Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:26

we postten gelijk :D

Odysseus

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:30

hahaha ik zie het _O- !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:54

Jesser schreef:
anshrop schreef:
Opstaan bij het zingen of spelen van het volkslied in publiek doe je uit beleefdheid en respect, net als opstaan bij het omhoog hijsen van je vlag, als eerbetoon aan de vlag, en waar die vlag staat, en voor de mensen die voor jouw vlag gevochten hebben en gestorven zijn. Dat is niks meer dan een vorm van beleefdheid, zoals je ook mannen en vrouwen een hand geeft. Een ieder die dat bewust niet doet vind ik meer dan onbeschoft en onfatsoenlijk.

Juist en juist de extreem gelovigen geven een vrouw geen hand, en eisen dat een vrouw een burka aan moet trekken..

Vjestagirl.. ik vraag me een en ander af.. Draag zo'n ding eens voor een week.. nee een maand.. ben benieuwd of je dan nog zo hoog van de daken schreeuwt of dat nog zo nodig moet..
Geen enkele zichzelf respecterende vrouw bewust van haar rechten en plichten zal het in haar hoofd halen om zo'n ding voor de rest van haar leven te dragen..

Het heeft voor mij totaal geen betekenis. Als iemand het draagt omdat ze vind dat ze daarmee voldoet aan de regels van haar God is het wat anders dan dat ik het aantrek.

En dat vind jij. Dat vind ik van minirokjes en topless zonnen. We zijn allemaal verschillend, de hele wereld draait om perceptie.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:19

Maar het dragen van minirokjes en het feit dat je met ontbloot bovenlijf over het strand mag paraderen zonder dat je meteen verkracht wordt of 40 zweepslagen krijgt is een teken van vooruitgang en emancipatie.
Met een burka wordt je meteen een paar honderd jaar teruggegooit in de tijd waar vrouwen nog ondergeschikt waren aan mannen en ze hun mond moesten houden.
Fijn als dat je geloof is, als jij er van geniet vooral blijven doen, maar dan lijkt het mij ook verstandiger om in je land van herkomst te blijven (politieke vluchtelingen daargelaten) omdat daar A. meerdere mensen zijn die jouw geloofsovertuiging hebben en begrip hebben voor jouw burka en er ook niet van opkijken zoals hier en B. Nederland te westers en modern voor je is.
Geloof is leuk, maar fijn voor thuis.
Uiteraard hoefen de burka dragende vrouwen niet elke avond stamppot te eten, maar het goed spreken van de nederlandse taal en het enigzins aanpassen aan Nederlandse maatstaven is geen overdreven vraag lijkt mij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:24

nobel1 schreef:
Maar het dragen van minirokjes en het feit dat je met ontbloot bovenlijf over het strand mag paraderen zonder dat je meteen verkracht wordt of 40 zweepslagen krijgt is een teken van vooruitgang en emancipatie.
Met een burka wordt je meteen een paar honderd jaar teruggegooit in de tijd waar vrouwen nog ondergeschikt waren aan mannen en ze hun mond moesten houden.

Ja en ook weer nee vind ik: http://www.ikonrtv.nl/uitzendingDyn.aspx?lIntType=24
Verder lees ik hier belangstellend mee en ben ik het met bijna niemand eens maar ik hou (wijselijk?) mijn mond.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:40

jameyskatje schreef:
laat een man een gesprek voeren met die blondine en 1 met de vrouw met de niqaab. wedden dat hij de inhoud van het gesprek zich beter kan herinneren bij de vrouw met niqaab ;) wetenschappers hebben dat soort dingen getest.

Hihi, ik weet ook waarom. En dat zegt meer over de man dan over de vrouw. :')

http://www.ru.nl/actueel/nieuws/bsi/man_dommer_in/
Man dommer in bijzijn mooie vrouw
Datum bericht: 11 juni 2009
Mannen kunnen niet goed nadenken in het bijzijn van een mooie vrouw. Ze zijn zo bezig om indruk te maken op de vrouw dat hun hersencapaciteit het even te zwaar krijgt. Een ontmoeting met een knappe man kost vrouwen minder moeite: hun hersencapaciteit heeft er niet onder te lijden. Dat blijkt uit onderzoek van sociaal psycholoog Johan Karremans en zijn collega’s. Binnenkort publiceren ze erover in het wetenschappelijke tijdschrift: Journal of Experimental Social Psychology.

Sorry, even een geintje tussendoor, om het luchtig te houden. :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:49

Aan de ene kant vind het erg storen en denk ik van ; je bent in nederland pas je gewoon aan.
maar dit denk ik ook over buitenlanders die in een andere taal praten.

Maar aan de andere kant denk ik van ; iedereen mag doen wat hij wilt want nederland is gewoon een vrij land.

blijf het maar een lastig iets vinden :j

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:07

Nicolletje,
je hebt een heel goed punt. :j

Je leest het topic mee zeg je. Over het feit dat ho*rerij, aanranding, verkrachting, pedofilie in de Islamitische wereld ook voorkomt ga ik dan ook niet meer over door

Het gevaar van emancipatie is dat je erin doorslaat. Sexuele revolutie is een onderdeel van die emancipatie.
Wat ik denk is dat ouders hier een ondersteunende rol in moeten bieden. Alles kan en alles mag, maar wel met behoud van enige normen en waarden.
Je hoeft je kinderen die normen en waarden niet te gebieden, maar je kunt ze wel vertellen waarom deze zo belangrijk zijn.
En ik denk dat als jij een goede band met je kinderen hebt (en dan hoeft het echt niet altijd pais en vree te zijn, lijkt me ook heel moeilijk met puberende kinderen ;) ) dat zij daar dan ook wel over nadenken en zich ook enigzins aanpassen naar deze normen en waarden.

Maar waarom zou jij (wijselijk) je mond houden? Het is voor iedereen vrij om te reageren en ikzelf denk dat jij een heel goed punt hebt. :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:51

Ik hield mijn mond omdat ik een paar x wat gezegd heb maar er werd of niet op gereageerd, of met een haha dit of dat.
Opmerkingen als Nederland heeft geen eigen cultuur en Nederland is multicultureel, misschien als je in de stad woont, maar daarbuiten valt het wel tegen met multicultureel hoor.
(ik heb zowel in Amsterdam als in een dorp als in een kleine stad buiten de randstad gewoond)

Vroeger (toen ik jong was :+ ) heb ik veel gesprekken gehad met o.a. Marokkanen (ben ook in Marokko enz. geweest) en ik hoor precies wat jameyschatje hier vertelt weer terug.
Ik kan daar weinig tegenin brengen, het heeft me jaren nadenken gekost om alles een plekje te geven.

Maar tijdens het nadenken over cultuur en de burka in Nederlad kan ik voor mezelf niets anders concluderen dan:

1. Islam is in de basis net zo oke of niet oke net als Christendom.
de ene persoon wordt er juist een beter persoon door en de ander slaat door of gaat schuil achter religie.

2. De burka vind ik geen wezenlijk onderdeel van de Islam maar een doorgeslagen interpretatie.

Het lijkt erop dat vasthouden aan de burka in nederland wijst op krampachtig vast willen houden aan eigen geloof tot in het extreme.

Ik ben het in de discussie mee oneens dat je in Islamitische landen niet hoeft aan te passen als je 'slechts' op vakantie bent. respect is best op zijn plaats.
Ik ben in verschillende Islamitische landen geweest en heb altijd leuke reacties gekregen op mijn langere rok met t-shirt, waar mijn vriendin valse blikken kreeg op haar korte broek.
Ook op vakantie ben je te gast.

Daarentegen verwacht ik enige respect en aanpassing van immigranten naar Nederland.
Ik heb op mijn werk bijv. naar mijn hoofd gekregen waarom spreek je dan geen Urdu als je mij wil verstaan. Wat, Urdu :?
Ik heb ook veel geleerd uit mijn gesprekken met moslims en dit was soms gebaseerd op wederzijds respect en heel vaak niet.
Mij als prutsmuts bestempelen omdat ik geen gepaste kledij draag in 'hun' ogen of eigenlijk gewoon puur omdat ik een Hollandse (niet-maagd) ben vind ik geen respectvolle benadering maar ik heb het wel regelmatig gehoord.

Daarentegen vind ik de kant die onze maatschappij opgaat ook niet echt altijd goed. Er is een botsing. Tussen alles mag en niets mag eigenlijk toch.
En als je in Nederland kiest om thuis te blijven voor je gezin ofzo in plaats van te werken word je ook weer raar aangekeken bijv.

De vergelijking tussen nonnen in een jurk en burka vind ik ook niet passend. Een non draagt die jurk (volgens mij) om gelijk te zijn als haar zusters. Het is niet zo dat ze 'thuis' ineens iets anders aantrekt (zoals de moslima) want haar thuis is het klooster.
Voor vrouwen in de Islam is er geen klooster, sterker nog het is niet de bedoeling dat ze in de moskee komen, daar is een aparte ruimte ernaast voor.
Volgens mij is dat een vergelijking van eieren met appels ofzo.

Mijn mening is dat Nederland al jaren een gematigde ('doe maar gewoon') cultuur heeft en het is fijn dat je je hiertegen mag verzetten tot op zekere hoogt en met respect (is tegenwoordig ver te zoeken, Hirsi Ali met haar 'beledigen is ook een vrijheid van meningsuiting'- niet mee eens maar doe het dan ook niet naar 'ons') maar het lijkt me niet de bedoeling dat hele volksstammen vanuit een ander land hier gaan komen om dat ook daadwerkelijk te gaan doen en de burka er massaal doorheen te drukken.

Dat is wat ik vind.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 04:43

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Met een Burka of hoofddoek wordt je anders aangekeken. Dacht dat als ze in NED willen wonen, ze ook als Ned willen worden behandeld.

Wij mogen geen petjes op in de klas, hun wel een burka of hoofddoek... Is niet eerlijk tegen over ons.
Geloof respecteer ik tot zekere hoogte. Maar je kan IMO niet alles op je geloof gooien.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:36

Even off topic, ik vind dit een hele leuke leerzame discussie met respect voor beide kanten van de discussie.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:20

Nicolletje schreef:
De vergelijking tussen nonnen in een jurk en burka vind ik ook niet passend.

Hoi, mooi geschreven. De vergelijking past natuurlijk helemaal niet. Nonnen zijn doorgaans goed herkenbaar aan hun gezicht. Je ziet zelfs dat er een vrouw in de jurk schuilgaat. Ik heb eerder wel een vergelijk gemaakt tussen het gebruik van een hoofddoek en de hoofdbedekking van een non, die is wat duidelijker

Er zijn nogal veel xenofoben op deze wereld en in principe heeft iedereen wel een beetje xenofobie in zijn/haar DNA. Om historische redenen is het dan wel te verklaren waarom de non met hoofdbedekking wel binnen het vertrouwde beeld valt en de hidjab ("hoofddoekje") niet.
\
Er zijn twee aspecten van het verhaal. 1) de reden waarom een vrouw zoiets draagt en 2) de reaktie van de omgeving op de dracht.

Functioneel/uiterlijk zitten er weinig verschillen tussen een hoofddoek van een moslima en de hoofddoek van een non. Dus is het feitelijk belachelijk als bijvoorbeeld een politicus gaat eisen dat baliemedewerkers geen hoofddoekje mogen dragen.

Anders is de volgende stap dat roodkapje op de lijst van verboden literatuur komt te staan, omdat die niet in het joods/christelijk erfgoed zou passen vanwege haar hoofddoekje.

Deze discussie gaat over de burka, het hoofddoekje staat daar mijns inziens los van. Als je dan ergens nog bezwaar over wil maken, dan zou ik de niqaab (sluier die het hele gezicht bedekt) onder dezelfde noemer willen stellen als de burka. En alweer, een algemeen verbod zou ik niet doen, want dan beperken we onze eigen vrijheden ook op een ernstige manier. Maar er zijn zeker een hoop omstandigheden waarbij het wenselijk is dat mensen te identificeren zijn door hun gezicht vrij te houden van allerlei storende bedekking.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:30

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen die een complete burka dragen in nederland, zich alleen buiten de deur vertonen als ze naar familie gaan of naar de markt ofzo, en ook de moeite niet nemen om het nederlands te gaan leren.

Er moeten in NL gewoon aanpassingen, lessen in turks worden gegeven omdat mensen vertikken nederlands te leren?

Ze geven theorierijbewijzen al in het turks!, dat ze in het engels geven kan ik begrijpen(universiteit, studenten) maar omdat er een groep mensen te koppig is om nederlands te leren maar een extra taal toevoegen vind ik eigenlijk taboe.

Mensen die geen verdere aanpassing willen nemen als t krijgen van een NL paspoort horen hier niet denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:52

De mensen die ik ken (met een burqa) praten perfect Nederlands en zijn hier geboren en getogen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:17

Nicolletje schreef:
Ik hield mijn mond omdat ik een paar x wat gezegd heb maar er werd of niet op gereageerd, of met een haha dit of dat.

Dat er niet gereageerd wordt op een post zie je wel vaker. Het zij zo. Ik vind het belangrijker dat zo'n post op z'n minst gelezen wordt. Zelf heb ik het idee dat veel mensen reageren in een topic zonder dit topic (of op z'n minst toch een heel aantal pagina's) door te lezen. Niks mis mee als je reageert in een topic als:"hoe heet jouw paard", maar als iemand reageert in een discussie topic kan diegene zich toch ten minste een beetje inlezen om met een nuttige bijdrage te komen (vind ik dan :o ).
Ik vraag me nu ook af wie de moeite heeft genomen om jouw link door te lezen. (Reacties zijn welkom :D )

Nicolletje schreef:
Vroeger (toen ik jong was :+ ) heb ik veel gesprekken gehad met o.a. Marokkanen (ben ook in Marokko enz. geweest) en ik hoor precies wat jameyschatje hier vertelt weer terug.
Ik kan daar weinig tegenin brengen, het heeft me jaren nadenken gekost om alles een plekje te geven.

Dit snap ik niet helemaal. Zou je hier iets meer toelichting willen geven? :)
Jameyschatje??? :=

Nicolletje schreef:
Maar tijdens het nadenken over cultuur en de burka in Nederlad kan ik voor mezelf niets anders concluderen dan:

1. Islam is in de basis net zo oke of niet oke net als Christendom.
de ene persoon wordt er juist een beter persoon door en de ander slaat door of gaat schuil achter religie.

2. De burka vind ik geen wezenlijk onderdeel van de Islam maar een doorgeslagen interpretatie.

Het lijkt erop dat vasthouden aan de burka in nederland wijst op krampachtig vast willen houden aan eigen geloof tot in het extreme.

Ik ben het in de discussie mee oneens dat je in Islamitische landen niet hoeft aan te passen als je 'slechts' op vakantie bent. respect is best op zijn plaats.
Ik ben in verschillende Islamitische landen geweest en heb altijd leuke reacties gekregen op mijn langere rok met t-shirt, waar mijn vriendin valse blikken kreeg op haar korte broek.
Ook op vakantie ben je te gast.

Daarentegen verwacht ik enige respect en aanpassing van immigranten naar Nederland.
Ik heb op mijn werk bijv. naar mijn hoofd gekregen waarom spreek je dan geen Urdu als je mij wil verstaan. Wat, Urdu :?
Ik heb ook veel geleerd uit mijn gesprekken met moslims en dit was soms gebaseerd op wederzijds respect en heel vaak niet.
Mij als prutsmuts bestempelen omdat ik geen gepaste kledij draag in 'hun' ogen of eigenlijk gewoon puur omdat ik een Hollandse (niet-maagd) ben vind ik geen respectvolle benadering maar ik heb het wel regelmatig gehoord.

In dit gedeelte vat je de mening die je deelt met verschillende andere personen die hier gereageert hebben samen, begrijp ik?

Nicolletje schreef:
Daarentegen vind ik de kant die onze maatschappij opgaat ook niet echt altijd goed. Er is een botsing. Tussen alles mag en niets mag eigenlijk toch.
En als je in Nederland kiest om thuis te blijven voor je gezin ofzo in plaats van te werken word je ook weer raar aangekeken bijv.

Ik snap wat je bedoelt. :j Alles moet kunnen en mogen en alle normen en waarden vervagen. Met z'n allen creëren we het nieuwe Sodom en Gomorra!
Ik heb over jouw punt heel veel nagedacht vandaag en ik heb er ook een mening/beeld (ik kom even niet zo snel op het goede woord :o ) over gevormd. Die wil ik echter nog even voor me houden, omdat ik benieuwd ben of andere mensen die aktief deelnemen in dit topic er óók over nagedacht hebben en of hun mening misschien wel op die van mij lijkt. ;)

Nicolletje schreef:
De vergelijking tussen nonnen in een jurk en burka vind ik ook niet passend. Een non draagt die jurk (volgens mij) om gelijk te zijn als haar zusters. Het is niet zo dat ze 'thuis' ineens iets anders aantrekt (zoals de moslima) want haar thuis is het klooster.
Voor vrouwen in de Islam is er geen klooster, sterker nog het is niet de bedoeling dat ze in de moskee komen, daar is een aparte ruimte ernaast voor.
Volgens mij is dat een vergelijking van eieren met appels ofzo.

Daarbij is de verplichting om de habijt te dragen afgeschaft (het geloof heeft deze regel aangepast) en kleedt een non die buiten het klooster gaat, zich vaak in 'normale' kledij. (Maar dat was al een keer aangehaald.)

Nicolletje schreef:
Mijn mening is dat Nederland al jaren een gematigde ('doe maar gewoon') cultuur heeft en het is fijn dat je je hiertegen mag verzetten tot op zekere hoogt en met respect (is tegenwoordig ver te zoeken, Hirsi Ali met haar 'beledigen is ook een vrijheid van meningsuiting'- niet mee eens maar doe het dan ook niet naar 'ons') maar het lijkt me niet de bedoeling dat hele volksstammen vanuit een ander land hier gaan komen om dat ook daadwerkelijk te gaan doen en de burka er massaal doorheen te drukken.

Dat is wat ik vind.

Hélemaal duidelijk. :)

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:49

Ik heb niets met de burka persoonlijk, maar natuurlijk moet het kunnen. Je bent wel heel naïef als je denkt dat dit te verbieden valt en dat het normaal is om het te proberen. Geloof het of niet, het is in veel gevallen ook een keuze. We kunnen mensen toch geen kledingvoorschriften gaan opleggen, al zijn we het er nog zo niet mee eens?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:59

insun schreef:
Jameyschatje??? :=

Zo heet die moslima die hier post toch? Jameyschatje? Ofzo :o
Wat zij vertelt, hoorde ik 15 jaar geleden al, bijna precies zo van de Marrokkaanse mensen met wie ik in redelijk serieus gesprek raakte.
Nederland is 'verdorven', Nederland heeft geen cultuur. Ook de dingen die zij aanhaalt als positief.
Alle negatieve dingen vanuit de Islam OF cultuur, werden naar eigen mening verdraaid. Vooral door mannen :+

Het is wel een indrukwekkende reportage he?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:12

Nicolletje schreef:
Zo heet die moslima die hier post toch? Jameyschatje? Ofzo :o

Bijna goed. :D Ze heet Jameyskatje.

Het is idd. een indrukwekkende reportage. Ik heb de filmpjes nog niet bekeken, maar de tekst gelezen.
Ik heb er écht veel over nagedacht vandaag. Weet je, je ziet wel eens het een en ander om je heen (hoewel het in mijn omgeving erg meevalt; waarschijnlijk doordat dit een dorp is?) en je ziet wel eens iets op TV of in de krant. Maar hier komt het allemaal bij elkaar en wordt het héél pakkend beschreven. Dan schrik je toch wel even. :oo

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:49

ugh, ik vind die dingen zo ontzettend storend, net alsof iemand voor zwart spook wil spelen... nee, ben er niet dol op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:00

HorseyDude schreef:
ugh, ik vind die dingen zo ontzettend storend, net alsof iemand voor zwart spook wil spelen... nee, ben er niet dol op.

En wat heb jij er voor last van als iemand 'voor zwart spook wil spelen'?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:14

apple01 schreef:
De Nederlandse cultuur, die volgens sommige niet eens bestaat is een cultuur van nuchterheid. Wij zijn vrij en willen dat zijn. Wij zijn geen in onze ogen 'achterlijke' doorgeslagen moslims die vechten voor zaken die wij onbelangrijk hechten. Wij denken 'oh, als zij dat graag doen'. Ik ben het bijna met je eens jameyskatje (je 1na laatste bericht) behalve dan dat je zegt: 'we hebben niet 1 onafscheidelijke cultuur.' dat is niet zo want dit is onze cultuur. Zo zijn wij. Wij zijn nuchter, vrij, kleurrijk, cultureel. Alleen houden wij ons niet vast. Zoals andere landen wel doen.

Hier ben ik het volledig mee eens!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:48

Vjestagirl schreef:
HorseyDude schreef:

Je ziet niet wie je voor je hebt, alleen iemand die een zwart laken over haar lijf heeft getrokken...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:50

HorseyDude schreef:
Vjestagirl schreef:

Je ziet niet wie je voor je hebt, alleen iemand die een zwart laken over haar lijf heeft getrokken...

En hoevaak is je dat al gebeurd? Hoevaak ben jij al iemand in Burka tegen gekomen waar je mee móest praten EN die je niet kende dus ook niet aan haar stem herkende?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:13

En lijkt het me ook handig om dat zo te houden... En niet het land vol te stoppen met extremisten en vrouwen standaard in burka..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:42

Jesser schreef:
En lijkt het me ook handig om dat zo te houden... En niet het land vol te stoppen met extremisten en vrouwen standaard in burka..

Want het hele land dreigt vol te gaan zitten met extremisten? Waar haal je dit vandaan? Het is niet zo dat als we de burka niet verbieden dat alle moslim vrouwen er eentje aan gaan trekken. Er komen hier ook niet meer Moslims (extremisten) naartoe als we de burka niet verbieden.

Béétje een non-argument, vind je zelf ook niet?