Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:42

Ik lees net een dat een oud-medewerker van het CPB en econoom, nu hij gepensioneerd is, als "hobby" de programma's doorrekent van de partijen die hun programma niet ter doorberekening hebben aangeboden.

Zijn conclusie: NSC laat met dit programma het begrotingstekort oplopen met 2 miljard, en BBB met 7 miljard, omdat er geen financiële dekking is voor een aantal programmapunten.

Het moet je hobby maar zijn zeg :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:44

Haha, interessante hobby idd prompter.

En ergens ook wel iets waar ik voor vreesde, met wat ik lees/hoor uit hun programma's.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:23

Ik ben ook zo'n boekhoudkundige gek die dat leuk zou vinden! Was er al bang voor mbt de plannen van NSC en BBB. Jammer dat het toch altijd nog werkt, volledig niet onderbouwde plannen (zowel financieel als bijvoorbeeld wettelijk niet mogelijk).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:32

Toen FvD net begon, was er een poll op Bokt waarop men ging stemmen. Heel veel Bokkers gaven toen aan op hem te gaan stemmen! Nee ik niet want ik had al een partij .Maar nu wordt FvD collectief verketterd op Bokt. Dat vind ik dus wel raar, dat men eerst op iemand stemt en hem later de grond in trapt. Of zijn die vroegere Bokkers er niet meer?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:33

Citaat:
Politieke partijen overtreden privacywet met volgcookies
Meerdere politieke partijen plaatsen zonder toestemming volgcookies op hun websites. Daarmee schenden ze de wet, blijkt uit onderzoek van de NOS. De overtredingen zijn gesignaleerd bij BoerBurgerBeweging (BBB), Forum voor Democratie (FVD), SGP en Volt.

https://www.nu.nl/tech/6288771/politiek ... okies.html

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:33

Misschien zijn die bokkers gewoon wijzer geworden door Baudet en zijn politieke shenanigans een beetje te volgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:56

anjali schreef:
Toen FvD net begon, was er een poll op Bokt waarop men ging stemmen. Heel veel Bokkers gaven toen aan op hem te gaan stemmen! Nee ik niet want ik had al een partij .Maar nu wordt FvD collectief verketterd op Bokt. Dat vind ik dus wel raar, dat men eerst op iemand stemt en hem later de grond in trapt. Of zijn die vroegere Bokkers er niet meer?

Toen FvD net begon waren ze ook wel een iets ander kaliber dan nu. Ze zijn IMO inmiddels doorgeslagen. [edit] nooit opgestemd trouwens.

Die doorberekeningen zijn wel heel erg fijn.

Mbt euthanansie: Als iemand niet meer wil dan moet je iemand een waardig einde kunnen bieden. Ongeacht de leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-11-23 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:13

Mensen lopen massaal achter "een ander geluid" aan. Nu ook weer met BBB en Omtzigt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:17

nps schreef:
Mensen lopen massaal achter "een ander geluid" aan. Nu ook weer met BBB en Omtzigt.

Ja en dat mogen de zittende partijen zich wel aantrekken, dat veel mensen kennelijk zo ontevreden zijn over het beleid wat zij uitvoeren. Dat men dan de gok gaat nemen met iets heel nieuws.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:18

Ik heb nooit een stem op FvD overwogen, maar dacht in het begin nog wel dat het een verfrissend geluid was in de politiek. Maar gaandeweg kwam de ware aard naar boven, daar zijn veel mensen in mijn omgeving op afgehaakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:20

Ja, ik denk dat mensen ook van mening veranderen in die dingen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:20

anjali schreef:

Kiesgedrag veranderd ook met de jaren. En FvD is gewoon heel erg doorgeslagen tegen het enge aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:21

Hier ook geen fan van FvD, nooit geweest. Maar nu zijn ze imo wel een heel bijzondere partij geworden. Waar ik het eerst ‘eng’ vond vind ik het nu grappig omdat het zo ver van de realiteit afstaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:24

Jessix schreef:
Hier ook geen fan van FvD, nooit geweest. Maar nu zijn ze imo wel een heel bijzondere partij geworden. Waar ik het eerst ‘eng’ vond vind ik het nu grappig omdat het zo ver van de realiteit afstaat.

Gelukkig heb ik er ook nooit op gestemd. Maar in het begin was hij totaal iet te vergelijken met hoe die nu is. In het begin was Hij is langzaam aan steeds gekker en gekker gaan doen. En uiteindelijk is hij volledig door gedraaid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:29

anjali schreef:
nps schreef:

Ja en dat mogen de zittende partijen zich wel aantrekken, dat veel mensen kennelijk zo ontevreden zijn over het beleid wat zij uitvoeren. Dat men dan de gok gaat nemen met iets heel nieuws.

Mensen willen alleen de lusten en niet de lasten, daarnaast zijn ze vaak teleurgesteld over wat partijen voor elkaar krijgen, omdat ze niet beseffen dat zolang een partij geen kamermeerderheid heeft, ze compromissen moeten sluiten met andere partijen. Nog los van het feit dat wanneer plannen daadwerkelijk voorbereid worden om uitgevoerd te worden, de kosten soms toch nog wat anders blijken te liggen of de wetgeving daarvoor te grondig aangepast te moeten worden om het binnen redelijk termijn voor elkaar te krijgen.

Zeker onder de FvD, en ook pvv, stemmers werd er veel geroepen dat het ondemocratisch was dat partijen er geen brood in zagen om met die partij een kabinet te volgen en dus niet met hen ging onderhandelen. Ondanks dat FvD/pvv samen 16% van de stemmen hadden, betekende dit ook dat meer dan 80% er niet op gestemd had.

Die nuance gaat voor een groot gedeelte van de proteststemmers volledig aan hen voorbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:48

Ik heb 1 keer FVD gestemd en ja, ik ben er zelfs nog lid van. Dat laatste ga ik opzeggen en de mail staat al klaar, ik wacht even tot na 22 november. Niet opzeggen is gewoon luiheid van mijn kant geweest. Vergeten. Maar ook omdat ik het wel leuk vind om af en toe mailtjes te krijgen met hun standpunten en dan denk van eh ja, maar geheel realistisch is het niet. Dat is mij ook wel wat waard zeg maar. En je betaalt toch per jaar. En zoals er nu gedaan wordt tegen Thierry met die aanval eerst, en dan die Bram, en reacties verwijderen die pro FVD zijn vind ik ook echt niet kunnen. Of ik nu opzeg of over 3 weken maakt niet uit, het lidmaatschap loopt toch nog het hele jaar. Maar voor dit jaar staat er een herinnering in de agenda zodat het wel op tijd verstuurd wordt. Dan ben ik er gewoon ook meer dan klaar mee. De sympathie is bij mij verdwenen. Maar het zwartmaken wat sommigen doen van mensen vind ik dus niet kunnen, ongeacht om wie het gaat. Na 22 november gaat het mailtje absoluut weg, dan ben ik er klaar mee. Sommige uitspraken van Thierry kunnen gewoon echt niet. En ik ben niet tegen geaardheden, en ook geen racist. En daar lijkt hij af en toe wel naar te neigen.

Maar, de reden waarom ik er lid van geworden ben is niet Thierry, dat is puur en alleen WYBREN VAN HAGA. Die man verdiende mijn steun en op die man heb ik gestemd. Toen die man naar de FVD ging heb ik me aangemeld. Verder nergens om. Die man heeft het goed gedaan met dingen over de corona-onzin en leugens uit te zoeken.
Hij is echter een slechte spreker. En daarom horen mensen hem niet. En toen hij weer bij de FVD wegging had de FVD niets meer te bieden voor mij. Wybren heeft vaak gelijk, maar krijgt het niet duidelijk verwoord. En er zijn ook dingen waar ik niet achter sta bij hem.
En het is ook dat ik denk dat ik daarom niet lid ga worden van BVNL, die krijgen nu ook geen stem van mij. Dus geen FVD, en geen BVNL. Ik twijfel over de PVV, maar ook daar zijn dingen waar ik niet achter sta. En dan wordt het niet Geert zelf. Ik heb vooral een lijst die het absoluut niet wordt nu. En er zijn nog twijfels.

Maar op Thierry heb ik nooit gestemd en zal ik nooit stemmen. Gideon had eerst wel goede dingen, maar ook dat zwakt steeds meer af helaas. En nu zijn die mailtjes die je als lid krijgt soms best wel grappig. Ze organiseren ook best wel wat bijeenkomsten waar je voor moet betalen, dus er zit een enorm commerciele kant aan de partij. Ik kijk er nu dus vanuit een oogpunt van zakendoen naar en dan is het best goed bedacht. Niet om op te stemmen dus.
En het steeds gekker worden is soms ook wel grappig en triest tegelijk.

Maar in de begintijd had de FVD echt betere standpunten dan nu. Een 'gelukkig' heb ik er nooit op gestemd vind ik een rare uitspraak. In het begin waren ze gewoon geheel anders. Moet ik dan zeggen dat ik spijt heb dat ik ooit op het CDA gestemd heb of de VVD? Want dat zijn partijen die de laatste 10 jaar bij mij een absolute nogo zijn. Nog meer dan de FVD die ook op de nogo lijst staat. Als ik moet kiezen tussen Groen Links en de FVD wordt het echt de FVD, vanwege klimaat. Er zijn momenteel zo veel slechte partijen in Nederland dat een goede vinden lastig is. Maar op het lijstje van absolute nogo staan op dit moment pvda, cda, d66, gl, fvd, en vvd. De rest is het ook niet, maar maakt een iets grotere kans.

Omtzigt twijfel ik ook over, die heeft toch weer WEF banden. BBB heeft ook te veel punten waar ik niet achter sta. Best lastig zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:16

Sommige partijen ontaarden zodra ze ineens heel veel succes krijgen. Dan imploderen ze als het ware. Voorbeeld is PvdD en ook D66 min of meer. Ik ben bevriend met een jongeman die al zijn hele leven lid is van D66 maar nu zegt dat ze wel zijn doorgeslagen op die stikstof. Volgens mij is mijn ex-partij PvdD ook daardoor doorgedraaid want alles moet daarvoor wijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:26

Jessix schreef:

Partij programma gelezen na oprichting? Daar stond het allemaal in. Gewoon een hele foute partij vanaf dag 1, die het leuk kon brengen.
Fout als het om rechten van vrouwen gaat en ging, fout als het om leven gaat in een maatschappij met mensen vanuit verschillende achtergronden en culturen, fout als het ging om het verketteren van andere partijen (weten jullie nog hoe leerkrachten die op GL zouden stemmen werden weggezet), etc.
Thierry was vanaf seconde 1 een wolf in schaapskleren en ik had er kippenvel van met zijn boreale (kan het woord niet eens schrijven) en intetessant doende geklets.
Ik had zoveel kippenvel van die gast, dat ik zijn partij programma en alles wat ik kon vinden over die gast gelijk gelezen heb. Zo'n foute partij hebben we sinds de oorlogsjaren niet meer gehad in Nederland. Jan Maat en Wilders verbleken er zelfs bij. En die zijn echt wel uiterst rechts. Thierry Baudet is een fascist en dan ga je echt de grens over. Als die man de kans krijgt is het over en uit met de democratie in Nederland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:31

Ik heb het programma bij oprichting niet gelezen. Maar bij sommige andere partijen is er niets meer over van toen ze begonnen zijn. Thierry wordt steeds gekker en dat is het probleem. Waar hij eerst nog wel leuke dingen riep, en toen Wybren echt goede dingen ging zeggen is het nu verworden tot echt niets meer. En soms eng. Ik wil niet achter racisme staan bijvoorbeeld. En ik heb ook vrienden die homo of lesbo zijn en 1 zelfs zich heeft laten ombouwen. Die wil ik als vriend kunnen houden en het maakt mij niet uit. Dat mensen er moeite mee hebben ok, maar er lacherig over doen of nog erger vinden dat het niet kan, dan heb ik daar weer moeite mee. Maar ik vind ook dat we soms wel erg doordraven, het is net of iedereen wat anders moet zijn dan man of vrouw. Een fatsoenlijke middenweg vinden is genoeg lijkt mij.
Echter, ik blijf er bij dat wat de NOS gedaan heeft met het uitdagen met die Bram en dan reacties weghalen, dat kan gewoon ook niet. En eigenlijk blijft Thierry dan nog echt netjes, zeker voor zijn doen.
Zijn boeken heb ik niet gekocht en ga ik ook niet kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:58

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Partij programma gelezen na oprichting? Daar stond het allemaal in. Gewoon een hele foute partij vanaf dag 1, die het leuk kon brengen.
Fout als het om rechten van vrouwen gaat en ging, fout als het om leven gaat in een maatschappij met mensen vanuit verschillende achtergronden en culturen, fout als het ging om het verketteren van andere partijen (weten jullie nog hoe leerkrachten die op GL zouden stemmen werden weggezet), etc.
Thierry was vanaf seconde 1 een wolf in schaapskleren en ik had er kippenvel van met zijn boreale (kan het woord niet eens schrijven) en intetessant doende geklets.
Ik had zoveel kippenvel van die gast, dat ik zijn partij programma en alles wat ik kon vinden over die gast gelijk gelezen heb. Zo'n foute partij hebben we sinds de oorlogsjaren niet meer gehad in Nederland. Jan Maat en Wilders verbleken er zelfs bij. En die zijn echt wel uiterst rechts. Thierry Baudet is een fascist en dan ga je echt de grens over. Als die man de kans krijgt is het over en uit met de democratie in Nederland.

Nee Pien, nooit gelezen. Partijprogramma’s lezen is niet mijn hobby en doe ik enkel van partijen die ikzelf interessant vindt. Dat is bij Forum nooit het geval geweest. Wat ik al schreef, ik vond hem direct al een engerd, maar inmiddels lijkt hij echt de weg kwijt te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:02

In mijn ogen wordt hij dus niet gekker maar uit hij het meer en meer, maar was het altijd al aanwezig.

Ook al staan veel partijen ver van mij persoonlijk af en mijn waarden en normen, ik begrijp dat mensen op ze stemmen (zoals bv PVV, VVD, BBB) maar FVD dat mensen daar ingetrapt zijn en sommige nog, snap ik helemaal niets van. Gaat echt mijn verstand te boven.

Het was een engerd en nog Jessix en ik begrijp dat je het daarbij gelaten hebt. Ik had juist het tegenovergestelde. Ik vond het zo'n engerd en dus ook een bedreiging voor onze democratie, dat ik juist alles wilde lezen (niet zijn boeken hoor), om zeker te weten dat mijn gevoel dat die gast niet klopte te bevestigen met feiten of mijn ongelijk toe te geven.. Hahaha....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:46

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:50

Och, weet nog goed dat de FvD het hardste schreeuwde om een totale lockdown in begin van Corona en daarna zag Thierry dat er aan de andere kant meer was te verdienen. Mensen die nu nog op hem stemmen zijn niet gezegend met een normaal iq , wat hij zelf ook toegeeft .
Daarbij vindt hij dat één dag per week werken voor 150.000 euro wel voldoende , richt hij allerlei BV ‘s op en laat het geld via daar naar zijn eigen portemonnee stromen( en zijn vriendjes) .
Lidmaatschap is niet voor niets zo goedkoop, hoe meer leden, hoe meer geld .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:51

Tango1979 schreef:
De doorberekening
https://www.businessinsider.nl/hogere-b ... ma/#unread

Bizar maar goed nieuws: pvda/GL meer economische groei dan bij de VVD! En minder belastingdruk bij de normale inkomens. En (kan het amper geloven) een lagere staatsschuld dan bij de VVD plannen!

Geen bizar maar gewoon heel goed nieuws, wanneer we niet een zeer rechts kabinet willen zullen er hopelijk veel mensen hierop gaan stemmen .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:54

anjali schreef:
Sommige partijen ontaarden zodra ze ineens heel veel succes krijgen. Dan imploderen ze als het ware. Voorbeeld is PvdD en ook D66 min of meer. Ik ben bevriend met een jongeman die al zijn hele leven lid is van D66 maar nu zegt dat ze wel zijn doorgeslagen op die stikstof. Volgens mij is mijn ex-partij PvdD ook daardoor doorgedraaid want alles moet daarvoor wijken.

Nu is het milieu wel een soort van dringend, en dat gaat niet minder worden. Imo is het wel voor de hand liggend dat daar prioriteit ligt.

En imo hoeven we daardoor niet perse in te leveren op kwaliteit van leven, juist niet zelfs. Ik vind mijn energierekening veel leuker sinds ik zonnepanelen heb bijvoorbeeld.
De elektrische auto vind ik veel leuker om in te rijden dan een brandstofauto. De prestaties van een elektromotor zijn stukken beter, veel meer koppel en pk's.
De initiatieven om voedsel te verbouwen op nieuwe manieren vind ik heel interessant, en het valt mij op dat de opbrengst hoger is dan op de traditionele manier.

Maar we kúnnen imo niet door op dezelfde manier als we het altijd gedaan hebben, niet voor het milieu en ook niet voor de medemens, dus de prioriteit op stikstof vind ik zelf niet raar.
Tango1979 schreef:
De doorberekening
https://www.businessinsider.nl/hogere-b ... ma/#unread

Bizar maar goed nieuws: pvda/GL meer economische groei dan bij de VVD! En minder belastingdruk bij de normale inkomens. En (kan het amper geloven) een lagere staatsschuld dan bij de VVD plannen!

Interessant! Ik ga hem zo eens even goed doorlezen.