Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:35

Bij deze nog maar eens de escalatieladder wolven gedrag volgens Geist.

Onder de quote een vertaling

Citaat:

The 7 stages leading to an attack on people by wolves, according to Valerius Geist, paraphrased:

1 The first signs are deer, stags and other prey animals that increasingly arrive in villages or cities, fleeing from the wolf into urban areas

2 In the second phase, wolves follow their prey and approach human dwellings, especially at night. This can be recognized, among other things, by dogs barking restlessly, or howls of wolves even during daytime

3 According to Valerius Geist, stage three begins when the wolves also show themselves during daylight, observing people, approaching buildings

4 In phase four the presence of wolves can no longer be overlooked. They attack dogs and small farm animals even during the day, even if they are in close proximity to houses. They appear on terraces and in gardens, establishing their territory.

5 In stage five, attacks on large farm animals increase: In this phase, for example, riders are surrounded and pursued or larger farm animals such as cattle are injured. They are found with ears torn off, tails cut in half or genitals mutilated. Wolves approach houses, mount verandas and look into windows and open doors.

6 Stage six is reached when wolves examine people as potential new kind of prey, appearing to be tame in the immediate vicinity of people. They nudge walkers with their noses, tug on clothing or even pinch the arm. They can be driven away by screaming and waving, but they don't run far. Everything seems playful, but they are testing how humans behave when attacked, what kind of claws and teeth these skinny bears have. They still withdraw when confronted, but defend kills by moving towards people, growling and barking.

7 In the opinion of Valerius Geist, the climax of the escalation has been reached at level seven when wolves have lost their fear of humans and attack. As they are still inexperienced and a bit clumsy, persons may still be able to defend themselves against a single wolf, but even armed men have few chances against an entire pack than can take down big bears.

Vertaling:
(Even google Translate, ben vandaag te gaar om zelf de hele tekst in het Nederlands te typen)

De 7 fasen die leiden tot een aanval door wolven op mensen, volgens Valerius Geist, geparafraseerd:

1 De eerste tekenen zijn herten, herten en andere prooidieren die steeds vaker in dorpen of steden aankomen en voor de wolf vluchten naar stedelijke gebieden.

2 In de tweede fase volgen wolven hun prooi en naderen ze menselijke woningen, vooral 's nachts. Dit is onder andere te herkennen aan onrustig geblaf van honden, of aan het gehuil van wolven, zelfs overdag.

3 Volgens Valerius Geist begint fase drie wanneer de wolven zich ook overdag laten zien, mensen observeren en gebouwen naderen.

4 In fase vier is de aanwezigheid van wolven niet langer over het hoofd te zien. Ze vallen zelfs overdag honden en kleine boerderijdieren aan, zelfs als ze zich dicht bij huizen bevinden. Ze verschijnen op terrassen en in tuinen en vestigen hun territorium.

5 In fase vijf nemen de aanvallen op grote boerderijdieren toe: in deze fase worden bijvoorbeeld ruiters omsingeld en achtervolgd of raken grotere boerderijdieren zoals vee gewond. Ze worden aangetroffen met afgerukte oren, doormidden gesneden staarten of verminkte genitaliën. Wolven naderen huizen, beklimmen veranda's en kijken door ramen en openen deuren.

6 Fase zes wordt bereikt wanneer wolven mensen onderzoeken als potentiële nieuwe prooi en zich tam lijken te gedragen in de directe nabijheid van mensen. Ze duwen wandelaars aan met hun neus, trekken aan kleding of knijpen zelfs in de arm. Ze kunnen worden weggejaagd door te schreeuwen en te zwaaien, maar ze rennen niet ver weg. Alles lijkt speels, maar ze testen hoe mensen zich gedragen bij een aanval, wat voor klauwen en tanden deze magere beren hebben. Ze trekken zich nog steeds terug wanneer ze worden geconfronteerd, maar verdedigen hun prooi door naar mensen toe te bewegen, te grommen en te blaffen.

7 Volgens Valerius Geist is het hoogtepunt van de escalatie bereikt op level zeven, wanneer wolven hun angst voor mensen en aanvallen hebben verloren. Omdat ze nog onervaren en wat onhandig zijn, kunnen mensen zich misschien nog wel verdedigen tegen een enkele wolf, maar zelfs gewapende mannen hebben weinig kans om een ​​hele roedel te verslaan die grote beren kan verslaan.

Note van mijzelf, deze ladder is gebaseerd op gedrag in oa Canada en Amerika (usa).
Dat is hier en daar te zien in de tekst, bijvoorbeeld daar waar hij het heeft over verandas beklimmen. Die zijn er in Canada en Amerika (usa) natuurlijk meer dan hier.
De tekst moet dan ook niet 100% letterlijk genomen worden voor ieder land, maar even bekijken door de bril en situatie van het land waar het om gaat.

De situatie in Nederland volgt nog steeds deze ladder, en is ook nog steeds aan het verergeren.

Bron nu via wikipedia, maar een vergelijkbare tekst staat ook in zijn artikelen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Valerius_Geist

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:35

Nee dat mag in dit land inderdaad niet, feiten benoemen is vaak heel vies.
En daarom loopt het wel compleet uit de hand op meerdere vlakken.

https://archive.is/uugkE
de telegraaf https://www.telegraaf.nl/nieuws/2263167 ... -bovenbeen
Citaat:
archive.today

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2263167 ... -bovenbeen

Vrouw vermoedelijk aangevallen door wolf op Utrechtse Heuvelrug: ’Hij hapte in haar linker bovenbeen’

LEUSDEN - Bij een aanval van hoogstwaarschijnlijk een wolf op landgoed Den Treek in Leusden is een vrouw maandag gewond geraakt. Getuigen hebben een forse wond op haar bovenbeen gezien. Zij is naar een huisarts gebracht voor behandeling

Wolf Bram zou wel eens de dader kunnen zijn.

De vrouw wandelde volgens de beheerder van het landgoed, rentmeester Wilbert Nijlant, rond een waterplas. Zij had even met twee anderen op een bankje gezeten en vervolgde haar weg. „Vijftig meter verder kwam de wolf uit het struikgewas en hapte in haar linker bovenbeen. Ook had ze krassen op haar rechterbeen”, aldus Nijlant.

Zijn verhaal wordt bevestigd door een tweede bron, bekend bij deze krant. De vrouw maakte na de aanval een hoop kabaal en rende terug naar het bankje, waar de andere twee wandelaars nog zaten. Een van hen, een man, ging tussen haar en de wolf instaan, die de vrouw gevolgd was. „Na enige tijd wandelde de wolf op zijn gemakje weg”, aldus Nijlant.
Al eerder alarm om wolf

Nijlant is geschrokken en woest. Hij meldt dat maandagmorgen, nog voordat de vrouw werd gebeten, een vader met twee kleine kinderen een toezichthouder in het park aanklampte. De kinderen reden op loopfietsjes. „De vader had een wolf gezien en was in paniek. Onze toezichthouder heeft ze allemaal in de auto geladen en het park uitgereden.”

Direct daarna stuurde Nijlant een mail, in bezit van deze krant, naar de provincie om zijn bezorgdheid uit te spreken: ’Ik maak mij opnieuw in toenemende mate grote zorgen over de veiligheid van het publiek op de Utrechtse Heuvelrug’.

Niet veel later werd de vrouw aangevallen. Nu er daadwerkelijk iemand is gebeten, is de maat vol, zegt hij. „Ik heb me steeds publiekelijk ingehouden, maar ik ben er helemaal klaar mee. Ik zeg nu onomwonden dat deze wolf moet worden doodgeschoten. Er is geen ruimte voor een wolf in dit gebied.”

’Gedrag wolven niet te voorspellen’
Alle drie de wandelaars herkenden in het dier een wolf. Ook op twee filmpjes maandagmorgen gemaakt vanuit een woning midden in Den Treek is te zien hoe een een wolf langs een hekje loopt. Dat is op 200 meter afstand van het Vogelwater, waar de wandelaarster rond één uur ’s middags is gebeten.

Dna-onderzoek, uitgevoerd door de provincie Utrecht op de beenwond en de kleding van de vrouw, moet uitwijzen of er inderdaad sprake is geweest van een aanval door een wolf. En zo ja, door welke wolf.

„Als het inderdaad om een bijtincident door een wolf gaat, is dit uiteraard heel erg angstig voor de betrokkenen en wij wensen hen veel sterkte”, laat de provincie schriftelijk weten. „Wij blijven benadrukken dat wolven wilde dieren zijn en dat het gedrag niet te voorspellen is.”

’Probleemwolf’ Bram
Den Treek op de Utrechtse Heuvelrug is het leefgebied van ’probleemwolf’ Bram. Het dier verdiende vorige zomer zijn bijnaam ’probleemwolf’ door twee incidenten. Eerst werd een aangelijnde hond gegrepen en twee weken later liep een meisje verwondingen op door een wolvenbeet.
Dna-onderzoek wees volgens de provincie Utrecht uit dat Bram het meisje had gebeten. Of Bram ook achter het gegrepen hondje zit, is niet bekend. Het huisdier is nooit teruggevonden.

Het meisje was in Den Treek op stap met de buitenschoolse opvang (bso). Een medewerker van de bso zag het gebeuren. Het landgoed is daarna lange tijd deels afgezet geweest.
De provincie en de gemeente Leusden zijn dat nu niet van plan. „Op dit moment blijven de geldende adviezen voor de bosgebieden van de Utrechtse Heuvelkracht kracht”, laten gemeente en provincie in een gezamenlijke verklaring weten.

’Waar ik bang voor was, komt uit’
Deze adviezen staan op de website en bestaan uit een aantal tips over wat te doen bij een ontmoeting met een wolf: Loop langzaam achteruit, houd afstand: minimaal honderd meter en: ’Komt een wolf toch te dichtbij, spreek luid en maak uzelf groot. Laat weten dat u er bent!’

Nijlant: „Het gebied afzetten heeft weinig zin, een wolf trekt zich daar niets van aan. Dit gebied is te druk, er zijn te veel mensen. De wolf komt te dichtbij. Waar ik bang voor was, komt uit. Wat we vorige zomer hebben meegemaakt, gaan we deze zomer opnieuw meemaken. Het is levensgevaarlijk, totaal onverantwoord.”

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:39

Ik had al een opmerking gemaakt bij alinea over Geist in de openingspost voor het volgende deel.
Dat we mijn inziens al lang en breed in fase 6 zitten, zo niet in fase 7. En er een korte opsomming van een aantal 'incidenten' erbij genoemd.

Ik verwacht dat we ergens in juni wel pagina 500 hier bereikt hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:43

Citaat:
19 mei 2025/de Telegraaf
Vrouw vermoedelijk aangevallen door wolf op Utrechtse Heuvelrug: ’Hij hapte in haar linker bovenbeen’

LEUSDEN - Bij een aanval van hoogstwaarschijnlijk een wolf op landgoed Den Treek in Leusden is een vrouw maandag gewond geraakt. Getuigen hebben een forse wond op haar bovenbeen gezien. Zij is naar een huisarts gebracht voor behandeling.

De vrouw wandelde volgens de beheerder van het landgoed, rentmeester Wilbert Nijlant, rond een waterplas. Zij had even met twee anderen op een bankje gezeten en vervolgde haar weg. „Vijftig meter verder kwam de wolf uit het struikgewas en hapte in haar linker bovenbeen. Ook had ze krassen op haar rechterbeen”, aldus Nijlant.
Zijn verhaal wordt bevestigd door een tweede bron, bekend bij deze krant. De vrouw maakte na de aanval een hoop kabaal en rende terug naar het bankje, waar de andere twee wandelaars nog zaten. Een van hen, een man, ging tussen haar en de wolf instaan, die de vrouw gevolgd was. „Na enige tijd wandelde de wolf op zijn gemakje weg”, aldus Nijlant.

Al eerder alarm om wolf

Nijlant is geschrokken en woest. Hij meldt dat maandagmorgen, nog voordat de vrouw werd gebeten, een vader met twee kleine kinderen een toezichthouder in het park aanklampte. De kinderen reden op loopfietsjes. „De vader had een wolf gezien en was in paniek. Onze toezichthouder heeft ze allemaal in de auto geladen en het park uitgereden.”
Direct daarna stuurde Nijlant een mail, in bezit van deze krant, naar de provincie om zijn bezorgdheid uit te spreken: ’Ik maak mij opnieuw in toenemende mate grote zorgen over de veiligheid van het publiek op de Utrechtse Heuvelrug’.
Niet veel later werd de vrouw aangevallen. Nu er daadwerkelijk iemand is gebeten, is de maat vol, zegt hij. „Ik heb me steeds publiekelijk ingehouden, maar ik ben er helemaal klaar mee. Ik zeg nu onomwonden dat deze wolf moet worden doodgeschoten. Er is geen ruimte voor een wolf in dit gebied.”

’Gedrag wolven niet te voorspellen’

Alle drie de wandelaars herkenden in het dier een wolf. Ook op twee filmpjes maandagmorgen gemaakt vanuit een woning midden in Den Treek is te zien hoe een een wolf langs een hekje loopt. Dat is op 200 meter afstand van het Vogelwater, waar de wandelaarster rond één uur ’s middags is gebeten.
Dna-onderzoek, uitgevoerd door de provincie Utrecht op de beenwond en de kleding van de vrouw, moet uitwijzen of er inderdaad sprake is geweest van een aanval door een wolf. En zo ja, door welke wolf.
„Als het inderdaad om een bijtincident door een wolf gaat, is dit uiteraard heel erg angstig voor de betrokkenen en wij wensen hen veel sterkte”, laat de provincie schriftelijk weten. „Wij blijven benadrukken dat wolven wilde dieren zijn en dat het gedrag niet te voorspellen is.”

’Probleemwolf’ Bram

Den Treek op de Utrechtse Heuvelrug is het leefgebied van ’probleemwolf’ Bram. Het dier verdiende vorige zomer zijn bijnaam ’probleemwolf’ door twee incidenten. Eerst werd een aangelijnde hond gegrepen en twee weken later liep een meisje verwondingen op door een wolvenbeet. Dna-onderzoek wees volgens de provincie Utrecht uit dat Bram het meisje had gebeten. Of Bram ook achter het gegrepen hondje zit, is niet bekend. Het huisdier is nooit teruggevonden.
Het meisje was in Den Treek op stap met de buitenschoolse opvang (bso). Een medewerker van de bso zag het gebeuren. Het landgoed is daarna lange tijd deels afgezet geweest.
De provincie en de gemeente Leusden zijn dat nu niet van plan. „Op dit moment blijven de geldende adviezen voor de bosgebieden van de Utrechtse Heuvelkracht kracht”, laten gemeente en provincie in een gezamenlijke verklaring weten.

’Waar ik bang voor was, komt uit’

Deze adviezen staan op de website en bestaan uit een aantal tips over wat te doen bij een ontmoeting met een wolf: Loop langzaam achteruit, houd afstand: minimaal honderd meter en: ’Komt een wolf toch te dichtbij, spreek luid en maak uzelf groot. Laat weten dat u er bent!’
Nijlant: „Het gebied afzetten heeft weinig zin, een wolf trekt zich daar niets van aan. Dit gebied is te druk, er zijn te veel mensen. De wolf komt te dichtbij. Waar ik bang voor was, komt uit. Wat we vorige zomer hebben meegemaakt, gaan we deze zomer opnieuw meemaken. Het is levensgevaarlijk, totaal onverantwoord.”
https://www.telegraaf.nl/.../vrouw-vermoedelijk...

bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AcsH4 ... tid=wwXIfr

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:46

Faunabescherming beweerd ook dat er geen sprake is van een probleemwolf, maar van een probleemsituatie. En daarvoor verwijzen ze naar de escalatieladder van B12.

Waar ze waarschijnlijk naar verwijzen is het stuk over wolven die interesse toont in mensen. Maar die stap zijn we inmiddels allang gepasseerd.

We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Wolven die zonder aanleiding agressief gedrag vertonen naar mensen toe. En dat is toch echt een probleemwolf, die omwille van de veiligheid mag worden afgeschoten.

En een bosgebied afsluiten zou ik nog niet eens zo erg vinden, als die wolven daar dan ook niet uit zouden komen. Maar zo werkt het helaas niet. Die wolven lopen overal, ook door de straat en in de tuin.

Je kunt moeilijk gaan eisen dat mensen niet meer in wolf territorium mogen komen. Dan moeten we straks 18 miljoen mensen gaan huisvesten op Texel en Terschelling. Maar om één of andere reden zie ik dat ook niet gebeuren... :)
Laatst bijgewerkt door journee op 19-05-25 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:48

Bedoel je niet Faunabescherming?

Faunabeheer zijn de jachtopzieners en BOA’s.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:50

tienus63 schreef:
Bedoel je niet Faunabescherming?

Faunabeheer zijn de jachtopzieners en BOA’s.

Ja, hersteld. Dankjewel!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:07

Ze gaan deze wolf nu ws ook niet schieten, aangezien de kans groot is dat er welpen zijn. Maar er moet echt duidelijk iets gaan gebeuren daar!
Die vader met zijn twee kindjes heeft zo te lezen veel geluk gehad dat die toezichthouder daar reed!
Alhoewel ik net ook raar vindt dat hij daar nu met twee ukkies rondloopt. Die heeft dan ook een beetje onder een steen geleefd de afgelopen tijd. Bram heeft nogal een reputatie opgebouwd daar ondertussen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 19:14

Anderzijds willen ze dat alle mensen op en rond de UH maar elders gaan recreëren of wandelen.
Niet meer even met je peuters of kinderen blokje om wandelen in je eigen omgeving maar je pakt de auto of ov maar om richting wolfvrije gebieden te gaan?

En zoals ook al is gebleken, komen de wolven ook de afgesloten tuinen in.
Je zou je kind maar veilig gewaand in de tuin laten spelen.
Tijdens een blokje om was er tenminste een volwassene bij.

En die vrouw is notabene ook volwassen en wolf droop pas af na interventie van de andere volwassenen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:51

tienus63 schreef:
Anderzijds willen ze dat alle mensen op en rond de UH maar elders gaan recreëren of wandelen.
Niet meer even met je peuters of kinderen blokje om wandelen in je eigen omgeving maar je pakt de auto of ov maar om richting wolfvrije gebieden te gaan?

En zoals ook al is gebleken, komen de wolven ook de afgesloten tuinen in.
Je zou je kind maar veilig gewaand in de tuin laten spelen.
Tijdens een blokje om was er tenminste een volwassene bij.

En die vrouw is notabene ook volwassen en wolf droop pas af na interventie van de andere volwassenen.

Ik zie gebeuren dat dit in de toekomst niet meer kan, als de wolf niet beheerd gaat worden.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3823214/bso-durft-de-natuur-weer-in-na-wolfincident-met-meisje-5-wel-met-alarm-speelcirkel-en-rode-vlaggetjes

https://www.ad.nl/utrechtse-heuvelrug/niet-alleen-op-de-fiets-uit-angst-voor-de-wolf-zo-denken-scholieren-daar-zelf-over-mij-niet-gezien~af459a78/

https://jeugdjournaal.nl/l/2536531

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16676684/gastouders-rond-drents-friese-wold-mijden-bos-al-twee-jaar-met-kinderen-uit-angst-voor-wolf

Kinderen die niet meer op de fiets naar school gaan. Gastouders die de bossen vermijden. Schoolreisjes die worden afgelast. De buiten BSO die hoopt met toeters en vlaggetjes de wolf op afstand te houden. Ik hoop echt dat het voldoende is om die kinderen veilig te houden, maar ik ben bang dat het uiteindelijk misschien niet voldoende blijkt.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:16

Nou ja, volgens mij was voor "Bram" een paintball vergunning toch? Totdat een bepaalde club bezwaar maakte...
Zouden ze zelf nu ook echt niet doorhebben dat ze niet slim bezig zijn en dat dit averechts werkt?

Heeft iemand trouwens al een keer 'foei Bram' gezegd? Misschien werkt dat... :roll:

Ik blijf het ontzettend bizar vinden dat we het in NL zo ver laten komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:09

Mensen trekken het nu al in twijfel omdat dit incident op Den Treek is en de beheerder anti wolf is. Net als de beheerder van de Hoge Veluwe. Mensen vinden het te toevallig. Oja en er zijn ook diverse mensen die vinden dat je het zelf opzoekt als je daar gaat wandelen :+

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:24

Zeker, victim blaming machine gaat weer los!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:50

SusanH schreef:
Mensen trekken het nu al in twijfel omdat dit incident op Den Treek is en de beheerder anti wolf is. Net als de beheerder van de Hoge Veluwe. Mensen vinden het te toevallig. Oja en er zijn ook diverse mensen die vinden dat je het zelf opzoekt als je daar gaat wandelen :+

Er zijn nog geen foto's gedeeld dus dan is het niet waar natuurlijk :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:51

Maar met foto's is die bewerkt want de wolf is te groot :j

Denken vast dat het de maat van een Chihuahua heeft...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:21

Net of je tijd hebt om even fotos te gaan schieten op het moment je drie kleuren je broek vol schijt omdat een wolf je in je flikker bijt!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:30

Skessa_ schreef:
SusanH schreef:

Er zijn nog geen foto's gedeeld dus dan is het niet waar natuurlijk :')

Als er wel foto’s worden gedeeld zijn die met AI bewerkt.
En als uit dna onderzoek blijkt dat het een wolf is, is het monster verkeerd afgenomen.

Sarcastische toon weer uit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 23:39

Vanwege de slechte leesbaarheid van de foto van email, deze email uit WOO-verzoek door Annemieke van Straaten overgetypt. Wat zwart gelakt is, is met * gemarkeerd.
Citaat:
to: **********@drenthe.nl; *********@bij12.nl
cc: *********@gelderland.nl; **********@prvlimburg.nl; ********@prvlimburg.nl; *********@bij12.nl; ************************@wur.nl
from: *************
Sent: Fri 3/29/2019 10.54:41 AM
Subject: RE: Wolf Janka Plätze & wolf-hoefdier effect

GE allWF2 en WF5.JPG

Dag allen,

Net even gebeld met ******** moeilijk te pakken te krijgend blij dat ik nu wat uitgebreider is gelukt.

Janka is geslachtsrijp en een maand geleden weggelopen uit het Uckermunde roedel ( waar ook de doodgereden man van Veeningen A28 vandaan kwam, maart 2017). Kan zwanger zijn, kleine kans.
Het is een individu die veel dagactief is en snachts slaapt (relatief).
Zowel accu gps als VHF is leeg, dus kan nu alleen op afstand zender afgeworpen worden bij vestiging als ze ~gevonden kan worden ( technisch probleem waardoor 2e accu niet als backup, maar nu al is aangesproken en dus leeg...).

Momenteel geen gezenderde wolven meer. Jonge wolf gevangen, echter die moest een ruime halsband die er na 2 dagen door waarsch ouderswap afgetrokken. Ze zijn nu weer aan het vangen, najaar idem.

********geeft aan dat de stand van roodwild kan afnemen als jagers hun quota niet compenseren met wat wolven eten. Hij adviseert jagers daarin: zoveel door wolf, dan dat minder bejagen. Voorbeeld: regio waar men normaal 250 hert/jaar schoot, nu nog maar 10 (ze pakken klaarblijkelijk veel kalveren in de zomer, weinig kilo maar wel impact op populatie want 1 kalf/hinde)! Kortom, ook iets voor NL om met FBE af te stemmen.

Een ander technisch probleem blijkt ook verholpen met kunstgrepen: in de gps data zat ook activiteitsdata; elke 5 min ipv elk uur voor gps. Dat leek niet te koppelen, maar dat lijkt nu alsnog te lukken. Dat betekend dat we ook voor analyse trektocht Naya graag willen toevoegen om meer detail te krijgen in haar activiteit (lang op zelfde plek: slapen of vreten oud?). Kortom ik heb *****/bij12 reeds verzocht om ca 2 mnd uitstel (~eind juli).
Verwacht dat we dat binnen budget kunnen doen. Dinsdag heb ik weer overleg met het projectteam hierover.

Nu rij ik naar Drenthe; even de laatste plekken van Janka bekijken (zie bijlage: Naya WF2 en Janka WF5).
Waarschijnlijk is ze nog volop op doortrek; cameravallen kunnen haar aanwezigheid tzt verraden (en DNA).

regards, ***********
Wageningen Environmental Research (WENR)
Animal Ecology Team

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1BDoCM ... tid=wwXIfr

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 06:20

Was dit al voorbij gekomen?

Onderzoek: Nederlandse wolven eten vooral reeën en nauwelijks schapen
Citaat:
Wolven die in Nederland leven, eten vooral reeën en wilde zwijnen. Schapen staan maar weinig op het menu. Opvallend is het relatief grote aandeel runderen dat wordt gegeten. Al zijn dat vooral runderen die in natuurgebieden in Drenthe leven.

Wolven in Nederland jagen het liefst op reeën. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat dinsdagochtend is gepubliceerd. 35 procent van het vlees dat wolven in Nederland eten, is afkomstig van een ree. Daarna volgen wilde zwijnen (29 procent).

Er was nog niet eerder onderzoek gedaan naar wat wolven in Nederland op het menu hebben staan. Die gegevens waren er wel uit Duitsland. Maar wolven in Nederland gedragen zich soms toch net anders, is al vaker gebleken.

De onderzoekers van de Universiteit Leiden, Universiteit Antwerpen, Stichting Leo en de Zoogdiervereniging hebben een jaar lang drollen van wolven verzameld in Drenthe, Noord-Brabant, Utrecht en op de Veluwe.

Opvallend was dat er flinke verschillen te zien zijn tussen wolven die op de Veluwe leven en in Drenthe. In Drenthe eten wolven veel meer runderen (37 procent) dan op de Veluwe, waar de resten van runderen helemaal niet in wolvenpoep werden gevonden.

In Drenthe leven geen wilde zwijnen en edelherten
Volgens de onderzoekers komt dat waarschijnlijk doordat behalve reeën geen grote wilde dieren in Drenthe leven. Op de Veluwe leven ook wilde zwijnen en edelherten, maar in Drenthe mogen die allemaal worden afgeschoten. De provincies hebben dat zo bepaald. Ze vinden dat wilde zwijnen en edelherten te veel schade in tuinen en aan gewassen veroorzaken en dat ze het verkeer in gevaar brengen.

De runderen die in Drenthe door wolf worden gegeten zijn vooral galloway's, die los in de natuur lopen. Dat blijkt uit haarresten uit de drollen die zijn onderzocht. Al is niet uit te sluiten dat een enkele keer ook een koe van een melkveehouder de klos was.

Sayaguesa-runderen leven ook in de Drentse natuur, maar worden minder vaak gegrepen door wolven. Sayaguesa's zijn groter, hebben hoorns en zijn wat wilder. Mogelijk dat wolven het minder snel aandurven om die aan te vallen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het dieet van wolven in de herfst en winter anders is dan in de lente en zomer. Van april tot juni eten wolven meer jonge zwijnen en hertenkalveren.

Onderzoeker Kevin Groen van de Universiteit Leiden concludeert dat wolven "opportunistisch" zijn. Ze passen zich aan aan het aanbod en het seizoen, en richten zich op het eten dat beschikbaar is.

Schapen niet veel gegeten
Het aantal wolvenaanvallen op schapen stijgt de laatste jaren flink. Maar schapenresten worden niet zoveel teruggevonden in de uitwerpselen van wolven. In 8 procent van de onderzochte drollen is schapenmateriaal gevonden.

Voor Drentse wolven zijn schapen meer favoriet dan op de Veluwe, maar alsnog is 10 procent van het vlees dat wolven in Drenthe eten, afkomstig van schapen. Op de Veluwe is dat 5 procent.

Wel is het zo dat een wolf bij een schapenaanval vaak veel meer dode dieren achterlaat dan die opeet. Dat doen veel roofdieren en heeft te maken met instinct.

Voor veel schapenhouders is het frustrerend om te zien dat wolven lang niet al hun gedode schapen opeten. Al is het ook zo dat lang niet al het vee goed beschermd staat in gebieden waar wolven leven.

Bron: https://www.nu.nl/wolf/6356297/nederlan ... hapen.html

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:12

Nou, ik vind dat ze nu al best veel niet-reeen eten, ik geloof niet dat de reeen zich daar snel genoeg voor kunnen voortplanten om nog in leven te kunnen blijven dan.
En zo mogelijk nog verdrietiger dan al die schapen aan stukken gescheurd worden en nog niet eens fatsoenlijk opgegeten worden…

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:16

Ja maar dat komt door de omheining die niet wolferend is. Allemaal hun eigen schuld. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:36

tienus63 schreef:
Vanwege de slechte leesbaarheid van de foto van email, deze email uit WOO-verzoek door Annemieke van Straaten overgetypt. Wat zwart gelakt is, is met * gemarkeerd.
Citaat:
to: **********@drenthe.nl; *********@bij12.nl
cc: *********@gelderland.nl; **********@prvlimburg.nl; ********@prvlimburg.nl; *********@bij12.nl; ************************@wur.nl
from: *************
Sent: Fri 3/29/2019 10.54:41 AM
Subject: RE: Wolf Janka Plätze & wolf-hoefdier effect

GE allWF2 en WF5.JPG

Dag allen,

Net even gebeld met ******** moeilijk te pakken te krijgend blij dat ik nu wat uitgebreider is gelukt.

Janka is geslachtsrijp en een maand geleden weggelopen uit het Uckermunde roedel ( waar ook de doodgereden man van Veeningen A28 vandaan kwam, maart 2017). Kan zwanger zijn, kleine kans.
Het is een individu die veel dagactief is en snachts slaapt (relatief).
Zowel accu gps als VHF is leeg, dus kan nu alleen op afstand zender afgeworpen worden bij vestiging als ze ~gevonden kan worden ( technisch probleem waardoor 2e accu niet als backup, maar nu al is aangesproken en dus leeg...).

Momenteel geen gezenderde wolven meer. Jonge wolf gevangen, echter die moest een ruime halsband die er na 2 dagen door waarsch ouderswap afgetrokken. Ze zijn nu weer aan het vangen, najaar idem.

********geeft aan dat de stand van roodwild kan afnemen als jagers hun quota niet compenseren met wat wolven eten. Hij adviseert jagers daarin: zoveel door wolf, dan dat minder bejagen. Voorbeeld: regio waar men normaal 250 hert/jaar schoot, nu nog maar 10 (ze pakken klaarblijkelijk veel kalveren in de zomer, weinig kilo maar wel impact op populatie want 1 kalf/hinde)! Kortom, ook iets voor NL om met FBE af te stemmen.

Een ander technisch probleem blijkt ook verholpen met kunstgrepen: in de gps data zat ook activiteitsdata; elke 5 min ipv elk uur voor gps. Dat leek niet te koppelen, maar dat lijkt nu alsnog te lukken. Dat betekend dat we ook voor analyse trektocht Naya graag willen toevoegen om meer detail te krijgen in haar activiteit (lang op zelfde plek: slapen of vreten oud?). Kortom ik heb *****/bij12 reeds verzocht om ca 2 mnd uitstel (~eind juli).
Verwacht dat we dat binnen budget kunnen doen. Dinsdag heb ik weer overleg met het projectteam hierover.

Nu rij ik naar Drenthe; even de laatste plekken van Janka bekijken (zie bijlage: Naya WF2 en Janka WF5).
Waarschijnlijk is ze nog volop op doortrek; cameravallen kunnen haar aanwezigheid tzt verraden (en DNA).

regards, ***********
Wageningen Environmental Research (WENR)
Animal Ecology Team

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1BDoCM ... tid=wwXIfr

Dus er liepen hier gezenderde de wolven.
Waar ze dus ook accu's en halsbanden van konden wisselen?
Dus uitgezette half tamme dieren?
Of hoe moet ik dit begrijpen ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:22

Nou ja, er werd bij hoog en laag beweerd dat hier geen gezenderde wolven rondliepen.

Ik ben wel benieuwd wat de wolven op de Heuvelrug eten. Hier lopen alleen reeën en een paar plukjes koeien of schapen in natuurgebieden. De schapen lopen sinds de wolf hier is allemaal achter raster al dan niet met kudde bewakingshonden erbij. Oja en sinds kort 1 zwijn bij Driebergen-Rijsenburg in de buurt. Die mag niet geschoten worden van natuurbeschermers want hij zou beschermd zijn. En als wolvenvoer kunnen dienen :') net of een wolf zo'n formaat pakt. Ik heb een foto gezien hij is best aan de maat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 08:29

En als ze er wel een gezenderde werd gezien, dan zeiden ze dat ie in Duitsland gezenderd was.

Lauw, stelletje Pinokkio’s. Nederland vangt en zendert gewoon.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:31

Maar bij een Bram die teveel uitspookt mag een zender niet van de Pinokkio’s..
Kwam het daar niet goed uit?