Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:01

De dieren in omliggende gebieden moeten naar binnen volgens het nieuws op de radio

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:02

Ja dat stond er vanmiddag al :j van die 400k giftige rotzooi.. Is er nog ergens heel up to date nieuws? Rijnmond herhaalt tot in den treure :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:02

Jup dat van de dieren staat ook op teletekst..

Meelanor, je bent niet de eerste die aangeeft daar last van te hebben. Ik had Tallie hier ook al gelezen dat ze een metalige smaak aan haar mond heeft :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:03

meelanor schreef:
Hmmm volgens mij ga ik spoken zien/ruiken/proeven... Ik heb sinds ik naar buiten ben geweest om de paarden op stal te zetten een hele rare smaak in mijn mond en mijn lymfeklieren zijn opgezet (lymfeklieren hebben met het afweersysteem te maken) Meer mensen omgeving breda of in de buurt van moerdijk die daar last van hebben (en dan heb ik het over de mensen die niet onder de rookwolk wonen/zitten)

Ik heb ook last van mijn keel e.d. en zere ogen, maar dat heb ik de hele dag al. Dus zal daar niks mee te maken hebben...

Sodeletuut

Jeetje wat eng zeg, wat er op omroepbrabant staat!

_Miistral_

Is de brand er nog steets? ( kan nergens iets live vinden)

Liezel1

Ik hoorde hier al mensen zeggen: ik hoop dat het via de Waddenzee afvloeit.... Duhhh, mutsen!! Dat hoop ik niet, want dan moet het eerst over Friesland!

Stal_Fiore

Neej, omroepbrabant.nl

zimbabwe

Stal_Fiore schreef:
Dit staat er volledig:

Volgens medewerkers is bij het bedrijf 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch materiaal opgeslagen. Zij spreken over giftig en bijtende chemicaliën, die het bedrijf verwerkt. Dat bevestigt de politie. Inwoners van Moerdijk en Dordrecht worden geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. "Deze rookwolk is niet goed voor de gezondheid", aldus de politie.

Wat ik niet helemaal snap is dat (volgens mij wel bekend en ook logisch) er duidelijk wel een hoop rotzooi in de brand staat daarzo, maar dat er een hoop hulpevrelners bijstaan alsof het een buurtbbq is oftewel"geen beschermende kleding voor politie, geen zuurstofmaskers oid..snap dat totaal niet.

Neej

ja metalig! Dat is idd een goeie omschrijving voor de lucht die hier een uur geleden buiten hing.. Metalig..

Mistral, het fikt nog lekker door, brand is beheersbaar maar nog lang niet meester..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:04

Liezel1 schreef:
Ik hoorde hier al mensen zeggen: ik hoop dat het via de Waddenzee afvloeit.... Duhhh, mutsen!! Dat hoop ik niet, want dan moet het eerst over Friesland!

Zou heel erg zijn, maar niet minder erg dan dat het over Groningen oid gaat...

Faringo

_Miistral_ schreef:
Is de brand er nog steets? ( kan nergens iets live vinden)

Ja absoluut, is weer opnieuw opgelaaid volgens nu.nl

Anoniem

Jup.. de brand is weer uitgebreid een goed half uur geleden.. dus dat gaat nog flink door := dus dat beheersbaar wat ze op Rijnmond zeiden.. daar geloof ik ook niets van :n

Vanitymay ja dat snap ik ook niet.. ik neem aan dat de brandweer wel die beschermende pakken heeft.. maar volgens mij zijn die bij de politie niet standaard beschikbaar.. ik mag hopen dat die ook inmiddels zulke outfits hebben aangerijkt gekregen. Journalisten / verslaggevers zijn deels bij mensen nu binnen en volgen het op afstand..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:05

vanitymay schreef:
Stal_Fiore schreef:
Dit staat er volledig:

Volgens medewerkers is bij het bedrijf 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch materiaal opgeslagen. Zij spreken over giftig en bijtende chemicaliën, die het bedrijf verwerkt. Dat bevestigt de politie. Inwoners van Moerdijk en Dordrecht worden geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. "Deze rookwolk is niet goed voor de gezondheid", aldus de politie.

Wat ik niet helemaal snap is dat (volgens mij wel bekend en ook logisch) er duidelijk wel een hoop rotzooi in de brand staat daarzo, maar dat er een hoop hulpevrelners bijstaan alsof het een buurtbbq is oftewel"geen beschermende kleding voor politie, geen zuurstofmaskers oid..snap dat totaal niet.

Dat heb ik me ook al een aantal keer afgevraagd.

Ladygiroc

Ik ben rond half 6 naar stal gegaan en rond half 8 naar huis maar ik rook niks buiten. Bij ons zijn de binnenstallen wel afgesloten maar mijn paard staat in een buitenbox..

franka75

Je maakt mij niet wijs dat er geen stoffen worden gemeten met dit soort stoffen zuren en wat nog meer, heb ook scheikunde gehad,
is om geen paniek te veroorzaken. Ze zeggen niet voor niets ramen en deuren dicht en als er niets in zit is dat wel nodig maar met gevaarlijke stoffen een noodzaak dus.... :o

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:06

ladygiroc, is wel zo handig om er dan even bij te zeggen waar jouw 'hier' is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:07

franka75 schreef:
Je maakt mij niet wijs dat er geen stoffen worden gemeten met dit soort stoffen zuren en wat nog meer, heb ook scheikunde gehad,
is om geen paniek te veroorzaken. Ze zeggen niet voor niets ramen en deuren dicht en als er niets in zit is dat wel nodig maar met gevaarlijke stoffen een noodzaak dus.... :o

Dat denk ik ook inderdaad.. er wordt ook aangeraden zo lang dit bezig is niet naar buiten te gaan in een hele ruime regio.. ook hier willen ze liever niet dat we naar buiten gaan. En hier is tussen Rotterdam en Gouda :j

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:08

Jans schreef:
Jup.. de brand is weer uitgebreid een goed half uur geleden.. dus dat gaat nog flink door := dus dat beheersbaar wat ze op Rijnmond zeiden.. daar geloof ik ook niets van :n

Vanitymay ja dat snap ik ook niet.. ik neem aan dat de brandweer wel die beschermende pakken heeft.. maar volgens mij zijn die bij de politie niet standaard beschikbaar.. ik mag hopen dat die ook inmiddels zulke outfits hebben aangerijkt gekregen. Journalisten / verslaggevers zijn deels bij mensen nu binnen en volgen het op afstand..

Zo, je zult nu toch wel denken dat ze het groter gaan aanpaken? misschien met bakken zand uit de lucht laten vallen weet ik het :Y).
volgens mij blijven ze in de routine van half 3, enkel blussen... ik denk dat dat geen zin heeft, zoals het nu gaat (mijn mening)

Karin

Neej schreef:
Ja dat stond er vanmiddag al :j van die 400k giftige rotzooi.. Is er nog ergens heel up to date nieuws? Rijnmond herhaalt tot in den treure :P

Dat het vuur dus weer is opgelaaid (rond kwart voor 9), zie nu.nl.

Anouk_M

Heftig zeg, al is het hier wel een eindje uit de buurt gelukkig.. Toch??
Hopelijk valt het allemaal mee met de schadelijke stoffen, lijkt me niet best anders..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:09

Ze hebben naast onze stal van de brandweer metingen gedaan. Daar werden geen stoffen aangetroffen om ongerust over te worden..
Wat ik me onderweg naar stal wel afvroeg is wat het NOS busje bij mij in de straat deed..(Dordrecht)

Stal_Fiore

Nee lijkt mij ook sterk dat er niet ongevaarlijke stoffen zijn vrij gekomen...

meelanor

Hmmm toch vreemd met de mexicaanse griep was het paniek en iedereen moest een entingen en dit en dat. En nu staat een chemisch spul in de fik en ze roepen dat het niet schadelijk/giftig is? :wow: }:0 Zo van geen probleem komt allemaal wel goed niemand hoeft zich ergens zorgen over te maken... Laten we maar hopen dat het geen grote gevolgen heeft...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:11

meelanor schreef:
Hmmm volgens mij ga ik spoken zien/ruiken/proeven... Ik heb sinds ik naar buiten ben geweest om de paarden op stal te zetten een hele rare smaak in mijn mond en mijn lymfeklieren zijn opgezet (lymfeklieren hebben met het afweersysteem te maken) Meer mensen omgeving breda of in de buurt van moerdijk die daar last van hebben (en dan heb ik het over de mensen die niet onder de rookwolk wonen/zitten)

Had vanmiddag een beetje metaalachtige smaak in de mond. Bij mij hielp het om een paar keer goed te spoelen en ik heb een glas melk op, toen was het weg :)