Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:34

Janneke2 schreef:
Amelandfreak schreef:

Het is al tientallen keren uitgewerkt en het is mogelijk.
"In theorie", want de praktijk is oa weerbarstig: jongeren barsten over het algemeen van enthousiasme: dingen willen leren, de wereld ontdekken en wat al niet.
En voor de meeste mensen is geld gelukkig niet de belangrijkste motiverende factor - maar daarna wordt het ingewikkeld.
(Loon enzo is kwantificeerbaar, enthousiasme en motivatie zijn dat niet, en daarmee komen de problemen: "dat kent de economie niet". Omdenken en willen, dus. )
En in belangrijke sectoren als zorg en onderwijs geldt dat geld niet doorslaggevend moet zijn. Over het algemeen werkt men daar keihard tegen een laag salaris.

En wie lekker veel wil verdienen en rijk worden: dat mag, zolang je het maar eerlijk doet - dat is juist ook bij een basisinkomen volledig iemands eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Ik vrees toch dat er dan veel slechtbetaalde functies zoals ziekenverzorgende ( veelal noodgedwongen herintreders die niet altijd voor de volle 100 procent gemotiveerd zijn) zullen afhaken en dat basisinkomen zullen incasseren. Zonder hen zou de helft van de functies op de afdelingen waar ik werk niet vervuld zijn. Ben zelf namelijk werkzaam als verpleegkundige en teamleider in een verpleeghuis. Ik denk dat mensen dan liever kiezen om lekker thuis te blijven.. Dit zal een extra neerwaartse spiraal in werking zetten. Werkdruk zal weer stijgen etc. Ook zie ik weinig terug van de participatie maatschappij. Ondanks dat mensen in die situatie misschien meer tijd hebben. Het verzorgen van psychogeriatrische ouders is echt niet makkelijk. Ik denk dat de uitvoering van het invoeren van een basisinkomen toch meer haken en ogen heeft dan men denkt. Helaas...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:35

Thesserd schreef:
@xxCYNNxx top! :j

Ayasha schreef:
Tjeeee wat een bedragen is die Wajong! Ook als alleenstaande kom je daar hier niet aan...

Lm; vaak gaat het met punten/schalen. 80-100% is dan een 'schaal'

In België veel lager dus?
Dan ga ik mij afvragen, waarom zo veel lager? Is levensonderhoud en huis kopen of huren ook veel goedkoper in België, of moet men het daar maar doen met minder?

@KBK dan gaat er toch iets mis denk ik. Of haal je misschien Netto en Bruto door elkaar? Als 80-100% de zwaarste schaal is zou je dus maar 375 euro minder dan minimum loon (bruto) moeten krijgen.

Even voor mezelf om zeker te kunnen zijn dat mijn antwoord gaat kloppen, met 1450 bruto wat heb je dan netto ongeveer?

Nu sowieso lees ik hier 75% v laatst verdiende loon. Het eerste jaar zit je als alleenstaande (hoofdverdiener) hier op 65%. Vanaf het tweede jaar nog op 60% als hoofdverdiener. Woon je met meerdere op een adres ga je al snel naar 45%.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-05-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:37

Ayasha schreef:
Thesserd schreef:

Dan ga ik mij afvragen, waarom zo veel lager? Is levensonderhoud en huis kopen of huren ook veel goedkoper in België, of moet men het daar maar doen met minder?

@KBK dan gaat er toch iets mis denk ik. Of haal je misschien Netto en Bruto door elkaar? Als 80-100% de zwaarste schaal is zou je dus maar 375 euro minder dan minimum loon (bruto) moeten krijgen.

Even voor mezelf om zeker te kunnen zijn dat mijn antwoord gaat kloppen, met 1450 bruto wat heb je dan netto ongeveer?

Euhm, hangt af van welke belastingen en premies er af gaan. Dat zal bij een inkomen van een baan verschillen met een inkomen van een uitkering denk ik?

Volgens mij als je bijv. het minimum loon pakt: 1500 bruto, hou je ongeveer 1100 over?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:38

Thesserd schreef:

Ayasha schreef:
Tjeeee wat een bedragen is die Wajong! Ook als alleenstaande kom je daar hier niet aan...

Lm; vaak gaat het met punten/schalen. 80-100% is dan een 'schaal'

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150119_01481771

andersom juist denk ik, het is doen met minder. Maar evengoed slecht geregeld en nauwelijks tot geen controle.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:38

Maar dan nog, wat maakt het ons uit? De ene koopt een grote jeep omdat ie op wedstrijden wil, dan gaan we toch ook niet zeggen "Hoe kun jij dat doen met jouw salaris?" ;)

En als je toch met elkaar geregeld hebt hoe je de kosten verdeeld... Boeiend... Hier werden eerst de gezamenlijke lasten gedeeld en het paard was mijn paard, dus "mijn kosten" en zijn vieze gerook waren zijn kosten (wat best sneu was.. hij was daaraan meer kwijt dan ik gemiddeld aan mijn paard :') Maar dan nog.. Boeiend toch? Ik kan ook elke maand naar de sauna gaan, massage erbij, elke maand in een andere stad flink gaan shoppen zodat de auto helemaal volgeladen is met tassen... dan ben ik meer kwijt... Maar als ik dat graag wil en kan, waarom niet.. Mijn geld, mijn keuze ;)

Ander geval natuurlijk als je en luxe leeft en een paard hebt en dat kan betalen met een uitkering, dan zou die uitkering gewoon te hoog zijn ;) Maar mensen die om redenen niet kunnen werken, die verdienen ook gewoon leuke dingen te kunnen doen! En vooral als je samen bent... dan is vaak de uitkering al lager... Maar zolang je er toch samen uitkomt... Lekker van genieten dan! Hartstikke ideaal juist als je samen een hobby hebt en het zo kan regelen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:39

Ik heb het minimumloon gedaan van een 19 jarige: 4.69 x 38 uur (detailhandel) en dan nog keer 4. kom ik rond de 50 euro lager uit dan een wajonguitkering. Tenminste volgens de gegevens die ik vond.

Het jeugdloon is gewoon afgrijselijk laag... :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:39

Hoe hoog zou dat basis inkomen dan worden.
Ook ik geloof niet dat dit kan?
Wie gaat er dan nog poetsen en toiletten schoonmaken op kantoren en zorg instellingen?
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat werk echt graag doen.
Maar het alleen maar doen om te leven.

Moeten er dan Polen komen om dat werk te doen?
Die na de bepaalde tijd hier zijn ook recht krijgen op de basis inkomen?
Wie blijft dat betalen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:41

Als je eenmaal stempel 'invalide' hebt hier kom je daar nooit meer aan of je laatst verdiende loon moet belachelijk hoog geweest zijn. Ik krijg nog 45% v m'n laatst verdiende loon. Verder geen sociale tegemoetkomingen. Ook niet toen ik nog bij m'n moeder woonde die minimumloon heeft.

Edit; even opgezocht. Tis maar 40%.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-05-15 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:42

Ik vind het heel jammer dat hier inderdaad veel voorbij komt ik werk zo en zoveel en kan niet eens een paard betalen waarom hun wel?
En HOE doen ze dat in hemelsnaam?

Tja iedereens situatie is anders
We wonen niet allemaal in dezelfde stad of dorp
De een betaald in zijn omgeving 500 aan stalling de ander kan het paard voor 50 euro per maand kwijt
De een kan voor 400 euro een huis huren en de ander betaald weer het dubbele en weer een ander woont lekker gratis thuis bij pap of mam of bij vriend die een goede baan heeft...

Maar ik heb nooit zo iets van oh ik kan dit en dit niet doen dus dan iemand anders ook niet
Leven en laten leven die belasting zal je altijd moeten betalen al halen ze alle uitkeringen eruit Let maar op dan vinden ze wel andere smoezen om je hoge belasting te laten betalen ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:44

Sizzle schreef:
Strasshorse schreef:
Ik zit in het kappersvak, is al geen vetpot en betaalde daar mijn rekeningen van, eten en dan had ik misschien 200 euro over voor de rest van de maand. Nou daar kan ik geen paard van onderhouden.

Het is maar net waar je het aan uitgeeft.
Ik zal niet zeggen dat het eenvoudig was toen ik nog het minimum inkomen had, maar ik heb dat wel gered.
had echter een woning ter grootte van een studentenkamer in een slechte wijk, geen mobiel, geen tv en geen auto.
Ik heb al die dingen namelijk niet nodig om gelukkig te zijn en hecht zeer weinig waarde aan het soort dak boven mijn hoofd.

Nu ben ik later wel gegroeid in mijn salaris overigens, maar daar tegen die tijd had ik mijn eerste paard al versleten :D.

Ik heb niks te klagen hoor want ik heb een onwijs leuk bijrijdpaard maar gaat er meer om dat ik een paard niet zou kunnen bekostigen ookal zou ik het willen. Ik woon op een zolderkamertje dus echt geen groot rijtjeshuis of iets, ik doe boodschappen in de aanbieding en ik rijd nog steeds scooter omdat ik ook gewoonweg geen geld heb voor mijn autorijbewijs. Ik zit nog 1 dag per week op school waar ik ook geld in moet stoppen voor mijn eigen toekomst. In mijn vrije tijd zit ik of thuis of ben ik bij mijn bijrijdpaard dus ook echt geen luxe ofzo.

Heb helaas niet het mazzel dat k familie of vrienden heb met een groot weiland waar ik me paard zo zou kunnen stallen.

Natuurlijk moet je ook een beetje mazzel hebben maar als jij met je uitkering een eigen huis kunt betalen, een auto en nog een paard erbij vraag ik me af of je niet een beetje teveel binnenkrijgt voor niks doen.

Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat mensen die altijd gewerkt hebben en in ene werkloos raken of mensen die wegend hun gezondheid niet meer kunnen werken een uitkering terecht, je moet ergens van leven.

Maar ik ken ook mensen die alleen maar hun handje ophouden, alles voor elkaar krijgen bij de overheid en nog nooit een week gewerkt hebben. En dan vind ik een uitkering van de zotte helemaal als je lichamelijk en mentaal gewoon aan het werk zou kunnen, maar er gewoonweg te lui voor zijn

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:45

Je kan gewoon nooit in iemands portemonnee kijken... Je hebt mensen die kei luxe wonen, dure spullen hebben, maar moeite hebben met rondkomen en weet ik hoeveel leningen... Omdat sommige voor het oog leven... (Een mooie marmeren vloer, maar onder het kleed lag gewoon beton-mensen zeg maar ;))

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:46

MarlindeRooz schreef:
Ik heb het minimumloon gedaan van een 19 jarige: 4.69 x 38 uur (detailhandel) en dan nog keer 4. kom ik rond de 50 euro lager uit dan een wajonguitkering. Tenminste volgens de gegevens die ik vond.

Het jeugdloon is gewoon afgrijselijk laag... :n

'Een' wajonguitkering bestaat niet. Die verschilt per leeftijd en is 75% of 70% van het minimuminkomen van die leeftijd. Het kan dus nooit hoger zijn. Iets gaat er fout. Maar zit op mobiel dus kan zelf niet makkelijk beide bedragen opzoeken.

Trouwens, kan je nagaan hoe laag mijn inkomen is. Nog lager dan het afgrijselijk lage jeugdloon :P

lor1_1984

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:56

Ik ontvang volgens mijn jaaroverzicht om en nabij de €14.000,- per jaar wat wsl onder het minimum ligt maar er valt van rond te komen en te sparen mits ik niet al te luxe leef. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:10

Janneke2 schreef:
Tendance schreef:
Helaas vallen deze medicijnen binnen geen enkele verzekering.

...dat herken ik: artrose hier, en ik reageer goed op PEA en kapparest. Maar idd off topic.

Behalve Tramadol krijg ik ook niks vergoed.
Slik dus net als Janneke PEA wat 120 euro per 180 capsules kost, en dan nog de rest.
In totaal slik ik denk ik 9 verschillende supplementen.
Mijn schildklier werkt ook niet goed en ik slik een amerikaanse variant van schildklierhormoon, en nog een zooitje andere dingen waar ook niks van vergoed wordt.
Daarbij heb ik elke week APS therapie nodig, ik heb er zelf een tweedehands gekocht anders is dat niet op te brengen.
Als ik trouwens wel reguliere medicijnen gebruik regel ik ze via een andere weg, omdat het voor de huisarts haar vaktgebied niet is. Zij kan mij er dus niet mee helpen en dus werkt ze er niet aan mee.
Mede omdat de middelen vaak niet deze indicatie hebben, dan is het voor haar te lastig en te veel risico.

Medicijnen of enkel een schildklier is gewoon geen reden om afgekeurd te zijn, ik snap niet zo goed waarom het aangehaald word eigenlijk?
Als je met de juiste medicatie kunt functioneren is er toch niks aan de hand?
Stel dat ik ooit in staat ben om weer te werken weet ik 1000% zeker dat ik nooit zal kunnen stoppen met bepaalde middelen, maar dat is toch geen reden om niet te willen werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:17

Maar goed, dan wil het dus zeggen dat iemand met een Wajong uitkering die in feite al voor een groot gedeelte een oliebol leven heeft ( want ik kan me voorstellen dat diegene liever een vette carrière heeft maar dat niet kan), diegene nooit, maar dan ook nooit recht heeft op wat luxe in zijn of haar leven tenzij de uitkering hiervoor wordt opgegeven en dit door derden wordt gesponsord.
Want met zo'n uitkering heb je voor de rest van je leven alleen maar recht op basis eten, kleding en onderdak.
Aardige mensen zitten hier zeg, maar goed dat kbk daar niet van afhankelijk is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:29

Maar datzelfde geldt voor mensen die ook lichamelijk wat mankeren maar het UWV het niet erkend.
Die gaan vaak van baan naar baan omdat er geen vangnet voor is.
Kunnen niet opbouwen in functie.
Vaak niet eens fulltime werken.
Maar bikkelen wel elke dag om hun baan te behouden. En hebben daar ook geen keuze in.
Maar meerdere hebben dat al aangegeven maar daar wordt door de mensen met een uitkering niet op gereageerd.

Mungbean

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:31

Daarom heb ik blijvend arbeidsongeschikt inmiddels ook verzekerd.
Te veel mazen, haken en ogen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:33

Anoniem schreef:
Maar goed, dan wil het dus zeggen dat iemand met een Wajong uitkering die in feite al voor een groot gedeelte een oliebol leven heeft ( want ik kan me voorstellen dat diegene liever een vette carrière heeft maar dat niet kan), diegene nooit, maar dan ook nooit recht heeft op wat luxe in zijn of haar leven tenzij de uitkering hiervoor wordt opgegeven en dit door derden wordt gesponsord.
Want met zo'n uitkering heb je voor de rest van je leven alleen maar recht op basis eten, kleding en onderdak.
Aardige mensen zitten hier zeg, maar goed dat kbk daar niet van afhankelijk is.

Ten eerste: wanneer je niet ziek bent en wel werkt, betekent dat nier dat je een top carrière hebt en/of kan krijgen

Ten tweede: er zijn hier een aantal mensen misschien die dat vinden, maar er zijn ook een aantal mensen die vinden dat je heus meer 'mag' maar, gaat een paard niet erg ver in luxe? Dat is de vraag.
Ik denk dat als je allerlei andere dingen laat om zo een paard te kunnen bekostigen, prima toch? Ieder zo zijn prioriteiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:38

@sizzle
Ik denk inderdaad dat ons systeem op de schop moet.
De discussie ook in dit topic komt omdat er niets van klopt.

Mensen die hun leven gewerkt hebben. Toen huis gekocht. En nu geen bijstand krijgen.
Hun hard verdiende huis moeten verkopen. Want met deze huizenmarkt niet gaat.
Daardoor niet alleen luxe in moeten leveren maar zelfs schulden krijgen.
Dit door een raar beleid van ons systeem.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:42

Ayasha schreef:
Als je eenmaal stempel 'invalide' hebt hier kom je daar nooit meer aan of je laatst verdiende loon moet belachelijk hoog geweest zijn. Ik krijg nog 45% v m'n laatst verdiende loon. Verder geen sociale tegemoetkomingen. Ook niet toen ik nog bij m'n moeder woonde die minimumloon heeft.

Geen zorgtoeslag bijvoorbeeld?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:28

Kriel schreef:
Ayasha schreef:

Geen zorgtoeslag bijvoorbeeld?

Dat heet hier denk ik verhoogde terugbetaling/tegemoetkoming (je moet minder betalen bij de dokter en ook op je verzekering word je gecompenseerd oid?) en nee, die ook niet. :) ik krijg enkel een uitkering, verder geen 'voordelen'.
Het enige wat ik heb, maar enkel omdat ik daar extra voor betaal en dat ook al had voor het ontdekt werd is een extra verzekering voor zware chronische ziekten. Voor mijn collitis ulcerosa behandelingen moet ik in theorie niks uit eigen zak betalen. (Ja in theorie, hoewel veel gelukkig wel terug betaald is, nog steeds niet alles en in agressieve vorm zoals ik die heb is best kostelijk.)
Begrijp me niet verkeerd; dit is niet klagend bedoelt want ik ben al erg blij en dankbaar dat er compensaties zijn. In andere landen had ik op straat gestaan (als ik nog leefde gezien de behandelingen die hier kunnen al amper aan slaan :x ) maar ik zit op het randje van naar nieuwe medicatie toe moeten die nog niet terug betaald is omdat ze het niet goed krijgen met de huidige en dat weet ik niet hoe dat gaat. Ziekenhuis zou dan ter beschikking stellen dus medicijn betaald het ziekenhuis (en de producent) maar hoe het dan met de opname zit weet ik niet.

Anyhow, wat mij al die tijd het meest dwars gezeten heeft/ erg dwars zit en wat in dit topic bevestigd wordt is de minderwaardigheid die gepaard gaat met de uitkering... Jij werkt niet, jij hebt dus minder te zeggen in de maatschappij want jij draagt niet bij. (Nog eens onzin ook want mijn uitkering is gewoon belast) Voor mij reden om me meer af te zonderen. Als men mij vraagt wat ik doe antwoord ik al schamend dat ik niet werk. Ik wil geen nieuwe mensen ontmoeten want de eerste vraag is 'en wat voor werk doe je?' En dan na mijn antwoord die 'oh' gevolgd door die typische stilte. Het ergste is dat ik die schaamte ook tov vrienden begin te voelen terwijl ik weet dat zij niet oordelen. Ze weten wat ik heb en dat het niet gaat. Maar zonder zielig te willen doen (want ik ben niet zielig. Ik ben een sterke jonge vrouw met wat medische tegenslag). Is dat wat men hier wil? Wat de maatschappij wil? Dat ik en veel zieken met mij (want ik heb hier nog mensen gelezen die het typten) zich schamen voor het feit dat zij niet genoeg opgelapt kunnen worden om te werken?
Dat die mensen alleen maar op twee knieën mogen danken voor water en brood bij wijze v spreken? (Want luxe met een uitkering is not done)

En ik quote jou ivm het eerste deel als antwoord op je vraag maar het tweede is algemeen bedoelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:07

bruintje123 schreef:
Maar datzelfde geldt voor mensen die ook lichamelijk wat mankeren maar het UWV het niet erkend.
Die gaan vaak van baan naar baan omdat er geen vangnet voor is.
Kunnen niet opbouwen in functie.
Vaak niet eens fulltime werken.
Maar bikkelen wel elke dag om hun baan te behouden. En hebben daar ook geen keuze in.
Maar meerdere hebben dat al aangegeven maar daar wordt door de mensen met een uitkering niet op gereageerd.

Ik heb niet eens uitgezocht of ik 10 jaar geleden een Wajong zou kunnen krijgen, kwam niet eens in mij op. Ik verdom het. Dat ik geen Wajong heb of niet ben afgekeurd wil niet zeggen dat alles zo geweldig is :+ De ww heb ik zelf hard voor gewerkt en dus dat voelde verdiend voor mij (let wel: persoonlijk voelt het voor mij zo en daardoor vond ik aanvragen daarvan minder bezwaarlijk).

Nee ik ben niet jaloers op mensen in de Wajong en kijk ook niet op ze neer, nee ik ben ook niet jaloers op de gezonde mensen; ik ben zeer content met mijn leven. :)

Ayasha, ik doe 'dom' werk en krijg die 'o' ook te horen :') totdat ik mijn opleiding erbij vermeld en dan is opeens harstikke knap dat ik dat werk aangrijp :') Ach, t is mijn leven ik trek mij er simpelweg niet veel van aan hoe anderen ertegenaan kijken. Als ik mij daar ook nog mee bezig moet houden....

Als de uitkering alleen voor luxe is, trek ik mijn wenkbrauw wel omhoog :j ja hoe mensen hun geld uitgeven moeten ze zelf weten; al gooien ze hun weekgeld in de open haard. Maar dan moet je vanuit hoger hand wel achter de oren krabben; hadden wij dit voor ogen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-05-15 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:10

Tja dat kan in niet zeggen, das mijn gebrek (een van de vele :D). Ik ben jaloers op gezonde mensen. Ik ben blij voor hen he, dat ze gezond zijn. Maar ik zou zelf ook zooo graag weer 'gezond' zijn. :) zelfs al is het met medicijnen... Gewoon weer normaal functioneren...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:11

Die minderwaardigheid (die aangepraat wordt) is verdrietig.
Iedereen is waardevol op zijn eigen manier.

Wat ik erg vind van ziek zijn is de afhankelijkheid.
Zelf haren wassen gaat niet, doet mijn man.
Uitkleden gaat niet, doet de hond.

Onafhanklijkheid en pijnvrij zijn is zo waardevol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:13

Ayasha schreef:
Tja dat kan in niet zeggen, das mijn gebrek (een van de vele :D). Ik ben jaloers op gezonde mensen. Ik ben blij voor hen he, dat ze gezond zijn. Maar ik zou zelf ook zooo graag weer 'gezond' zijn. :) zelfs al is het met medicijnen... Gewoon weer normaal functioneren...

Dat is misschien mijn 'geluk', ik ben ziek geboren en ga ziek dood (al zei de specialist wel: 'het goede nieuws is dat je de 80 makkelijk kan halen met deze medicatie') Dus ik heb nooit gezond gekend. Wat je niet kent, mis je ook niet maar dat is uiteraard ook niet correct als de rest wel gewoon mee kan doen en jij moet afhaken :+