Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:16

mysa schreef:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de cijfers niet gecontroleerd heb.

Ik gisteren, volgens mij is de omzet van Europa geen 22 maar 17, tenminste in 2023.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:57

mysa schreef:
Sintara schreef:
Ja, zij zijn ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor wie hun president is.

Wat stel je voor? Capitoolbestorming?

? Nee?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:11

Benzz

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:13

Die link is niet te openen, tenminste, ik krijg deze niet geopend. Had zelf via NL sites gegoogled.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:19

martichr schreef:
https://m.statisticstimes.com/economy/u ... conomy.php

De tekst:
The United States and the European Union are the two largest economies globally in nominal terms. As of 2024, both together share 44.13% and 29.4% of the entire global GDP in nominal and PPP terms, respectively.

As per projections by the IMF for 2024, with $29,168 billion, the United States is leading by $9,765 billion, or 1.5 times of the EU ($19,403 billion) on an exchange rate basis. On a purchasing power parity basis, the margin is less as the United States is ahead by Int. $1,124 or 1.04 times of the EU (Int. $28,044 billion). According to estimates by the World Bank from 1960 to 2023, the US has had a higher GDP for 51 years, and the European Union has had a higher GDP for 13 years. 2011 was the latest year when the European Union had a higher GDP than the United States. The ratio between these two was highest at 1.90x in 1960, in favor of the US. With 1.16x of the US's GDP in 1980, the ratio was highest in favor of the EU. In PPP terms, the EU has been closely following the US since 1994.

As of 2024, the United States is almost double richer than the EU, and even in ppp, its figure is 38% higher than that of the European Union. The US had a greater GDP per capita than the EU since 1960.

The US is projected to grow above 2% in the upcoming years, and the EU might be well short of the 2% mark. The European Union attained a maximum GDP growth rate of 7.03% in 1969 and a minimum of -5.65% in 2020. During the period 1960-2023, the European Union grew by more than 5% in nine years. The United States reached an all-time high of 7.24% in 1984 and a record low of -2.58% in 2009. The United States grew by more than 5% during ten years. GDP growth rate was negative in seven years for the US. The European Union showed negative growth in six years.

Doe ermee wat je wilt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:20

Ik kan hem wel openen maar te ingewikkeld voor een vermoeide dyscalculist. Het verschil tussen VS en EU is dus groter, begrijp ik. Alsnog kan het zo zijn dat we gezien worden als een strategische pion op het wereldschaakboord.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:27

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:41

Libera schreef:
Toespraak van governor Ferguson vanmorgen (WA state) over transgender healthcare, immigratie en meer
https://youtu.be/3wFBW7CKtBk?si=rzK5aiBvkKsfqz1N

Wat een verschil om deze Ferguson te horen spreken in vergelijking met Trump or Vance. Het lijkt me best ok om een Washingtonian te zijn ;).

Polar schreef:
Medewerkers van DOGE voeren 15 minuten durende interviews met federale werknemers om ‘hun bestaan ​​te rechtvaardigen’ voordat wordt bepaald of ze ontslagen moeten worden.
Linkje

Is het niet dat ze mogen solliciteren op hun eigen functie en vervolgens afgewezen worden?

Babootje, met een beetje een boogje zou Groenland bij de EU kunnen komen. Voor Canada is het lastiger na Brexit en het via de kroon dus niet meer kan.

Tamary, het zou een prima idee zijn om 100.000 Amerikaanse soldaten hier te houden en ze mogen van mij allemaal genaturaliseerd worden.

In het journaal zei Mart de Kruijf dat wij in Europa niet genoeg slagkracht hebben om de Russen tegen te houden. Ineens moest ik weer denken aan wat Rutte zondag zei in Buitenhof wat neer kwam op het advies om Putin niet alles te vertellen en de kaarten wat meer tegen de borst te houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:41

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:59

Er zat in de toespraak van Vance 1 uitspraak die hoopgevend klonk. Hij refereerde aan de 10 jaar dat Gretha Thunberg actief is geweest en zijn woorden waren dat als je daar doorheen bent gekomen het niet moeilijk moet zijn om een paar maanden Musk te overleven. Maanden! Dat is best overzichtelijk, maar misschien ben ik te hoopvol.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:07

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:14

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:15

Ik ga pas juichen als hij ook echt veroordeeld is en er ook inderdaad maatregelen tegen hem genomen gaat worden die worden uitgevoerd... Want hij zou er ook zomaar mee weg kunnen komen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:31

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:34

Lynnepinny schreef:
https://nos.nl/artikel/2555895-persbure ... van-mexico

Als de titel nog niet genoeg zegt... Zeg naar doei tegen de persvrijheid in de VS. Ongelooflijk wat daar allemaal al is gebeurd na één(!) maand presidentschap.

Bizar inderdaad. Maarre, als álle journalisten nou zouden eens stoppen met Trump te volgen, zou er een hoop minder paniek zijn in de wereld *D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:52

Veronica2 schreef:
Libera schreef:
Toespraak van governor Ferguson vanmorgen (WA state) over transgender healthcare, immigratie en meer
https://youtu.be/3wFBW7CKtBk?si=rzK5aiBvkKsfqz1N

Wat een verschil om deze Ferguson te horen spreken in vergelijking met Trump or Vance. Het lijkt me best ok om een Washingtonian te zijn ;).

Polar schreef:
Medewerkers van DOGE voeren 15 minuten durende interviews met federale werknemers om ‘hun bestaan ​​te rechtvaardigen’ voordat wordt bepaald of ze ontslagen moeten worden.
Linkje

Is het niet dat ze mogen solliciteren op hun eigen functie en vervolgens afgewezen worden?

Babootje, met een beetje een boogje zou Groenland bij de EU kunnen komen. Voor Canada is het lastiger na Brexit en het via de kroon dus niet meer kan.

Tamary, het zou een prima idee zijn om 100.000 Amerikaanse soldaten hier te houden en ze mogen van mij allemaal genaturaliseerd worden.

In het journaal zei Mart de Kruijf dat wij in Europa niet genoeg slagkracht hebben om de Russen tegen te houden. Ineens moest ik weer denken aan wat Rutte zondag zei in Buitenhof wat neer kwam op het advies om Putin niet alles te vertellen en de kaarten wat meer tegen de borst te houden.

Groenland hoort al bij de eu, technisch gezien

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:54

De VS wordt gewoon een vorm van een totalitaire staat, waarbij het belang van een kleine groep mensen voorop staat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:03

Eenieder die zich afvraagt hoe putin en andere dictators het voor elkaar krijgen zoveel macht te krijgen en te houden, hoeven enkel naar trump en consorten te kijken.

Ik vind het maar eng wat daar gebeurt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:23

Rocamor, dat is het ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:57

Nogmaals de link naar reportersonline, ze houdt exact bij welke besluiten er dagelijks door Trump genomen worden en de gevolgen, lees en huiver.
Reden dat ze het hier schrijft komt omdat ze het niet rechtstreeks op Twitter kan zetten want wordt direct weer geblokkeerd door Musk.
https://reportersonline.nl/trump-dag-26 ... ontslagen/

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:18

Ik heb gewoon hartkloppingen gekregen van het lezen van die link. :x
Wel een hele handige manier om op de hoogte te blijven voor mensen die geen hele lange teksten kunnen lezen/verwerken.

Deze ook:
Citaat:
Rechter Amy Berman Jackson verbiedt de Trump-administratie om CFPB-gegevens te verwijderen, medewerkers te ontslaan of geld uit het reservefonds over te hevelen. Kort na de uitspraak worden bijna alle CFPB-medewerkers op administratief verlof gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:32

Dat is dus typisch extreem rechts, gerechtelijke macht ondermijnen, Wilders doet hetzelfde in Nederland.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:19

BigOne schreef:
Nogmaals de link naar reportersonline, ze houdt exact bij welke besluiten er dagelijks door Trump genomen worden en de gevolgen, lees en huiver.
Reden dat ze het hier schrijft komt omdat ze het niet rechtstreeks op Twitter kan zetten want wordt direct weer geblokkeerd door Musk.
https://reportersonline.nl/trump-dag-26 ... ontslagen/

Kirsten publiceert dit allemaal, elke dag, op Bluesky (wat bewonderenswaardig is en het staat niet achter een betaalmuur, je kan doneren via de site).

Over persvrijheid in de US: in het Witte Huis zijn kantoortjes voor de pers en Trump heeft er al een aantal uitgegooid en vervangen door persbureaus die in zijn belang werken. Net zoals dat hij heel erg van Fox gebruikt maakt als rechtstreekse spreekbuis. Dit is allemaal nog niet zo heel erg bijzonder, dit gebeurt bij elke wisseling van kleur in het WH. Er is nauwelijks onafhankelijke pers, het is altijd rood of blauw.
(serieliefhebbers kunnen eens kijken naar The Loudest Voice uit 2020 over hoe Fox is ontstaan en hoe deze zender geholpen heeft om Trump in het WH te krijgen. Te zien op NPOplus en NLziet. )

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:03

Voor mensen die het interessant vinden, hierbij een link naar de podcastaflevering van vandaag met Rob de Wijk, Arend Jan Boekesteijn en gast is Jaap de Hoop Scheffer. Het huidige NAVO-EU-Oekraine-Rusland-VS vraagstuk wordt ontleed in deze aflevering, uiterst interessant maar je hebt wel een beetje voorkennis nodig. https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-e ... -met-trump

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:16