Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:33

enzino schreef:
Javelin =/= HIMARS

O, excuus. Je had het alleen over de Javelins.
Tja, ik zou obv een opiniestuk niet durven concluderen dat VS er nog onvoldoende heeft.

Maar er zijn natuurlijk nog voldoende moderne wapensystemen die wel geleverd worden.
Ik las ook (Twitter) dat op dit moment Ukrainse piloten in de VS worden opgeleid om straaljagers te vliegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:37

Klopt Babootje dat is al een tijdje bezig dat opleiden, en dat is hoopgevend.

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:47

Hoe lang zou het opleiden duren ongeveer is de verwachting?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:04

pien_2010 schreef:
Klopt Babootje dat is al een tijdje bezig dat opleiden, en dat is hoopgevend.

Opleiden doen ze ook niet als het bijbehorende equipment niet geleverd gaat worden lijkt me.
Hoe lang dat duurt, ik heb echt geen idee. De discussie over het leveren van westerse jachtvliegtuigen is er al een van 3 maanden. Dus mogelijk is de training al een aantal maanden aan de gang.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-07-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:06

Ik las dat het iets van 2 jaar zou duren maar ik heb even geen bron bij de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:12

enzino schreef:
Ik las dat het iets van 2 jaar zou duren maar ik heb even geen bron bij de hand.

Het zijn natuurlijk geen piloten die geen "vooropleiding" hebben in een ander jachtvliegtuig.
Ze moeten alleen getraind worden om het specifieke type vliegtuig te vliegen.
Naar ik begrijp is dat een kwestie van enkele weken.
https://www.defensie.nl/organisatie/luc ... gde-staten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:52

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:02

Bedankt weer voor de verdere uitleg en informatie, heel interessant!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:31

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:57

pien_2010 schreef:
Voor de winter is het klaar......dat zeggen mijn man en ik elke dag tegen elkaar en kan Oekraïne gaan opbouwen.
Ik hoop het zo!

Ik hoop dat jullie daar gelijk in krijgen. Ik hoop ook dat dat dan betekend dat de Russen weer in hun eigen land zitten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:01

Babootje schreef:
enzino schreef:
Javelin =/= HIMARS

O, excuus. Je had het alleen over de Javelins.
Tja, ik zou obv een opiniestuk niet durven concluderen dat VS er nog onvoldoende heeft.

Maar er zijn natuurlijk nog voldoende moderne wapensystemen die wel geleverd worden.
Ik las ook (Twitter) dat op dit moment Ukrainse piloten in de VS worden opgeleid om straaljagers te vliegen.

Ukraïne produceert zijn eigen anti tank raket, de Stugna P, goedkoper en met een groter bereik dan de Javelin, daarnaast hebben ze nog NLAW's van het VK en Pantzerfausts van Duitsland ontvangen. Voorlopig zijn de Russische tanks schaarser dan de anti tank raketten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:04

bigone schreef:

Ah, uit die link:

The Ukrainian Air Force Command’s chief spokesperson, Col. Yuri Ignat, previously stated that the country has more than 30 pilots with English language proficiency who are prepared to start training without interfering with current operations. Ignat believes it will take six months for his pilots to become proficient in flying the F-16.

In the past, the Ukrainian Air Force has claimed that its pilots could receive F-15 or F-16 flight training in two to three weeks. Many experts, however, disagree with this claim.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:07

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:10

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Voor de winter is het klaar......dat zeggen mijn man en ik elke dag tegen elkaar en kan Oekraïne gaan opbouwen.
Ik hoop het zo!

Ik hoop dat jullie daar gelijk in krijgen. Ik hoop ook dat dat dan betekend dat de Russen weer in hun eigen land zitten.

Ik zou even in het midden laten welke winter.. deze in elk geval niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:19

Deze winter! Een helehoop mensen waaronder Oekraïners en anderen wereldwijd proberen dit met yoga, in de kloosters met bidden en of met positieve gedachten , hetzij via omdenken elke dag de ether in te slingeren. Baat het niet dan schaadt het niet en het doet niemand pijn. Maar het geeft onszelf energie en we hopen dat het werkt! Dit gezet tegenover al die negatieve prognoses die verdrietig maken en energie weghalen en Oekraïners de hoop ontnemen op een spoedige terugkeer.
Dus vóór deze winter is het klaar!!! Wij denken dat heel bewust, elke dag met ons hoofd en hart omdat we dat Oekraïne en Europa zo gunnen en Zelensky met zijn volk er zo voor gaan. Ze verdienen dat!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:21

Ik help t je hopen, dan kunnen 1 januari de energieprijzen weer omlaag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:23

elnienjo schreef:

Doe maar mee met ons elnienjo elke dag. Het kost amper tijd. Wij doen het voor slapen gaan en bij het opstaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:34

elnienjo schreef:

Dat je alleen maar aan eigen volk eerst en eigen portemonnee denkt snap ik inmiddels maar denken dat energieprijzen midden in de winter naar beneden zullen gaan is niet echt slim.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:32

Bron Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1507300 ... vernietigd

Oekraïense minister: vijftig Russische wapendepots vernietigd
Oekraïne heeft met Himars-raketsystemen vijftig wapendepots van Rusland vernietigd, zegt defensieminister Oleksii Reznikov. Het Russische ministerie van Defensie meldt op zijn beurt dat het Russische leger in Oekraïne succesvol een aanval heeft uitgevoerd op een munitiedepot voor de Amerikaanse precisiewapens.
Het munitiedepot lag volgens het Russische ministerie in het westen van Oekraïne, in de regio Chmelnitski. Eerder verklaarde Rusland dat het meerdere door het Westen geleverde Himars-systemen had vernietigd, wat wordt ontkend door de regering in Kiev.
De geavanceerde raketsystemen uit de Verenigde Staten zijn erg nauwkeurig en bieden een groter bereik dan andere artilleriesystemen. De Oekraïense regering beschouwt ze als noodzakelijk in de strijd tegen Rusland. De VS besloten vorige week nog eens vier mobiele Himars-systemen te leveren, bovenop de zestien die eerder al waren toegezegd.

En

Oekraïne: Drie bruggen in de Cherson-regio succesvol aangevallen
De aanvallen vallen in de Oekraïense strategie om de Russische aanvoer van materieel te frustreren. Het gaat om twee bruggen over de Dnipro-rivier en een andere brug meer noordelijk, zegt Dmytro Butriy, die aan het hoofd staat van de lokale militaire dienst in de regio.
Het Oekraïense leger ‘werkt erg precies in het uitschakelen van de opslagplaatsen en de aanvoer van troepen en is effectief in het uitschakelen van de vijandelijke logistieke processen’, aldus Butriy tijdens een persconferentie waarover CNN schrijft.
De aanvoer van zware wapens en voertuigen is door de aanvallen erg bemoeilijkt, benadrukt Butriy. De Russen doen volgens hem pogingen de bruggen te repareren en andere manieren te vinden om materieel de rivier over te krijgen.

'Door Rusland georganiseerde referenda in twee gebieden worden in september gehouden'
De referenda in de door Rusland gecontroleerde gebieden in Oekraïne moeten in september worden gegeven, dat schrijft het Russische staatspersbureau RIA Novosti. Het gaat om de regio’s Donetsk en Zaporozhye.
Vladimir Rogov, een door Rusland geïnstalleerde ambtenaar, zegt tegen het persbureau: ,,We werken naar een referendum tegen half september, maar een precieze datum kunnen we nog niet noemen. De electorale commissies worden momenteel gevormd.” Hij verwacht dat beide referenda op dezelfde dag zullen worden gehouden.
De electorale commissie moet vooral in de gaten gaan houden wat de lijst met stemmers is, omdat sommige mensen uit de regio zijn vertrokken.
Met deze referenda wil Poetin zijn invasie legitimeren, maar ze zullen internationaal niet of nauwelijks worden erkend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:33

Bron De Telegraaf

Oekraïne hoopt deze week nog eerste graanschip uit te laten varen

Oekraïne hoopt dat de eerste schepen met graan nog deze week het land kunnen verlaten. Een hoge regeringsfunctionaris zegt dat de haven van Tsjornomorsk, naast Odessa, zich richt op komende woensdag. Binnen twee weken zou de uitvoer uit alle Oekraïense havens weer moeten kunnen beginnen.

Afgelopen vrijdag sloten Oekraïne en Rusland een deal met Turkije en de Verenigde Naties om de export van graan via de Zwarte Zee te hervatten. Volgens de Oekraïense minister van Infrastructuur Oleksandr Koebrakov zal de haven van Tsjornomorsk binnen 24 uur klaar zijn om de deal uit te voeren. Volgens Koebrakov zou er "geen grens" zijn aan de hoeveelheid graan die uitgevoerd wordt.

Enkele uren nadat de partijen de overeenkomst sloten, volgde een Russische raketaanval op de haven van Odessa. Daardoor was onzeker of de deal nog wel uitgevoerd kon worden. Moskou verzekerde dat de raketten slechts militaire doelen troffen en dat de aanval het uitvaren van de graanschepen niet verhindert.

Om de havens voor te bereiden op de export, zouden onder meer zeemijnen verwijderd moeten worden. Omdat in Oekraïense havens zeker 20 miljoen ton graan ligt te wachten op verscheping, zou de uitvoer daarvan de wereldwijde voedseltekorten en stijgende prijzen tegen kunnen gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:02

Citaat:
Moskou verzekerde dat de raketten slechts militaire doelen troffen en dat de aanval het uitvaren van de graanschepen niet verhindert.

Tuurlijk.......??

Bedankt Babootje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:32

Citaat:
Tuurlijk.......??

"Oekraïne hoopt dat de eerste schepen met graan nog deze week het land kunnen verlaten"

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:35

Natuurlijk hoopt Oekraïne dat.

Jij niet dan?

(Of het haalbaar is, is een tweede.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:36

Ja aan Oekraine zal het niet liggen. Maar daarvoor moeten eerst mijnen geveegd worden en dat gaat spannend worden. Houdt Rusland zich verder aan de afspraken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:37