Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:09

En wat mij dan ook weer verbaasd, je zou denken dat wanneer je minder vluchtelingen naar Nederland wilt hebben je in gaat zetten op opvang in de regio waar ze vandaan komen. Maar ook daar wordt de steun ingetrokken op vrijwel alle activiteiten die Nederland op dat gebied gaf.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:22

irmaz schreef:
Ik denk dat niemand in Nederland tegen het straffen is van overlast gevende asielzoekers. Daar is de laatste 2 jaar ook al best wel wat aan gedaan. Maar dit kabinet wil niet alleen overlastgevende asielzoekers straffen, ze willen ook o.a de algemene opvang versoberen, terwijl Nederland al op de rand van wat volgens de mensenrechten acceptabel is zit (en in het verleden al eens flink op de vingers is getikt).
Daarnaast willen ze ook een opschorting van asielaanvragen, dus alle vluchtelingen die nu (vanaf invoeren asielcrisis) binnen komen daarvan wordt blijkbaar geen asielaanvraag meer in behandeling genomen.

Ik vraag me af wat dat laatste oplevert, mogen deze mensen geen gebruik maken van een asielzoekerscentrum en worden ze gewoon voor de poort gelaten? Of laten ze ze binnen maar gaan ze daar de mensen zonder status verzamelen?

Dat laatste? Die bad-bed-brood regeling stopt ook. Dat gaat niet leiden tot mensen die teruggaan, maar wel mensen die in de illegaliteit verdwijnen of juist overlast gaan veroorzaken.

Ik zat ook nog te denken, als mensen een probleem ervaren, betekent dat dat er is. Dan gaat er nu veel mankracht, wetgeving en gedoe naar een probleem wat eigenlijk niet bestaat. En nog op een ondemocratische manier ook nog. Ondertussen wordt het opvangprobleem (wat wel bestaat) niet opgelost en hangen we de kleuter uit bij de EU…

Wat vinden we ervan dat Wilders op eigen initiatief, nadrukkelijk níet namens het kabinet, bij Zelensky op is geweest? Zelfs Schoof wist van niks… lekker collegiaal?

https://www.parool.nl/nederland/pvv-lei ... ~b1b915d9/

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:28

Ik heb het gevoel dat ik naar een stel kleuters zit te kijken die een hekel hebben aan 1 bepaalde doelgroep. Vreselijk!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:29

ruitje schreef:
Karl66 schreef:
En je maakt je ook geen zorgen dat ze die asielcrisis buiten het parlement om uit willen roepen? Dat is volgens mij het meest griezelige van dit verhaal, dat ze met de knip van hun vingers de hele parlementaire democratie buitenspel zetten, gewoon omdat het hun goed uitkomt, niet omdat er een crisis is die dit van ze vraagt.

Nee. Heb je het artikel wat ik deelde gelezen? Daar staat dat dat niet kan.

Ik geloof in onze rechtstaat :) .

@nps, ik reageerde op een post waarin werd gevraagd wie er last zou hebben van asielzoekers en noemde de eerste groep die in mij op kwam.

Ik vind asiel een non issue, er moet Europese wetgeving komen. En verder denk ik dat er veel grotere problemen zijn? Misschien maak ik mij daarom niet zo'n zorgen? Ik denk alleen maar: dat plan gaat toch niet door... en door :D

Ik heb het artikel gelezen, alleen gaat die niet over het probleem dat onze overheid de rechtsstaat aan de kant wil schuiven. Op dit moment zijn ze van plan de controlerende macht aan de kant te schuiven, met als verhaal dat het volk wil dat er nu wat gedaan wordt. Waarom zouden ze de uitspraak van een rechter dan niet aan de kant schuiven, want het volk wil tenslotte dat er wat aan het probleem gedaan wordt, dus waarom zou je je dan wat van een D66-er in een toga aantrekken. Het gaat om het volk.

Het griezelige is dat ze de democratische rechtsstaat met de voeten willen treden. En als ze dat één keer willen doen, dan is er geen enkele reden om te veronderstellen dat ze dat niet veel vaker willen gaan doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:41

Mede mogelijk gemaakt door VVD en NSC.
En onder de naam extra-parlementair.

Zou Omtzigt daarom zich tijdelijk terug trekken?
Hij heeft mogelijk gemaakt dat het Paard van Troje is binnen gehaald en realiseert zich nu de gevaren en weet niet hoe hij het tij nog kan keren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:46

Hebben jullie milieu problemen en oplossingen terug kunnen vinden ? Ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:49

BigOne schreef:
Hebben jullie milieu problemen en oplossingen terug kunnen vinden ? Ik niet.

Ik was gisteren en vanmorgen helaas niet thuis.
Ik probeer nu wat bij te lezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 13:05

Karl66 schreef:
Ik heb het artikel gelezen, alleen gaat die niet over het probleem dat onze overheid de rechtsstaat aan de kant wil schuiven. Op dit moment zijn ze van plan de controlerende macht aan de kant te schuiven, met als verhaal dat het volk wil dat er nu wat gedaan wordt. Waarom zouden ze de uitspraak van een rechter dan niet aan de kant schuiven, want het volk wil tenslotte dat er wat aan het probleem gedaan wordt, dus waarom zou je je dan wat van een D66-er in een toga aantrekken. Het gaat om het volk.

Het griezelige is dat ze de democratische rechtsstaat met de voeten willen treden. En als ze dat één keer willen doen, dan is er geen enkele reden om te veronderstellen dat ze dat niet veel vaker willen gaan doen.

D66'er in een toga :') . Ik geloof er heilig in dat er dan demonstraties komen, dat er straffen vanuit de EU ( zoals in het artikel omschreven) komen, of dat er dan over 4 jaar anders gestemd word. Voor mij, bijvoorbeeld zou zoiets betekenen dat ik dan wel op D66 zou stemmen( wat ik verder Never nooit zou doen :+ ) .

Niet alle rechtse stemmers zijn tegen de rechtstaat zeg maar. Ik denk, dat dat bij de USA het probleem is, daar heb je 2 keuzes, dus dan neem je dat afbrokkelen van de rechtsstaat misschien voor lief?

Ik weet, dat ik 3 jaar geleden in het agrarisch topic met een aantal van jullie andersom de discussie had over de plannen van D66, dat ik angsten had, en zei: dit word een glijdende schaal, straks betekend het dit en dat voor mij. En dat jullie toen zeiden: je bent bang, voor dingen die misschien niet gaan gebeuren. Ik weet nog dat ik toen zei: maar de overheid is niet betrouwbaar.

En nu denk ik: jeetje, wat zijn jullie bang voor dingen die misschien niet gaan gebeuren?

Ik ben daarom wel voor mezelf aan het reflecteren waar het hem er dan in zit, heb ik dan minder angst als rechtse partijen spannende dingen doen, dan wanneer linkse partijen dat doen? Of heeft het te maken met 'als het mij maar niet raakt' .

En dat is dan wel weer een vergelijking met de WO2, want toen keek natuurlijk ook iedereen weg bij het afbrokkelen van de rechtsstaat, want 'zolang je er zelf maar geen last van heb.'

Of nog een vergelijking, ik heb met meerdere van jullie in Corona tijd gediscussieerd over hoe de overheid toen ook beslissingen nam die niet in orde waren qua proces. Ik vond dat toen niet oké, een hoop zeiden: maar het is crisis, dus nodig...

Wanneer vinden we het nou wel oké, of niet...

Ik weet het niet, ik ben er voor mezelf nog niet uit. Maar ik heb van Corona geleerd dat ook daar ons systeem aan de bel heeft getrokken. Dus ik blijf vertrouwen houden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 13:09

Nog reagerend op NPS en Imraz, eens. Wat ik ook een machtig interessant iets vond...:

Hoe we dachten over Oekraïne. Man, er brak daar oorlog uit en iedereen wilde wel iemand in huis nemen. Nee hoor, die mensen moesten geholpen.

Ik sprak mensen die daarvoor nog de grenzen wilde sluiten voor alle vluchtelingen, maar dit... dit was anders.

Zoiets fascineerde mij. Is een vluchtelingen uit Sudan minder ofzo?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:14

Ruitje, als de mensen meer zouden weten over de oorlog in Sudan, dan zouden ze dat onderscheid niet zo gauw maken. Tenzij huidskleur een probleem vormt voor die lui.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:26

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:
Maar over dat laatste: je hoort veel over Ter Apel en daar zal ook gerust iets zijn. Maar zodra ik hoor dat mensen een asielzoeker voor gelukszoeker aanzien en die term ook gebruiken (xenofoob geleuter dus), dan denk ik toch dat ze zich een onderbuikgevoel hebben laten aanpraten. Daar zijn er heel veel van en dat is best heel erg (voor onze maatschappij). Wat denk je, zouden er meer asiel'haters' zijn of asielzoekers?

Misschien bedoel je het niet zo, maar ook door te zeggen er 'zal gerust iets zijn' bagitaliseer je naar mijn mening het feit dat er in Ter Apel gewoon wel echt asielzoekers zijn die voor issues zorgen.

Dat zijn vooral veilige landers, dat je een veilige lander gelukzoekers noemt, ik vind dat eigenlijk wel terecht?
Edit: in dit stuk worden de cijfers genoemd waaruit blijkt dat de veilige landers dus de overlast veroorzaken.

https://nos.nl/video/2503907-hoe-inwone ... r-overlast

Misschien bedoel ik gewoon wat ik bedoel en probeer jij het te verdraaien? De problemen in Ter Apel kunnen niet de aanleiding zijn voor het uitroepen van een asielcrisis. Ze zijn hooguit exemplarisch voor de opvangcrisis.

En labels als veilige-lander en gelukzoeker hangen tegen het walgelijk aan en zijn illustratief voor waar extreem rechts voor staat in deze samenleving.

ruitje schreef:
Mijn mening over de asiel situatie: we moeten hard op kunnen uispreken dat er een aantal zijn die voor overlast zorgen, zonder dat iemand de term 'xenofoob geleuter' of ' asielhater' over zich heen krijgt.

Oh, dus de een mag wel zijn/haar mening geven, maar iemand anders vooral niet? Hmm.

ruitje schreef:
Daarnaast moet iedereen zich bij de feiten houden en gewezen worden op het feit dat het overgrote deel dus helemaal niet voor overlast zorgt, niet uit een veilig land komt en het onze morele plicht is dit soort mensen een veilige plek te bieden.

Hier zou ik het mee eens kunnen zijn, maar ik proef een hele forse voorwaarde in de uitspraak.

ruitje schreef:
Onderbuikgevoel gevoel aanpraten gebeurd 2 kanten op, ik denk dat we in gesprek moeten blijven en aan beide kanten moeten herkennen dat er problemen zijn( er is racisme in dit land en er is overlast, dat mag er beiden zijn, of nouja: het liefste niet natuurlijk :D )

HOe bedoel je dat er naar 2 kanten onderbuikgevoel wordt aangepraat? Volgens mij ontkent niemand dat er problemen zijn met opvang van azielzoekers.

ruitje schreef:
Wat betreft een oplossing voor Ter Apel, zou het niet zo zijn dat er minder veilige landers onze kant op komen als bekend is dat we een streng beleid is?

Nee en er is ook niemand die denkt dat het zo gaat uitpakken, behalve een hele grote groep die zich een rad voor ogen laat draaien en die is gaan geloven dat de problemen in onze samenleving veroorzaakt worden door wat asielzoekers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:29

Over je laatste vraag Ruitje is onderzoek geweest daar het zo opvallend was. De uitkomst ervan was dat Oekraïners zelfs uiterlijk op ons lijken en mensen Oekraïne niet als.ver weg beleven. Die twee elementen zorgden ervoor dat de deuren wagenwijd open werden gezet
Nu duurt het te lang, en de hulpvaardigheid is aardig aan het verdwijnen terwijl het hele land nu kreunt en steunt onder de hevige bombardementen van de Russen. Alles went...

Omdat ik net thuis ben van vakantie ga ik verder niet in op de andere posts en andere vragen van jou Ruitje. Zat te doen nl.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 13:35

pien_2010 schreef:
Over je laatste vraag Ruitje is onderzoek geweest daar het zo opvallend was. De uitkomst ervan was dat Oekraïners zelfs uiterlijk op ons lijken en mensen Oekraïne niet als.ver weg beleven. Die twee elementen zorgden ervoor dat de deuren wagenwijd open werden gezet
Nu duurt het te lang, en de hulpvaardigheid is aardig aan het verdwijnen terwijl het hele land nu kreunt en steunt onder de hevige bombardementen van de Russen. Alles went...

Omdat ik net thuis ben van vakantie ga ik verder niet in op de andere posts en andere vragen van jou Ruitje. Zat te doen nl.

Wat boeiend en erg tegelijk eigenlijk, bedankt voor je post!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:54

ruitje schreef:
Nog reagerend op NPS en Imraz, eens. Wat ik ook een machtig interessant iets vond...:

Hoe we dachten over Oekraïne. Man, er brak daar oorlog uit en iedereen wilde wel iemand in huis nemen. Nee hoor, die mensen moesten geholpen.

Ik sprak mensen die daarvoor nog de grenzen wilde sluiten voor alle vluchtelingen, maar dit... dit was anders.

Zoiets fascineerde mij. Is een vluchtelingen uit Sudan minder ofzo?

;)

Om je laatste vraag een beetje te beantwoorden met zoals ik er tegenaan kijk: ja, deels. In de Nederlandse samenleving zit nog steeds veel kolonialisme (het superieuriteitsgevoel, de missie, ..) verwerkt in de overlevering van ouders op kinderen. Daarnaast zit er in onze cultuur ook sterk verwerkt 'wat men niet kent vertrouwd men niet' (wat de boer niet kent dat eet hij niet slaat niet zo zeer op boeren maar op Nederlanders). De uitspraak, die is er niet een van ons komt in alle dialecten voor.
Dus mensen die er anders uitzien zijn per definitie al een beetje eng. Mijn hele keurige, vriendelijke Nederlandse tante van 90 werd ronduit rassistisch toen ze begon te dementeren en ik heb inmiddels begrepen dat zij niet de enige is.
Dat maakt mensen met een kleurtje een hele makkelijke zondebok. Maar je ziet nu ook al tekenen dat het niet bij de eerste zondebok blijft, ook de groep Oekraïners wordt steeds vaker negatief in het openbare debat gebracht. En na de Oekraïners zullen er ongetwijfelt nieuwe groepen te grabbel worden gegooid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:02

ruitje schreef:
pien_2010 schreef:

Wat boeiend en erg tegelijk eigenlijk, bedankt voor je post!

@Janneke heeft gelijk, Oekrainers hebben een Europese cultuur en vandaar voelt men verwantschap. En zal het ook gemakkelijker zijn om ze op te vangen. Terwijl sommige andere conflictgebieden een "ver van mijn bed- show" zijn , en mensen vandaar ook minder gemakkelijk tot niet hier kunnen wennen en integreren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:06

En van de Oekraïners is gezegd, ze gaan weer terug , is maar tijdelijk. Dat er nu aardig wat zijn die besloten hebben om te blijven indien mogelijk, is natuurlijk tegen het zere been van Wilders. Hij vergeet even dat 60.000 Oekrainers hier inmiddels werken en zo een fikse bijdrage aan de staatskas leveren. En vaak in banen waar de “ Nederlanders “ hun neus voor ophalen. Hij gaat niet voor niets bij Zelenski langs om te attenderen op mannelijke Oekraïners die hier zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:23

BigOne schreef:
En van de Oekraïners is gezegd, ze gaan weer terug , is maar tijdelijk. Dat er nu aardig wat zijn die besloten hebben om te blijven indien mogelijk, is natuurlijk tegen het zere been van Wilders. Hij vergeet even dat 60.000 Oekrainers hier inmiddels werken en zo een fikse bijdrage aan de staatskas leveren. En vaak in banen waar de “ Nederlanders “ hun neus voor ophalen. Hij gaat niet voor niets bij Zelenski langs om te attenderen op mannelijke Oekraïners die hier zijn.

Heeft hij dat gedaan dan??? Daar heb ik niets over gehoord. Wel hoorde ik in het verleden dat Oekraiense mannen van bepaalde leeftijdscategorieen daar moesten blijven als strijdkracht. Ik vind daar niets van. Ik ben tegen elke oorlog en geweld, maar als je wordt aangevallen moet je toch iets doen in de zin van verdediging. Verplichte dienstplicht dus? Ik denk dat je niet veel hebt aan onvrijwillige militairen. Wie van zijn land houdt blijft vrijwillig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:25

Dan toch wat meer nieuws lezen, is echt wel bekend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:34

BigOne schreef:
Dan toch wat meer nieuws lezen, is echt wel bekend.

Ik dacht dat die gesprekken prive waren geweest, niet namens de regering? Privegesprekken trek ik nooit na.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:46

Dus jij leest alleen wat er namens de regering wordt geïnitieerd? En privé ? Wanneer een van de gesprekspartners de onderdelen van een gesprek deelt is het niet privé . Maar nu snap ik ook je opmerkingen over klimaat en milieu, aangezien de huidige regering daar niets of zeer weinig over vermeld zie je dat niet .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:14

@BigOne. Ik geloof wel dat Wilders gezegd zou kunnen hebben tegen Zelensky dat er hier Oekraiense deserteurs zitten, want dat heb ik ook ooit gehoord, dat die er zijn . Maar wat wil je daarmee zeggen dan. Dat dat goed is of juist niet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:28

ruitje schreef:
Karl66 schreef:

D66'er in een toga :') . Ik geloof er heilig in dat er dan demonstraties komen, dat er straffen vanuit de EU ( zoals in het artikel omschreven) komen, of dat er dan over 4 jaar anders gestemd word. Voor mij, bijvoorbeeld zou zoiets betekenen dat ik dan wel op D66 zou stemmen( wat ik verder Never nooit zou doen :+ ) .

Niet alle rechtse stemmers zijn tegen de rechtstaat zeg maar. Ik denk, dat dat bij de USA het probleem is, daar heb je 2 keuzes, dus dan neem je dat afbrokkelen van de rechtsstaat misschien voor lief?

Ik weet, dat ik 3 jaar geleden in het agrarisch topic met een aantal van jullie andersom de discussie had over de plannen van D66, dat ik angsten had, en zei: dit word een glijdende schaal, straks betekend het dit en dat voor mij. En dat jullie toen zeiden: je bent bang, voor dingen die misschien niet gaan gebeuren. Ik weet nog dat ik toen zei: maar de overheid is niet betrouwbaar.

En nu denk ik: jeetje, wat zijn jullie bang voor dingen die misschien niet gaan gebeuren?

Ik ben daarom wel voor mezelf aan het reflecteren waar het hem er dan in zit, heb ik dan minder angst als rechtse partijen spannende dingen doen, dan wanneer linkse partijen dat doen? Of heeft het te maken met 'als het mij maar niet raakt' .

En dat is dan wel weer een vergelijking met de WO2, want toen keek natuurlijk ook iedereen weg bij het afbrokkelen van de rechtsstaat, want 'zolang je er zelf maar geen last van heb.'

Of nog een vergelijking, ik heb met meerdere van jullie in Corona tijd gediscussieerd over hoe de overheid toen ook beslissingen nam die niet in orde waren qua proces. Ik vond dat toen niet oké, een hoop zeiden: maar het is crisis, dus nodig...

Wanneer vinden we het nou wel oké, of niet...

Ik weet het niet, ik ben er voor mezelf nog niet uit. Maar ik heb van Corona geleerd dat ook daar ons systeem aan de bel heeft getrokken. Dus ik blijf vertrouwen houden.

Volgens mij heb ik mij hier regelmatig uitgesproken tegen het afkalven van de rechtsstaat, bijvoorbeeld bij de invoering van de sleepwet en aanpassen van de regels voor orgaandonatie. Alleen is er in het geval van de boeren nooit een situatie geweest dat de rechtsstaat werd aangetast (behalve dan door sommige boeren en de FDF, die via geweld beleid af probeerden te dwingen). En in het geval van corona was er wel een echte crisis, waar op dat moment crisis management nodig was. en na afloop van de crisis is het crisisbeleid ook beëindigd.

Nu gaat het om een situatie dat er helemaal geen asielcrisis is, maar wordt er een crisis op basis van het onderbuikgevoel van een deel van de bevolking uitgeroepen en wordt daarmee de democratische rechtsstaat buitenspel gezet, dat is wat mij betreft toch wel een heel groot verschil. En nee, ik denk niet dat alle rechtse stemmer hierachter staan en een deel zal daar ook echt wel consequenties aan verbinden. Maar er is ook een deel die vindt dat er nou eindelijk eens spierballen getoond worden en dat hadden ze veel eerder moeten doen. En dat zijn de mensen die het steunen. Of ze er uiteindelijk hiermee stemmen winnen of verliezen is wat mij betreft helemaal niet spannend. Het verandert er niks aan dat we nu een kabinet hebben dat het geen enkel probleem blijkt te vinden om de democratische rechtsstaat buitenspel te zetten. En ik snap niet dat mensen daar hun schouders over op kunnen halen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:39

Benzz schreef:
Ik heb het gevoel dat ik naar een stel kleuters zit te kijken die een hekel hebben aan 1 bepaalde doelgroep. Vreselijk!

:D precies! dat heb ik ook. In dit topic, heeft (bijna) iedereen een hekel aan de partijen die in het kabinet zijn gekozen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:47

juval schreef:
Benzz schreef:

:D precies! dat heb ik ook. In dit topic, heeft (bijna) iedereen een hekel aan de partijen die in het kabinet zijn gekozen.

Ja dat lijkt zo te zijn. Omdat hier alleen standpunten van bepaalde partijen die deze keer niet hebben gewonnen als waar en juist worden gezien, was ik een tijd geleden vertrokken uit dit topic omdat ik geen zin had in dat geruzie. Nu was ik er op een of andere manier toch weer ingevlogen, maar ik laat het er maar weer bij. Ieder zijn\haar partijbijeenkomst, dit is niet de mijne.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:51

Karl66 schreef:
Volgens mij heb ik mij hier regelmatig uitgesproken tegen het afkalven van de rechtsstaat, bijvoorbeeld bij de invoering van de sleepwet en aanpassen van de regels voor orgaandonatie. Alleen is er in het geval van de boeren nooit een situatie geweest dat de rechtsstaat werd aangetast (behalve dan door sommige boeren en de FDF, die via geweld beleid af probeerden te dwingen). En

mwah, ik denk dat boeren dat toch anders zien. De rechtsstaat aantasten, als in het afpakken van eigendom, wat in mijn ogen toch wel een fundamenteel recht is. Als ik mijn beroep niet meer mag uitoefenen, als mijn land wordt onteigend of als mijn bedrijf waardeloos wordt verklaard, als ik mijn koeien naar de slager moet brengen, tja, dan voelt dat toch wel als een aantasting van mijn rechten (als boer) Puur kapitaalvernietiging ook.