Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:04

nou ja, in de media hoor ik al berichten van: Van der Plas stapt op... maar als je dan het interview hoort valt dat allemaal wel mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:36

Niet bij de NOS hoor, die geven gewoon letterlijk haar woorden weer.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:43

juval schreef:
nou ja, in de media hoor ik al berichten van: Van der Plas stapt op... maar als je dan het interview hoort valt dat allemaal wel mee.

Over opkloppen gesproken... waar is dit gezegd dan?

En wat bedoel je met 'normaliseren van de Europese stikstofnormen'?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:44

prompter schreef:

ik hoorde het radionieuws bij Qmusic :D die is misschien wat meer van de sensatie.

maar goed, ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking, dat wordt morgen bekend. En natuurlijk ook naar prinsjesdag en volgende week de algemene beschouwingen. Altijd interessant om te volgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:46

Qerty schreef:
juval schreef:

Dat de normen die in Europa worden vastgesteld wat logischer worden. Nu is het zo dat de norm in NL heel streng is, terwijl het vlak over de grens in DL wel een stuk soepeler is. Dat is in mijn ogen niet heel eerlijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:04

juval schreef:
Qerty schreef:

Dat de normen die in Europa worden vastgesteld wat logischer worden. Nu is het zo dat de norm in NL heel streng is, terwijl het vlak over de grens in DL wel een stuk soepeler is. Dat is in mijn ogen niet heel eerlijk.

Als ik het zo lees is het best logisch:
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-r ... -nederland

Over of wij die soepelere norm ook zouden kunnen gebruiken:

nos schreef:
Het korte antwoord is 'nee', want Nederland is niet met Duitsland te vergelijken. De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.

Nederland en Duitsland zijn niet vergelijkbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:05

Citaat:

Vanmorgen nogal een trieste opening van Trouw.
Een 'knappe kop uit Wageningen' heeft een onderzoek van 30 jaar geleden zo goed mogelijk over gedaan.

Het gaat nog slechter met het bos dan werd verwacht. Er is zo'n 1300 kilo per hectare stikstof bij gekomen.
Stikstof gevoelige bosgebieden kunnen 15 tot 20 kilo per hectare aan.

Opvallend verschil: de metingen lieten geen grote verschillen zien tussen de verschillende locaties. Gedetailleerde regelingen hoeven wat dat betreft niet voor prof. De Vries.

http://digitalekrant.trouw.nl/trouw/227 ... rm=android

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:47

juval schreef:
prompter schreef:

ik hoorde het radionieuws bij Qmusic :D die is misschien wat meer van de sensatie.

maar goed, ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking, dat wordt morgen bekend. En natuurlijk ook naar prinsjesdag en volgende week de algemene beschouwingen. Altijd interessant om te volgen.

Zij heeft gezegd (zag ik op de tv, haar eigen woorden) dat, als het toch tot gedwongen uitkopen komt, waar zij juist zo op tegen is, dat ze dan opstapt! Ik hoop niet dat het (tijdelijke?) vertrek van Omtzigt wederom gaat leiden tot meerdere opgevers. Want als de min of meer goede politici de handdoek in de ring gooien,dan wordt het chaos. Overigens,zo'n dag of 10 geleden zei Frans Timmermans dat opgekochte landbouwgronden voor woningbouw gebruikt zouden kunnen worden. Niets "nieuwe natuur" of zo dus, dat wist ik al lang!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:49

Qerty schreef:
juval schreef:

Dat heeft ze zelf gezegd :)
Ze belooft op te stappen als er gedwongen krimp van de veestapel komt. Voor filmpje zie: https://x.com/helena_is_here/status/1834259376573391130

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:51

Anjali, een gedeelte van eventueel opgekochte gronden. Om zoveel te bouwen dat de woningnood is opgelost is er zo’n 6 % grond nodig die nu voor alle landbouw/veeteelt wordt gebruikt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:55

Janneke2 schreef:
Citaat:

Vanmorgen nogal een trieste opening van Trouw.
Een 'knappe kop uit Wageningen' heeft een onderzoek van 30 jaar geleden zo goed mogelijk over gedaan.

Het gaat nog slechter met het bos dan werd verwacht. Er is zo'n 1300 kilo per hectare stikstof bij gekomen.
Stikstof gevoelige bosgebieden kunnen 15 tot 20 kilo per hectare aan.

Opvallend verschil: de metingen lieten geen grote verschillen zien tussen de verschillende locaties. Gedetailleerde regelingen hoeven wat dat betreft niet voor prof. De Vries.

http://digitalekrant.trouw.nl/trouw/227 ... rm=android

Hier is de samenvatting van het onderzoek te lezen: https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... n-1990.htm

En hier het hele verslag: https://edepot.wur.nl/669938

Ik heb de plaatjes even bekeken maar de grootste depositie zie je op plekken waar ook de meeste varkens- en pluimvee bedrijven zijn. Of het een significant verschil is kan ik niet beoordelen, maar als ik koeiensector was zou ik dat toch wel laten uitzoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:58

Ergens wel logisch, die bedrijven hebben bijna geen grond, waar stikstof bij veeboeren nog gedeeltelijk neerslaat op eigen grond is dat hier niet aan de orde. Geeft wel aan dat technologische zaken dus weinig doen zoals luchtwassers .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:59

BigOne schreef:
Anjali, een gedeelte van eventueel opgekochte gronden. Om zoveel te bouwen dat de woningnood is opgelost is er zo’n 6 % grond nodig die nu voor alle landbouw/veeteelt wordt gebruikt.

Daar wordt de woningnood niet door opgelost omdat er steeds meer mensen bijkomen. En, die moeten ook allemaal eten, hoe moet dat als de grond is volgebouwd. Alles importeren uit het buitenland? Zo gauw er oorlog is lukt dat niet meer, dat zag je wel met o.a. graan en zonnebloemolie uit Oekraine.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:05

Grond volgebouwd ? Lees je wel ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:35

anjali schreef:
Daar wordt de woningnood niet door opgelost omdat er steeds meer mensen bijkomen. En, die moeten ook allemaal eten, hoe moet dat als de grond is volgebouwd. Alles importeren uit het buitenland? Zo gauw er oorlog is lukt dat niet meer, dat zag je wel met o.a. graan en zonnebloemolie uit Oekraine.

Het eten voor de mensen importeren we nu ook al anjali. De meeste grond in Nederland wordt nu gebruikt om voer voor het vee te telen. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:41

Sommige supermarkten adverteren anders ermee dat hun groente en fruit van Nederlandse teelt is.Ik verwacht uiteraard geen ananas en mango uit Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:12

anjali schreef:
Overigens,zo'n dag of 10 geleden zei Frans Timmermans dat opgekochte landbouwgronden voor woningbouw gebruikt zouden kunnen worden. Niets "nieuwe natuur" of zo dus, dat wist ik al lang!

Eh, wat precies wist jij allang?

Verder is een halve waarheid al snel een hele leugen.

De Volkskrant (de eerste hit van mijn zoekmachine) meldde het volgende uit de 'Binnenhoflezing':

"Volgens de GL/PvdA-leider woedt er ‘een felle strijd om ruimte’ en neemt de landelijke politiek onvoldoende de regie in dit ‘verdelingsvraagstuk’. ‘Op dit moment wordt ons land gegijzeld door de intensieve veehouderij, die een enorme claim op de ruimte legt’, aldus Timmermans, die erop wees dat landbouw nu ongeveer de helft van de grond in Nederland gebruikt. ‘We moeten op nationaal niveau doelen vastleggen voor de omzetting van landbouwgrond naar grond voor wonen en natuur.’"

Hier wordt gewoon, netjes afgewogen. Zoals het een goede, Nederlandse politicus betaamt.
Waarbij een deel van de grond (... hoeveel precies: nader af te wegen) naar huizen gaat - en een deel naar (nieuwe) natuur.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:02

anjali schreef:
Sommige supermarkten adverteren anders ermee dat hun groente en fruit van Nederlandse teelt is.Ik verwacht uiteraard geen ananas en mango uit Nederland.

... anekdotisch bewijs is géén valide argument voor je standpunten Anjali. Als je een paar advertenties ziet van een specifieke fruit (in de wintermaanden enkel appel & peer) en groentesoort houdt dat niet in dat het grootste deel van het voedsel in Nederland verbouwd wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:13

nou ja, als de klimaatverandering doorzet kunnen we misschien binnenkort hier wel ananas en mango telen?
misschien wel een idee voor de grond die we aan het gijzelen zijn :)*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:50

juval schreef:
nou ja, als de klimaatverandering doorzet kunnen we misschien binnenkort hier wel ananas en mango telen?

Er wordt al wijn verbouwd in Nederland. Overigens vind ik niet dat het warmer is geworden hier. Al 2 jaar achter elkaar waren de zomers heel slecht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:53

anjali schreef:
juval schreef:

Er wordt al wijn verbouwd in Nederland. Overigens vind ik niet dat het warmer is geworden hier. Al 2 jaar achter elkaar waren de zomers heel slecht.

Je kunt gewoon de statistieken bekijken.
De temperatuur wordt al sinds de vorige eeuw bijgehouden.

https://weerstatistieken.nl/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:09

anjali schreef:

...slechte zomer: te veel regen, te weinig regen, te veel insecten, te weinig insecten, verdoogde bramen - noem maar op.

Maar warmer: ja, helaas wel.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:27

anjali schreef:
juval schreef:

Je kan het wel vinden, maar de cijfers zeggen toch echt wat anders.

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:45

Het buiten(natuur)zwembad hier heeft anders al 2 zomers veel te weinig bezoekers wegens te koud (en nat). Aan de praktijk zie ik meer aan dan aan statistieken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 11:48

anjali schreef:
Het buiten(natuur)zwembad hier heeft anders al 2 zomers veel te weinig bezoekers wegens te koud (en nat). Aan de praktijk zie ik meer aan dan aan statistieken.

Deze fout maken helaas heel veel mensen, niet verder kijken dan hun eigen kleine kringetje.
Er zijn trouwens diverse buitenbaden een maand langer open , wegens warmere septemberdagen.