PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:18

_Vanes_ schreef:
Waarom? dan zie ik de persoon niet als , kassajuffrouw, doktorsassistente, lerares enz., maar als moslima. Dat wil ik niet!

Is dat een niet een gebrek van jezelf, dat je deze moslima ziet als moslima en niet als een gewoon werkend, functionerend mens? We willen zo graag dat de moslims integreren in onze samenleving, werken/leren/onze taal spreken. Door hoofddoeken te verbieden 'jaag' je ze weg uit de openbare samenleving, dat is erg voor de integratie. Ze horen er hierbij in NL, dus ook in openbare gebouwen/functies.

Toekie

Nouja, hij wil natuurlijk wel de koran verbieden (vergelijkt hij met Mein Kampf). Daarmee zet je een hele groep weg. Dat is wel zo. :)

_Vanes_

@Fenna:Kruisje heb ik minder moeite mee, is minder "aanwezig", misschien niet geheel consequent, maar voor een westerse, van origine christelijke/joodse gemeenschap wel acceptabel, in mijn visie. In een Islamitisch land zou ik me ook aanpassen, zeker buiten de touristische zones (en heb ik ook gedaan). Maar ja, als je het dan persé wilt doortrekken geen hoofdoekenn en ja , dan ook maar geen kruisje/keppeltje enz......mag van mij! :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:19

Onassa: nou, er zijn er wel die je serieus nemen. Het is in ieder geval een feit dat er veel mensen achter de PVV aanlopen. 16% van de stemmen zou neerkomen op ongeveer 2,5 Miljoen mensen in dit land (klopt natuurlijk niet, want niet iedereen heeft stemrecht). Dat heeft dus een reden, en dat is natuurlijk een ontevredenheid over hoe dat Nederland er voor staat op een aantal gebieden. Ik denk wel dat er heel veel uiteenlopende meningen kunnen zijn over het waarom die ontevredenheid is ontstaan.

Dus ten eerste moet de juiste diagnose gesteld worden. Dan is het wel handig om symptomen van oorzaken te scheiden.

En als dan de juiste diagnose is gesteld, is de volgende vraag wat het juiste behandeling is. Symptoombestrijding kan een idee zijn, maar het volk is meer gediend met behandeling van de ziekte in plaats van het ziektebeeld.

Angst voor hoofddoekjes is een symptoom van xenofobie. Niks meer en niks minder. Dus moet er iets aan de xenofobie gedaan worden, niet aan het hoofddoekje. Kwestie van paard voor de wagen spannen, om in termen van bokt te blijven.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:19

_Vanes_ schreef:
@Fenna:Kruisje heb ik minder moeite mee, is minder "aanwezig", misschien niet geheel consequent, maar voor een westerse, van origine christelijke/joodse gemeenschap wel acceptabel, in mijn visie. In een Islamitisch land zou ik me ook aanpassen, zeker buiten de touristische zones (en heb ik ook gedaan). Maar ja, als je het dan persé wilt doortrekken geen hoofdoekenn en ja , dan ook maar geen kruisje/keppeltje enz......mag van mij! :D

Van mij ook :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:20

_Desiree schreef:
_Vanes_ schreef:

Van mij ook :)

En waar blijft dan de vrijheid van meningsuiting en geloof?
Moeten we dan ook maar te grote oorbellen verbieden, tattoo's, trainingspakken, matjes?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:21

_Vanes_ schreef:
In een Islamitisch land zou ik me ook aanpassen, zeker buiten de touristische zones (en heb ik ook gedaan).

Maar een hoofddoekje omdoen ter aanpassing is iets anders dan je niet aan je geloof (mogen) houden ter aanpassing. Of zou jij je tot Moslim bekeren in een Islamitisch land? :)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:23

Yucca schreef:
En waar blijft dan de vrijheid van meningsuiting en geloof??
meningsuiting mag, op respectvolle manier. Religie is een privézaak, dus thuis, of binnen je eigen kerk/geloofshuis!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:24

joostvangestel schreef:
Onassa: nou, er zijn er wel die je serieus nemen. Het is in ieder geval een feit dat er veel mensen achter de PVV aanlopen. 16% van de stemmen zou neerkomen op ongeveer 2,5 Miljoen mensen in dit land (klopt natuurlijk niet, want niet iedereen heeft stemrecht). Dat heeft dus een reden, en dat is natuurlijk een ontevredenheid over hoe dat Nederland er voor staat op een aantal gebieden. Ik denk wel dat er heel veel uiteenlopende meningen kunnen zijn over het waarom die ontevredenheid is ontstaan.

Dus ten eerste moet de juiste diagnose gesteld worden. Dan is het wel handig om symptomen van oorzaken te scheiden.

En als dan de juiste diagnose is gesteld, is de volgende vraag wat het juiste behandeling is. Symptoombestrijding kan een idee zijn, maar het volk is meer gediend met behandeling van de ziekte in plaats van het ziektebeeld.

Angst voor hoofddoekjes is een symptoom van xenofobie. Niks meer en niks minder. Dus moet er iets aan de xenofobie gedaan worden, niet aan het hoofddoekje. Kwestie van paard voor de wagen spannen, om in termen van bokt te blijven.

Daar heb je zeker een punt....ppffff, gelukkig nog wel iemand die het normaal kan houden.
Ik had het hiervoor al, of in dat andere topic, erg verwarrend, over het grijze gebied.
Ik zal zeker niet zeggen dat ik het op alles met Wilders eens ben, maar dat ben ik ook niet met welke andere partij dan ook.
Ik denk dat zoiets altijd moeilijk is want je hebt zo je eigen idealen en die zal je nooit in 1 partij terug vinden.
Dus ga je kiezen , en daarom hebben we het kiesrecht. ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:26

En waarom is een hoofddoek niet respectvol?

Religie is iets wat je leeft, je hele leven, dus niet alleen binnen de muren van een prive-leven....

Ik snap niet waarom je in een gemeentehuis geen vrouw zou willen tegenkomen met een hoofddoek, kan iemand mij dat uitleggen?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:30

@Jucca: ik vind een moslima he-le-maal niet minderwaardig, die mening dicht jij me nu toe! ;)
Ik heb veel respect voor Moslima's die op hoger nivo functioneren, ik zou het prima met ze kunnen vinden. Sterker nog, ik ben niet gelovig, maar ik zou een goede moslima zijn! :D
Waarom dan toch geen hoofddoek in openbare functies? ik wil gewoonweg niet zodanig met hun geloof geconfronteerd worden, want dat is hun privézaak!

@Toekie: Ik heb overwogen om in een islamitisch land te gaan wonen,maar heb het niet gedaan, want ik wil niet leven volgens islamitische regels en heb genoeg respect voor hun staat,om me daar niet als westerse vrouw te gaan profileren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:31

Nee yucca, ik kan je dat niet uitleggen, heeft meer een bepaald gevoel.
Ik denk vooral dat dat komt omdat iemand met een hoofddoek meer opvalt en dat mensen in grote steden dan zien dat er meer bedekte hoofden lopen dan onbedekte en dat dat het gevoel geeft van...waar woon ik nu eigenlijk???

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:32

_Vanes_ schreef:
@Jucca: ik vind een moslima he-le-maal niet minderwaardig, die mening dicht jij me nu toe! ;)
Ik heb veel respect voor Moslima's die op hoger nivo functioneren, ik zou het prima met ze kunnen vinden. Sterker nog, ik ben niet gelovig, maar ik zou een goede moslima zijn! :D
Waarom dan toch geen hoofddoek in openbare functies? ik wil gewoonweg niet zodanig met hun geloof geconfronteerd worden, want dat is hun privézaak!

@Toekie: Ik heb overwogen om in een islamitisch land te gaan wonen,maar heb het niet gedaan, want ik wil niet leven volgens islamitische regels en heb genoeg respect voor hun staat,om me daar niet als westerse vrouw te gaan profileren.

Ik denk dat dit ook een hele goede uitleg is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:34

@Vanes: Ik heb het niet over minderwaardigheid, jij zei: meningsuiting mag, op een respectvolle manier, daar leidde ik uit af dat je hoofddoekjes niet respectvol vind. Maar dat blijkt niet zo te zijn.

Over de hoofddoek in openbare functies verschillen wij dus van mening, ik heb daar geen moeite mee, ik vind geloof een deel van de mensheid en daarmee de samenleving.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:36

Ja en dat is in veel discussies hierover juist het punt:
Ik scheid, als ongelovige, mening en religie........
voor strenggelovigen (welk geloof dan ook) is mening en religie één!

dit zal moeilijk blijven.....
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 05-03-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:39

_Vanes_ schreef:

Dat is erg te waarderen!
Maar het is een stuk makkelijker als je als ongelovige spreekt (net als ik trouwens ;) ). Als je eenmaal een geloof hebt en daar erg achter staat, dan vind ik niet dat je hen kunt verplichten het ''op te geven'' (wat min of meer gebeurd als de koran verboden wordt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:40

Onassa schreef:
_Pat_ schreef:
Mag ik vragen waarom je een "domme gans" bent Onassa :P ?

Ach, lees de reaktie allemaal maar eens op mijn mede ganzen die PVV stemmen!
Het zit er niet ver vandaan of we worden op een eilandje in de stille zuidzee gedumpt met onze "domme" stemkeuze.
Lang leve de vrijheid van menings uiting!!
Die is er duidelijk dus allang niet meer.

Oh jawel hoor.

Je mag dit gewoon zeggen. Als je dat niet mocht, dan was er geen vrijheid van meningsuiting.
Je mag zeggen wat je maar wilt in dit land, je mag zelfs mensen beledigen geloof ik. Anderen mogen daar echter ook op reageren.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:42

Ik probeer er altijd voor te waken om andere te beledigen.
Je zult mij nergens op kunnen betrappen dat ik beledigingen uit spreek naar anders gestemden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:44

_Vanes_ schreef:

Is dat zo?
Mijn geloof is voor mij een levensstijl, en die uit zich in alle aspecten van mijn leven. Dat is dus niet privé. Als we in dit land geen vrijheid van godsdienst hadden, zou geloof haast een privézaak moeten worden, nu hoeft dat niet. Ik heb het recht om mijn geloof uit te leven zoals ik denk dat dat goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:45

Onassa schreef:
Ik probeer er altijd voor te waken om andere te beledigen.
Je zult mij nergens op kunnen betrappen dat ik beledigingen uit spreek naar anders gestemden.

Zeg ik ook niet hè? ;)

En ik vind ook niet dat je dat doet, ik vind dat je heel netjes je mening brengt. Goed hoor!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:46

@Yamcha: zie 1 post eerder van mij!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:48

_Vanes_ schreef:
meningsuiting mag, op respectvolle manier. Religie is een privézaak, dus thuis, of binnen je eigen kerk/geloofshuis!

Dat is misschien hoe je het zou willen zien, maar onze grondwet geeft juist nadrukkelijk aan dat mensen ook *openbaar* hun geloof mogen belijden en daar niet op gediscrimineerd mogen worden. De grenzen zijn soms lastig vast te stellen, maar het uitgangspunt is heel nadrukkelijk niet dat geloof alleen maar mag in onderduikkerken en achterkamers, maar dat je daar ook gewoon voor uit mag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:48

Onassa schreef:
Nee yucca, ik kan je dat niet uitleggen, heeft meer een bepaald gevoel.
Ik denk vooral dat dat komt omdat iemand met een hoofddoek meer opvalt en dat mensen in grote steden dan zien dat er meer bedekte hoofden lopen dan onbedekte en dat dat het gevoel geeft van...waar woon ik nu eigenlijk???

Nu woon ik toevallig in een grote stad en ik heb dat gevoel helemaal niet, het is ook maar wat je wilt zien natuurlijk.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:50

Ik vind Wilders toch een van de weinige die echt om zijn land vecht..!
Verder heb ik over dit onderwerp genoeg te zeggen, maar dan word ik uitgemaakt voor raccist omdat ik niet sociaal ben :P
Maar ga eerst het topic doorlezen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:52

_likepink_ schreef:
Ik vind Wilders toch een van de weinige die echt om zijn land vecht..!

Dat hangt er vanaf hoe je het ziet. Als je allerlei cultuursubsidies stop wilt zetten vind ik niet bepaald dat je voor je land vecht.