Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Lusitana jij gaat dan dus bepalen wat kwaliteit van leven is. Vegeteren vindt je geen kwaliteit en leven na een transplantatie wel.
Maar elke individuele situatie is anders en ik vind dat jij daar geen waarde oordeel aan mag hangen (althans niet als dat van invloed is op die levens)
Wat de zwakkeren betreft: wat niet weet wat niet deert? Er even vanuit gaande dat ze er idd bij leven iet mee bezig zijn, maakt dat het dan acceptabel om voor hen de beslissing te maken?
Nikass schreef:Maar óf de patiënt overlijdt na het staken van de beademing weet je pas zeker als je m daadwerkelijk van de beademing haalt. Dat is wat ik bedoel. In alle gevallen waarbij je de patiënt blijft beademen om een transplantatie te kunnen doen blijft het dus een inschatting. Op basis van allerlei tests weliswaar, maar toch een inschatting en geen daadwerkelijk constateren dat iemand niet meer zelf gaat ademen.
Fennadev schreef:Ik wil geen organen ontvangen of geven. Vooral omdat ik niet kan beslissen wie mij een orgaan geeft of aan wie ik het geef. Ik zou wel geven aan vrienden bijvoorbeeld, maar niet aan iemand die door roken of overgewicht een nieuw orgaan nodig heeft want die hebben er zelf voor gekozen om hun organen te verpesten.
Yentaah schreef:Ik ben tegen. Hartstikke goed dat mensen het doen, maar mijn organen zijn voor mij. Daarnaast weet ik en niemand niet 100% zeker wat er met je gebeurd als je sterft en ik ben nogal bijgelovig, dus voor alle zekerheid houd ik ze zelf. Puur egoïstisch dus. Daarnaast geloof ik er ook in dat alles een reden heeft om zo te zijn en dat hangt hier natuurlijk ook wel mee samen. Tuurlijk, het zou supervervelend zijn als ik bv. iets nodig zou hebben en niemand wil doneren, maar ja, so it be. Wat ik zelf niet wil doen moet ik ook niet aan een ander voordragen
Nikass schreef:Ersina jij leest mijn post ook duidelijk anders dan ik hem schrijf![]()
Ik bedoel het nl niet letterlijk als in dat Lusitana in hoogst eigen persoon over iedereen gaat beslissen. Haar mening geeft echter weer dat sommige levens meer waard zijn dan anderen. Daar reageer ik op.
Ze bedoelt dat waar het orgaan uit gaat, van een mens komt, dat DOOD is/gaat. De vergelijking van levenden is onterecht. Ik heb haar net gesproken en uitleg gevraagd.
Dan schrijf jij dat de familie beslist over de behandeling op advies van de artsen. Dit is niet waar. De artsen beslissen of er nog behandeling mogelijk is en als zij van mening zijn dat behandeling niet langer zinvol is dan stoppen zij de behandeling. De familie heeft hier niets over te zeggen.Ik dacht dat prins Friso toch echt aan de machines werd gehouden op verzoek van de familie en toen duidelijk werd dat hij nooit meer beter zou worden ze hem naar Nederland gehaald hebben. Vandaar dat ik van mening ben dat een familie toch iets in te brengen heeft. Maar je hebt gelijk dat het ook voorkomt da] het alleen een beslissing van artsen is.
Over mensen die een orgaan krijgen heb ik het niet gehad dus weet niet waarop jou reactie gebaseerd is. Omdat dit topic over orgaandonatie gaat en eigenlijk worden er nu veel verhalen bijgehaald die er niet toe doen. Ik probeerde een beetje angst weg te halen, wat veroorzaakt wordt horror verhalen die niet eens altijd waar zijn.Ik reageer op jouw post, maar wat ik schrijf is ook gebaseerd op de verhalen die ik lees in de topics en niet alleen van jouw.
Het is heel goed dat mensen zelf een beslissing nemen of ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Daarom heb ik aangegeven dat sommige doelgroepen wellicht niet in staat zijn de registratie goed te regelen. Daar ga jij nu aan voorbij met je opmerking dat zelf registreren zo goed is. Leg jij dit maar uit aan een zwakbegaafde volwassen persoon (niet wilsonbekwaam) hij begrijpt zeer waarschijnlijk niet waar je het over hebt en kan al helemaal niet overzien wat zo'n beslissing inhoudt. Waarom zou je een zwakbegaafde belasten met deze vraag?
Voor de mensen die een orgaan nodig hebben is de systeemverandering goed, voor oa de mensen met lvb problematiek niet.Sorry. lvb is vakjargon .....dit betekent?...Overigens blijft er altijd een groep mensen over waarbij systeemverandering niets gaat uitmaken, want ook nu beslist toch uiteindelijk een ander wat er met een zwakbegaafd iemand gebeurd, na diens dood?
Nb: we geven hier allemaal een mening, dat is inherent aan een forum. Daar ga ik dus vanuit en hoef je niet verder toe te lichten
chanel1985 schreef:Yentaah schreef:Ik ben tegen. Hartstikke goed dat mensen het doen, maar mijn organen zijn voor mij. Daarnaast weet ik en niemand niet 100% zeker wat er met je gebeurd als je sterft en ik ben nogal bijgelovig, dus voor alle zekerheid houd ik ze zelf. Puur egoïstisch dus. Daarnaast geloof ik er ook in dat alles een reden heeft om zo te zijn en dat hangt hier natuurlijk ook wel mee samen. Tuurlijk, het zou supervervelend zijn als ik bv. iets nodig zou hebben en niemand wil doneren, maar ja, so it be. Wat ik zelf niet wil doen moet ik ook niet aan een ander voordragen
Maar als je een orgaan nodig hebt en er is er één ter beschikking, zal je die wel aanvaarden?
Yentaah schreef:Ik ben tegen. Hartstikke goed dat mensen het doen, maar mijn organen zijn voor mij. Daarnaast weet ik en niemand niet 100% zeker wat er met je gebeurd als je sterft en ik ben nogal bijgelovig, dus voor alle zekerheid houd ik ze zelf. Puur egoïstisch dus. Daarnaast geloof ik er ook in dat alles een reden heeft om zo te zijn en dat hangt hier natuurlijk ook wel mee samen. Tuurlijk, het zou supervervelend zijn als ik bv. iets nodig zou hebben en niemand wil doneren, maar ja, so it be. Wat ik zelf niet wil doen moet ik ook niet aan een ander voordragen
Ayasha schreef:Maar goed, ik vind jouw (Lusitana's) redeneringen in dit topic sowieso behoorlijk eng en al zeker niet echt overtuigend om toch te gaan doneren. Integendeel.
Lusitana schreef:Ayasha schreef:Maar goed, ik vind jouw (Lusitana's) redeneringen in dit topic sowieso behoorlijk eng en al zeker niet echt overtuigend om toch te gaan doneren. Integendeel.
Even 1 ding: ik probeer niemand aan het doneren te krijgen.
Maar ik wordt ibbelig van sommige redenaties en daar reageerde ik dan op.
Ik gebruik logica.
Dat er mensen zijn die dingen heel anders lezen dan bedoeld omdat ze er eigen emoties aan verbinden, daar kan ik niks aan doen.
Voor de zoveelste keer:
Ik ben gewoon voor keuze. En die is er.
Als je het niet durft, doe je het niet, punt.
En voor de duidelijkheid, ik leg helemaal geen levens op de weegschaal om te zien wat meer waard is, ik begrijp alleen de beslissing van artsen om behandeling te stoppen bij iemand die niet meer te redden is en het wel willen transplanteren bij iemand die daarmee wel te redden is. Daar ging het over.
Nikass schreef:Gomir dus als ik jou goed begrijp wordt een patiënt eerst van de beademing gehaald om vast te stellen dat hij hersendood is, en dan weer aangesloten om transplantatie mogelijk te maken? Dat wist ik niet,
krijgen ze de ademhaling dan wel weer op gang?
Lusitana schreef:Volgens mij is dat veel meer een reactie op "we laten ons niet vertellen wat we moeten doen".
Je ziet het hier in het topic ook voorbij komen, dat achterlijke idee dat er een soort van dwang wordt uitgeoefend.
Echt kont-tegen-de-krib kinderachtig gedoe dus.
Blijkt vooral ook uit de ja´ers die nu plots nee´ers worden. Belachelijk.
Ashleytjuhh schreef:Ben er al een tijdje even niet meer bij.. kwam net dit tegen toevallig hoe betrouwbaar het is ? Dat weet ik niet maar wilde het wel even delen.
http://www.nu.nl/gezondheid/4333291/300 ... ister.html
Daphara schreef:Lusitana schreef:Volgens mij is dat veel meer een reactie op "we laten ons niet vertellen wat we moeten doen".
Je ziet het hier in het topic ook voorbij komen, dat achterlijke idee dat er een soort van dwang wordt uitgeoefend.
Echt kont-tegen-de-krib kinderachtig gedoe dus.
Blijkt vooral ook uit de ja´ers die nu plots nee´ers worden. Belachelijk.
Pardon?
Ik vind deze quote HET voorbeeld wat er mis is met het nieuwe wetsvoorstel. Mensen die tegen zijn worden niet in hun waarde gelaten en zelfs gekleineerd en belachelijk gemaakt.