Cer schreef:Ik weiger te geloven dat we alle horeca gelegenheden over 1 kam moeten scheren, hoe vaak jij ook aangeeft dat onze hele samenleving niet deugt.
Ik vraag me af waar je die algemenisaties vandaan haalt? Ik geloof niet dat ik stel dat we alle horecagelegenheden over 1 kam moeten scheren. Selectie aan de deur op grond van iemands huidskleur is racisme: op ras, huidskleur of afkomst gebaseerde discriminatie. Dat is de definitie.
Daarmee zegt het niets over horecagelegenheden die dat niet doen.
Ook mijn mening over de hele samenleving is wel iets genuanceerder dan dat. Racisme als patroon is iets wat overal in onze samenleving verweven zit - bewust en onbewust. Maar dat is iets anders dan dat onze hele samenleving niet deugt.
Citaat:
Vergeet de kale kop, matjes, trainingspakken, sneakers etc niet he, voor het gemak.
want er zijn nog veel meer criteria waarop mensen geweigerd worden.
Prima, zijn ook onzinnige criteria in de meeste gevallen.
Citaat:
Voorbeeld: Portier tegen gekleurde meneer zonder stropdas "U mag niet naar binnen, de dresscode verplicht een stropdas".
Antwoord gekleurde meneer "ik mag niet naar binnen he vanwege mijn uiterlijk, dat is discriminatie!" en zo blijven we aan de gang..
En dan nog... veel restaurants met dresscode hebben een leenstropdas liggen, dus het zou nog steeds discriminatie kunnen zijn als men dat wel tegen witte mensen en niet tegen donkere mensen zegt... ja, we blijven aan de gang
(Plus dat de dresscode ooit sowieso al is ontstaan om fijn te kunnen discrimineren. De stropdas zelf immers maakt niet echt uit voor het vermogen om constructief in een restaurant te kunnen zijn... maar het stamt af van een samenleving met scherpe klassen waar in het plebs vooral niet in de buurt mocht komen van de betere mensen - en dure en onzinnige kledingseisen is een mooie manier om dat te regelen.)
Citaat:
Ja ik zeg het, met de opmerking dat het geen wenselijke opmerking is, dat het afgedaan wordt als 'is niet waar', 'bestaat niet', 'je hebt het verkeerd ervaren' of gewoon wordt genegeerd. Dat 'je het niet mag zeggen' betekent niet dat ik het niet zeg

Het betekent dat men het niet wil horen..
Het wonderlijke daaraan is dat er volgens mij helemaal niemand zegt 'is niet waar, bestaat niet, je hebt het verkeerd ervaren.' Wel zie ik veel dingen die eigenlijk niet relevant zijn, en vooral het idee wekken dat als jij bepaalde ervaringen kunt opnoemen, dat discriminatie ineens logisch en ok maakt.
Citaat:
Dat is toch ook zo.. bijv bij verzekeringen die afhankelijk zijn van waar je woont, of hoe oud je bent etc etc.. Of het en masse weigeren van voetbal supporters
wat naief om te denken dat het alleen bij gekleurde mensen gebeurd...
Ik heb dan ook nergens gezegd dat het alleen bij gekleurde mensen gebeurt. En ja, ik vind zowel het en masse weigeren van voetbalsupporters als bepaalde selectie in verzekeringen beslist onwenselijk. Net als het weigeren van mensen op basis van haardracht of schoeisel.