Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:10

Moeni11 schreef:
Ik heb geen kinderen, maar ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden om fulltime voor kinderen te moeten zorgen. Ik ken wat meiden in mijn omgeving die dat doen en het grootste gedeelte kan alleen nog in babytaal communiceren.

Ik loop al een jaar hard en van de week vroeg mijn hardloopmaatje hoe oud mijn kinderen zijn en welke er op school zitten. :+ Zo vaak praat ik in babytaal. :) Ze zullen er vast zijn maar ik merk dat het een beetje een dooddoener is hier... Zo ken ik mensen van bokt irl met en zonder kinderen, ik denk dat we met zijn allen kunnen beamen dat wij niet alleen maar in babytaal praten... Ik neig eerder naar bijna helemaal niet. }> ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:12

Nathalie schreef:
Precies Maikeltje.. goed geschreven.

Ik zie het in mijn omgeving ook hoor. Kindje wordt 's ochtends om 06.30 al weggebracht, 's avonds om 18.00 opgehaald op t KDV, en om 20.00 gaat het naar bed. Daarin wordt er gegeten, gebaddert, pyama aan en naar bed.... En dat 5 dagen in de week.
Mijn keus zou het nooit zijn. Al besef ik goed dat niet iedereen die keuze heeft, maar als je die wel hebt.....

Om 20:00 naar bed :wow: Dan kan je Mika na een week uitwringen.

Het is waar dat niet iedereen het goed geregeld heeft qua kinderopvang. Wat jij omschrijft zou ik zelf niet eens volhouden.
Wieger (mijn jongste 2 jaar oud) gaat tussen 8 en 9 naar de oppas en gemiddeld om 17:00 opgehaald. 4 dagen in de week.
Die 5 dagen in de week zijn heuse uitzonderingen. De gemiddelde Nederlandse werkende vrouw werkt 3 dagen...en gelukkig zijn er steeds meer parttime werkende papa's.

Ik vind dat papa een even groot deel in de opvoeding en verzorging heeft als mama

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:15

NatasjavE schreef:
Ik haal mijn kinderen op tussen 16:00 en 17:15. Gemiddeld zie ik ze zo'n 3 uur na schooltijd. Lekker kopje thee drinken als we thuis zijn, lekker kleuren, spelen en knutselen. Bovendien werk ik 4 dagen. En heb je 3 volle dagen met de kinderen.
Als je een eerdere post van mij gelezen zou hebben dan zou je weten hoe mijn kinderen op de opvang (ze gaan niet naar de BSO)

Mijn partner zou het als hoogst onprettig ervaren als hij met mij niet meer over (zijn en mijn) werk zou kunnen praten.
Mijn man vind werken leuk maar als ik zou melden bij wat heb jij vandaag gedaan, nou schat de keuken gesopt, met de kinderen naar het park en ik heb nog lekker een uurtje gereden....nee hoor dat zou hij niet erg waarderen.9en gelijk heeft hij)

Af en toe is het stress...maar een vriendin van mij is ook thuisblijfmoeder en die heeft ook stress dagen er tussen zitten.

Ik had mijn stukje niet geschreven met speciaal jouw situatie in gedachten, ik heb mijn eigen ervaring neergezet en bij ons werkt het niet. Voor de kinderen waqs het niet leuk en voor ons dan vanzelfsprekend ook niet.

En waarom zou een man niet over zijn werk kunnen praten wanneer zijn vrouw niet werkt? Mijn partner en ik doen allebei iets heel verschillends en hij kan altijd zijn verhaal kwijt bij mij. Dat heeft niets te maken met of ik wel of niet werk. Bovendien, als de gesprekken alleen maar kunnen gaan over wat je die dag meegemaakt hebt op je werk, dan lijkt mij de relatie een beetje oppervlakkig. Meeste van de tijd praten wij over andere dingen dan het werk eerlijk gezegd. En ik denk niet dat onze gespreksonderwerpen nu zoveel anders zouden worden wanneer ik op zou houden met werken :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:16

NatasjavE schreef:
MamboBeach schreef:
Maikeltje, zoals jij het schrijft zo zie ik het ook. In de ochtend haasten, haasten en thuiskomen in het donker en de kids moesten alweer naar bed. Kinderen zijn dan moe van de dag en worden vervelend. Buiten dat, al is het 1 uur qualitytime... Moet ik daar serieus van genieten? Wordt dat serieus genomen?

Als ik bedenk dat ik me nu als moeder inzet om regelmatig voor school te rijden, daar kan iki van genieten. Moet je mijn kinderen eens zien! :) Als juf jarig is heb ik alle tijd om haar aan te kleden als een prinses en haar haar te doen. DAT is voor mij echt genieten! :j En dat doe ik nog even zo lang als dat kan... ;)

Kinderen nemen iedere minuut qualitytime serieus.

Wat wil je daarmee zeggen dan? Ik vind in de avond even snel een uurtje geen quality time en mijn kinderen ook niet.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:16

Natasja, toen ik nog werkte ( Ik heb gewerkt terwijl ik ook studeerde) hoefde ik mijn man echt niet te vertellen hoeveel konten ik die dag weer gewassen had of welke wonden ik die dag weer behandeld had etc dat vind hij namelijk echt niet interessant, tuurlijk hadden we het wel over ons werk maar we werk(t)en beiden in zo'n verschillende sector dat ik soms gewoon moest uitleggen in jip en janneke taal wat ik er nou precies mee bedoelde.
Hij vind het juist heerlijk om te horen hoe de dag verlopen is van en met de kids en hij waardeerd het heel erg als ik hem bel omdat onze jongste bijv haar eerste stapjes los heeft gezet of omdat haar tandjes zijn door gekomen etc.

Moeni11, ondanks dat ik huis moeder ben, hoor je mij echt niet praten over mijn kinderen met vrienden,kennissen etc ( ja wel als er specifiek naar gevraagd wordt) en ik communiceer echt niet in babytaal, buiten huismoeder zijn ben ik ook gewoon Stephanie die haar eigen leven en sociale contacten heeft.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:17

Nathalie schreef:

Ik zie het in mijn omgeving ook hoor. Kindje wordt 's ochtends om 06.30 al weggebracht, 's avonds om 18.00 opgehaald op t KDV, en om 20.00 gaat het naar bed. Daarin wordt er gegeten, gebaddert, pyama aan en naar bed.... En dat 5 dagen in de week.
Mijn keus zou het nooit zijn. Al besef ik goed dat niet iedereen die keuze heeft, maar als je die wel hebt.....

En toch zijn dat naar mijn inziens excessen. Hoeveel kinderen gaan er in Nederland nu 5 dagen per week naar de opvang?. Volgens mij zijn dat er niet veel. ZE zijn er wel, en het is zeker niet iets om jaloers op te zijn maar ik denk dat het grootste gros van de kinderen maximaal 3 dagen per week naar de opvang. IK vind het altijd jammer dat er altijd zoveel naar het "extreme" wordt gekeken. Terwijl 90% of meer juist meer in de "gulden middenweg" zit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:17

NatasjavE schreef:
Nathalie schreef:

Om 20:00 naar bed :wow: Dan kan je Mika na een week uitwringen.

Het is waar dat niet iedereen het goed geregeld heeft qua kinderopvang. Wat jij omschrijft zou ik zelf niet eens volhouden.
Wieger (mijn jongste 2 jaar oud) gaat tussen 8 en 9 naar de oppas en gemiddeld om 17:00 opgehaald. 4 dagen in de week.
Die 5 dagen in de week zijn heuse uitzonderingen. De gemiddelde Nederlandse werkende vrouw werkt 3 dagen...en gelukkig zijn er steeds meer parttime werkende papa's.

Ik vind dat papa een even groot deel in de opvoeding en verzorging heeft als mama

Hoe bedoel je uitwringen? Ik snap het niet... :') BlonT! :)

Maar mijn man zou niet minder willen werken hoor... :n

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:19

Mijn partner zou best minder willen werken maar hij brengt nu eenmaal veel meer binnen. Dus dan is de keuze niet zo moeilijk :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:20

Nanda, als je de keuze hebt vind ik 3 dagen ook al erg veel van de 7 dagen als ik eerlijk ben. Maar nogmaals, ieder zijn keuze en als het noodzakelijk kwaad is kan ik het best begrijpen. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:20

MamboBeach schreef:
Natasja, meen je dat? Gelijk heeft hij? :? Mijn man luistert naar mijn gezwets en ik naar zijn gezwets op het werk. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met respect naar elkaar toe. :) Als je man dat vervelend zou vinden zou ik dat ergerlijk vinden... Buiten dat, ik hoef geen verhalen op te hangen hoe ik sop maar meer over de kinderen en dat vinden wij beiden erg belangrijk. Overigens doe ik nu ook een studie hoor. :)

_O-

Ik vind dat hij gelijk heeft dat hij het niet leuk vind dat hij gewerkt heeft en dat ik dan naar mijn paard geweest ben. Paardrijden is op geen enkele manier werk(behalve uiteraard als je beroepsruiter bent) dat is fun terwijl hij aan het werk is. Zou ik thuismoeder zijn...dan zou ik nog in de avonduren naar het paard gaan.

Dat hij ook nog met mij over z'n werk kan hebben vind hij erg prettig. Als de kinderen naar bed zijn en de boel weer aan kant zitten wij vaak nog na te praten over allerlei ontwikkelingen in de sales en gezondheidszorg. (Hij in inkoopconsultant in de zorg en ik accountmanger in de farma) Hij koopt in ik verkoop (nee niet aan elkaar :D )

Ja dat zou hij missen als ik niet meer zou werken.

Uiteraard zou hij ook naar "gezwets" over de kinderen luiteren...dat vind hij ook heerlijk. Praten over wat voor een kattenkwaad en grappige zinsnedes nu weer de revu gepasseerd zijn..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:22

MamboBeach schreef:

Dus jouw man neemt genoegen met alleen een uurtje quality-time? ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:24

NatasjavE schreef:
MamboBeach schreef:
Natasja, meen je dat? Gelijk heeft hij? :? Mijn man luistert naar mijn gezwets en ik naar zijn gezwets op het werk. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met respect naar elkaar toe. :) Als je man dat vervelend zou vinden zou ik dat ergerlijk vinden... Buiten dat, ik hoef geen verhalen op te hangen hoe ik sop maar meer over de kinderen en dat vinden wij beiden erg belangrijk. Overigens doe ik nu ook een studie hoor. :)

_O-

Ik vind dat hij gelijk heeft dat hij het niet leuk vind dat hij gewerkt heeft en dat ik dan naar mijn paard geweest ben. Paardrijden is op geen enkele manier werk(behalve uiteraard als je beroepsruiter bent) dat is fun terwijl hij aan het werk is. Zou ik thuismoeder zijn...dan zou ik nog in de avonduren naar het paard gaan.

Dat hij ook nog met mij over z'n werk kan hebben vind hij erg prettig. Als de kinderen naar bed zijn en de boel weer aan kant zitten wij vaak nog na te praten over allerlei ontwikkelingen in de sales en gezondheidszorg. (Hij in inkoopconsultant in de zorg en ik accountmanger in de farma) Hij koopt in ik verkoop (nee niet aan elkaar :D )

Ja dat zou hij missen als ik niet meer zou werken.

Uiteraard zou hij ook naar "gezwets" over de kinderen luiteren...dat vind hij ook heerlijk. Praten over wat voor een kattenkwaad en grappige zinsnedes nu weer de revu gepasseerd zijn..

Maar ik krijg nu een beetje en beeld dat hij het jou niet zou gunnen als je op je paard zou rijden... Mijn man zou het helemaal niets kunnen schelen. :n Omdat het een hobby is? Laat ik het zo zeggen, ik ben huismoeder maar heb doordeweeks geen tijd om naar het paard te gaan maargoed, dat is weer een ander verhaal. :) Geeft wel aan dat ik wat anders heb te doen dan heel de dag op mijn zuiger zitten. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:24

Nanda schreef:
MamboBeach schreef:

Dus jouw man neemt genoegen met alleen een uurtje quality-time? ;)

Nee hoor, hoe kom je daar nu bij? Hij vraagt wel eens, moeten ze niet naar bed. ;) _O-

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:27

Toen ik nog op de middelbare school zat, waren er ook klasgenoten waarvan alleen de vader werkte. In de 5e klas gingen wij een week naar Rome, kosten: bijna €1000,-. Er waren kinderen in die betreffende klas die niet mee konden. Vader was de enige werkende ouder en op dat ene salaris konden ze dat bedrag niet missen. Gevolg: ze gingen niet mee. Daardoor kwamen ze buiten de groep te liggen, logisch, je mist immers een hele intense ervaring met je mede-klasgenoten. Daarnaast hadden ze echt een heel stuk ontwikkeling gemist...... Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:28

MamboBeach schreef:

Maar mijn man zou niet minder willen werken hoor... :n[/quote]

:D
Als ik Mika iedere avond om 8 uur in bed zou leggen is hij na een week oververmoeid. Dan word hij vervelend...dan kan ik hem spreekwoordelijk uitwringen...

Het zelfde als achter het behang plakken. :D

Patrick probeert 4 dagen in de week te werken...maar door de aard van zijn werk komt 7 dagen ook wel voor. Of 5 dagen van 12 tot 14 uur %) Maar de standaard is dat GZD niet.

Mannen die niet een beetje willen inschikken met hun werk ten be hoeven van hun kinderen vindt ik egoïstischer dan vrouwen die wel of niet werken.
Van die vaders die standaard 60 tot 80 uur in de week werken...en dan toch vader willen zijn. Daar snap ik niks van...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:34

MamboBeach schreef:
Maar ik krijg nu een beetje en beeld dat hij het jou niet zou gunnen als je op je paard zou rijden... Mijn man zou het helemaal niets kunnen schelen. :n Omdat het een hobby is? Laat ik het zo zeggen, ik ben huismoeder maar heb doordeweeks geen tijd om naar het paard te gaan maargoed, dat is weer een ander verhaal. :) Geeft wel aan dat ik wat anders heb te doen dan heel de dag op mijn zuiger zitten. :j

Nee hoor om mij te kunnen laten paardrijden heeft hij een paard voor mij gekocht en moet hij zeer vaak zijn eigen vrije tijd opgeven zodat ik kan paardrijden. Hij geeft daar erg veel voor op. (Hij zou graag weer in een muziek bandje spelen...maar ja..ik heb een paard)
Hij doet door de weeks veel meer in het huishouden dan ik, omdat ik dan weg ben als de kids op bed liggen.

In de week planning wordt het paard meegenomen. Wij hebben een bizzyboard en Bella heeft haar eigen plek opdat bord :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:35

Liezel1 schreef:
Toen ik nog op de middelbare school zat, waren er ook klasgenoten waarvan alleen de vader werkte. In de 5e klas gingen wij een week naar Rome, kosten: bijna €1000,-. Er waren kinderen in die betreffende klas die niet mee konden. Vader was de enige werkende ouder en op dat ene salaris konden ze dat bedrag niet missen. Gevolg: ze gingen niet mee. Daardoor kwamen ze buiten de groep te liggen, logisch, je mist immers een hele intense ervaring met je mede-klasgenoten. Daarnaast hadden ze echt een heel stuk ontwikkeling gemist...... Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Dat meen je niet? 1000 euro? Sorry, maar vind ik te gek voor woorden! En zou ik hiervoor moeten werken, echt niet! :n Dit verhaal zegt meer over hoe het nu tegenwoordig maar zou moeten gaan dan over nietwerkende moeders hoor. Ik zou het er niet voor over hebben en het feestje zou niet doorgaan. Al heb ik een miljoen op de bank staan. Buiten dat, veel gezinnen kunnen dit niet meer missen en logisch. Dat ze dan buiten de boot liggen zegt mij meer over de groep die wel gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:37

Liezel1 schreef:

Gut ja...dat heb ik ook meegemaakt...nou ja wij gingen naar Berlijn. Maar er waren er inderdaad een paar die om die rede niet mee konden.

Maar ik vind het dan ook weer niet goed dat ze zo'n lokatie kiezen moet ik eerlijk zeggen.
Er zijn ook twee verdieners die dat niet kunnen betalen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:37

Hoe oud is Mika? Hier gaat het over een kindje van 4 maanden. ;)
Mijn dochter van 6,5 maand gaat om 21.00 naar bed. ;)

Overigens zei iemand dat ik het over iets extreems heb wat niet veel voorkomt.
Maar aan de andere kant wordt het ook gedaan; ik lees hier alleen maar over huismoeders die in babytaal praten, de hele dag niks doen etc... dat is ook extreem want dat is hier niet zo, en bij andere huismamas die ik ken (waar ik lekker op de thee ga) ook niet.
Overigens vind mijn man het alleen maar fijn dat ik zo fijne mijn dagen doorkom. Als je man het je niet gunt, is er in mijn ogen ook wat mis.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:38

NatasjavE schreef:
MamboBeach schreef:

:D
Als ik Mika iedere avond om 8 uur in bed zou leggen is hij na een week oververmoeid. Dan word hij vervelend...dan kan ik hem spreekwoordelijk uitwringen...

Het zelfde als achter het behang plakken. :D

Patrick probeert 4 dagen in de week te werken...maar door de aard van zijn werk komt 7 dagen ook wel voor. Of 5 dagen van 12 tot 14 uur %) Maar de standaard is dat GZD niet.

Mannen die niet een beetje willen inschikken met hun werk ten be hoeven van hun kinderen vindt ik egoïstischer dan vrouwen die wel of niet werken.
Van die vaders die standaard 60 tot 80 uur in de week werken...en dan toch vader willen zijn. Daar snap ik niks van...[/quote]
Mijn man werkt nog geen 40 uur in de week. :) Daarom, zoals het nu gaat gata het prima bij ons en heeft niemand geen klagen. :)

Ik snap het uitwringen! :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:39

Als er op een klas van 30 kinderen 2 niet gaan, ja, dan val je buiten de boot. Niet zozeer bewust, maar er wordt nog jaren nagepraat over de ervaringen die je in die week hebt opgedaan.... en daar kunnen die kinderen niet over meepraten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:39

NatasjavE schreef:
MamboBeach schreef:

Nee hoor om mij te kunnen laten paardrijden heeft hij een paard voor mij gekocht en moet hij zeer vaak zijn eigen vrije tijd opgeven zodat ik kan paardrijden. Hij geeft daar erg veel voor op. (Hij zou graag weer in een muziek bandje spelen...maar ja..ik heb een paard)
Hij doet door de weeks veel meer in het huishouden dan ik, omdat ik dan weg ben als de kids op bed liggen.

In de week planning wordt het paard meegenomen. Wij hebben een bizzyboard en Bella heeft haar eigen plek opdat bord :D

Ik heb een agenda/kalender. :+ En knol valt buiten de boot... Ik denk dat ik maar ga werken, houd ik tijd over! :')

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:40

NatasjavE schreef:
Liezel1 schreef:

Gut ja...dat heb ik ook meegemaakt...nou ja wij gingen naar Berlijn. Maar er waren er inderdaad een paar die om die rede niet mee konden.

Maar ik vind het dan ook weer niet goed dat ze zo'n lokatie kiezen moet ik eerlijk zeggen.

Als je op een gymnasium zit, is Rome niet een hele vreemde locatie, haha.....

Liezel1

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:41

Let wel: Dit was vanaf de 1e klas bekend. Staat zelfs in het introductieboekje en op de Open dagen komt het ook aan bod. Er was een speciaal spaarplan waar ouders vanaf de 1e klas mee konden sparen. Desalniettemin kwamen sommige gezinnen maar nét rond van dat salaris en was het apart leggen van €200,- per jaar niet mogelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:42

NatasjavE schreef:
Liezel1 schreef:

Dat wilde ik ook al zeggen. :j Er zijn ook 2-verdieners die het niet kunnen betalen.
Ik heb een goede jeugd gehad en een fijne opvoeding over het geheel genomen maar ik denk dat mijn moeder in elk geval hier een stokje voor had gestoken en dit niet had toegelaten, ook al had ze het geld hoor maar zoiets zou ze te gek vinden. :j Had ik ook begrepen destijds. :j