Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:37

Het lijkt er imo op dat de clubs die het zenderen en paintballen nog verder van de werkelijkheid staan en de wolven helemaal geen strobreed in de weg willen laten leggen.

Als die dit toen geweten zouden hebben hadden ze vast beroep aangetekend tegen BIJ12 en WUR en provincie Limburg.
Mail is ook aan iemand bij prvlimburg gestuurd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:45

En zo worden we allemaal bij de neus genomen…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:44

Ik geloof best dat het dieet van een wolf voornamelijk uit wild bestaat. Zeker op de Veluwe en UH. Zoveel schaap of ander dier eten ze ook niet op. Die doden ze alleen maar en laten ze liggen.

Ik ben benieuwd hoe het verhaal van de gebeten vrouw op de UH zich gaat ontwikkelen. De reacties op SM waren wel te voorspellen. Kort na de vergunning om een probleemwolf af te mogen schieten doet dit zich voor, uiteraard zal dit als opzet worden gezien door de pro-wolf clubjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:47

Maar hoe kunnen ze toch steeds van opzet spreken als telkens hun verhalen met dna weerlegd worden.
Ik begrijp niet dat ze nog steeds zoveel volgers hebben, op een gegeven moment moet je toch eens door gaan hebben dat ze verhalen steeds niet kloppen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:50

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp niet dat ze nog steeds zoveel volgers hebben, op een gegeven moment moet je toch eens door gaan hebben dat ze verhalen steeds niet kloppen.

Slimme marketing. Bovendien hebben ze het grote voordeel dat niemand graag gezien wil worden als een natuurhater. Een beetje de kleren van de keizer effect.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:59

DuoPenotti schreef:
Maar hoe kunnen ze toch steeds van opzet spreken als telkens hun verhalen met dna weerlegd worden.

Ik denk niet dat deze mensen voor reden vatbaar zijn of willen zijn... Dan is er weer twijfel over wie de DNA heeft afgenomen en of het wel goed is gebeurd. En als dat wel het geval is dan is het alsnog de schuld van de mens zelf, want waarom liep die daar en wat deed die dan om de wolf zo te bedreigen dat die wel moest bijten...

Ik denk dat we moeten hopen dat de rechters uiteindelijk slimmer zijn en wel kijken naar de feiten. Die beslissen uiteindelijk over het lot van zo'n wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:32

DuoPenotti schreef:
Dus er liepen hier gezenderde de wolven.
Waar ze dus ook accu's en halsbanden van konden wisselen?
Dus uitgezette half tamme dieren?
Of hoe moet ik dit begrijpen ?

Zoals je kunt lezen vangen ze de jonge dieren, dus ik snap niet zo goed hoe je bij half tamme dieren komt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:09

Omdat de andere gezenderde dieren volwassen dieren zijn geweest.
Bij een halfwassen jong dier is de halsband te ruim.
Het is natuurlijk ook sneu werk om een jonge wolf met een passende band te zenderen, waar ie vervolgens uitgroeit. Dat is dierenmishandeling.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:26

Landgoed Den Treek vraagt mensen voorlopig weg te blijven.
Citaat:
20 mei 2025/RTV Utrecht
Landgoed Den Treek waarschuwt na mogelijk wolfincident: blijf voorlopig weg

Leusden - Landgoed Den Treek-Henschoten waarschuwt mensen om voorlopig niet naar het gebied te komen. Rentmeester Wilbert Nijlant doet die oproep na een mogelijk incident met een wolf gisteren. Het dier zou een vrouw gebeten hebben die aan het wandelen was. "Het algemene advies is om het landgoed, maar misschien zelfs de Utrechtse Heuvelrug maar even te vermijden."
Nijlant benadrukt dat het advies vooral geldt voor mensen die alleen naar het landgoed komen. "In groepsverband denk ik dat het nog redelijk goed kan gaan, maar als je alleen bent, dan is het gewoon gevaarlijk," zegt hij. Hij doet de oproep omdat er momenteel niet voldaan kan worden aan veiligheidseisen die gesteld moeten worden voor het publiek.

Bloedende wonden

Gisteren werd er een incident gemeld tussen een wolf en een wandelaar. De vrouw liep op het bospad toen het dier uit de bosjes zou zijn gekomen. Volgens de eerste melding zou zij toen gebeten zijn. Na het incident liep de vrouw terug naar een bankje op een open plek waar mensen zaten, de wolf volgde. Toen ze met z'n drieën waren, ging de wolf weg. Een toezichthouder van het landgoed heeft de vrouw naar de huisarts gebracht, naar verluidt met bloedende wonden.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/389547 ... KRfVIFck5Q

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14vbGr ... tid=wwXIfr

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:27

tienus63 schreef:
Landgoed Den Treek vraagt mensen voorlopig weg te blijven.
Citaat:
20 mei 2025/RTV Utrecht
Landgoed Den Treek waarschuwt na mogelijk wolfincident: blijf voorlopig weg

Leusden - Landgoed Den Treek-Henschoten waarschuwt mensen om voorlopig niet naar het gebied te komen. Rentmeester Wilbert Nijlant doet die oproep na een mogelijk incident met een wolf gisteren. Het dier zou een vrouw gebeten hebben die aan het wandelen was. "Het algemene advies is om het landgoed, maar misschien zelfs de Utrechtse Heuvelrug maar even te vermijden."
Nijlant benadrukt dat het advies vooral geldt voor mensen die alleen naar het landgoed komen. "In groepsverband denk ik dat het nog redelijk goed kan gaan, maar als je alleen bent, dan is het gewoon gevaarlijk," zegt hij. Hij doet de oproep omdat er momenteel niet voldaan kan worden aan veiligheidseisen die gesteld moeten worden voor het publiek.

Bloedende wonden

Gisteren werd er een incident gemeld tussen een wolf en een wandelaar. De vrouw liep op het bospad toen het dier uit de bosjes zou zijn gekomen. Volgens de eerste melding zou zij toen gebeten zijn. Na het incident liep de vrouw terug naar een bankje op een open plek waar mensen zaten, de wolf volgde. Toen ze met z'n drieën waren, ging de wolf weg. Een toezichthouder van het landgoed heeft de vrouw naar de huisarts gebracht, naar verluidt met bloedende wonden.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/389547 ... KRfVIFck5Q

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14vbGr ... tid=wwXIfr

Lief dat ze het vragen, wordt vast naar geluisterd :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:29

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:39

Ja top, want die etter moeten we van af. Ik hoop dat, nu er al een een kogel gaat krijgen, dit ook makkelijker wordt voor volgende probleemgevallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:45

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus uitgezette half tamme dieren?

Zoals je kunt lezen vangen ze de jonge dieren, dus ik snap niet zo goed hoe je bij half tamme dieren komt?

Omdat ze inderdaad halsband kunnen wisselen.
Dat gaat toch niet bij een wilde gestreste wolf.

Daarnaast mis je nogal wat vraagtekens in mijn bericht.

Ik vraag me dus dingen af.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:46

Bram had vorig jaar de kogel al moeten krijgen.
Nee die laten ze nog wat jongen grootbrengen _-:(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:52

Hoezo uitgezet en half tam?

Zoals ik het lees hebben zij ze gevangen en een halsband eraan gedaan. Vangen kan gewoon door een vangkooi of door verdoven oid. Ik zie nergens dat ze halsbanden gemakkelijk wisselen. Aan een halsband kunnen meerdere accu’s hè.

Dit soort uitspraken over “uitzetten” en “tamme wolven” vind ik echt de complottheorie kant opgaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:58

Ook jij mist vraagtekens.

Die staan niet voor niets in een tekst.

En je laatste opmerking is daarom enorm ongepast.

DuoPenotti schreef:
Dus uitgezette half tamme dieren ?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-05-25 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:01

De hele Heuvelrug mijden als wandelaar alleen...ja lekker. Hoe moet ik dan de hond uitlaten? Voorlopig maar weer een stok mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:05

En de reacties weer bij het ad #)

Ongelooflijk

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:17

tienus63 schreef:
Omdat de andere gezenderde dieren volwassen dieren zijn geweest.
Bij een halfwassen jong dier is de halsband te ruim.
Het is natuurlijk ook sneu werk om een jonge wolf met een passende band te zenderen, waar ie vervolgens uitgroeit. Dat is dierenmishandeling.

Dan nog hoeven dat geen half tamme wolven te zijn geweest. In het najaar gaan ze weer vangen, dus is ga ervan uit dat ze dan die wolf weer proberen te vangen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:20

DuoPenotti schreef:
Omdat ze inderdaad halsband kunnen wisselen.
Dat gaat toch niet bij een wilde gestreste wolf.

Daarnaast mis je nogal wat vraagtekens in mijn bericht.

Ik vraag me dus dingen af.

Ik denk dat ze gewoon vangen, staat ook in bericht en misschien van roes voorzien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:22

Hoezo gaan ze in het najaar weer vangen?

In Duitsland of nederland dan?

Ik wist helemaal niet dat in Nederland ooit een wolf gevangen mocht worden.
Dan snap ik helemaal het verhaal van bram niet. Wat was het proobleem dan vorig jaar met zenderen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:34

DuoPenotti schreef:
Hoezo gaan ze in het najaar weer vangen?

In Duitsland of nederland dan?

Ik wist helemaal niet dat in Nederland ooit een wolf gevangen mocht worden.
Dan snap ik helemaal het verhaal van bram niet. Wat was het proobleem dan vorig jaar met zenderen?

En dat is de grote vraag.
Zo mag vangen en zenderen niet maar dan blijkt het allang zo gedaan te worden….

Aanvulling, de e-mail is al ruim 6 jaar oud!
De eerste, bekende, jongen waren toen nog net wel, net niet geboren. Eerste nest zou in 2019 op de noord Veluwe geboren zijn.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-05-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 12:37

Spoedprocedure provincie Utrecht
Citaat:
DNA-onderzoek
Utrecht wil via spoedprocedure snel duidelijkheid over mogelijke wolvenaanval in Den Treek
12 minuten geleden·Aangepast: 10 minuten geleden
© ANPUtrecht wil via spoedprocedure snel duidelijkheid over mogelijke wolvenaanval in Den Treek
RTL Nieuws

Werd een wandelaar gistermiddag op de Utrechtse Heuvelrug daadwerkelijk aangevallen door een wolf? De provincie Utrecht wil daarover zo snel mogelijk uitsluitsel hebben.

Daarvoor is een spoedprocedure om DNA te onderzoeken nodig. "We zijn dat nu aan het regelen", zegt een woordvoerder. Bij een spoedprocedure is in principe binnen een paar dagen de herkomst van het DNA duidelijk.

Landgoed Den Treek
De provincie meldde gisteren dat er een incident was geweest op landgoed Den Treek in Leusden, waarbij 'mogelijk een wolf betrokken was'. De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) heeft onderzoek gedaan en ook DNA afgenomen voor analyse.

Vorig jaar werd een deel van Den Treek wekenlang afgesloten voor het publiek, na meerdere incidenten met een wolf. Zo nam een wolf een hondje mee en zou het dier een meisje in haar zij hebben gebeten.

Hele roedel
De provincie wilde afgelopen jaar in eerste instantie één wolf, die alleen zou leven en volgens deskundigen voor de problemen zorgde, voorzien van een zender om het dier te kunnen volgen. De rechtbank hield dat echter tegen nadat De Faunabescherming en Animal Rights bezwaar hadden gemaakt.

Later bleek uit DNA-onderzoek dat het om een vaderwolf met welpen ging. De provincie wil sindsdien de hele roedel op de Utrechtse Heuvelrug - die uit maximaal zeven wolven zou bestaan - vangen, verdoven en zenderen. De vergunning hiervoor zit nog steeds "in de pijplijn", aldus een woordvoerster.

De provincie Gelderland verleende onlangs een vergunning om een wolf af te schieten die een wandelaarster had gebeten in Nationaal Park De Hoge Veluwe. Dierenorganisaties stapten naar de rechter, maar die gaf de provincie vrijdag toestemming om deze 'probleemwolf' te doden.

Bron rtl.nl

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-gebeten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:39

DuoPenotti schreef:

Toevallig weet ik hier het antwoord op. Vanmorgen gelezen op facebook :)

Dat DNA wordt getest in duistere Belgische labaratoria zodat de uitkomst al vaststaat
:D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 12:44

thequeensmum schreef:
DuoPenotti schreef:

Toevallig weet ik hier het antwoord op. Vanmorgen gelezen op facebook :)

Dat DNA wordt getest in duistere Belgische labaratoria zodat de uitkomst al vaststaat
:D

Kijk altijd mooi dat feestboek }> :+