Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:22

In the link van BigOne staat gelukkig het volgende:
Citaat:
"Trump draait het ontslag terug van de nucleaire medewerkers van de NNSA, nadat hier vandaag veel ophef over ontstond."

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:34

Klopt, foutje :+ wat een clowneske vertoning.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 08:10

Polar schreef:
In the link van BigOne staat gelukkig het volgende:
Citaat:
"Trump draait het ontslag terug van de nucleaire medewerkers van de NNSA, nadat hier vandaag veel ophef over ontstond."

:=...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:42

Een paar quotes van dag 27.

Citaat:
Trump twittert: ‘He who saves his Country does not violate any Law’

Citaat:
Trump ontslaat zonder uitleg 20 immigratierechters, waaronder 13 die nog niet beëdigd zijn en vijf assistent-hoofdrechters. Dit gebeurt terwijl immigratierechtbanken kampen met een achterstand van meer dan 3,7 miljoen zaken. Het is onduidelijk of deze rechters worden vervangen.

Citaat:
Ondanks een aangekondigde uitzondering op ontslagen krijgen meerdere medewerkers bij de Administration for Strategic Preparedness and Response (ASPR) een mail dat ze zijn ontslagen. De ASPR leidt de medische en volksgezondheidsvoorbereiding, reactie en herstel van de VS bij rampen en noodsituaties.

Citaat:
De Republikeinse procureur-generaal van Missouri klaagt Starbucks aan omdat hun beleid om meer mensen van kleur en vrouwen aan te nemen in strijd zou zijn met anti-discriminatiewetten en Trump’s anti-DEI-decreten.

Citaat:
Trump wil in hoger beroep tegen de uitspraak dat hij Dellinger, het hoofd van de organisatie die klokkenluiders beschermt, voorlopig niet mag ontslaan. De U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit (DC Circuit) wijst dit af, omdat het tegen reguliere procedures ingaat. Er staat namelijk al een zaak gepland op 26 februari waar Dellinger en de Trump-administratie hun zaak inhoudelijk kunnen bepleiten. Nu een hoger beroep starten wordt dan ook afgewezen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:10

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:15

Die is mooi. :j

Hier de definitie van een dictator:
"A dictator is someone who has absolute power — or who at least behaves as if they do by bossing others around.
In government, a dictator is a ruler who has total control over a country, with no checks or balances to prevent abuse of power."

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:49

De enige hoop is het hooggerechtshof, maar doordat ook daar de republikeinse rechters de meerderheid hebben denk ik dat Trump gewoon zijn gang kan gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:52

nikkel schreef:
De enige hoop is het hooggerechtshof, maar doordat ook daar de republikeinse rechters de meerderheid hebben denk ik dat Trump gewoon zijn gang kan gaan.

Hopelijk zijn de heren en dames eerst rechter, en daarna pas republikein.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:04

nikkel schreef:

Ook als die Trump af zouden remmen dan is de vraag wie gaat die uitspraken van rechters en het Hooggerechtshof zelf uitvoeren/ afdwingen/handhaven wanneer Trump ze negeert. Er zijn in het verleden meer Presidenten geweest die rechterlijke uitspraken negeerden in de VS.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:07

Niet dat het trump iets uitmaakt, maar kan hij überhaupt rechters ontslaan? Het lijkt me dat hij die bevoegdheid niet heeft?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:19

Lieser schreef:
nikkel schreef:

In het verleden was dat niet zo, met Roe VS Wade.. daar hebben ze een eerder gemaakte beslissing omgedraaid in het belang van hun conservatieve visie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:21

mylittlejoy schreef:
Niet dat het trump iets uitmaakt, maar kan hij überhaupt rechters ontslaan? Het lijkt me dat hij die bevoegdheid niet heeft?

Even verder denkende hier, met een alles wat een president doet in functie als president is legaal. Is een dode rechter en trekpop vervanger een oplossing, die ze zelf nota bene legaal gemaakt hebben.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:35

mylittlejoy schreef:

Nee, maar met de huidige verdeling rechters conservatief (6) en liberaal (3), heeft hij sowieso een ruime voorsprong.

En als iemand uitvalt kan hij wel iemand voordragen als vervanger.

Hoe werkt het hoge gerechtshof:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hooggerechtshof_van_de_Verenigde_Staten#:~:text=Rechters%20kunnen%20in%20principe%20niet%20worden%20ontslagen.

Hoe is de macht verdeelt onder trump:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/14/verenigde-staten-huis-van-afgevaardigden-senaat-president-trifec/

Persoonlijk vind ik dat Trump alleen maar verder afdwaald (om het maar netjes te verwoorden) en ik hoop dat de Amerikanen hun onafhankelijkheids verklaring nog eens doorlezen en Trump zien voor wat hij werkelijk is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:52

nikkel schreef:
IMANDRA schreef:
Lieser schreef:

In het verleden was dat niet zo, met Roe VS Wade.. daar hebben ze een eerder gemaakte beslissing omgedraaid in het belang van hun conservatieve visie.

Dan is de vraag of daar juridische ruimte voor was, dus of er wel/niet een wet mee is overtreden? (even ongeacht het onderwerp, het is al erg genoeg)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:12

journee schreef:
Persoonlijk vind ik dat Trump alleen maar verder afdwaald (om het maar netjes te verwoorden) en ik hoop dat de Amerikanen hun onafhankelijkheids verklaring nog eens doorlezen en Trump zien voor wat hij werkelijk is.

Het doet denken aan het boek Animal Farm: All animals are equal, but some animals are more equal than others.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:13

Ik doelde eigenlijk niet op het Hooggerechtshof, die zitten er inderdaad totdat ze omvallen, maar meer de lagere rechters waarvan hij er nu een aantal heeft ontslagen.

Het lijkt me dat hij sowieso geen bevoegdheid heeft om state judges te ontslaan, maar ook federale rechters lijkt me een punt. Want dat valt in principe niet onder de uitvoerende tak, maar dat vraag ik me dus af.

Als hij het wel kon, hadden ze nu ook die impeachment voor die ene rechter die over doge heeft geoordeeld niet nodig, toch?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:41

mylittlejoy schreef:
Ik doelde eigenlijk niet op het Hooggerechtshof, die zitten er inderdaad totdat ze omvallen, maar meer de lagere rechters waarvan hij er nu een aantal heeft ontslagen.

Het lijkt me dat hij sowieso geen bevoegdheid heeft om state judges te ontslaan, maar ook federale rechters lijkt me een punt. Want dat valt in principe niet onder de uitvoerende tak, maar dat vraag ik me dus af.

Als hij het wel kon, hadden ze nu ook die impeachment voor die ene rechter die over doge heeft geoordeeld niet nodig, toch?

Rechters ontslaan zal nog niet lukken, maar hij probeert wel alle macht naar zichzelf toe te trekken. Trump vind dat hij als president zou mogen bepalen welke wetten doorgang vinden. En hij gaat hierin verder dan welke president ooit. Hij lijkt op een missie om de Amerikaanse overheid te hervormen.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5494360/trump-decreten-rechters-teruggefloten-hooggerechtshof-executive

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:51

Hervormen? Hij is bezig een autocratie te veroorzaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:55

Nouja dat is toch ook hervormen :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:55

En er zijn vragen over zijn geestelijke toestand (dementie/alzheimer/oid), wie zo iemand goed kan managen kan zeer veel geld en macht naar zich toe trekken.
Daarnaast zijn er al lekken geweest van data die niet voor niets geheim moet blijven. Als China e.d. opgelet hebben, hebben ze inmiddels kunnen uitrekenen hoeveel spionagesatelieten de VS heeft bv.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:18

Met de figuren die nu benoemt zijn richten ze zichzelf te gronde. Ik geef het nog drie maanden .
Er zijn grote uitbraken van ziektes die onder de pet worden gehouden omdat de CDC op zwart staat. Mazelen, griep, COVID en de vogelgriep. Al aardig wat doden maar er komt alleen wat via onofficiële kanalen naar buiten.

Wat betreft veiligheid , als EU zou ik heel goed uitkijken wat wel/niet te delen. Risico bestaat dat het rechtstreeks naar Rusland gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:25

Rusland begint klem te komen tussen zijn eigen stupiditeit en China's lange termijn planning. Want hoewel China veel herrie maakt over Taiwan is het ondertussen Russisch grondgebied in Siberie aan het inlijven.
https://www.youtube.com/watch?v=jOnBf4xxkKw
Citaat:
Siberia is a very unique piece of territory that few people truly understand. Due to Russia's war against Ukraine, some interesting trends have emerged in Siberia.

In this video, I draw a line through Siberia's dark history, from the Russian Empire, to the Soviet Union, to the Russian Federation. I ask the questions "Would Siberia ever want to secede, and if so, could they?" Then, to tie it all off, I bring China into the picture, covering China's aggression towards Taiwan and how it relates to Siberia with some stark details that few others have discussed.

Het wordt nog een onrustige rotzooi in de wereld de komende decennia.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:34

BigOne schreef:
Met de figuren die nu benoemt zijn richten ze zichzelf te gronde. Ik geef het nog drie maanden .
Er zijn grote uitbraken van ziektes die onder de pet worden gehouden omdat de CDC op zwart staat. Mazelen, griep, COVID en de vogelgriep. Al aardig wat doden maar er komt alleen wat via onofficiële kanalen naar buiten.

De staten apart melden het wel gewoon volgens mij, wat er in hun staat speelt...?
Bvb. hier over de mazelen in Texas: https://www.dshs.texas.gov/news-alerts

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:13

Klopt, ze proberen het bij te houden, cdc update nu 1 keer per maand. Laatste keer 6 febr en dan te bedenken dat mazelen heel goed onder controle was, maar ook daar ten gevolgen van geloof en “ wappies” een steeds lagere vaccinatiegraad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 01:49

tamary schreef:
Rusland begint klem te komen tussen zijn eigen stupiditeit en China's lange termijn planning. Want hoewel China veel herrie maakt over Taiwan is het ondertussen Russisch grondgebied in Siberie aan het inlijven.
https://www.youtube.com/watch?v=jOnBf4xxkKw
Citaat:
Siberia is a very unique piece of territory that few people truly understand. Due to Russia's war against Ukraine, some interesting trends have emerged in Siberia.

In this video, I draw a line through Siberia's dark history, from the Russian Empire, to the Soviet Union, to the Russian Federation. I ask the questions "Would Siberia ever want to secede, and if so, could they?" Then, to tie it all off, I bring China into the picture, covering China's aggression towards Taiwan and how it relates to Siberia with some stark details that few others have discussed.

Het wordt nog een onrustige rotzooi in de wereld de komende decennia.

De vraag is dus: wat zit er in de bodem dat China graag wil hebben?