Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:51

Telpeva schreef:
Was hier al voorbij gekomen dat winkels met airco aan + de deuren open niet meer mogen in Parijs? Dat was van de week op het nieuws, ik kan even geen online bron erover terug vinden. Ook open koelvitrines mogen niet meer, met als reden de klimaat en energiecrisis. Zou mij niks verbazen als straks meer landen zulke dingen gaan verzinnen, ergens hoop ik dat. Het zou toch mooi zijn als we met zijn allen, of in ieder geval massaal, bij ons in Europa verschil zouden kunnen maken. Hoe meer we besparen met zijn allen des te minder we hoeven te importeren uit Rusland. Kost ons minder geld, en daarmee krijgt Rusland minder geld binnen om oorlog te voeren, dat lijkt mij win-win. En nog goed voor het klimaat ook!

Edit:
Toch een bron gevonden, rtl
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... open-airco

Dat heeft volgens mij inderdaad alles te maken met het EU Noodplan
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1934237 ... ent-minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:24

Overzicht van de gasprijs (Dutch TTF - EU benchmark contract) met de maandelijks gemiddelden in paars:

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:39

In Rusland zijn 12 wagons van een trein ontspoort. Op de foto is te zien dat het grootste gedeelte van de rails verdwenen is. De inhoud van de wagons wordt niet medegedeeld. Rusland onderzoekt of er sabotage in het spel is. Lokatie van de ontsporing, zie kaartje onder.
Afbeelding
Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:02

Ik geloof dat dit het eerste officiele statement is van het Ukraïnse leger met betrekking tot de voortgang in de regio Kherson (Zuid-Ukraïne):

Citaat:
De strijdkrachten van Oekraïne hebben de voor de Russen belangrijke transportroutes in de regio Cherson onder vuur genomen, meldt de voorzitter van het operationele commando 'Pivden' (Zuid) Nataliia Humeniuk. De strijdkrachten van Oekraïne controleren die transportroutes, die van vitaal belang zijn voor Rusland. Daarom kunnen ze niet gewillig bewegen, manoeuvreren of nieuwe groepen creëren.»

Bron: Twitter.

Als gevolg daarvan is het Russische leger versterkingen in hun bolwerken aan aan het brengen in de regio Zuid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:04

IMF working paper (op hun website) over de verwachtte gevolgen van het langdurig wegvallen van Rusland als gasleverancier:
Citaat:
Alternative sources could replace up to 70 percent of Russian gas, allowing Europe to avoid shortages during a temporary disruption of around 6 months. However, a longer full shut-off of Russian gas to the whole of Europe would likely interact with infrastructure bottlenecks to produce very high prices and significant shortages in some countries, with parts of Central and Eastern Europe most vulnerable.

En het in beeldende vorm nogmaals (zie het eerdere IEA overzicht):

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:17

irmaz schreef:
In Rusland zijn 12 wagons van een trein ontspoort. Op de foto is te zien dat het grootste gedeelte van de rails verdwenen is. De inhoud van de wagons wordt niet medegedeeld. Rusland onderzoekt of er sabotage in het spel is. Lokatie van de ontsporing, zie kaartje onder.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Sabotage in Rusland, ik hoop dat het zo is.

Off topic: ik moest toch even grinniken om de dubbele betekenis van het woord 'ontsporen'... :')

pmarena

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:44

Ik weet wel dat Georgiërs een hele diepe haat jegens de Russen hebben, dus verwacht dat ze richting die grens weinig medestanders zullen vinden....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:53

pmarena schreef:
Ik weet wel dat Georgiërs een hele diepe haat jegens de Russen hebben, dus verwacht dat ze richting die grens weinig medestanders zullen vinden....

En dat terwijl de grootste Sovjet leider in de geschiedenis, Iosif Vissarionovitsj Dzjoegasjvili, Georgier was _O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:01

Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook nog Georgiërs zijn die zo patriottisch zijn dat ze hem alsnog hoog hebben zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:05

mysa schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er ook nog Georgiërs zijn die zo patriottisch zijn dat ze hem alsnog hoog hebben zitten.

Volgens mij had Stalin zelf Georgiers niet zo hoog zitten......

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:18

Zou goed kunnen. Heb wel eens een biografie gelezen maar dat is lang geleden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:34

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:41

mysa schreef:

Er is in elk geval een museum in zijn geboorteplaats Gori:

https://www.stalinmuseum.ge/

Hij heeft op de site zelfs een 'vriendelijke' snor _O-

Er schijnen 6 verschillende tentoonstellingen te zijn, waarvan 5 positief zijn over de man. De 6e is -volgens bezoekers- wat kritischer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:04

enzino schreef:
IMF working paper (op hun website) over de verwachtte gevolgen van het langdurig wegvallen van Rusland als gasleverancier:
Citaat:
Alternative sources could replace up to 70 percent of Russian gas, allowing Europe to avoid shortages during a temporary disruption of around 6 months. However, a longer full shut-off of Russian gas to the whole of Europe would likely interact with infrastructure bottlenecks to produce very high prices and significant shortages in some countries, with parts of Central and Eastern Europe most vulnerable.

En het in beeldende vorm nogmaals (zie het eerdere IEA overzicht):

[ [url=m/fciuPE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Duidelijk is dat je wil dat ik je post niet lees, gezien mijn vorige post over het Nederlands. Ik heb je post getemd en je gaat op foei. Dit is nl precies het subtiele provoceren dat ik eerder besproken heb in mijn posts met je, dat ik waarneem dat je dit doet bij medebokkers. Met de boktregels in de hand tem je vervolgens voor je gelijk, als je medebokker uit de slof is geschoten. Daarmee blijf je heel slim buiten beeld want het is zeer subtiel. Ik pas hiervoor. Ik wil het zelf niet meer ervaren en ook niet meer bij anderen zien gebeuren. Jij wil duidelijk niet met mij discussiëren en de voertaal dat Nederlands is gebruiken, want je schrijft Engels in vrijwel elke post. Dus ik wil niet meer met jou discussiëren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:13

Cowboy55 schreef:
pmarena schreef:

En wel hierom: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... _1921-1991

Het bedrijf waar ik 20 jaar geleden werkte, daar kwam op een gegeven moment een (jonge) Georgiër werken die naar Nederland was gekomen om hier een leven op te bouwen. Aardige kerel. Er kwamen ook regelmatig Russische klanten / vervoerders / vrachtwagenchauffeurs over de vloer. Die vaak dan natuurlijk geen woord Engels ofzo spraken :=

Het was dus wel handig om iemand te hebben die een beetje Russisch verstond...en zich ook wel verstaanbaar kon maken. Maar dat heeft een poos geduurd voordat hij dat wilde doen, hij verdomde het om die taal te spreken want dat smaakte gewoon vies in zijn mond :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:57

Andrej Koerkov een Oekrains schrijver, die tijdens de uitreiking van eerste NL onafhankelijkheidsprijs aan Zelenski een lezing houdt licht de Russische aanval op de haven in Odessa als volgt toe:
(Bron AD.nl)

De actualiteit is tegenstrijdig. Eerst sluit Rusland een akkoord voor de export van graan met Oekraïne, maar vervolgens beschiet het de haven van Odessa van waaruit juist veel graan moet worden geëxporteerd. Dan zegt de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov dat Moskou de Oekraïense regering wil vervangen, terwijl dat eerder juist werd tegengesproken. Snapt u het nog?
,,Die explosies in de haven van Odessa waren een signaal naar heel Europa. Eerlijk gezegd denk ik dat er ook persoonlijke wraak van Poetin tegen Erdogan bij zit. Want de Turkse president oogt nu als een sterke onderhandelaar, iemand die in staat is een deal met Poetin te sluiten. Dus Erdogan moet even begrijpen wie het laatste woord heeft. Dat geldt ook voor Europa. De boodschap is dat Rusland zich totaal niet gehouden voelt aan welk akkoord dan ook. In combinatie met de woorden van Lavrov zeggen de Russen feitelijk dat ze doorgaan met het chanteren van Europa, totdat Europa Oekraïne opgeeft en Rusland deze bezetting wel wil vergeven.”

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:58

irmaz schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Slim, gewoon de rails slopen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:06

Babootje eens met de schrijver. Schreef zelf nog dat Poetin boos is op Erdogan daar deze hem liet wachten.
Ik denk dat die schrijver de spijker op de kop slaat. Leuk en interessant vind ik vaak wat je post. Dank je!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:12

pien_2010 schreef:
Babootje eens met de schrijver. Schreef zelf nog dat Poetin boos is op Erdogan daar deze hem liet wachten.
Ik denk dat die schrijver de spijker op de kop slaat. Leuk en interessant vind ik vaak wat je post. Dank je!

Dat is ook net het verschil tussen een Erdogan en westerse leiders.
Erdogan heeft eens een aantal minuten op Poetin moeten wachten en pakt hem gewoon terug, Merkel heeft eens meer dan 4 uur moeten wachten en bleef braaf zitten, Poetin wist ook dat Merkel bang is voor honden en heeft er eens voor gezorgd dat er een joekel van een hond bij een ontmoeting was.
Stelletje kleinzielige kleuters, zowel Poetin als Erdogan.
En de westerse leiders? Daar lachen ze om want dat vinden ze zwakkelingen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:23

Babootje schreef:
Andrej Koerkov een Oekrains schrijver, die tijdens de uitreiking van eerste NL onafhankelijkheidsprijs aan Zelenski een lezing houdt licht de Russische aanval op de haven in Odessa als volgt toe:
(Bron AD.nl)

De actualiteit is tegenstrijdig. Eerst sluit Rusland een akkoord voor de export van graan met Oekraïne, maar vervolgens beschiet het de haven van Odessa van waaruit juist veel graan moet worden geëxporteerd. Dan zegt de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov dat Moskou de Oekraïense regering wil vervangen, terwijl dat eerder juist werd tegengesproken. Snapt u het nog?
,,Die explosies in de haven van Odessa waren een signaal naar heel Europa. Eerlijk gezegd denk ik dat er ook persoonlijke wraak van Poetin tegen Erdogan bij zit. Want de Turkse president oogt nu als een sterke onderhandelaar, iemand die in staat is een deal met Poetin te sluiten. Dus Erdogan moet even begrijpen wie het laatste woord heeft. Dat geldt ook voor Europa. De boodschap is dat Rusland zich totaal niet gehouden voelt aan welk akkoord dan ook. In combinatie met de woorden van Lavrov zeggen de Russen feitelijk dat ze doorgaan met het chanteren van Europa, totdat Europa Oekraïne opgeeft en Rusland deze bezetting wel wil vergeven.”

Ik vermoed dat het anders zit. Graan wordt vervoerd in schepen van derden over het algemeen, reders van over de hele wereld komen het oppikken.. er ligt geen Oekraïnse graanvloot klaar... maar die schepen moeten allemaal verzekerd worden, de lading moet verzekerd worden. welke verzekeraar neemt zo'n risico? De aanval op de haven van Odessa en die van vanmorgen op Mykolaiv is een boodschap aan de transporteurs. Wie gaat zijn schepen onverzekerd naar havens sturen die gebombardeerd worden? Zo kan Rusland straks zeggen dat ze geen graantransport aanvallen en wordt er toch geen graan getransporteerd..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:36

Slimme redenatie martichr. Zou zo maar eens kunnen!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:11

martichr schreef:
Babootje schreef:
(Bron AD.nl)

Ik vermoed dat het anders zit. Graan wordt vervoerd in schepen van derden over het algemeen, reders van over de hele wereld komen het oppikken.. er ligt geen Oekraïnse graanvloot klaar... maar die schepen moeten allemaal verzekerd worden, de lading moet verzekerd worden. welke verzekeraar neemt zo'n risico? De aanval op de haven van Odessa en die van vanmorgen op Mykolaiv is een boodschap aan de transporteurs. Wie gaat zijn schepen onverzekerd naar havens sturen die gebombardeerd worden? Zo kan Rusland straks zeggen dat ze geen graantransport aanvallen en wordt er toch geen graan getransporteerd..

Je moet ook maar personeel hebben dat zich beschikbaar stelt als schietschijf op de schepen. Denk dat veel scheepslui er voor passen om momenteel ingeroosterd te worden in die regio.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:47

martichr schreef:
Babootje schreef:
(Bron AD.nl)

De overheid van Oekraïne kan zichzelf natuurlijk garant stellen qua verzekering. En er zullen best Oekraïners te vinden zijn om de schepen te bemannen. Een crew van mensen uit NATO landen zou beter zijn, maar ik weet niet of daar vrijwilligers voor te vinden zijn. Als Erdogan zijnde ging ik meteen op zoek naar een Turkse crew…..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:05

Turkije is navolid dus crew uit navo of turkije maakt geen verschil.Maar zou wel een goeie zet zijn, wanneer er dan een schip word gebombardeerd door de russen komen ze er hopelijk niet mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:12

Cowboy55 schreef:
De overheid van Oekraïne kan zichzelf natuurlijk garant stellen qua verzekering.

Zoiets zal inderdaad gebeuren. Er lagen (liggen) daar zeemijnen dus verzekeren bij een commerciele partij gaat snel heel duur worden.