Janneke2 schreef:Amelandfreak schreef:
Het is al tientallen keren uitgewerkt en het is mogelijk.
"In theorie", want de praktijk is oa weerbarstig: jongeren barsten over het algemeen van enthousiasme: dingen willen leren, de wereld ontdekken en wat al niet.
En voor de meeste mensen is geld gelukkig niet de belangrijkste motiverende factor - maar daarna wordt het ingewikkeld.
(Loon enzo is kwantificeerbaar, enthousiasme en motivatie zijn dat niet, en daarmee komen de problemen: "dat kent de economie niet". Omdenken en willen, dus. )
En in belangrijke sectoren als zorg en onderwijs geldt dat geld niet doorslaggevend moet zijn. Over het algemeen werkt men daar keihard tegen een laag salaris.
En wie lekker veel wil verdienen en rijk worden: dat mag, zolang je het maar eerlijk doet - dat is juist ook bij een basisinkomen volledig iemands eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Ik vrees toch dat er dan veel slechtbetaalde functies zoals ziekenverzorgende ( veelal noodgedwongen herintreders die niet altijd voor de volle 100 procent gemotiveerd zijn) zullen afhaken en dat basisinkomen zullen incasseren. Zonder hen zou de helft van de functies op de afdelingen waar ik werk niet vervuld zijn. Ben zelf namelijk werkzaam als verpleegkundige en teamleider in een verpleeghuis. Ik denk dat mensen dan liever kiezen om lekker thuis te blijven.. Dit zal een extra neerwaartse spiraal in werking zetten. Werkdruk zal weer stijgen etc. Ook zie ik weinig terug van de participatie maatschappij. Ondanks dat mensen in die situatie misschien meer tijd hebben. Het verzorgen van psychogeriatrische ouders is echt niet makkelijk. Ik denk dat de uitvoering van het invoeren van een basisinkomen toch meer haken en ogen heeft dan men denkt. Helaas...