Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:15

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:18

Ik denk ivm de relschoppers dat er goed gekeken moet worden wie wat deed precies… en waar iemand voor opgepakt wordt, voordat we weer in de “hullie mogen alles” discussie belanden.

Bijvoorbeeld als er 3000 mensen op het Malieveld lopen en 10 steken een bus in brand, worden er 10 opgepakt.
Als er 100 mensen op het station lopen (waar ze misschien al niet mogen zijn) en er zitten er 50 op het spoor, worden er 50 opgepakt.
Dan klinkt 50 misschien oneerlijk ten opzichte van die 10, maar het ligt helemaal aan de situatie. Ik was bij geen van beiden dus ik heb geen idee, maar zoiets kan ik me voorstellen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:33

Cer schreef:
Ik denk ivm de relschoppers dat er goed gekeken moet worden wie wat deed precies… en waar iemand voor opgepakt wordt, voordat we weer in de “hullie mogen alles” discussie belanden.

Bijvoorbeeld als er 3000 mensen op het Malieveld lopen en 10 steken een bus in brand, worden er 10 opgepakt.
Als er 100 mensen op het station lopen (waar ze misschien al niet mogen zijn) en er zitten er 50 op het spoor, worden er 50 opgepakt.
Dan klinkt 50 misschien oneerlijk ten opzichte van die 10, maar het ligt helemaal aan de situatie. Ik was bij geen van beiden dus ik heb geen idee, maar zoiets kan ik me voorstellen

Als er 1200 man op de snelweg lopen, de stad intrekken, de ME aanvallen, serveerster taseren en een partijbureau aanvallen worden er 37 opgepakt. Als je naar de beelden kijkt zie je zo al meer dan 37 mensen iets doen.

Als in er een paar honderd mensen demonstreren die door de ME naar het station worden gedreven en die vervolgens daar op het spoor gaan zitten worden er ruim 200 opgepakt.

Het is gewoon makkelijker mensen op te pakken die blijven zitten als blokkade dan mensen die zich met geweld op je af komen.
In het laatste geval moet je vooral goed op jezelf passen.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 03-10-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:37

https://revu.nl/artikel/665503/demissionair-premier-schoof-laat-vrijlating-nederlanders-gaza-vloot-aan-israel

De boten werden in internationale wateren geënterd door Israëlische troepen, wat in strijd is met het internationaal recht.

Reactie andere premiers en staatshoofden
Staatshoofden en premiers van andere landen reageerden juist sterk afkeurend op het Israëlische optreden. De Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa noemde de onderschepping in internationale wateren 'tegenstrijdig met het internationaal recht en een schending van de soevereiniteit van elk land wiens vlag op de vloot werd gevoerd'.

Een van de opgepakte activisten is de kleinzoon van Nelson Mandela. De Turkse minister van Buitenlandse zaken noemde de onderschepping een 'terroristische daad' en riep op om de 'daders van de aanval' verantwoordelijk te stellen. De Colombiaanse president Gustavo Petro heeft alle overgebleven Israëlische diplomaten uit het land gezet, en noemde de onderschepping een 'internationale misdaad van Netanyahu'.

Maar Nederland gaat zich natuurlijk niet uitspreken, stel je voor!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:37

Dus de politie is partijdig? Is dat wat er aan de hand is? Zou kunnen, ik ben er ook niet altijd fan van (vind ze vnl te soft, maar dat is eigen ervaring)

Ik ga even googlen hoeveel mensen een serveerster taserden…
Ik dacht ook dat ze nog bezig waren met mensen zoeken n.a.v. de beelden. Het is inderdaad makkelijker om mensen op te pakken als ze blijven zitten, dan wanneer ze wegrennen, dat klinkt logisch

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:40

Nee ,politie is niet partijdig maar wanneer er honderden hooligans vernielend en aanvallend door de stad banjeren kun je er gewoon minder arresteren dan bvb 200 man die gewoon blijven zitten en niet de politie aanvallen. Die eerste groep staat op veel beeldmateriaal en krijgen ze nog wel te pakken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:41

Nah Fransje vergeet jij het protest dan waar de politie zowat hielp een ladder vast te houden om het dak van de nos op te klimmen?

Daar is dusdanig veel terechte kritiek weggekomen dat dit wellicht actie reactie is

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:42

Cer schreef:
Dus de politie is partijdig? Is dat wat er aan de hand is? Zou kunnen, ik ben er ook niet altijd fan van (vind ze vnl te soft, maar dat is eigen ervaring)

Nee, de politie is niet partijdig de demonstranten zijn misschien minder gewelddadig en zijn meer bereid de consequenties te dragen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:44

BigOne schreef:
Nee ,politie is niet partijdig maar wanneer er honderden hooligans vernielend en aanvallend door de stad banjeren kun je er gewoon minder arresteren dan bvb 200 man die gewoon blijven zitten en niet de politie aanvallen. Die eerste groep staat op veel beeldmateriaal en krijgen ze nog wel te pakken.

Ze hadden natuurlijk veelal gezichtsbedekkende kleding.
Veel zijn misschien sowieso wel bekend als notoire relschopper?
Maar veel gaan gewoon vrij uit , denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:45

fransje23 schreef:
https://revu.nl/artikel/665503/demissionair-premier-schoof-laat-vrijlating-nederlanders-gaza-vloot-aan-israel

De boten werden in internationale wateren geënterd door Israëlische troepen, wat in strijd is met het internationaal recht.

Staatshoofden en premiers van andere landen reageerden juist sterk afkeurend op het Israëlische optreden. De Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa noemde de onderschepping in internationale wateren 'tegenstrijdig met het internationaal recht en een schending van de soevereiniteit van elk land wiens vlag op de vloot werd gevoerd'.

Een van de opgepakte activisten is de kleinzoon van Nelson Mandela. De Turkse minister van Buitenlandse zaken noemde de onderschepping een 'terroristische daad' en riep op om de 'daders van de aanval' verantwoordelijk te stellen. De Colombiaanse president Gustavo Petro heeft alle overgebleven Israëlische diplomaten uit het land gezet, en noemde de onderschepping een 'internationale misdaad van Netanyahu'.

Hoe kan dit? Waarom accepteert Nederland dat Israël het recht in eigen handen neemt in internationale wateren? Hoezo over je heen laten lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:47

fransje23 schreef:
Waarom zijn er na de rellen bij de Els rechts demonstratie 37 aanhoudingen verricht en gisteren bij het pro-palestijnse protest meer dan 200?

Maar dan is dit toch een soort retorische vraag?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:48

Israël mag en doet heel veel onaanvaardbare dingen.
Als er iets van gezegd wordt trekken ze de antisemitisme kaart.

Er zaten trouwens 16 Nederlanders op die boot.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:49

Het is ook een beetje gissen, volgens mij weten we dit (nog) niet. Denk dat je hier eeuwig over kan discussiëren zonder sluitende conclusie.

Volgens mij keurt iedereen geweld af, en willen we allemaal een uitvoerende macht die naar goed geweten handelt.

Sorry dit ging over de protesten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:56

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Hoe kan dit? Waarom accepteert Nederland dat Israël het recht in eigen handen neemt in internationale wateren? Hoezo over je heen laten lopen.

Ik denk, omdat Nederland erg onder de plak zit bij de USA. Daar zal NL niet gauw tegenin gaan. Waarom weet ik niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:22

Van Italië en Spanje voer er een marineschip mee, in internationale wateren, omdat de activisten bij Griekenland al waren bedreigd door Israëlische drones.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:31

Het is bekend dat Israel stevig lobbyt bij PVV, VVD, BBB en SGP.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:37

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Sja, ze nemen het hele oorlogsrecht ook in eigen handen. Of beter gezegd gooien het in in de prullenbak. En het wordt allemaal maar geaccepteerd. :n

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:04

Ja, Israel trekt zich weinig aan van internationale afspraken, en bijna niemand durft er iets van te zeggen (gezien het verleden?)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:05

purny schreef:
Cer schreef:
Waren er weer extreem rechtse demonstranten in Den Haag? Ik heb het volledig gemist (gelukkig)

Nee ze waren aan het demonstreren tegen de aanhoudingen van de illegale acties naar Israël.

Praat me even bij want ik begrijp je reactie niet. Welke illegale acties naar Israel ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:24

prompter schreef:
Ja, Israel trekt zich weinig aan van internationale afspraken, en bijna niemand durft er iets van te zeggen (gezien het verleden?)

Dat speelt zeker mee en dat buit de regering Netanyahu uit.

Wij denken: ach zo lang geleden. Maar vergeten daarbij dat bijv. de holocaust nog generaties doorwerkt. Zowel aan joodse slachtofferkant als aan 'neutrale' zijde of zelfs het land dat de daders ooit voortbracht.

Voor wat betreft de joden in het algemeen: Er zijn nog steeds mensen in leven die het zelf hebben meegemaakt, kinderen van die mensen die er door getekend zijn. En zelfs kleinkinderen die niet onbevangen in het leven staan door wat ze van huis uit, vaak zelfs stilzwijgend, hebben meegekregen. Misschien is wel het joods-zijn zelf de reden dat ze het idee hebben: de rest van de wereld vindt dat ik er niet mag zijn. Wat natuurlijk onzin is, maar ik meen dat te bespeuren in uitlatingen van Israëlische joden.

Bovendien gaat het niet alleen om de holocaust maar om 20 eeuwen vervolging her en der. De joden hadden het in de geschiedenis heel vaak gedaan, wat er ook mis ging. Dus in die zin snap ik wel dat sommige joden denken: de enige veilige plek is Israël en dat wordt bedreigd.

Maar deze regering is wel het slechtste wat de Israëlische joden kon overkomen. En nee, die hebben echt niet allemaal op N gestemd, in NL heeft ook echt niet iedereen op W gestemd.

Ten tweede denk ik dat ze in Israël van westerse landen vinden dat die niets begrijpen van de voormalige en huidige spanningen in het Midden-Oosten, of beter in dit geval, tussen Israël en de rest.

En nee, dit is geen pleidooi voor het handelen van Israël maar ik probeer te begrijpen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:34

Ik denk zeker niet dat het lang geleden is. Mijn ouders hebben beiden de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt en hun verhalen heb ik gehoord. Voormalige onderduikers kwamen ook gewoon op familiefeesten.

Dat maakt meteen dat ik parallellen trek en bang ben voor extreem-rechts gedachtengoed.

Ook in Israël zijn er tegenstanders van Netanyahu.
Het ging al ver maar nu helemaal, en een deel van de wereld kijkt toe.
Trump wil graag een Nobelprijs op de schouw dus probeert een deal te sluiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:47

Het huidige Israëlische kabinet is de reden van toegenomen antisemitisme , ze vernietigen eigenhandig de joodse gemeenschap.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:50

En creëren haatgeneraties voor over zo'n 25 jaar, als de (klein)kinderen van de huidige Palestijnen volwassen zijn geworden. Die willen wellicht het leed dat hun (groot)ouders is aangedaan gaan wreken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:01

Waarschijnlijk gaan er straks een paar partijen uit het kabinet zeggen dat ze niet door hadden dat de situatie zo ernstig was :+

Israël drijft de Palestijnen naar een soort concentratiekamp en hongert degene die niet sterven door bommen en kogels uit..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 14:18

CharleyT schreef:
Praat me even bij want ik begrijp je reactie niet. Welke illegale acties naar Israel ?

Ze zijn toch met die boten richting Gaza gevaren. Ik meen mij te herinneren dat actie voeren niet was toegestaan in dat land.