Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 20:37

Er schijnt echter geen probleem te zijn met de sancties naar met Rusland die weigert de douane papieren te tekenen.

Citaat (vertaald van srf)

Siemens: "Nord Stream turbine is klaar".
Het transport van een turbine voor de Nord Stream 1 pijpleiding in de Oostzee is voorbereid en zou onmiddellijk van start kunnen gaan, aldus de fabrikant Siemens Energy. Het bedrijf heeft dit maandagavond bekendgemaakt. "Siemens Energy beschikte begin vorige week al over alle nodige documenten voor de export van Duitsland naar Rusland en had ook Gazprom hiervan op de hoogte gebracht", aldus de onderneming in een verklaring. "Wat echter ontbreekt, zijn de vereiste douanedocumenten voor invoer in Rusland." Deze informatie kon alleen door de klant worden verstrekt.

Habeck: "Poetin speelt een verraderlijk spel".
Minister van Economische Zaken Robert Habeck heeft de Russische president Vladimir Poetin ervan beschuldigd een "verraderlijk spel" te spelen in verband met de aangekondigde verdere beperking van de gasleveringen. De groene politicus zei maandag tegen de Deutsche Presse-Agentur: "Er zijn geen technische redenen voor de leveringsbeperkingen. De turbine is klaar voor levering aan Rusland." Hij zei dat de uitvoerdocumenten van Siemens Energy volledig waren, maar dat Rusland weigerde de invoerdocumenten af te geven. "Rusland verbreekt contracten en geeft anderen de schuld."
"Poetin speelt een verraderlijk spel,' zei Habeck. Zijn strategie is transparant, zei hij. "Hij probeert de grote steun voor Oekraïne af te zwakken en een wig te drijven in onze samenleving. Om dit te doen, wakkert hij onzekerheid aan en drijft hij de prijzen op. Wij gaan dit tegen met eenheid en geconcentreerde actie. We nemen voorzorgsmaatregelen om de winter door te komen."
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-07-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:38

irmaz schreef:
Citaat:
Centraal-Aziaten ontmoetten elkaar uit angst voor de voortzetting van de oorlog in Oekraïne en de economische problemen in Kirgizië.
Op 20 juli had de Kirgizische president Sadir Japarov een ontmoeting met de ministers van Buitenlandse Zaken van #Oezbekistan, #Tadzjikistan, #Kazachstan en de ambassadeur van #Turkmenistan in #Kirgizië om de agenda van de komende vergadering te bespreken.

[ Afbeelding ]
Bron: Twitter

Irma, andermaal dank...!!!

En ik vind het een verstandige, wellicht hoopgevende bijeenkomst.
Je kunt voorkomen dat je tegen elkaar wordt uitgespeeld.

En als je van plan bent om tsaar Vlad een tegenstem te laten horen, is enige ruggespraak beslist geen luxe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:38

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:40

Zo, grote schoonmaak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:54

irmaz schreef:
Totaal off topic maar een hele mooie ontwikkeling.
China!
Citaat:
Ze legden eerst zonnepanelen op deze 2 km lange weg in China, en goten er vervolgens transparant asfalt op. Het wekt het hele jaar door elektriciteit op voor 800 huishoudens. Hun volgende doel is om elektrische auto's draadloos op te laden tijdens het rijden. op de weg
https://twitter.com/TansuYegen/status/1 ... 4530061312 met filmpje

Eh, waarom is een voertuig tussen zonnepaneel en zon een goed idee?
Verder de al aangelegde voor auto's zijn stuk, iets met teveel gewicht en dus kapot gereden.
2x filmpje met waar de boel mis gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=Mzzz5DdzyWY
https://www.youtube.com/watch?v=6-ZSXB3KDF0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:58

pien_2010 schreef:
Please enzino....... Is dit ook een vorm van prikken? Ik vind dat erg vermoeiend en totaal niet constructief.
Jij beweert iets, niemand kan er iets over vinden en dan vind jij dat die ander het maar moet uitzoeken.

Een bron stond er gewoon bij hoor Pien: de Kyiv Independent op twitter.

pien_2010 schreef:
En kun je ook eens in het Nederlands posten? Af en toe engels voilà, maar altijd......pffffff waarom toch? Ik spreek vloeiend 3ngels, frans en Nederlands, maar met mijn dyslexie lees ik alleen vloeiend Nederlands. Engels en Frans is echt heel vermoeiend voor mij en al vaker ben ik daar eerlijk over geweest.

Mijn bronnen zijn in het engels, die neem ik over. Vertalingen zijn nooit volledig accuraat, maar als je wilt kan jij je browser het laten vertalen of gooi je het in een vertaalmachine.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:11

De voertaal op Bokt is Nederlands :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:18

Telpeva schreef:
Volgens mij was dit nog niet gepost, anders heb ik het gemist. Het was op het nieuws zojuist, bij NOS en bij RTL

Citaat:
Gazprom schfoef gaslevering aan Duitsland verder terug
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom schroeft vanaf woensdag de leveringen via de Nord Stream 1-gaspijpleiding terug naar 20 procent van de maximale capaciteit. Dat is zo'n 33 miljoen kubieke meter gas per dag.

Volgens Gazprom zijn er nog altijd problemen met de invoer van een turbine, die voor reparatie naar Canada ging. Die problemen zijn volgens het bedrijf het gevolg van de sancties van de EU en het VK tegen Rusland. Gazprom verlaagde de gastoevoer vorige maand al naar zo'n 40 procent van de maximale capaciteit. Ook toen werd verwezen naar de problemen met de turbine
.
https://nos.nl/artikel/2438302-gazprom- ... rder-terug

Edit: het bericht van Enzino sluit daar op aan, vertaald in mijn eigen woorden naar het Nederlands voor wie liever Nederlands leest:

Javier Blas (Bloomberg):
Vanaf 27 is de gasstroom van de Nordstream nog maar 20%, Duitsland zal niet genoeg gas hebben om de winter door te komen **tenzij de vraag verminderd (ik ben even kwijt wat het woord precies betekend, ik neem aan dat ze het hebben over beperkingen leggen op gasgebruik, maar dat is eigen invulling van mijn kant) **. Berlin moet nu over gaan op stap 3 van haar gas noodplan #ONGT #EnergyCrisis

Lief!! Dank je wel Telpeva.

Bedankt Sizzle voor de vertaling. Ik ben het eens met Habeck. Mooie woorden.

Enzino, de voertaal op Bokt is Nederlands. Als ik thuis ben gooi ik het in de deepl translator. Ik praat op dit moment erg veel frans, zit in een gebied met ongelooflijk traag internet en heb alleen telefoon want wifi doet het niet. Dus die vertaal machine gaat het niet worden. Het is jouw post, dus gooi hem dan zelf even in de vertaalmachine. Doe ik zelf alijd! Dit topic veranderd meer en meer in een Engels topic, dus trek weer eens aan de rem, nu ik met lastige omstandigheden zit en geen vaste computer en enorm traag internet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:18

Dat geklier van Putin met het gas voor Duitsland lijkt me niet dat dat veel mensen zal verbazen toch? Als hij ergens consequent in is is het dwarsliggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:27

tamary schreef:
Verder de al aangelegde voor auto's zijn stuk, iets met teveel gewicht en dus kapot gereden.

Het is geen goed idee om een voertuig tussen de zon en een PV paneel te hebben maar tussen ieder voertuig zit ruimte :D
Het gewicht van de voertuigen hoeft niet persé een probleem te zijn, dat hangt van het materiaal en de opbouw af. Ik denk niet dat hier traditionele Siliciumpanelen gebruikt worden. Grote uitdaging zijn waarschijnlijk de trillingen.
Jouw filmpjes willen bij mij niet starten :?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:40

Neuh Irmaz, ik had in elk geval niet anders verwacht. Dat Rusland iemand anders de schuld geeft vind ik ook wel bij hun manier van communiceren horen :+

Was hier al voorbij gekomen dat winkels met airco aan + de deuren open niet meer mogen in Parijs? Dat was van de week op het nieuws, ik kan even geen online bron erover terug vinden. Ook open koelvitrines mogen niet meer, met als reden de klimaat en energiecrisis. Zou mij niks verbazen als straks meer landen zulke dingen gaan verzinnen, ergens hoop ik dat. Het zou toch mooi zijn als we met zijn allen, of in ieder geval massaal, bij ons in Europa verschil zouden kunnen maken. Hoe meer we besparen met zijn allen des te minder we hoeven te importeren uit Rusland. Kost ons minder geld, en daarmee krijgt Rusland minder geld binnen om oorlog te voeren, dat lijkt mij win-win. En nog goed voor het klimaat ook!

Edit:
Toch een bron gevonden, rtl
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... open-airco
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 25-07-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:40

irmaz schreef:
tamary schreef:

Het is geen goed idee om een voertuig tussen de zon en een PV paneel te hebben maar tussen ieder voertuig zit ruimte :D
Het gewicht van de voertuigen hoeft niet persé een probleem te zijn, dat hangt van het materiaal en de opbouw af. Ik denk niet dat hier traditionele Siliciumpanelen gebruikt worden. Grote uitdaging zijn waarschijnlijk de trillingen.
Jouw filmpjes willen bij mij niet starten :?

Bij mij wel?

Maar zoals de filmpjes aangeven, de wegen die er mee gemaakt worden zijn rap stuk gegaan (ja de experimenten zijn al uitgevoerd elders en mislukt), en door het verkeer verminderde opbrengst + hoge kosten aanleg en onderhoud maken zulke wegen onrendabel. Steek liever dat geld in iets wat 100% van de tijd zon kan omzetten en veel minder onderhoudskosten meebrengt. Het is een verkooptruc waar iemand veel centjes voor heeft gekregen. Slordig eigenlijk dat deze opdracht niet beter onderzocht is, klinkt naar oplichting of onkunde, dat het niet werkt was nl al bekend.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:27

tamary schreef:
Maar zoals de filmpjes aangeven, de wegen die er mee gemaakt worden zijn rap stuk gegaan (ja de experimenten zijn al uitgevoerd elders en mislukt), en door het verkeer verminderde opbrengst + hoge kosten aanleg en onderhoud maken zulke wegen onrendabel. Steek liever dat geld in iets wat 100% van de tijd zon kan omzetten en veel minder onderhoudskosten meebrengt. Het is een verkooptruc waar iemand veel centjes voor heeft gekregen. Slordig eigenlijk dat deze opdracht niet beter onderzocht is, klinkt naar oplichting of onkunde, dat het niet werkt was nl al bekend.

Ik heb toch wat meer technische specificaties nodig van de geteste wegen om zo even te kunnen concluderen dat het niet werkt omdat "we het al eens geprobeerd hebben". China heeft veel ontwikkeling op allerlei materiaalgebied. Die hebben daar hele afdelingen zitten die allerlei plantjes en diertjes bestuderen om te zien hoe de natuur bepaalde oplossingen kiest om bijvoorbeeld iets stevig, of flexibel of juist heel zacht te maken. Er bestaan bijvoorbeeld ook PV panelen die gebaseerd zijn op bladgroenkorrels van planten.
Maar ik ben het wel met je eens dat een weg niet de meest praktische toepassing is om van zonnepanelen te willen maken, neem dan het fietspad :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 23:32

Telpeva schreef:
Neuh Irmaz, ik had in elk geval niet anders verwacht. Dat Rusland iemand anders de schuld geeft vind ik ook wel bij hun manier van communiceren horen :+

Was hier al voorbij gekomen dat winkels met airco aan + de deuren open niet meer mogen in Parijs? Dat was van de week op het nieuws, ik kan even geen online bron erover terug vinden. Ook open koelvitrines mogen niet meer, met als reden de klimaat en energiecrisis. Zou mij niks verbazen als straks meer landen zulke dingen gaan verzinnen, ergens hoop ik dat. Het zou toch mooi zijn als we met zijn allen, of in ieder geval massaal, bij ons in Europa verschil zouden kunnen maken. Hoe meer we besparen met zijn allen des te minder we hoeven te importeren uit Rusland. Kost ons minder geld, en daarmee krijgt Rusland minder geld binnen om oorlog te voeren, dat lijkt mij win-win. En nog goed voor het klimaat ook!

Edit:
Toch een bron gevonden, rtl
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... open-airco

Automatische schuifdeuren net als bij supermarkten is dan toch de oplossing? Vast ook prettiger in de winter dat het kassa personeel niet in de kou staat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:04

Citaat:
Kazachstan bereidt het leger voor om zich te verdedigen tegen de Russische Federatie, verhoogt het militaire budget fors met $ 918 miljoen en breidt de samenwerking met China en de NAVO uit, uit angst de volgende te worden op de lijst van de geopolitieke ambities van het Kremlin.
Kazachstan bereidt zich ook voor om enkele westerse sancties te steunen: begin juli publiceerde het ministerie van Financiën voor openbare discussie een ontwerpbesluit dat de levering van goederen die op de sanctielijsten staan, aan Rusland en Wit-Rusland verbiedt.

Dit staat in een artikel van de Wall Street Journal volgens deze tweet: https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 7036411904
Ik kan het artikel zelf niet lezen maar het lijkt wel in lijn met de eerdere informatie die ik ben tegengekomen. Ik hoop dat het waar is want dan lijkt het net rondom Rusland zich langzaam te sluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 01:26

irmaz schreef:
tamary schreef:

Ik heb toch wat meer technische specificaties nodig van de geteste wegen om zo even te kunnen concluderen dat het niet werkt omdat "we het al eens geprobeerd hebben". China heeft veel ontwikkeling op allerlei materiaalgebied. Die hebben daar hele afdelingen zitten die allerlei plantjes en diertjes bestuderen om te zien hoe de natuur bepaalde oplossingen kiest om bijvoorbeeld iets stevig, of flexibel of juist heel zacht te maken. Er bestaan bijvoorbeeld ook PV panelen die gebaseerd zijn op bladgroenkorrels van planten.
Maar ik ben het wel met je eens dat een weg niet de meest praktische toepassing is om van zonnepanelen te willen maken, neem dan het fietspad :)

Basis is al dat je een zonnepaneel dat rigide is plaatst in/op een oppervlak dat dat niet is en ook je beschermlaag zal bewegen/trillen. Luchtdrukgolf door de luchtverplaatsing van de auto's bv. Een probleem dat je ook tegenkomt als je over een bevroren meer moet met een vrachtwagen (Alaska in de winter bv heeft wegen die enkel dan open zijn met dat soort beperkingen). Asfalt kan een zekere mate van vervorming aan, dan smeer je wat lijm over de breuken en je weg kan weer even mee. De electronica verbindingen in en tussen de zonnecellen van een paneel hebben veel minder elasticiteit. Daarnaast een rigide bovenlaag heeft eigenlijk niks om door betrouwbaar ondersteund te worden, ook met de flinke puin funderingen onder onze wegen blijft niks perfect recht (en zo begint het al niet, weg ligt bol ivm afwatering), zo'n plaat eigenlijk laten dragen als een zwevende vloer op variabele steunpunten vraagt iets wat ernstig veel belasting aan kan op amper tegendruk. Alleen al als idee is het financieel onzinnig, er is met dat bedrag veel meer duurzaams te doen wat ook met minder middelen bij te houden blijft dan dit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 07:58

irmaz schreef:
Citaat:
Kazachstan bereidt het leger voor om zich te verdedigen tegen de Russische Federatie, verhoogt het militaire budget fors met $ 918 miljoen en breidt de samenwerking met China en de NAVO uit, uit angst de volgende te worden op de lijst van de geopolitieke ambities van het Kremlin.
Kazachstan bereidt zich ook voor om enkele westerse sancties te steunen: begin juli publiceerde het ministerie van Financiën voor openbare discussie een ontwerpbesluit dat de levering van goederen die op de sanctielijsten staan, aan Rusland en Wit-Rusland verbiedt.

Dit staat in een artikel van de Wall Street Journal volgens deze tweet: https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 7036411904
Ik kan het artikel zelf niet lezen maar het lijkt wel in lijn met de eerdere informatie die ik ben tegengekomen. Ik hoop dat het waar is want dan lijkt het net rondom Rusland zich langzaam te sluiten.

Hoe verhoudt dat zich tot de landen die zich bij BRICS aansluiten waardoor juist het westen steeds verder degradeert in de wereldorde?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:39

tamary schreef:
irmaz schreef:

Basis is al dat je een zonnepaneel dat rigide is plaatst in/op een oppervlak dat dat niet is en ook je beschermlaag zal bewegen/trillen. Luchtdrukgolf door de luchtverplaatsing van de auto's bv. Een probleem dat je ook tegenkomt als je over een bevroren meer moet met een vrachtwagen (Alaska in de winter bv heeft wegen die enkel dan open zijn met dat soort beperkingen). Asfalt kan een zekere mate van vervorming aan, dan smeer je wat lijm over de breuken en je weg kan weer even mee. De electronica verbindingen in en tussen de zonnecellen van een paneel hebben veel minder elasticiteit. Daarnaast een rigide bovenlaag heeft eigenlijk niks om door betrouwbaar ondersteund te worden, ook met de flinke puin funderingen onder onze wegen blijft niks perfect recht (en zo begint het al niet, weg ligt bol ivm afwatering), zo'n plaat eigenlijk laten dragen als een zwevende vloer op variabele steunpunten vraagt iets wat ernstig veel belasting aan kan op amper tegendruk. Alleen al als idee is het financieel onzinnig, er is met dat bedrag veel meer duurzaams te doen wat ook met minder middelen bij te houden blijft dan dit.

mmm.. dat ijs met water eronder is niet helemaal zoals een PV-paneel onder een wegdek zich gedraagt. Het is eerder andersom, PV-paneel is ijs en je rijdt over een laagje vloeistof met daaroverheen een flexibel vast materiaal voor de bandenwrijving (anders kom je niet vooruit met een auto).
Er bestaan bijvoorbeeld ook geprinte flexibele PV-panelen: https://balkangreenenergynews.com/nanot ... er-panels/
Nauwelijks materiaal en low-cost productietechnologie. Sowieso zijn PV relatief goedkoop aan materiaalkosten en productietechnologie en is het 1 van de weinig producten die zichzelf gewoon terugverdienen. Asfalt is alleen een kostenpost wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:44

Dit heeft toch echt helemaal niets met het onderwerp te maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:52

irmaz schreef:
Dat geklier van Putin met het gas voor Duitsland lijkt me niet dat dat veel mensen zal verbazen toch? Als hij ergens consequent in is is het dwarsliggen.

Eens, als zelfs brood een wapen is in de oorlog kun je alles verwachtte.

Geschiedkundig zij straatje, in Frankrijk wordt 14 juli gevierd want op die dag ik meen rond 1772 werd o.a vanwege broodtekort de Bastille bestormd (zaten toen maar 7 stakkers in). Dit omdat de elite die 1% uitmaakte van de bevolking 97% had van bezit geld). De elite werd ervan verdacht in dde geheime silos graan te hebben verborgen om zo de prijzen op te drijven.
O.a door de vrouwen (de Mathildes), werd er grootschalig verzet en demonstraties georganiseerd en uiteindelijk is de elite weggevaagd en ook heel veel stakkers (guillotines) en werd de republiek een feit. Korte samenvatting van 9 jaar strijd, dood, nare guillotine rechtspraak).
Het jaartal kan ik me in vergissen, kan het niet eventjes opzoeken met deze internet traagheid. Maar ik schrijf dit omdat de geschiedenis ons laat zien dat dit geklooi met hongersnood en nu met Gazprom uiteindelijk ook voor het Kremlin gevaarlijk kan zijn.

Want als mensen niets meer te verliezen hebben dan pas maar op, zo leert de geschiedenis.

Het is wel triest dat mensen nu pas gaan bezuinigen met energie daar het de eigen portemonnee raakt. Want is natuurlijk raar om met open deuren de clima (zo heet hier de airco in de volksmond) aan te hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:03

elnienjo schreef:
Hoe verhoudt dat zich tot de landen die zich bij BRICS aansluiten waardoor juist het westen steeds verder degradeert in de wereldorde?

Ik vraag me af of Kazachstan daar veel belang bij heeft. BRICS is vooral een economische samenwerking en Kazachstan is kwa belangrijkste producten (energie en voedsel) vergelijkbaar met Rusland. Het risico zit er in dat Rusland geen concurrentie accepteert en Kazachstan via het BRICS klein probeert te houden. Lijkt me voor het Westen wel een interessant experiment om te zien wie uiteindelijk op de stoel blijft zitten :D
Daarnaast kun je je afvragen over samenwerken met Rusland veel op gaat leveren de komende eeuw.

Een overweging vanuit Kazachstan op 4 juli jl. https://astanatimes.com/2022/07/brics-k ... -security/

Overigens ben ik het niet met je eens dat een groter BRICS het westen zou degraderen in de wereldorde zoals jij dat noemt. Kijk naar China, die klimmen op doordat zij zelf afzetmarkten ontwikkelen. India en andere midden-aziatische landen kunnen nu hun spullen kopen, daardoor kan China economisch verder groeien. Zij hebben allang uitgerekend dat in Afrika nog heel veel potentiele klanten wonen. Het westen kan op een eiland gaan wonen en niet mee doen aan de rest van de wereld maar dan wordt je onbelangrijk voor de rest van de wereld. Een andere manier is om mee te doen en de potentiele klanten van China ook als onze potentiele klanten te zien (en gelukkig is dat wat we tot nu toe doen).
Door in de Ukraïne crisis als 1 EU te blijven optreden groeien we ook als significante, betrouwbare handelspartner. Dus: omarm de wereld elnienjo

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:06

Mooi verhaal Pien, dat wist ik niet dat de Franse revolutie uiteindelijk is begonnen is om het graan. Maar wel heel logisch als je erover na denkt. Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:17

Dan weet je straks ook waar de "Let them eat cake" uitspraak en meme vandaan komen ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:59

enzino schreef:
Dan weet je straks ook waar de "Let them eat cake" uitspraak en meme vandaan komen ;)

Laat het de Fransen niet horen dat je hun brioche (uit de oorspronkelijke uitspraak van Rousseau, overigens opgeschreven vóór Marie Antoinette en pas later aan haar toegeschreven) uitscheldt voor cake.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 10:06

Mijn vader was historicus en ik herinner mij dat hij regelmatig vertelde dat als de oogst mislukte, er prompt opstanden kwamen.

En 'good old Charles Marx' (geboren Karl) had hele theorieën opgesteld over Verelendung die noodzakelijk leidde tot de Revolutie.

... veel revoluties gebeuren een poosje na het dieptepunt. Als mensen net weer een beetje puf hebben, en besluiten 'dat nooit meer'.