Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:37

Gingen ze niet ergens in Nederland de zwarte pieten vervangen door gekleurde pieten? := Waar las ik dat gisteren.. op nu.nl ofzo?
Is toch belachelijk..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:39

minikatje schreef:
Eigenlijk vind ik het witte huis in amerika ook niet meer kunnen.

Het gaat niet op de naam Zwarte Piet, maar om waar hij (evt) voor zou staan.

Dus verwijzingen naar bruin/wit brood, zwarte koffie, het witte huis, witte chocola en blanke vla staat nergens op.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:41

Captain_ schreef:
Hebben jullie de http://www.pietitie.nl al ondertekend? :)

Ja.
Het feit dat als je vóór het Sinterklaasfeest bent, je een racist genoemd wordt, stuit me tegen de borst. Dat iemand die niets van het Sinterklaasfeest afweet zich gaat bemoeien met het feest nog meer. Dat de VN ons Sinterklaasfeest belangrijker vind, dan het proberen te oplossen van het schenden van mensenrechten (bijvoorbeeld in Jamaica , wat een schoolvoorbeeld is waar mensenrechten overschreden worden)zegt heel wat over de VN. Een discussie of een feest niet ge-update kan worden, was iets waar ik wel over wilde denken. De meeste mensen hebben CV , dus dat zwarte piet zo zwart als roet is , omdat hij door de schoorsteen kruipt, is niet meer te verklaren. Alle kleuren pieten , om iets een feestelijk tintje te geven, vond ik ook wel een idee. Maar dat mensen naar de burgemeester gaan en brieven schrijven naar de VN om gelijk te halen, dat is geen stijl. We hebben met het kinderfeest nooit aan slavernij gedacht en ik word misselijk van de mensen die ons aanwijzen als racisten. Ik voel me onder druk gezet door tegenstanders. Niet omdat zij tegen het zwarte piet zijn....maar de manier waarop ze over het sinterklaasfeest praten. Als tegenstanders niet willen aannemen dat dat er geen greintje kwaad in het Sinterklaas feest zit, hebben zij de keus er niet aan mee te doen. Discussiëren mag ook, maar iedereen heeft zelf een mond en de VN erbij halen of het een politiek tintje willen geven, dat is geen discussie maar een machtsstrijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:06

lideli schreef:
Citaat:

Tja en als je dit héél goed leest, kun je hierop uitmaken dat de Sint aan kinderarbeid deed...
Niet dat ik de boel nu weer nog meer wil opblazen maar, even voor de beeldvorming.

Ik mag vanaf mijn 13e levensjaar werken onder bepaalde voorwaarden, dan ben ik een werkend kind, toch? Maar dat is ook toegestaan, toch? :)

karuna schreef:
En ze promoot de kerstman, die is nog fouter bezig, die misbruikt rendieren en zijn elfen zijn een belediging voor liliputters en kleine mensen. Moet daar geen actiegroep tegen opgericht worden dan. Daarnaast mogen de pieten in een warm land leven als ze niet hier zijn en de arme elfen mogen de koude noordpool niet eens af. Hoezo slavernij.

Rendieren misbruiken, oef dat klinkt fout.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:09

Ze hebben de VN erbij gehaald omdat ze hier in Nederland nooit enige respons kregen. Op zich is dat ieders goed recht en ik ben er ook voor om de VN dit nou voor eens en altijd uit te laten maken. Dan zijn we van het gezeur af. Maar dan moet het wel een onbevooroordeelde, neutrale commissie zijn. Zoals het nu is gaat de uitslag nooit geaccepteerd worden en daar schiet niemand iets mee op.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:14

Brainless schreef:
minikatje schreef:
Eigenlijk vind ik het witte huis in amerika ook niet meer kunnen.

Het gaat niet op de naam Zwarte Piet, maar om waar hij (evt) voor zou staan.

Dus verwijzingen naar bruin/wit brood, zwarte koffie, het witte huis, witte chocola en blanke vla staat nergens op.

Het witte huis is gebouwd met behulp van slaven.

Anoniem

Jongens denk eens verder, als ze zoiets als Zwarte Piet kunnen gaan verbieden, wat blijft er dan van ons land over, dit is in wezen zoiets onbenulligs gezien de zaken die in de wereld spelen, als dit erdoor komt, is het eind zoek, dan kan zomaar alles verboden worden. Ik ben voor zwarte piet en tegen inmenging in onze zaken, pas op als men dit kan verbieden volgt er meer

Iris82

LindyH schreef:
Ze hebben de VN erbij gehaald omdat ze hier in Nederland nooit enige respons kregen. Op zich is dat ieders goed recht en ik ben er ook voor om de VN dit nou voor eens en altijd uit te laten maken. Dan zijn we van het gezeur af. Maar dan moet het wel een onbevooroordeelde, neutrale commissie zijn. Zoals het nu is gaat de uitslag nooit geaccepteerd worden en daar schiet niemand iets mee op.

Nogmaals, wat kan de VN nu feitelijk doen?
Een rapport uitbrengen en dan?

Is het bindend of niet?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:15

Volgens mij niet bindend hoor... Ze brengen advies uit (dacht ik := )

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:17

De column van Bas Heines in de NRC gaat deze week over de hoog oplopende emoties.
Hij stelt dat discussies vaak wel degelijk over wezenlijke zaken gaan , maar dat men liever roept dat iets schandalig is, dan er daadwerkelijke aandacht aan te besteden. Door die ‘miskenning van gevoelens’ wordt een debat vaak onmogelijk.
Dat is precies wat ik zelf ervoer bij de uitzending van P&W, waar Henk Westbroek , die burgermeester van Utrecht wil worden, in het Zwarte Pieten debat onbelemmerd over andermans gevoelens heen walste en ze zelfs probeerde belachelijk te maken, zoals dat hier op Bokt ook gebeurd, overal waar je kijkt.
‘Gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.
Onderstaande opmerking van Bas Heine in dit stuk slaat wat mij betreft wel enigszins de spijker op z’n kop.

Citaat:
De woedende reacties daarop richten zich nooit op de zaak zelf – in Nederland is immers niemand een racist, niemand een vrouwen- of homohater en je hoort ook niemand meer roepen dat hij eerst zijn fiets terugwil. In Nederland is zelfs bijna niemand echt rechts, men heeft alleen zo’n hekel aan links.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:30

LindyH schreef:

Het valt niet uit te maken, Sinterklaas zal heus wel blijven bestaan, maar dit kan wel een aanzet zijn om een oplossing te zoeken, bijvoorbeeld een andere kleur schmincken, waarom niet? Het niet als een schandaal zien maar als een probleem, en voor een probleem kun je een oplossing zoeken, voor een schandaal niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:32

Er is geen probleem er wordt een probleem gemaakt door een handjevol mensen die niets anders te doen hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:34

little_king schreef:
Er is geen probleem er wordt een probleem gemaakt door een handjevol mensen die niets anders te doen hebben.

Als de rest van Nederland niet zo was gaan schreeuwen was er waarschijnlijk niets gebeurd.
Blijkbaar voelt de rest van Nederland zich zo aangevallen (en vinden ze het een mooie gelegenheid om alle frustraties tegen buitenlanders eruit te kunnen gooien) dat het wereldnieuws is geworden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:36

LindyH schreef:

Dat ze geen respons kregen, komt waarschijnlijk door de toon die ze aan slaan. Overigens kregen ze wél respons, alleen geen gelijk en dat is iets anders. Ze moeten gelijk krijgen en dat is iets wat ik verwerpelijk vind. Proberen een feest en feest voor iedereen proberen is iets heel anders, dan mensen beschuldigen van racisme en doen alsof we slavernij verheerlijken met zwarte pieten.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:04

Iemand bij mij laatst op facebook maakte een goed punt over het hele sinterklaas feest. Zij is zelf gekleurd en word wel eens aangewezen op straat (rond deze periode natuurlijk meer) door kindjes die 'Zwarte piet' roepen, en dergelijke. Zij ergert zich daaraan en ik kan me voorstellen dat dit voor heel veel mensen geld die gekleurd zijn. Echter, en dat is ook wat zij zei, dat is een kwestie van opvoeding en je kind leren dat niet elk zwart persoon per definitie een zwarte piet is. Zij is dan ook voor het sinterklaas feest en voor zwarte pieten en voor een betere uitleg aan kinderen wie nou wel en niet zwarte piet is.

Ik vind het echt diep triest dat er zo'n drama is ontstaan uit een onschuldig kinderfeest. Wat als straks het feest afschaft word, hoe ga je dat al die kindjes uitleggen? Of als zwarte piet ineens een andere kleur moet krijgen? ''Ja zwarte piet is in de verf gevallen en heeft voortaan die kleur?'' Komop zeg..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:13

Je kunt altijd aan zwarte pieten zien dat ze geschmincked worden, kinderen zien dat ook, tegen een kind zeg je dus gewoon de pieten wilden een een ander kleurtje en dat nemen kinderen gewoon aan dan, geen enkel probleem. Het hele verhaal is een sprookje voor kindertjes, dus een andere spin aan het sprookje maakt voor die kinderen niet uit, maar wel voor mensen die er aanstoot aan nemen en het als kwetsend ervaren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:16

Limitless schreef:
Iemand bij mij laatst op facebook maakte een goed punt over het hele sinterklaas feest. Zij is zelf gekleurd en word wel eens aangewezen op straat (rond deze periode natuurlijk meer) door kindjes die 'Zwarte piet' roepen, en dergelijke. Zij ergert zich daaraan en ik kan me voorstellen dat dit voor heel veel mensen geld die gekleurd zijn. Echter, en dat is ook wat zij zei, dat is een kwestie van opvoeding en je kind leren dat niet elk zwart persoon per definitie een zwarte piet is. Zij is dan ook voor het sinterklaas feest en voor zwarte pieten en voor een betere uitleg aan kinderen wie nou wel en niet zwarte piet is.

Ik vind het echt diep triest dat er zo'n drama is ontstaan uit een onschuldig kinderfeest. Wat als straks het feest afschaft word, hoe ga je dat al die kindjes uitleggen? Of als zwarte piet ineens een andere kleur moet krijgen? ''Ja zwarte piet is in de verf gevallen en heeft voortaan die kleur?'' Komop zeg..

Waarom zou een donker iemand waar kinderen "zwarte piet" tegen roepen dit als negatief moeten zien? (Ik heb het nog nooit gehoord en ben toch heel vaak naar sinterklaas optochten gegaan)Zwarte piet is grappig, aardig, hulpvaardig, deelt pepernoten uit, dus als je vriendelijkheid uitstraalt als mens met donkere huidkleur, kan het ook een vergissing zijn dat kinderen je voor zwarte piet aanzien. Zwarte Piet is in combinatie van Sinterklaas geen scheldwoord. Jammer dat donkere mensen zich niet gevleid voelen als ze voor zwarte piet aangezien worden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:19

Sinterklaasviering stamt nog uit de tijd van de germanen en zwarte piet (de naam zegt het al, pietje is een vogel) was een zwarte raaf. En werd in de tijd van de kerken eigenlijk als een heidens feest bestempeld. Ook toen al kreeg de katholieke kerk het sinterklaas feest niet uitgeroeid en dus hebben ze het feest toen om weten te buigen naar de kerkelijke kant door van Klaas(betekent god) Sint Nicolaas te maken, een soort kerkelijke figuur. De oorsprong van zwarte piet heeft dus werkelijk niets van doen met negers. De invulling die mensen er in de loop van de jaaaaren aan gegeven hebben, tja kun je boos om worden maar ik denk dat je het als een eeuwenoude traditie moet zien?

Waar ik me boos om maak is dat een aantal buitenlandse mensen die hier al decennia lang met open armen ontvangen worden, overal eerlijk in meedelen hier nu moeilijk over gaan doen. Weigeren zich te verdiepen in de oorsprong van dit feest en slechts veblind door minderwaardigheidcomplexen alles aan lijken te grijpen om het gastland naar beneden te trappen. Wie van deze mensen is eigenlijk ooit een slaaf geweest of hun ouders? En al zou dit zo zijn, dan nog is dat niet de schuld van de nu rondlopende Nederlander hoor. Het komt op mij over dat we een soort van overgenomen worden en zelf steeds minder te zeggen krijgen over ons eigen reilen en zeilen. Het is toch van de gekke dat we traditie van het begin van de mensheid in ons landje verboden zou worden. Eventuele aanpassingen die geleidelijk ingevoerd worden zou ik persoonlijk niet echt een probleem vinden, ik vind best dat we rekening mogen houden met alle mensen die hier leven, maar ik mis dit van de andere zijde net zo goed en waar houdt het een keertje op? Misschien pas als sinterklaas met de zak sjouwt en zwsrte piet op het paard zit?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:21

Zie hierboven nu niet de reclame staan van "De club van Sinterklaas feesttoer". :')

Ik vind het pure onzin en snap echt niet dat zoiets de VN bereikt? Mensen die niet eens in Nederland wonen gaan zich er nu mee bemoeien terwijl zij er totaal geen last van hebben. Buiten dat, wie discrimineert er nou? De VN wil dus alleen maar feesten met blanke mensen ... 8)7

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:24

Ik weet niet of het hier al is aangehaald,maar zwartepiet is ouder als de slavernij.....dus waar hebben we het over.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:26

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:31

Ik denk steeds dat het een hele foute grap is dit. Maar 1 april is nog wel erg ver weg -O-

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:34

Goed stuk Air, kan ik me helemaal in vinden. Als je je vasthoud dat we echt allemaal gelijk zijn wat ook zo is, dan hoeft toch niemand zich gekwetst te voelen zou je zeggen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:37

Belachelijke gedachte, Nederland zonder zwarte piet. Maar anderzijds is Coca-Cola er vroeger ingeslaagd om de kleuren van de kerstman te wijzigen naar rood en wit. Dit is heel geleidelijk gebeurt. Ze kunnen misschien proberen om een andere kleur aan Piet te geven, maar dat komt wel heel gek over. Dit zal nooit lukken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:40

luxx schreef:
De column van Bas Heines in de NRC gaat deze week over de hoog oplopende emoties.
Hij stelt dat discussies vaak wel degelijk over wezenlijke zaken gaan , maar dat men liever roept dat iets schandalig is, dan er daadwerkelijke aandacht aan te besteden. Door die ‘miskenning van gevoelens’ wordt een debat vaak onmogelijk.
Dat is precies wat ik zelf ervoer bij de uitzending van P&W, waar Henk Westbroek , die burgermeester van Utrecht wil worden, in het Zwarte Pieten debat onbelemmerd over andermans gevoelens heen walste en ze zelfs probeerde belachelijk te maken, zoals dat hier op Bokt ook gebeurd, overal waar je kijkt.
‘Gekwetst zijn’ is nu eenmaal iets persoonlijks en ook al kun je jezelf er niks bij voorstellen, dat maakt het nog niet minder waar voor die ander.
]

Ik kan bas heines hierin heel goed volgen.
En ook de schrijver van deze column

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... bben.dhtml