Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:48

Maaruhm.. met dat zenderen? We zien toch best wel veel beeldmateriaal van wolven, ik heb nog geen foto of filmpje van een wolf met een zender gezien. Althans, ik kan me dat niet herinneren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:01

Die meldingen en beelden zijn er wel. Gebruik de zoekfunctie is dit topic of in de voorgaande topics maar.
Vorig jaar is er eentje meerdere malen gezien in omgeving Klazienaveen.
Als ik het correct heb, was die kreupel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:04

DuoPenotti schreef:
Hoezo gaan ze in het najaar weer vangen?

In Duitsland of nederland dan?

Ik wist helemaal niet dat in Nederland ooit een wolf gevangen mocht worden.
Dan snap ik helemaal het verhaal van bram niet. Wat was het proobleem dan vorig jaar met zenderen?

Momenteel geen gezenderde wolven meer. Jonge wolf gevangen, echter die moest een ruime halsband die er na 2 dagen door waarsch ouderswap afgetrokken. Ze zijn nu weer aan het vangen, najaar idem.

Stond in de tekst

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:06

Mail dateert van maart 2019.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:14

Inderdaad dat is een oude WOO.

Wintu Ik dacht dus dat je bedoelde dat ze nu weer gaan zenderen.
Maar dat weten we dus niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:22

Zichtmelding Leusden U gisteravond
Citaat:
Leusden Utrecht
19-05-2025
22.05 uur

Gisteravond een wolf gezien tegen de bosrand thv de treekerweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ByjyN ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-05-25 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:25

Aanval Zwolle Ov, twee schapen en drie lammeren gedood, meerdere dieren gewond
Citaat:
Zwolle Overijssel
20-05-2025

Aanval op schapen in Zwolle, 3 lammeren gedood, 2 ooien gedood en een heleboel lammeren in de kop gebeten.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/18iEgv ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-05-25 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:42

Deze melding moet nog even nader onderzocht worden.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-05-25 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:51

Zichtmelding Ugchelen Gld
Citaat:
Ugchelen Gelderland
20-05-2025
08.00

Grote wolf gezien thv een kleine natuurcamping achter de hoog buurloseweg. Liep richting hoog buurlo

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16hJ9Z ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:18

Avondvierdaagse Leusden wordt ingekort
Citaat:
20 mei 2025/RTV Utrecht
Avondvierdaagse grijpt in na mogelijke wolvenbeet, wandelaars niet over Den Treek

Leusden - De Avondvierdaagse van Leusden wijzigt de route van komende donderdagavond. De wandeltocht zou deels over landgoed Den Treek gaan, maar nadat gisteren mogelijk een vrouw gebeten werd door een wolf, wil de organisatie geen enkel risico nemen.
De 10 kilometer van donderdag zou een kleine lus maken over Den Treek. Samen met het Landgoed Den Treek en de gemeente is besloten om de tocht aan te passen. De wandelaars lopen dezelfde route als de 5 kilometer. De kortere afstand heeft geen gevolgen voor de medailles van de wandelaars.
Een alternatieve route is op korte termijn niet te organiseren. "Vanwege de complexiteit van alle verkeersmaatregelen zal er geen vervangende lus worden uitgezet voor de 10 km-lopers. Dat is op korte termijn niet te realiseren binnen onze verplichtingen. We rekenen op ieders begrip voor de aanpassing."

Eerder vandaag waarschuwde de beheerder van Landgoed Den Treek-Henschoten mensen al om voorlopig niet meer naar het gebied te komen. Rentmeester Wilbert Nijland vindt het te gevaarlijk, na het mogelijke incident van gisteren met een wolf. "In groepsverband denk ik dat dat redelijk goed kan gaan, maar als je alleen gaat is het gewoon gevaarlijk."

Fluitjes en belletjes

Een groep sporters die elke dinsdag op de plek van het bijtincident samenkomt, laat zich vooralsnog niet afschrikken. "We hebben fluitjes en belletjes meegenomen", zegt één van de deelnemers. "Met een groep is het gewoon minder gevaarlijk dan wanneer je in je eentje wandelt."
Een vrouw die nietsvermoedend het bos inloopt en hoort van het advies, schrikt toch wel even. "Ik ga maar naar huis denk ik." Ook een andere vrouw met hond maakt zich uit de voeten.

Landgoed dicht

Landgoed Den Treek is nog niet officieel afgesloten door de gemeente en provincie Utrecht. . De provincie laat weten dat er versneld onderzoek wordt gedaan naar het incident. Dna-onderzoek moet duidelijk maken of er inderdaad sprake is geweest van een wolf.
De gemeente Leusden verwacht deze week nog een advies van de Zoogdiervereniging te krijgen. Op basis daarvan zou eventueel besloten kunnen worden het landgoed af te sluiten, zoals afgelopen zomer ook gebeurde. Wat de rentmeester van het landgoed Wilbert Nijlant betreft is dat echter geen optie. "Want nu loopt de wolf hier en even later een paar kilometer verder. Er is gewoon maar één optie: schiet 'm zo snel mogelijk dood."
Leusden wil vandaag verder niet reageren op het bijtincident. Wel laat een woordvoerder weten: "We willen geen besluiten nemen op basis van een angstgevoel. Maak in ieder geval een bewuste keuze om het bos in te gaan. Moet je daar echt heen? Gebruik je boerenbestand en zorg dat je goed voorbereid bent als je een wolf tegenkomt."
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/389607 ... DVBN8wtumQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/194Yjf ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 15:48

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:16

Maar die dame gister zat dus gewoon even uit te rusten op een bankje he toen ze gebeten werd!? Liep dus niet.
Die wolf had dus geen enkele aanlijding om haar aan te vallen.

Dat is niet best

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:30

Popstra schreef:
Maar die dame gister zat dus gewoon even uit te rusten op een bankje he toen ze gebeten werd!? Liep dus niet.
Die wolf had dus geen enkele aanlijding om haar aan te vallen.

Dat is niet best

Is dat een nieuwe verklaring?

Gisteren was het nog deze. En was ze net weer aan de wandel.

DuoPenotti schreef:
Nee dat mag in dit land inderdaad niet, feiten benoemen is vaak heel vies.
En daarom loopt het wel compleet uit de hand op meerdere vlakken.

https://archive.is/uugkE
de telegraaf https://www.telegraaf.nl/nieuws/2263167 ... -bovenbeen
Citaat:
archive.today

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2263167 ... -bovenbeen

Vrouw vermoedelijk aangevallen door wolf op Utrechtse Heuvelrug: ’Hij hapte in haar linker bovenbeen’

LEUSDEN - Bij een aanval van hoogstwaarschijnlijk een wolf op landgoed Den Treek in Leusden is een vrouw maandag gewond geraakt. Getuigen hebben een forse wond op haar bovenbeen gezien. Zij is naar een huisarts gebracht voor behandeling

Wolf Bram zou wel eens de dader kunnen zijn.

De vrouw wandelde volgens de beheerder van het landgoed, rentmeester Wilbert Nijlant, rond een waterplas. Zij had even met twee anderen op een bankje gezeten en vervolgde haar weg. „Vijftig meter verder kwam de wolf uit het struikgewas en hapte in haar linker bovenbeen. Ook had ze krassen op haar rechterbeen”, aldus Nijlant.

Zijn verhaal wordt bevestigd door een tweede bron, bekend bij deze krant. De vrouw maakte na de aanval een hoop kabaal en rende terug naar het bankje, waar de andere twee wandelaars nog zaten. Een van hen, een man, ging tussen haar en de wolf instaan, die de vrouw gevolgd was. „Na enige tijd wandelde de wolf op zijn gemakje weg”, aldus Nijlant.
Al eerder alarm om wolf

Nijlant is geschrokken en woest. Hij meldt dat maandagmorgen, nog voordat de vrouw werd gebeten, een vader met twee kleine kinderen een toezichthouder in het park aanklampte. De kinderen reden op loopfietsjes. „De vader had een wolf gezien en was in paniek. Onze toezichthouder heeft ze allemaal in de auto geladen en het park uitgereden.”

Direct daarna stuurde Nijlant een mail, in bezit van deze krant, naar de provincie om zijn bezorgdheid uit te spreken: ’Ik maak mij opnieuw in toenemende mate grote zorgen over de veiligheid van het publiek op de Utrechtse Heuvelrug’.

Niet veel later werd de vrouw aangevallen. Nu er daadwerkelijk iemand is gebeten, is de maat vol, zegt hij. „Ik heb me steeds publiekelijk ingehouden, maar ik ben er helemaal klaar mee. Ik zeg nu onomwonden dat deze wolf moet worden doodgeschoten. Er is geen ruimte voor een wolf in dit gebied.”

’Gedrag wolven niet te voorspellen’
Alle drie de wandelaars herkenden in het dier een wolf. Ook op twee filmpjes maandagmorgen gemaakt vanuit een woning midden in Den Treek is te zien hoe een een wolf langs een hekje loopt. Dat is op 200 meter afstand van het Vogelwater, waar de wandelaarster rond één uur ’s middags is gebeten.

Dna-onderzoek, uitgevoerd door de provincie Utrecht op de beenwond en de kleding van de vrouw, moet uitwijzen of er inderdaad sprake is geweest van een aanval door een wolf. En zo ja, door welke wolf.

„Als het inderdaad om een bijtincident door een wolf gaat, is dit uiteraard heel erg angstig voor de betrokkenen en wij wensen hen veel sterkte”, laat de provincie schriftelijk weten. „Wij blijven benadrukken dat wolven wilde dieren zijn en dat het gedrag niet te voorspellen is.”

’Probleemwolf’ Bram
Den Treek op de Utrechtse Heuvelrug is het leefgebied van ’probleemwolf’ Bram. Het dier verdiende vorige zomer zijn bijnaam ’probleemwolf’ door twee incidenten. Eerst werd een aangelijnde hond gegrepen en twee weken later liep een meisje verwondingen op door een wolvenbeet.
Dna-onderzoek wees volgens de provincie Utrecht uit dat Bram het meisje had gebeten. Of Bram ook achter het gegrepen hondje zit, is niet bekend. Het huisdier is nooit teruggevonden.

Het meisje was in Den Treek op stap met de buitenschoolse opvang (bso). Een medewerker van de bso zag het gebeuren. Het landgoed is daarna lange tijd deels afgezet geweest.
De provincie en de gemeente Leusden zijn dat nu niet van plan. „Op dit moment blijven de geldende adviezen voor de bosgebieden van de Utrechtse Heuvelkracht kracht”, laten gemeente en provincie in een gezamenlijke verklaring weten.

’Waar ik bang voor was, komt uit’
Deze adviezen staan op de website en bestaan uit een aantal tips over wat te doen bij een ontmoeting met een wolf: Loop langzaam achteruit, houd afstand: minimaal honderd meter en: ’Komt een wolf toch te dichtbij, spreek luid en maak uzelf groot. Laat weten dat u er bent!’

Nijlant: „Het gebied afzetten heeft weinig zin, een wolf trekt zich daar niets van aan. Dit gebied is te druk, er zijn te veel mensen. De wolf komt te dichtbij. Waar ik bang voor was, komt uit. Wat we vorige zomer hebben meegemaakt, gaan we deze zomer opnieuw meemaken. Het is levensgevaarlijk, totaal onverantwoord.”

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:36

https://archive.is/ez2eT

Het ad vandaag.

Wat een poffertjes daar weer.
Citaat:
De wolf zit hier volgens mij helemaal niet in de buurt.’’

Citaat:
Een andere wandelaar zegt: „Ik kom hier twee keer per week, ik heb nog nooit een wolf gezien.’’ Ondanks het incident van maandag houdt zijn wandelmaatje vol: „Die wolf is banger voor ons.’’

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 16:40

De vrouw is terug gelopen naar het bankje omdat ze wist dat daar waarschijnlijk nog mensen zaten.
Dat bleek zo te zijn. En een van hen is tussen de vrouw en de wolf gaan staan.
De horeca en andere recreatie sectoren kunnen zich wel weer op maken voor inkomstenderving.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:51

DuoPenotti schreef:
https://archive.is/ez2eT

Het ad vandaag.

Wat een poffertjes daar weer.
Citaat:
De wolf zit hier volgens mij helemaal niet in de buurt.’’

Citaat:
Een andere wandelaar zegt: „Ik kom hier twee keer per week, ik heb nog nooit een wolf gezien.’’ Ondanks het incident van maandag houdt zijn wandelmaatje vol: „Die wolf is banger voor ons.’’

Ik heb altijd nog het idee dat mensen denken dat de wolf niet helemaal echt is. Dat men het zich niet kan voorstellen. Alsof het nog steeds enkel een dier is uit sprookjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:58

Ben er vandaag nog vlak langs gereden. Er zitten echt veel campings en horeca in de buurt. Die zullen niet blij zijn en 1 zomer weer flink minder inkomsten echt niet ok vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:28

Zichtmelding Bennekom Gld
Citaat:
Bennekom Gelderland
20-05-2025
05.15 uur

Wolf stak de viermorgenweg over in Bennekom, liep verder de kraats in.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18tM7b ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:30

Citaat:
Al lange tijd bekend. Maar er zijn vast mensen, die dit nog niet weten. Prinses Laurentien is ambassadeur van Rewilding Europe. Rewilding, oernatuurtje/ wildernisje spelen en subsidies graaien, grote grazers laten verhongeren en zwaar verwaarlozen. En geeft nog veel meer ellende. Boeren en jagers weg. Je gaat het pas zien, als je het door hebt.
Dus we zijn nog lang niet klaar. Rewilding Europe en ook Stichting ARK Rewilding Nederland worden gesponsord door de Postcodeloterij.
Link interview: https://rewildingeurope.com/an-intervie ... therlands/

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/194w4i ... tid=wwXIfr
Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:36

tienus63 schreef:
Citaat:
Al lange tijd bekend. Maar er zijn vast mensen, die dit nog niet weten. Prinses Laurentien is ambassadeur van Rewilding Europe. Rewilding, oernatuurtje/ wildernisje spelen en subsidies graaien, grote grazers laten verhongeren en zwaar verwaarlozen. En geeft nog veel meer ellende. Boeren en jagers weg. Je gaat het pas zien, als je het door hebt.
Dus we zijn nog lang niet klaar. Rewilding Europe en ook Stichting ARK Rewilding Nederland worden gesponsord door de Postcodeloterij.
Link interview: https://rewildingeurope.com/an-intervie ... therlands/

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/194w4i ... tid=wwXIfr
[ Afbeelding ]

Als ik op hun site kijk, hebben ze geen project in Nederland. Ik heb er ook niks op tegen als op plekken waar dat kan men natuur probeert terug te krijgen. Europa is groot, met uitgestrekte natuur. Dus als men op sommige plekken wil rewilden helemaal prima. Alleen in Nederland met wolven is dat niet handig, maar daar kan ik zo 123 niets van vinden op hun site? Maar misschien mis ik iets.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 17:43

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:50

"Je gaat het pas zien als je het door hebt".

Annemiek draait door in haar complottheorieen.

Er is niks mis met die stichting. Natuur en rewilding gaat niet alleen over wolven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:17

Benzz schreef:
"Je gaat het pas zien als je het door hebt".

Annemiek draait door in haar complottheorieen.

Er is niks mis met die stichting. Natuur en rewilding gaat niet alleen over wolven.

Ze verliezen echter wel de balans uit het oog.

Welke complot theorieen bedoel je precies

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:20

Tot nu toe hebben de "complottheorieën" van annemieke heel veel waarheid aan het licht gebracht.

Zoek de vele schandalige woo's maar terug.

Maar dat valt ook onder *Je gaat het pas zien als je het door hebt"

Want dat valt een beetje onder (bewust) dezelfde steen zitten als die ik hierboven quote uit het ad artikel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 19:24

Citaat:
20 mei 2025/de Gelderlander

Na een jaar is het wéér raak op de Utrechtse Heuvelrug: ‘Wolf bleef mensen achtervolgen’

Minder dan een jaar na het eerste Nederlandse incident tussen mens en wolf lijkt het wéér fout te gaan op het Utrechtse landgoed Den Treek. Beheerder Wilbert Nijlant is verbolgen: „De provincie moet ophouden zich te verstoppen.’’
Rentmeester Wilbert Nijlant, de beheerder van landgoed Den Treek-Henschoten tussen Leusden en Woudenberg, ziet het de afgelopen dagen alweer de verkeerde kant op gaan, net zoals vorig jaar: „Ik heb een mail gestuurd naar de provincie omdat ik weer berichten kreeg over een wolf die mensen benaderde. Zondag moesten een vader en kind door een toezichthouder naar de auto worden gebracht omdat een wolf ze bleef achtervolgen.’

Maandag reageert een toezichthouder op een andere melding: vlak bij het Vogelwater, een meertje aan de Waterlooweg, zou een vrouw gebeten zijn. De toezichthouder treft een wandelaar met een bebloed been aan en brengt haar naar een huisarts. Vooropgesteld: ‘officiële’ bevestiging van een wolvenaanval is er nog niet. Nijlant is ontsteld door het incident, en vooral kwaad over het feit dat er na de verschillende incidenten van vorige zomer nog geen afdoende maatregelen zijn getroffen: „De provincie moet ophouden met zich te verstoppen’’, zegt hij.
Ook waarschuwt hij: „Kom niet meer alleen naar Den Treek, dat is niet veilig op het moment.’’ Nijlant zegt dat hij de veiligheid van individuele bezoekers niet kan waarborgen, maar denkt dat groepjes mensen minder van de wolf te duchten hebben.
Een dag na het laatste incident lijken wandelaars op het zonovergoten landgoed zich in ieder geval nog weinig zorgen te maken. Op een bankje vlak bij het Vogelenwater, waar de vrouw gebeten zou zijn, zit een man met een camera. „Of ik op zoek ben naar de wolf? Welnee. Er zou hier een bonte specht gezien zijn, die zoek ik. De wolf zit hier volgens mij helemaal niet in de buurt.’’

Een andere wandelaar zegt: „Ik kom hier twee keer per week, ik heb nog nooit een wolf gezien.’’ Ondanks het incident van maandag houdt zijn wandelmaatje vol: „Die wolf is banger voor ons.’’ De locatie waar de vrouw gebeten zou zijn, ligt op een steenworp afstand van de plek waar vorig jaar juli een meisje in haar zij zou zijn gebeten terwijl zij op het landgoed was met de buitenschoolse opvang.
Spoed achter dna-onderzoek

Onderzoek van het dna zal moeten uitwijzen of het inderdaad een wolf was die de vrouw beet, en welke dan precies. Gaat het om wolf Bram, een van zijn welpen, of zelfs een compleet andere wolf die nieuw is in het gebied? „Wij zijn bezig met het regelen van een spoedprocedure’’, aldus een woordvoerder van de provincie. Bij zo’n spoedprocedure is in principe binnen een paar dagen de herkomst van het dna duidelijk

Nadat op de Veluwe een hardloopster werd gebeten, duurde het daar ongeveer twee weken voordat door dna-onderzoek kon worden vastgesteld dat het hier inderdaad om een wolf ging, al was er bij deze aanval wel beeldmateriaal waarop de wolf te zien was. Eerder deze maand heeft de rechter toestemming gegeven aan de provincie Gelderland om deze wolf af te schieten.

Over soortgelijke maatregelen doet de provincie Utrecht nog geen uitspraak. „De maatregelen die al golden, blijven van kracht’’, aldus de woordvoerder. Er wordt daarmee verwezen naar de aanlijnplicht voor honden, die tot september in de bosgebieden op de Utrechtse Heuvelrug geldt. Op Den Treek gold sowieso al een aanlijnplicht, en het is niet duidelijk of de wandelaar een hond bij zich had.
Afschotvergunning

Vorig jaar deed de provincie Utrecht een poging om wolf Bram ‘negatief te conditioneren’: de wolf zou in een pootklem gevangen moeten worden, verdoofd worden en een zender om krijgen. Deze ervaring zou hem weer mensenschuw moeten maken. Als dat niet werkte, zou er een paintballgeweer gebruikt kunnen worden. Deze poging strandde uiteindelijk bij de rechter. Toen ook nog eens bleek dat Bram geen eenzame wolf was, zoals altijd gedacht, maar de vader van het Utrechtse roedel, kwam er van dit plan niets terecht.

Tegelijkertijd bereidde de provincie vorig jaar óók een afschotvergunning voor Bram voor. Deze werd toen nog niet afgegeven. Jean Rummenie, staatssecretaris van landbouw en visserij namens de BBB, sorteerde dinsdagochtend in een uitzending van Goedemorgen Nederland wel alvast voor: als uit dna-onderzoek wordt vastgesteld dat het inderdaad wolf Bram was die de vrouw beet, is het wat hem betreft reden om hem af te schieten.
De incidenten met wolven op de Utrechtse Heuvelrug in vogelvlucht

Begin juli 2024 wordt op Den Treek een hondje door een wolf meegesleurd, voor de ogen van haar baasje. Het hondje is nooit gevonden. Ruim een week later, op 16 juli, wordt een meisje kort in haar zij gebeten. Zij is dan met de buitenschoolse opvang op Den Treek. Het landgoed gaat hierna tot eind augustus op slot. Op 31 juli wordt een meisje ‘omvergelopen’, door een wolf in de bossen in de buurt van Austerlitz. De provincie komt met een aanlijnplicht voor honden op vrijwel de gehele Utrechtse Heuvelrug van maart tot en met september.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ka-tMi_nHg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1ARsp7 ... tid=wwXIfr