zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:32

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
als je zonodig apart wilt, dan ga je maar naar je eigen land, maar niet in Nederland.

Alleen...
1. Nederland is hun eigen land (de meeste allochtonen en de meeste moslims zijn gewoon Nederlander namelijk)
2. Nederland is een land met bepaalde vrijheden. Als we daar vervolgens mensen gaan uitsluiten hebben we het zelf ook niet echt begrepen.

Daar denkt de politiek anders over, tegenwoordig.

Paul de Krom schreef:
"Gelijkheid tussen mannen en vrouwen is een verworvenheid van onze maatschappij. De staat legitimeert ineens de scheiding tussen de seksen. Daar gaan wij als VVD een einde aan maken. Zo geef je toe aan de druk uit sommige allochtone kringen om mensen apart te zetten. Dit remt de integratie."

VVD-Kamerlid Paul de Krom wil dat de overheid harder optreedt tegen onwelwillende migranten: ‘Islamitische scholen waar kinderen leren zich af te zetten tegen de Nederlandse samenleving? Sluiten!’
Halverwege het gesprek komt Paul de Krom ineens met de term ‘Nieuwe apartheid’. Die wil hij dus niet in Nederland. ‘Daar trek ik echt de streep. Tot hier, niet verder!’ Het gaat over gescheiden zwemmen, het afplakken van zwembaden zodat moslima’s onbespied hun baantjes kunnen trekken.
‘Ik ben daar tegen’, aldus het Tweede Kamerlid, binnen de VVD verantwoordelijk voor Immigratie en Integratie. ‘Het lijkt heel sympathiek dat je zorgt dat die vrouwen ook kunnen gaan zwemmen. Maar de prijs die je betaalt, is te hoog. Je geeft verworven vrijheden weg, je geeft de emancipatie op. We moeten orthodoxe moslims geen platform verschaffen om vrouwen anders te behandelen en hen in de publieke ruimte apart te zetten.
'Ik zeg dan: als het je als orthodoxe gelovige hier in dit land niet bevalt, dan kan je altijd weggaan. En als die vrouwen in een open zwembad niet mogen zwemmen, dan zwemmen ze maar niet. Want waar eindigt het als je dit toestaat? Straks hebben we ook apart openbaar vervoer, omdat die vrouwen anders niet met de bus gaan of aparte ingangen in het ziekenhuis omdat ze anders geen medische hulp zoeken. Dat kán dus niet. Niet hier, niet in mijn land.’

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:38

janesmith schreef:
Daar denkt de politiek anders over, tegenwoordig.

So? Dat maakt de bezwaren niet minder bezwaarlijk.

Paul de Krom schreef:
Halverwege het gesprek komt Paul de Krom ineens met de term ‘Nieuwe apartheid’. Die wil hij dus niet in Nederland. ‘Daar trek ik echt de streep. Tot hier, niet verder!’ Het gaat over gescheiden zwemmen, het afplakken van zwembaden zodat moslima’s onbespied hun baantjes kunnen trekken.

Which is funny... Speciale damesdagen / -avonden zijn in veel sauna's heel gebruikelijk. En ik heb op school ook gescheiden gymnastiek gehad. En dat het Nederlands eftal geen dames toelaat, is voor niemand een probleem. Er is heel wat onderscheid tussen mannen en vrouwen, en er zijn genoeg contexten waarin dat geaccepteerd wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:42

Nikka schreef:
Wat betreft al die aparte regelingen: er is een laatst een proefschrift geweest met als onderwerp integratie van Turken in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Daar werd aangegeven dat naarmate een land meer vrijheid geeft voor de cultuur van de allochtoon, des te slechter zou dat voor de integratie zijn.

Ik ben van mening dat dat komt omdat je geen duidelijkheid verschaft waarin je terecht komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:43

en toen leefde we ook nog in grotten :D :D

dat er onderscheid gemaakt word in de sport tussen mannen en vrouwen komt omdat vrouwen fysiek gewoon te kort komen om met mannen te sporten :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:45

janesmith schreef:
daar ben ik niet van overtuigd. Je kunt het verpakken hoe je wilt, er mooie woorden voor gebruiken, maar uiteindelijk blijft het apartheid.

Ik probeer altijd in deze de Islam te vervangen door Jodendom en dan met name de orthodoxe joden, die toch wel soms in strijd raken met hun geloof en onze samenleving, alleen dan zonder anderen ermee lastig te vallen. (lijkt wel)

janesmithJarig

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:26

KiWiKo schreef:

dat er onderscheid gemaakt word in de sport tussen mannen en vrouwen komt omdat vrouwen fysiek gewoon te kort komen om met mannen te sporten :)

Behalve de ruitersport. Is de enige sport waar mannen en vrouwen op gelijkwaardig niveau met elkaar strijden. Mooi he?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:27

en korfbal :D :D

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:29

KiWiKo schreef:
en korfbal :D :D

Is helemaal waar. Ik bedoelde eigenlijk op Olympisch niveau. Maar wat ik bedoel moet ik ook zeggen. Schaken er tegenwoordig ook niet vrouwen in de mannen competitie?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:40

En wat dacht je dan van voetbal?
Vrouwen kunnen soms zelfs beter zijn dan sommige mannen.
Ik voetbal een paar keer per jaar met en tegen mannen.
Ik doe echt niet voor ze onder hoor.
En tis nog heel gezellig ook,je word niet raar aan gekeken ofso als voetballende vrouw tussen de mannen.
Moet kunnen vind ik,ook voor moslima's.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:46

Nicolletje schreef:

Ik probeer altijd in deze de Islam te vervangen door Jodendom en dan met name de orthodoxe joden, die toch wel soms in strijd raken met hun geloof en onze samenleving, alleen dan zonder anderen ermee lastig te vallen. (lijkt wel)[/quote]

Alleen hebben wij natuurlijk geen idee hoe een gemiddelde Jood zich profileerde ten tijde vóór WW2.

'Apartheid' tussen mannen en vrouwen is trouwens helemaal zo slecht nog niet. Opzij heeft in de jaren '70 eens een onderzoek geinitieerd waarin ze wilde aantonen dat het voor deontwikkeling van kinderen beter was dat ze in gemixte klassen les kregen. Het tegendeel bleek het geval... je snapt wel waarom dat onderzoek niet zo veel in het nieuws is geweest.

Het is bovendien onderzocht en zeer aannemelijk gemaakt dat mannen (ja ook 'onze' westerse mannen) slechter presteren op hun werk als ze samenwerken met vrouwen. De aanwezigheid van vrouwen leidt ze af. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Er zit heus wel een kern van waarheid in het cliché dat mannen 'maar aan één ding denken'

Maar dat betekent niet dat onderdrukking van vrouwen dan maar de oplossing is... of dat geweld zou ophouden als elke vrouw een allesverhullende jurk aanheeft. Anders waren de maatschappijen waarin vrouwen wel onderdrukt worden wel vrouwengeweld-vrij... maar zo is het niet.
Laatst bijgewerkt door sallandval op 09-07-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:47

gohya schreef:
En wat dacht je dan van voetbal?
Vrouwen kunnen soms zelfs beter zijn dan sommige mannen.
Ik voetbal een paar keer per jaar met en tegen mannen.
Ik doe echt niet voor ze onder hoor.
En tis nog heel gezellig ook,je word niet raar aan gekeken ofso als voetballende vrouw tussen de mannen.
Moet kunnen vind ik,ook voor moslima's.

Ook in officiële wedstrijden, of is dat hobby?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:04

Ik speel zelf als hobby tegen en met mannen.Is met een training of een afsluitings wedstrijd.Maar in de A en B elftallen spelen vrouwen gewoon samen met de mannen competitie wedstrijden hoor.Als ik dispensatie zou aanvragen bij de KNVB kan ik zo mee spelen ineen mannen elftal,ook competitie.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:09

geweldig! We zijn nog veel verder dan ik dacht.
GIRL POWER!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:20

In de teams waar ik ook tegen speel [tegenpartij] zitten ook vaak marokaanse meiden en die zijn altijd lief en vriendelijk.Nooit gemeen of ruzie zoeken,passen zich ook helemaal aan,aan het hele team.Ik heb 1x mee gemaakt dat er een marokaans meisje een hoofddoekje op had tijdens voetballen.Stond wel erg raar,je ziet het eigenlijk nooit,mja had er verder geen last van.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:28

Moet toch kunnen? Daar heb ik geen problemen mee. Als ze maar niet gaan rellen en rotzooi schoppen. Ik geloof dat dat wel iets voor de mannen en jongens is. Over vrouwen lees je bijna nooit dat ze last veroorzaken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:48

sallandval schreef:
\Alleen hebben wij natuurlijk geen idee hoe een gemiddelde Jood zich profileerde ten tijde vóór WW2.

Ik bedoelde eigenlijk gewoon nu... (niet voor WOII)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:50

sallandval schreef:
'Apartheid' tussen mannen en vrouwen is trouwens helemaal zo slecht nog niet.

Ik ben ook weleens verzand in discussies daarover... Maar dat is een heel moeilijk issue om ter sprake te brengen in Nederland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:52

KiWiKo schreef:

Maar bij de sauna is dat niet aan de orde, en bij het gescheiden gym ook niet - aangezien er ook genoeg plekken zijn waar gewoon gemengd gegymd wordt, zonder problemen. Alleen de wat conservatievere katholieke scholen hebben meestal meer scheiding tussen mannen/vrouwen of jongens/meisjes. En dat vindt niemand erg geloof ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:55

Sauna kan ik me voorstellen, niet iedereen is even comfortabel bloot voor het andere geslacht.

Gescheiden gymmen doen we geloof ik al een jaar of 100 niet meer :) Althans IK heb het nog nooit gehoord :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:48

mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen. er is tegenwoordig voor ieder wat wils. GELUKKIG!

als je gemengd wilt sporten kan dat, als je apart wilt sporten kan dat.
wil je gemengd naar de sauna dan kan dat, wil je apart dan kan dat.

de 1 moet niet claimen dat die beter, ontwikkelder, moderner is dan de ander.
de politiek moet ook niet gaan opleggen dat er bv gemengde moskeeen moeten komen, want dit hebben ze geprobeerd en vreemd genoeg was er geen animo voor! het leek zo'n geweldig plan, maar uiteindelijk was er niet 1 moslim die werkelijk gemengd wilde bidden. dan moet je dat ook niet forceren maar gewoon accepteren.

en over het sporten hebben we vaker gediscussierd. mensen in pak op een kantoor met ieder uur een bakkie koffie moeten niet bepalen wat goed is voor marokkaanse vrouwen. dat het de intergratie niet bevorderd als ze apart sporten en zwemmen en dat die apartheid verboden moet worden. alsjeblieft zeg, ze mogen blij zijn dat ze gaan sporten en zwemmen! omdat dit een generatie geleden nog niet zo was, dus is dit een grote stap vooruit. ze komen uit huis, ze bewegen, hebben sociale contacten! hartstikke mooi toch? en als ze werkelijk eens naar de mensen zouden luisteren zouden ze erachter komen dat er steeds meer hollandse niet-moslims naar die zwemuurtjes gaan, waarom? omdat ze zich daar prettig bij voelen. en op die manier krijg je ook weer een multiculturele omgang, sport verbroederd. dus moet die mogelijkheid er absoluut blijven in nederland.

er is voor ieder wat wils. moslims mogen gescheiden binnen in de moskee. vrouwen hebben speciale vrouwenuren in een zwembad. aan de andere kant hebben we ook de wallen in amsterdam en hebben we ook parenclubs waar men zich kan mengen mocht daar behoefte aan zijn.

omdat kees het vreemd vind om activiteiten apart te verichten en het fijn vind om gemengd dingen te ondernemen, betekent nog niet dat hij het anderen ook moet opleggen.
er zijn mensen die liever gescheiden dingen ondernemen en er niet aan moeten denken om dat gemengd te verrichten.

dus voor ieder wat wils. wat mij betreft moeten er verschillende mogelijkheden blijven, waar behoefte aan is en wat de wensen zijn.

ze kunnen de vrouwenparticipatie beter op een andere manier stimuleren dan gemengde activiteiten opleggen/dwingen en aparte activiteiten verbieden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:51

Maar die vrouwen kunnen toch ook 'gekleed' gaan zwemmen als ze niet in badpak of bikinie willen zwemmen?
Deed ik ook vaak hoor,gewoon in sportbroekje en t-shirt aan zwemmen.Ik zwem ook niet graag in badpak/bikinie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 10:53

kan.. maar niet in alle zwembaden is dat toegestaan.
ken trouwens veel moslima's die een burkini hebben(maar dat zijn meestal de jongere dames. tot 30 jaar. niet de oudere vrouwen)! (wil er zelf ook wel een haha)

maar als ik dan moet kiezen tussen bedekt zwemmen gemengd en in een bikini zwemmen tussen de vrouwen, dan kies ik toch voor het laatste. sommige dingen zijn nu eenmaal leuker met vrouwen ipv gemengd. idd een saunabezoek bv.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:55

Een burkini mag niet verboden worden, dus in principe moet dat in ieder zwembad mogen, ook weer opgelost :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:57

Ik vind dat ieder voor zichzelf mag weten waarin ze zwemmen.
Belachelijk dat je niet in elk zwembad zelf mag bepalen in welke kledij je zwemt.

janesmithJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:59

Tenzij aannemelijk gemaakt kan worden dat het een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Laatst is zo'n zaak voor de rechter geweest i.v.m. het dragen van een hoofddoekje tijdens het karten. Dat mocht volgens de rechter verboden worden vanwege de risico's.

Persoonlijk vind ik dat een burkini moet mogen. Wat maakt het uit wat iemand wil dragen als hij/zij zwemmen gaat. De regel- en wettenvorming moeten niet doorschieten.

Jameyskatje schreef:
sommige dingen zijn nu eenmaal leuker met vrouwen ipv gemengd. idd een saunabezoek bv.

Sommige dingen zijn daarentegen weer veel leuker met mannen. :P