Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 19:36

irmaz schreef:
Van deze klimaatactivisten is nu heel Nederland bang en moet de ME op oorlogssterkte uitrukken :')
(Janneke ben jij er ook bij?)
[ Afbeelding ]
https://www.omroepwest.nl/nieuws/487729 ... -rebellion

Jazeker...!

Vorig jaar werd het Dies Irae op de snelweg gespeeld.
Ik vond het wat: met je kostbare instrument op je rug naar een demonstratie - en dan ter plaatse nog prachtig spelen ook.

"Heel Nederland is bang van ons..."
(Het is uiteraard triest dat het zo moet, maar er zijn nu eenmaal grenzen aan de groei en daar zijn we al lang overheen.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 19:57

Benzz schreef:
Zal die asielcrisiswet blijven staan? Ik vind er wel wat van dat ze proberen om het zo te doen dat het niet door de 2de kamer hoeft. Iets met democratie.

Ik hoop van niet. Ik kom er net achter dat de reden waarom het volgens Schoof sprake is van een asielcrisis best wel erg bedenkelijk is en een groot hellend vlak.
Hij zei niet dat het werkelijk een crisis is zoals een crisis normaal gesproken wordt gedefinieerd, maar dat dat er wel sprake van een asielcrisis is omdat 'dit zo door de mensen wordt ervaren'.

In eerste instantie vond ik dat gewoon een wat matige reden, maar inmiddels ben ik gewezen op het vergelijkbare "Gesundes Volksempfinden' van de Nazi's. Hiermee zijn allerlei wetten overboord zijn gezet en zijn om die "reden" zelfs mensen ter dood zijn veroordeeld :\
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gesundes_Volksempfinden

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:00

De term dat Faber op een SS officier lijkt komt niet voor niets blijkt wel weer.

De reden dat mensen dat ervaren is natuurlijk belachelijk. Als de spreidingswet er door was gekomen was er helemaal geen asielopvangcrisis. Vind het allemaal erg doorzichtig en tegen het domme aan.

Ook voor de boeren houd ik mijn hart vast. Wat een dramatisch slecht gebeuren dit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:03

irmaz schreef:
In eerste instantie vond ik dat gewoon een wat matige reden, maar inmiddels ben ik gewezen op het vergelijkbare "Gesundes Volksempfinden' van de Nazi's. Hiermee zijn allerlei wetten overboord zijn gezet en zijn om die "reden" zelfs mensen ter dood zijn veroordeeld :

Zo zeg, daar heeft het veel van weg..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:15

Benzz schreef:
De term dat Faber op een SS officier lijkt komt niet voor niets blijkt wel weer.

De reden dat mensen dat ervaren is natuurlijk belachelijk. Als de spreidingswet er door was gekomen was er helemaal geen asielopvangcrisis. Vind het allemaal erg doorzichtig en tegen het domme aan.

Ook voor de boeren houd ik mijn hart vast. Wat een dramatisch slecht gebeuren dit.

Ik denk dat "mensen ervaren het zo" ook geen standhoudt in de rechtbank als reden om een crisis af te roepen… laat staan richting EU.

Creepy zeg, das Gesundes Volkempfinden… kan behoorlijk misbruikt worden. Gelukkig hebben we wel wetten en rechtbanken…

Ohja, Caroline van der Plas wil accijnsverhoging op tabak terugdraaien omdat het de overheis teveel geld kost, omdat mensen ook daadwerkelijk minder roken… dit kabinet wil met alles terug in de tijd ofzo?

Bron - oa: https://www.nieuwnieuws.nl/artikel/alge ... ist/158952

Speld maakte het meteen weer leuk: https://speld.nl/2024/09/10/caroline-va ... olpleinen/

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:18

Caroline rookt als een dolle, dus dat snap ik wel :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:18

Bedankt voor het delen Irmaz. Eng idee dit. Het volk ervaart iets als crisis, dus wij roepen de crisissituatie uit en omzeilen de 1e en 2e kamer. Eng

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:21

Tango1979 schreef:
Bedankt voor het delen Irmaz. Eng idee dit. Het volk ervaart iets als crisis, dus wij roepen de crisissituatie uit en omzeilen de 1e en 2e kamer. Eng

Extra eng, want het is niet het hele volk. Ik denk (aanname) dat er meer mensen zijn die het asielbeleid níet als crisis ervaren. Dus zulke verregaande maatregelen kunnen dan al als een gedeelte van het volk het zo ervaart. Brrrr….

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:22

Tango1979 schreef:

Volgens mij ben ik een onderdeel van het "volk" en ik ervaar dat helemaal niet. Sterker nog, wij vangen als gemeente best veel vluchtelingen op en die vallen heel goed in de gemeente en doen goed mee. Veel dorpsgenoten doen vrijwilligerswerk bij deze groep. Lieve mensen die graag willen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:19

nps schreef:
Tango1979 schreef:

Extra eng, want het is niet het hele volk. Ik denk (aanname) dat er meer mensen zijn die het asielbeleid níet als crisis ervaren. Dus zulke verregaande maatregelen kunnen dan al als een gedeelte van het volk het zo ervaart. Brrrr….

Maar welk gedeelte van "het volk" is dat dan? Want heel eerlijk: wie heeft er nou daadwerkelijk persoonlijk last van asielzoekers? Als ik voor mezelf spreek dan kom ik ze niet veel tegen en ook niet op een vervelende manier. En 50.000 mensen krijg je de JC Arena niet eens mee vol, om het maar even in perspectief te zetten.
Misschien komt het toch doordat aanhangers van bepaalde partijen allerlei non-informatie kritiekloos voor waar aannemen, zich een onderbuikgevoel laten aanpraten en zich bang laten maken?
Beetje zoals klimaat activisten heilig geloven in overdreven doemscenario's en daarom zo roekeloos aan het demonstreren zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 21:23

Ik heb even verplichte adempauze genomen van dit topic, maar ga zo het regeerakkoord even doorlezen en ben wel benieuwd naar welke hoofdpunten mensen hier eruit pakken :)

Ik lees op NOS echt goede zaken betreft de zorg, de toeslagen en defensie. Ook in andere zaken kan ik mij wel vinden( economie, afromen stikstof/dierrechten etc) .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 21:39

Veronica2 schreef:

Een crisis is misschien een groot woord, maar een heel groot deel heeft gestemd op partijen die aangaven wel wat aan asiel zouden gaan doen toch? Dus ik weet niet of het grootste deel nu niet juist blij is dat er wat gebeurd?

Citaat:
Maar welk gedeelte van "het volk" is dat dan? Want heel eerlijk: wie heeft er nou daadwerkelijk persoonlijk last van asielzoekers? Als ik voor mezelf spreek dan kom ik ze niet veel tegen en ook niet op een vervelende manier. En 50.000 mensen krijg je de JC Arena niet eens mee vol, om het maar even in perspectief te zetten.
Misschien komt het toch doordat aanhangers van bepaalde partijen allerlei non-informatie kritiekloos voor waar aannemen, zich een onderbuikgevoel laten aanpraten en zich bang laten maken?
Beetje zoals klimaat activisten heilig geloven in overdreven doemscenario's en daarom zo roekeloos aan het demonstreren zijn.

Dat je het zelf niet ervaart kan toch betekenen dat anderen het wel ervaren? Ik ervaar het zelf niet, maar ik kan mij wel inleven in bijvoorbeeld de inwoners van Ter Apel bijvoorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:40

Ik zie dat ze zich allemaal richten op punten die ze voor hun partij belangrijk vinden, grote plaatje verliezen ze uit het oog.
Ik hoop dat dit kabinet zo snel mogelijk struikelt en we een realistisch kabinet krijgen. Voor iedereen , ook voor de boeren .
Vooral ook voor de zwakkeren onder ons, langdurig zieken, mensen die long COVID hebben, speciaal onderwijs, mensen die al een jaar op psychische hulp wachten. Niets nada noppes.

En er is GEEN asielcrisis er is een opvangcrisis .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:51

irmaz schreef:
Benzz schreef:
Zal die asielcrisiswet blijven staan? Ik vind er wel wat van dat ze proberen om het zo te doen dat het niet door de 2de kamer hoeft. Iets met democratie.

Ik hoop van niet. Ik kom er net achter dat de reden waarom het volgens Schoof sprake is van een asielcrisis best wel erg bedenkelijk is en een groot hellend vlak.
Hij zei niet dat het werkelijk een crisis is zoals een crisis normaal gesproken wordt gedefinieerd, maar dat dat er wel sprake van een asielcrisis is omdat 'dit zo door de mensen wordt ervaren'.

In eerste instantie vond ik dat gewoon een wat matige reden, maar inmiddels ben ik gewezen op het vergelijkbare "Gesundes Volksempfinden' van de Nazi's. Hiermee zijn allerlei wetten overboord zijn gezet en zijn om die "reden" zelfs mensen ter dood zijn veroordeeld :

Dank je wel. Zo beleef ik het ook.

Fijn Ruitje dat je er weer bij bent.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 22:13

Ik maak mij echt geen zorgen om die asielcrisis uitroepen, dat kan gewoon helemaal niet. Hier staat goed uitgelegd welke onderdelen in onze rechtstaat en in de EU dat gaan tegenhouden:

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... s-1427839/

Ik denk wel, dat het een signaalfunctie heeft naar de EU, net als wat Duitsland nu doet met de grenzen. Er moet gewoon beter gezamenlijk Europees beleid komen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:27

En je maakt je ook geen zorgen dat ze die asielcrisis buiten het parlement om uit willen roepen? Dat is volgens mij het meest griezelige van dit verhaal, dat ze met de knip van hun vingers de hele parlementaire democratie buitenspel zetten, gewoon omdat het hun goed uitkomt, niet omdat er een crisis is die dit van ze vraagt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:48

Het kan toch niet anders dan dat dit wordt aangevochten en dan hopeloos sneuvelt in een rechtbank ergens?

ruitje schreef:
Dat je het zelf niet ervaart kan toch betekenen dat anderen het wel ervaren? Ik ervaar het zelf niet, maar ik kan mij wel inleven in bijvoorbeeld de inwoners van Ter Apel bijvoorbeeld.

Maar, zoveel mensen wonen er toch helemaal niet in Ter Apel? Ik vraag me echt af hoeveel mensen daadwerkelijk last hebben van asielzoekers. Volgens mij is het meer het gevoel van zelf vinden dat je meer recht hebt op dingen, “Nederland is van mij". En dat je het gevoel hebt dat dingen dan worden afgepakt door anderen.

Welkom
Terug :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 23:00

Karl66 schreef:
En je maakt je ook geen zorgen dat ze die asielcrisis buiten het parlement om uit willen roepen? Dat is volgens mij het meest griezelige van dit verhaal, dat ze met de knip van hun vingers de hele parlementaire democratie buitenspel zetten, gewoon omdat het hun goed uitkomt, niet omdat er een crisis is die dit van ze vraagt.

Nee. Heb je het artikel wat ik deelde gelezen? Daar staat dat dat niet kan.

Ik geloof in onze rechtstaat :) .

@nps, ik reageerde op een post waarin werd gevraagd wie er last zou hebben van asielzoekers en noemde de eerste groep die in mij op kwam.

Ik vind asiel een non issue, er moet Europese wetgeving komen. En verder denk ik dat er veel grotere problemen zijn? Misschien maak ik mij daarom niet zo'n zorgen? Ik denk alleen maar: dat plan gaat toch niet door... en door :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 23:03

En dan? Er ligt geen plan twee. Niet voor vluchtelingen , niet voor de boeren , niet voor de gezondheidszorg. Wat een dikke ellende gaat hier uit voortkomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 00:59

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:

Een crisis is misschien een groot woord, maar een heel groot deel heeft gestemd op partijen die aangaven wel wat aan asiel zouden gaan doen toch? Dus ik weet niet of het grootste deel nu niet juist blij is dat er wat gebeurd?

Citaat:

Je quotes kloppen niet helemaal.

Maar over dat laatste: je hoort veel over Ter Apel en daar zal ook gerust iets zijn. Maar zodra ik hoor dat mensen een asielzoeker voor gelukszoeker aanzien en die term ook gebruiken (xenofoob geleuter dus), dan denk ik toch dat ze zich een onderbuikgevoel hebben laten aanpraten. Daar zijn er heel veel van en dat is best heel erg (voor onze maatschappij). Wat denk je, zouden er meer asiel'haters' zijn of asielzoekers?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 02:42

ruitje schreef:

Toch lees ik weinig 'oplossingen' in het rapport die de druk op Ter Apel zullen verlichten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 07:32

Veronica2 schreef:
Maar over dat laatste: je hoort veel over Ter Apel en daar zal ook gerust iets zijn. Maar zodra ik hoor dat mensen een asielzoeker voor gelukszoeker aanzien en die term ook gebruiken (xenofoob geleuter dus), dan denk ik toch dat ze zich een onderbuikgevoel hebben laten aanpraten. Daar zijn er heel veel van en dat is best heel erg (voor onze maatschappij). Wat denk je, zouden er meer asiel'haters' zijn of asielzoekers?

Misschien bedoel je het niet zo, maar ook door te zeggen er 'zal gerust iets zijn' bagitaliseer je naar mijn mening het feit dat er in Ter Apel gewoon wel echt asielzoekers zijn die voor issues zorgen.

Dat zijn vooral veilige landers, dat je een veilige lander gelukzoekers noemt, ik vind dat eigenlijk wel terecht?

Edit: in dit stuk worden de cijfers genoemd waaruit blijkt dat de veilige landers dus de overlast veroorzaken.

https://nos.nl/video/2503907-hoe-inwone ... r-overlast

Mijn mening over de asiel situatie: we moeten hard op kunnen uispreken dat er een aantal zijn die voor overlast zorgen, zonder dat iemand de term 'xenofoob geleuter' of ' asielhater' over zich heen krijgt. Daarnaast moet iedereen zich bij de feiten houden en gewezen worden op het feit dat het overgrote deel dus helemaal niet voor overlast zorgt, niet uit een veilig land komt en het onze morele plicht is dit soort mensen een veilige plek te bieden.

Onderbuikgevoel gevoel aanpraten gebeurd 2 kanten op, ik denk dat we in gesprek moeten blijven en aan beide kanten moeten herkennen dat er problemen zijn( er is racisme in dit land en er is overlast, dat mag er beiden zijn, of nouja: het liefste niet natuurlijk :D )

Wat betreft een oplossing voor Ter Apel, zou het niet zo zijn dat er minder veilige landers onze kant op komen als bekend is dat we een streng beleid is?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:55

Waar ik een probleem mee heb, is de gedachten die sommige hebben dat alle problemen wel oplossen als we een strenger asielbeleid aankondigen/uitvoeren. Dat idee is door de PVV goed gevoed. Alle problemen in dit land komen blijkbaar door de 50k asielzoekers.

Als die asielzoekers maar buiten blijven is er geen woningnood meer, geen armoede, geen criminaliteit etc etc

Ik zie niet in hoe een paar duizend asielzoekers minder, miraculeus de problemen op gaat lossen.

Ik zie in dit kabinet weinig nieuwe oplossingen om juist de armoede, vermogensongelijkheid, kansongelijkheid, woningmarktkrapte, mestoverschot, milieuverslechtering op te lossen.

Ik zie een aantal plannen die vrijwel ongewijzigd van het vorige kabinet zijn overgenomen. In het geval van de boeren wel met een subsidiepot van 15 miljard minder.Ik zie plannen die waarschijnlijk juridisch geen stand houden. Ik zie wel steun voor het bedrijfsleven maar enorme bezuinigingen op onderwijs.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:36

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:

Misschien bedoel je het niet zo, maar ook door te zeggen er 'zal gerust iets zijn' bagitaliseer je naar mijn mening het feit dat er in Ter Apel gewoon wel echt asielzoekers zijn die voor issues zorgen.

Dat zijn vooral veilige landers, dat je een veilige lander gelukzoekers noemt, ik vind dat eigenlijk wel terecht?

Edit: in dit stuk worden de cijfers genoemd waaruit blijkt dat de veilige landers dus de overlast veroorzaken.

https://nos.nl/video/2503907-hoe-inwone ... r-overlast

Mijn mening over de asiel situatie: we moeten hard op kunnen uispreken dat er een aantal zijn die voor overlast zorgen, zonder dat iemand de term 'xenofoob geleuter' of ' asielhater' over zich heen krijgt. Daarnaast moet iedereen zich bij de feiten houden en gewezen worden op het feit dat het overgrote deel dus helemaal niet voor overlast zorgt, niet uit een veilig land komt en het onze morele plicht is dit soort mensen een veilige plek te bieden.

Onderbuikgevoel gevoel aanpraten gebeurd 2 kanten op, ik denk dat we in gesprek moeten blijven en aan beide kanten moeten herkennen dat er problemen zijn( er is racisme in dit land en er is overlast, dat mag er beiden zijn, of nouja: het liefste niet natuurlijk :D )

Wat betreft een oplossing voor Ter Apel, zou het niet zo zijn dat er minder veilige landers onze kant op komen als bekend is dat we een streng beleid is?

Het gekke is, dat in steden vooral links wordt gestemd. Die hebben in de praktijk het meeste met “buitenlanders” te maken. Ik kom zelf bijv uit Rotterdam, heb daar echt wel het eea meegemaakt en gezien, maar ben totaal niet tegen immigratie. Volgens is er ooit een kaartje gedeeld, en juist waar men weinig met buitenlanders te maken heeft werd veel PVV gestemd (en ja, anti asiel en immigratie is de voornaamste reden geweest op PVV te stemmen). Gevonden: https://www.ad.nl/politiek/hoe-is-er-ge ... ~ab17616d/

Je gaat me echt niet wijsmaken dat mensen in Groningen of Zeeland zoveel last hebben van asielzoekers of immigranten. Of dat er in Ter Apel zoveel mensen wonen dat die de verkiezingsuitslag rechtvaardigen. Het is denk ik echt onderbuik. Een zondebok om de problemen op af te schuiven. De retoriek “Nederland weer van ons” (en dus niet van “hun”)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:06

Ik denk dat niemand in Nederland tegen het straffen is van overlast gevende asielzoekers. Daar is de laatste 2 jaar ook al best wel wat aan gedaan. Maar dit kabinet wil niet alleen overlastgevende asielzoekers straffen, ze willen ook o.a de algemene opvang versoberen, terwijl Nederland al op de rand van wat volgens de mensenrechten acceptabel is zit (en in het verleden al eens flink op de vingers is getikt).
Daarnaast willen ze ook een opschorting van asielaanvragen, dus alle vluchtelingen die nu (vanaf invoeren asielcrisis) binnen komen daarvan wordt blijkbaar geen asielaanvraag meer in behandeling genomen.

Ik vraag me af wat dat laatste oplevert, mogen deze mensen geen gebruik maken van een asielzoekerscentrum en worden ze gewoon voor de poort gelaten? Of laten ze ze binnen maar gaan ze daar de mensen zonder status verzamelen?