeren van mensen die eerder voor problemen gezorgd hebben toch? Maar over het weigeren van mensen die een oppervlakkig kenmerk delen met andere mensen die ooit misschien voor problemen hebben gezorgd.

Dan vraag ik mij NOG STEEDS af hoe die uitzending de betreffende clubs heeft geselecteerd want eikels werken overal. Ik weiger te geloven dat we alle horeca gelegenheden over 1 kam moeten scheren, hoe vaak jij ook aangeeft dat onze hele samenleving niet deugt.

Citaat:
Waarbij we dan sommige kenmerken (donkerdere huidskleur) een prima criterium vinden.

Vergeet de kale kop, matjes, trainingspakken, sneakers etc niet he, voor het gemak.
want er zijn nog veel meer criteria waarop mensen geweigerd worden.

Voorbeeld: Portier tegen gekleurde meneer zonder stropdas "U mag niet naar binnen, de dresscode verplicht een stropdas".
Antwoord gekleurde meneer "ik mag niet naar binnen he vanwege mijn uiterlijk, dat is discriminatie!" en zo blijven we aan de gang..

Citaat:
Mensen die zeggen 'maar dat mag je niet zeggen' zeggen het vervolgens toch, dus wat is je punt precies?

Ja ik zeg het, met de opmerking dat het geen wenselijke opmerking is, dat het afgedaan wordt als 'is niet waar', 'bestaat niet', 'je hebt het verkeerd ervaren' of gewoon wordt genegeerd. Dat 'je het niet mag zeggen' betekent niet dat ik het niet zeg :j Het betekent dat men het niet wil horen..

Citaat:
Maar waar het om gaat is dat mensen het blijkbaar ontzettend normaal en redelijk vinden om de verkeerde criteria te gebruiken.
Alsof je een verkeersongeluk ziet waar een rode auto bij betrokken is, e in plaats van dat men uitzoekt hoe het ongeluk gebeurd is, en eventueel de bestuurder aanspreekt en/of de verkeerssituatie aanpakt, geef je iedereen met een rode auto alvast op voorhand een bekeuring.

Dat is toch ook zo.. bijv bij verzekeringen die afhankelijk zijn van waar je woont, of hoe oud je bent etc etc.. Of het en masse weigeren van voetbal supporters
wat naief om te denken dat het alleen bij gekleurde mensen gebeurd...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:21

Cer,
Heb je de aflevering van Undercover gezien ? Ik maar met een half oog, maar ze hadden een gedegen, vergelijkend onderzoek gedaan, voor zover ik het heb gevolgd.

Natuurlijk maakt iedereen wel eens iets mee. Maar dat is niet te vergelijken als structureel niet toegelaten worden in een club of dagelijks je auto aan de kant zetten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:06

Wat ik mij wel kan voorstellen dat de jongens een self fulfilling prophecy houding daar gaan staan, is immers een onderzoek. En de psychologie van de mens kan aardig onbewust een bepaalde richting in sturen.

Ook vraag ik mij af of er doelbewust wordt gediscrimineerd of dat men handelt vanuit vervelende ervaringen...en dan helaas krijg je vertekende beelden.

Overigens werden ze niet overal geweigerd, soms moesten ze wel een ID laten zien of studentenkaart, dan ging men de regels strak naleven.

Wat mij dan weer verbaast is en dat men nu ook weer net doet alsof deze bevolkingsgroepen nooit voor overlast en problemen zorgt en dat deze houding aan de deur met binnenlaten dus uit de lucht komt vallen.

Als er nooit iets ooit is gebeurd met marokkanen en surinamers en antillianen in het uitgaansleven, dan hebben we een punt. Nederlanders discrimineren!

Steeds meer is er een stymatisering aan het ontstaan dat we brave medelanders hebben die erg graag altijd het allerbeste willen, maar gewoon niet kunnen, omdat ze de kans in dit discriminerende rechtse tokkieland en dat de linkse elite daar nu eens een vingerwijzende en opvoedende rol in moet gaan spelen..
Ik word er onderhand danig misselijk van.

Ik ga mij bijna genoodzaakt voelen om een kant te gaan kiezen. De linkse elite omdat ik dan vrij door het leven kan zonder negatieve stempel, of de antie linkse en dan maar meteen een tokkie pvv stempel op krijgen en als slecht mens het leven door gaan.

Elke medelander die zich racistisch en crimineel opstelt een sorry geven, het is immers mijn schuld, de schuld van ieder die zich niet bij de linkse elite schaart en hen geen voorrang biedt op alles wat er te vergeven is.

Wat een domheid ontstaat er hier in dit calvinistische hypocriete landje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:24

Cer schreef:
Ik weiger te geloven dat we alle horeca gelegenheden over 1 kam moeten scheren, hoe vaak jij ook aangeeft dat onze hele samenleving niet deugt.

Ik vraag me af waar je die algemenisaties vandaan haalt? Ik geloof niet dat ik stel dat we alle horecagelegenheden over 1 kam moeten scheren. Selectie aan de deur op grond van iemands huidskleur is racisme: op ras, huidskleur of afkomst gebaseerde discriminatie. Dat is de definitie.
Daarmee zegt het niets over horecagelegenheden die dat niet doen.

Ook mijn mening over de hele samenleving is wel iets genuanceerder dan dat. Racisme als patroon is iets wat overal in onze samenleving verweven zit - bewust en onbewust. Maar dat is iets anders dan dat onze hele samenleving niet deugt.

Citaat:
Vergeet de kale kop, matjes, trainingspakken, sneakers etc niet he, voor het gemak.
want er zijn nog veel meer criteria waarop mensen geweigerd worden.

Prima, zijn ook onzinnige criteria in de meeste gevallen.

Citaat:
Voorbeeld: Portier tegen gekleurde meneer zonder stropdas "U mag niet naar binnen, de dresscode verplicht een stropdas".
Antwoord gekleurde meneer "ik mag niet naar binnen he vanwege mijn uiterlijk, dat is discriminatie!" en zo blijven we aan de gang..

En dan nog... veel restaurants met dresscode hebben een leenstropdas liggen, dus het zou nog steeds discriminatie kunnen zijn als men dat wel tegen witte mensen en niet tegen donkere mensen zegt... ja, we blijven aan de gang :j
(Plus dat de dresscode ooit sowieso al is ontstaan om fijn te kunnen discrimineren. De stropdas zelf immers maakt niet echt uit voor het vermogen om constructief in een restaurant te kunnen zijn... maar het stamt af van een samenleving met scherpe klassen waar in het plebs vooral niet in de buurt mocht komen van de betere mensen - en dure en onzinnige kledingseisen is een mooie manier om dat te regelen.)

Citaat:
Ja ik zeg het, met de opmerking dat het geen wenselijke opmerking is, dat het afgedaan wordt als 'is niet waar', 'bestaat niet', 'je hebt het verkeerd ervaren' of gewoon wordt genegeerd. Dat 'je het niet mag zeggen' betekent niet dat ik het niet zeg :j Het betekent dat men het niet wil horen..

Het wonderlijke daaraan is dat er volgens mij helemaal niemand zegt 'is niet waar, bestaat niet, je hebt het verkeerd ervaren.' Wel zie ik veel dingen die eigenlijk niet relevant zijn, en vooral het idee wekken dat als jij bepaalde ervaringen kunt opnoemen, dat discriminatie ineens logisch en ok maakt.

Citaat:
Dat is toch ook zo.. bijv bij verzekeringen die afhankelijk zijn van waar je woont, of hoe oud je bent etc etc.. Of het en masse weigeren van voetbal supporters
wat naief om te denken dat het alleen bij gekleurde mensen gebeurd...

Ik heb dan ook nergens gezegd dat het alleen bij gekleurde mensen gebeurt. En ja, ik vind zowel het en masse weigeren van voetbalsupporters als bepaalde selectie in verzekeringen beslist onwenselijk. Net als het weigeren van mensen op basis van haardracht of schoeisel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:10

Vergeet het weigeren van kinderen niet, dat is ook gebaseert op vooroordelen dat ieder kind wel gaat rondrennen en schreeuwen.

Het selecteren op bepaalde kleding vind ik discutabel. Als eigdnaar van een prive gebouw of organisator van een feest ben je uiteindelijk degene die dat mag bepalen.
Ik moet verplicht bedrijfskleding dragen, is dat dan ook discriminatie? Zo nee, waarom is de stropdas plicht dat dan wel?
De grens is waterdun.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:14

Indestal schreef:
Wat ik mij wel kan voorstellen dat de jongens een self fulfilling prophecy houding daar gaan staan, is immers een onderzoek. En de psychologie van de mens kan aardig onbewust een bepaalde richting in sturen.

Ook vraag ik mij af of er doelbewust wordt gediscrimineerd of dat men handelt vanuit vervelende ervaringen...en dan helaas krijg je vertekende beelden.

Overigens werden ze niet overal geweigerd, soms moesten ze wel een ID laten zien of studentenkaart, dan ging men de regels strak naleven.

Wat mij dan weer verbaast is en dat men nu ook weer net doet alsof deze bevolkingsgroepen nooit voor overlast en problemen zorgt en dat deze houding aan de deur met binnenlaten dus uit de lucht komt vallen.

Als er nooit iets ooit is gebeurd met marokkanen en surinamers en antillianen in het uitgaansleven, dan hebben we een punt. Nederlanders discrimineren!

Steeds meer is er een stymatisering aan het ontstaan dat we brave medelanders hebben die erg graag altijd het allerbeste willen, maar gewoon niet kunnen, omdat ze de kans in dit discriminerende rechtse tokkieland en dat de linkse elite daar nu eens een vingerwijzende en opvoedende rol in moet gaan spelen..
Ik word er onderhand danig misselijk van.

Ik ga mij bijna genoodzaakt voelen om een kant te gaan kiezen. De linkse elite omdat ik dan vrij door het leven kan zonder negatieve stempel, of de antie linkse en dan maar meteen een tokkie pvv stempel op krijgen en als slecht mens het leven door gaan.

Elke medelander die zich racistisch en crimineel opstelt een sorry geven, het is immers mijn schuld, de schuld van ieder die zich niet bij de linkse elite schaart en hen geen voorrang biedt op alles wat er te vergeven is.

Wat een domheid ontstaat er hier in dit calvinistische hypocriete landje.

Wat mij dan weer verbaasd, is het excuses zoeken waarom die jongens van Undercover geweigerd werden. Er wordt zelfs getwijfeld aan het onderzoek door het programma. Terwijl als hij een programma maakt over kinderporno of pesten/oplichting, dan wordt dit wel voor 100% geloofd. Dat was ook met dat vreselijke filmpje over Sylvana, dat vindt een deel van de.mensen ook eigen schuld, dikke bult.
Ik kan sommige dingen ook begrijpen, maar ik keur het af, principieel.

Jij doet sowieso zelf behoorlijk generaliseren. Ik ben geen linkse elite, ook geen rechtse bal. Ik probeer sociaal, liberaal te zijn, ik heb helemaal niets te klagen (behalve mijn gezondheid, maar daar kan niemand iets aan doen) en ik gun iedereen een fijn, maar vooral veilig leven. Minderheden hoeven geen voorrang te krijgen, men moet gewoon voldoen aan de vastgestelde eisen en discriminatie is volgens de wet verboden en het ontkennen of goed praten, vind ik beetje sneu. Een hoop Nederlanders wijzen graag naar anderen mbt tot alles wat niet goed gaat in hun leven. Geen werk, schuld van de buitenlanders, geen mooi huis, schuld van de vluchtelingen, geen goede zorg, te veel geld naar ontwikkelingshulp, enz maar ja, dat is de huidige tijd, geen eigen verantwoordelijkheid en weinig empathisch vermogen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:53

Ik heb toevallig vandaag een vriend toegevoegd op facebook,
een syrische vluchteling.

Is al 2.5 jaar op de vlucht en via griekenland uiteindelijk in Nederland aangekomen.
In Syrië had hij een goedlopende bakkerij waar inmiddels niet veel meer van over zal zijn.
Zo had hij een goed bedrijf, goed inkomen, leuk personeel en zo ben je in den vreemde met vrouw en kinderen..

Zielsgelukkig dat hij inmiddels een status heeft waarmee hij vrijwilligerswerk mag doen, zijn kind zit op een openbare Nederlandse school voor zover ik zo even snel zag.

Hij had een verzoek op een marktplaatsgroep gezet, hij zou zo graag in contact komen met Nederlanders, om zo de taal en cultuur sneller eigen te worden en zag geen andere mogelijkheden om dan maar vrienden te zoeken via marktplaats, want face to face ontmoet hij argwaan en terughoudendheid en is hij de moed aan het verliezen om een kans te krijgen om te laten zien wie hij is.

zelfs onder de oproep kreeg hij tot mijn stomme verbazing nog steeds verwijzingen naar instanties, zoals talencursussen en buurthuizen.. Terrecht gaf hij aan dat je daar nog steeds tussen dezelfde mensen zit en vrijwilligers maar beperkte tijd en mogelijkheden hebben.. Juist jan en alleman daar zoekt hij contact mee.

Z'n wall is een combinatie van arabische reacties, hier en daar wat nederlandse.. nog wat gebrekkig Nederlandse posts, maar ook spreuken en teksten in het Nederlands waarvan ik denk *wow dat je die teksten al kunt begrijpen en de waarde ervan herkent*.

Heb m direct toegevoegd en hij barste ook gelijk los met allerlei vragen over lidwoorden en bijvoegelijjke naamwoorden.. want het onderwijs dat hij kreeg via de vluchtelingen opvang ging niet verder dan jip en janneke.. van 'ik bakker gaan' en je armen in de lucht gooien zijn ze 'al onder de indruk' maar dat is niet waar hij wil blijven steken.

toen ik met hem aan het kletsen was, verscheen op zijn wall de volgende tekst:
*de mooiste taal in wereld is ogentaal*
In no time had hij door middel van vragen er zelf van gemaakt:
* De mooiste taal van de wereld is de taal van de ogen*

ondanks dat het wat off topic is, wilde ik het toch even met jullie delen. Misschien een post om eens aan terug te denken als je misschien wat kort door de bocht wilt schrijven over 'de vluchtelingen' of de moslims.

Een van de posts heb ik ook op mijn wall gedeeld, en wil ik ook graag met jullie delen.

Citaat:
Wat moeten Nederlanders weten over Syrische vluchtelingen?

Deze vraag stelde De Correspondent (een digitaal nieuwsmedium) aan bijna 300 Syrische vluchtelingen. Dit waren de belangrijkste reacties:
1 Ik ben hier niet voor mijn plezier;
2 Ik kom niet uit een onderontwikkeld land;
3 Ik ben opgegroeid in een andere cultuur, dus dat kan tot misverstanden leiden;
4 Ik mis mijn familie en vrienden;
5 Ik wil niet van een uitkering leven;
6 Ik heb tijd nodig om hier te wennen;
7 Ik wil graag contact met Nederlanders hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:07

Daar loop je altijd tegen aan in een vreemd land helaas. Sterker nog, zelfs in Friesland komt het voor dat een groepje niet graag een niet Fries mee de kroeg in neemt omdat ze dan het gevoel hebben steeds te moeten vertalen.

Ik herken dat enorm in iedergeval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:22

Citaat:
Wat mij dan weer verbaasd, is het excuses zoeken waarom die jongens van Undercover geweigerd werden. Er wordt zelfs getwijfeld aan het onderzoek door het programma. Terwijl als hij een programma maakt over kinderporno of pesten/oplichting, dan wordt dit wel voor 100% geloofd.

we hebben een aantal pagina's terug besproken dat nieuws maakbaar is, en dus de stemming van een land kan beïnvloeden.. dan niet net doen alsof het in twijfel trekken van het filmpje uit de lucht komt vallen...

En mensen reageren ook op ervaringen uit het verleden.. dus het slavernij verleden wat lang achter ons ligt, moet vooral NU nog opgerakeld worden terwijl de procentuele hogere overlast van bepaalde figuren uit het meest recente verleden genegeerd moet worden?
Het HELE nederlandse volk wordt aangesproken op zwarte piet, maar je mag over onruststokers niet generaliseren want dat zijn individuen... ik vind die denkwijze soms zo krom...

Citaat:
Een hoop Nederlanders wijzen graag naar anderen mbt tot alles wat niet goed gaat in hun leven. Geen werk, schuld van de buitenlanders, geen mooi huis, schuld van de vluchtelingen, geen goede zorg, te veel geld naar ontwikkelingshulp, enz maar ja, dat is de huidige tijd, geen eigen verantwoordelijkheid en weinig empathisch vermogen.

Het is niet de schuld van de vluchteling, maar van de regering... en geloof me, als je jaaaren op een wachtlijst staat en de ene en de andere ' vluchteling' uit non risk countries komen in 'jouw' huis terecht voor weinig.. dan ben je wel zuur ja...