Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Citaat:Centraal-Aziaten ontmoetten elkaar uit angst voor de voortzetting van de oorlog in Oekraïne en de economische problemen in Kirgizië.
Op 20 juli had de Kirgizische president Sadir Japarov een ontmoeting met de ministers van Buitenlandse Zaken van #Oezbekistan, #Tadzjikistan, #Kazachstan en de ambassadeur van #Turkmenistan in #Kirgizië om de agenda van de komende vergadering te bespreken.
[ Afbeelding ]
Bron: Twitter
irmaz schreef:Totaal off topic maar een hele mooie ontwikkeling.
China!https://twitter.com/TansuYegen/status/1 ... 4530061312 met filmpjeCitaat:Ze legden eerst zonnepanelen op deze 2 km lange weg in China, en goten er vervolgens transparant asfalt op. Het wekt het hele jaar door elektriciteit op voor 800 huishoudens. Hun volgende doel is om elektrische auto's draadloos op te laden tijdens het rijden. op de weg
pien_2010 schreef:Please enzino....... Is dit ook een vorm van prikken? Ik vind dat erg vermoeiend en totaal niet constructief.
Jij beweert iets, niemand kan er iets over vinden en dan vind jij dat die ander het maar moet uitzoeken.
pien_2010 schreef:En kun je ook eens in het Nederlands posten? Af en toe engels voilà, maar altijd......pffffff waarom toch? Ik spreek vloeiend 3ngels, frans en Nederlands, maar met mijn dyslexie lees ik alleen vloeiend Nederlands. Engels en Frans is echt heel vermoeiend voor mij en al vaker ben ik daar eerlijk over geweest.
Telpeva schreef:Volgens mij was dit nog niet gepost, anders heb ik het gemist. Het was op het nieuws zojuist, bij NOS en bij RTL.Citaat:Gazprom schfoef gaslevering aan Duitsland verder terug
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom schroeft vanaf woensdag de leveringen via de Nord Stream 1-gaspijpleiding terug naar 20 procent van de maximale capaciteit. Dat is zo'n 33 miljoen kubieke meter gas per dag.
Volgens Gazprom zijn er nog altijd problemen met de invoer van een turbine, die voor reparatie naar Canada ging. Die problemen zijn volgens het bedrijf het gevolg van de sancties van de EU en het VK tegen Rusland. Gazprom verlaagde de gastoevoer vorige maand al naar zo'n 40 procent van de maximale capaciteit. Ook toen werd verwezen naar de problemen met de turbine
https://nos.nl/artikel/2438302-gazprom- ... rder-terug
Edit: het bericht van Enzino sluit daar op aan, vertaald in mijn eigen woorden naar het Nederlands voor wie liever Nederlands leest:
Javier Blas (Bloomberg):
Vanaf 27 is de gasstroom van de Nordstream nog maar 20%, Duitsland zal niet genoeg gas hebben om de winter door te komen **tenzij de vraag verminderd (ik ben even kwijt wat het woord precies betekend, ik neem aan dat ze het hebben over beperkingen leggen op gasgebruik, maar dat is eigen invulling van mijn kant) **. Berlin moet nu over gaan op stap 3 van haar gas noodplan #ONGT #EnergyCrisis
tamary schreef:Eh, waarom is een voertuig tussen zonnepaneel en zon een goed idee?
Verder de al aangelegde voor auto's zijn stuk, iets met teveel gewicht en dus kapot gereden.
2x filmpje met waar de boel mis gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=Mzzz5DdzyWY
https://www.youtube.com/watch?v=6-ZSXB3KDF0
irmaz schreef:tamary schreef:Eh, waarom is een voertuig tussen zonnepaneel en zon een goed idee?
Verder de al aangelegde voor auto's zijn stuk, iets met teveel gewicht en dus kapot gereden.
2x filmpje met waar de boel mis gaat :
https://www.youtube.com/watch?v=Mzzz5DdzyWY
https://www.youtube.com/watch?v=6-ZSXB3KDF0
Het is geen goed idee om een voertuig tussen de zon en een PV paneel te hebben maar tussen ieder voertuig zit ruimte![]()
Het gewicht van de voertuigen hoeft niet persé een probleem te zijn, dat hangt van het materiaal en de opbouw af. Ik denk niet dat hier traditionele Siliciumpanelen gebruikt worden. Grote uitdaging zijn waarschijnlijk de trillingen.
Jouw filmpjes willen bij mij niet starten
tamary schreef:Maar zoals de filmpjes aangeven, de wegen die er mee gemaakt worden zijn rap stuk gegaan (ja de experimenten zijn al uitgevoerd elders en mislukt), en door het verkeer verminderde opbrengst + hoge kosten aanleg en onderhoud maken zulke wegen onrendabel. Steek liever dat geld in iets wat 100% van de tijd zon kan omzetten en veel minder onderhoudskosten meebrengt. Het is een verkooptruc waar iemand veel centjes voor heeft gekregen. Slordig eigenlijk dat deze opdracht niet beter onderzocht is, klinkt naar oplichting of onkunde, dat het niet werkt was nl al bekend.
Telpeva schreef:Neuh Irmaz, ik had in elk geval niet anders verwacht. Dat Rusland iemand anders de schuld geeft vind ik ook wel bij hun manier van communiceren horen![]()
Was hier al voorbij gekomen dat winkels met airco aan + de deuren open niet meer mogen in Parijs? Dat was van de week op het nieuws, ik kan even geen online bron erover terug vinden. Ook open koelvitrines mogen niet meer, met als reden de klimaat en energiecrisis. Zou mij niks verbazen als straks meer landen zulke dingen gaan verzinnen, ergens hoop ik dat. Het zou toch mooi zijn als we met zijn allen, of in ieder geval massaal, bij ons in Europa verschil zouden kunnen maken. Hoe meer we besparen met zijn allen des te minder we hoeven te importeren uit Rusland. Kost ons minder geld, en daarmee krijgt Rusland minder geld binnen om oorlog te voeren, dat lijkt mij win-win. En nog goed voor het klimaat ook!
Edit:
Toch een bron gevonden, rtl
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... open-airco
Citaat:Kazachstan bereidt het leger voor om zich te verdedigen tegen de Russische Federatie, verhoogt het militaire budget fors met $ 918 miljoen en breidt de samenwerking met China en de NAVO uit, uit angst de volgende te worden op de lijst van de geopolitieke ambities van het Kremlin.
Kazachstan bereidt zich ook voor om enkele westerse sancties te steunen: begin juli publiceerde het ministerie van Financiën voor openbare discussie een ontwerpbesluit dat de levering van goederen die op de sanctielijsten staan, aan Rusland en Wit-Rusland verbiedt.
irmaz schreef:tamary schreef:Maar zoals de filmpjes aangeven, de wegen die er mee gemaakt worden zijn rap stuk gegaan (ja de experimenten zijn al uitgevoerd elders en mislukt), en door het verkeer verminderde opbrengst + hoge kosten aanleg en onderhoud maken zulke wegen onrendabel. Steek liever dat geld in iets wat 100% van de tijd zon kan omzetten en veel minder onderhoudskosten meebrengt. Het is een verkooptruc waar iemand veel centjes voor heeft gekregen. Slordig eigenlijk dat deze opdracht niet beter onderzocht is, klinkt naar oplichting of onkunde, dat het niet werkt was nl al bekend.
Ik heb toch wat meer technische specificaties nodig van de geteste wegen om zo even te kunnen concluderen dat het niet werkt omdat "we het al eens geprobeerd hebben". China heeft veel ontwikkeling op allerlei materiaalgebied. Die hebben daar hele afdelingen zitten die allerlei plantjes en diertjes bestuderen om te zien hoe de natuur bepaalde oplossingen kiest om bijvoorbeeld iets stevig, of flexibel of juist heel zacht te maken. Er bestaan bijvoorbeeld ook PV panelen die gebaseerd zijn op bladgroenkorrels van planten.
Maar ik ben het wel met je eens dat een weg niet de meest praktische toepassing is om van zonnepanelen te willen maken, neem dan het fietspad
irmaz schreef:Citaat:Kazachstan bereidt het leger voor om zich te verdedigen tegen de Russische Federatie, verhoogt het militaire budget fors met $ 918 miljoen en breidt de samenwerking met China en de NAVO uit, uit angst de volgende te worden op de lijst van de geopolitieke ambities van het Kremlin.
Kazachstan bereidt zich ook voor om enkele westerse sancties te steunen: begin juli publiceerde het ministerie van Financiën voor openbare discussie een ontwerpbesluit dat de levering van goederen die op de sanctielijsten staan, aan Rusland en Wit-Rusland verbiedt.
Dit staat in een artikel van de Wall Street Journal volgens deze tweet: https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 7036411904
Ik kan het artikel zelf niet lezen maar het lijkt wel in lijn met de eerdere informatie die ik ben tegengekomen. Ik hoop dat het waar is want dan lijkt het net rondom Rusland zich langzaam te sluiten.
tamary schreef:irmaz schreef:Ik heb toch wat meer technische specificaties nodig van de geteste wegen om zo even te kunnen concluderen dat het niet werkt omdat "we het al eens geprobeerd hebben". China heeft veel ontwikkeling op allerlei materiaalgebied. Die hebben daar hele afdelingen zitten die allerlei plantjes en diertjes bestuderen om te zien hoe de natuur bepaalde oplossingen kiest om bijvoorbeeld iets stevig, of flexibel of juist heel zacht te maken. Er bestaan bijvoorbeeld ook PV panelen die gebaseerd zijn op bladgroenkorrels van planten.
Maar ik ben het wel met je eens dat een weg niet de meest praktische toepassing is om van zonnepanelen te willen maken, neem dan het fietspad
Basis is al dat je een zonnepaneel dat rigide is plaatst in/op een oppervlak dat dat niet is en ook je beschermlaag zal bewegen/trillen. Luchtdrukgolf door de luchtverplaatsing van de auto's bv. Een probleem dat je ook tegenkomt als je over een bevroren meer moet met een vrachtwagen (Alaska in de winter bv heeft wegen die enkel dan open zijn met dat soort beperkingen). Asfalt kan een zekere mate van vervorming aan, dan smeer je wat lijm over de breuken en je weg kan weer even mee. De electronica verbindingen in en tussen de zonnecellen van een paneel hebben veel minder elasticiteit. Daarnaast een rigide bovenlaag heeft eigenlijk niks om door betrouwbaar ondersteund te worden, ook met de flinke puin funderingen onder onze wegen blijft niks perfect recht (en zo begint het al niet, weg ligt bol ivm afwatering), zo'n plaat eigenlijk laten dragen als een zwevende vloer op variabele steunpunten vraagt iets wat ernstig veel belasting aan kan op amper tegendruk. Alleen al als idee is het financieel onzinnig, er is met dat bedrag veel meer duurzaams te doen wat ook met minder middelen bij te houden blijft dan dit.
irmaz schreef:Dat geklier van Putin met het gas voor Duitsland lijkt me niet dat dat veel mensen zal verbazen toch? Als hij ergens consequent in is is het dwarsliggen.
elnienjo schreef:Hoe verhoudt dat zich tot de landen die zich bij BRICS aansluiten waardoor juist het westen steeds verder degradeert in de wereldorde?