Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:01

Er zijn zoveel positieve berichten over mensen in asielzoekers centra, dorpen die hun asielzoekers niet kwijt willen bvb maar dat wordt gelezen en klaar.
En er gaat er eentje de fout in en heel extreem rechts staat op stelten.
Ik heb een keer met een hele vervelende kerel te doen gehad, dat betekent niet dat alle kerels vervelend zijn en zo denk ik over veel bevolkingsgroepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:03

https://nos.nl/l/2584873

Ze halen bakzeil, schooiers. Druk uitoefenen helpt dus wel.
Electoraal gezien denken ze nu stemmen kwijt te gaan door nee te blijven zeggen, heel veel medelanders hebben ze verfoeid dus nu draaien ze om .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:05

fransje23 schreef:
juval schreef:
Social media maakt meer kapot dan je lief is.

Ja, en algoritmes.. -O-

Je wordt onbewust zo gestuurd! Als je dingen van verschillende kanten wilt bekijken moet je daar echt je best voor doen.

Ik volg daarom bewust een aantal politici op verschillende SM en ik probeer vooral ook regelmatig naar debatten te kijken.
En interviews met politici zoals WNL op zondag, ik vind het een vreselijk programma, maar ik kijk het wel vaak.

Maar goed, daar moet je tijd voor hebben of maken. Ik volg geen series of Netflix.
Ik hou van talkshows en docu's op met name NPO2. Deze worden natuurlijk wel vanuit een bepaalde context gemaakt, maar dat hou ik dan wel in mijn achterhoofd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:51

juliedo24 schreef:
Weet je al wat je gaat stemmen juval? Was even vergeten of je weer voor BBB ging of niet.

Is er hier eigenlijk iemand nog van plan om op VVD te stemmen?

ja, zeer waarschijnlijk toch wel BBB.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:53

Vandaag de laatste dag van de kamer in deze samenstelling, vanaf volgende week is het weer verkiezingsreces. Eens kijken of er nog interessante debatten voorbij komen.

nu bijvoorbeeld 2 minutendebat over terroristische en radicaliserende online platforms etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:31

Snap werkelijk niet dat ze dat allemaal onder vvmu laten vallen en Antifa willen aanmerken als terroristische organisatie. Antifa is helemaal niet terroristisch laat staan dat het een organisatie is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:34

BigOne schreef:
Snap werkelijk niet dat ze dat allemaal onder vvmu laten vallen en Antifa willen aanmerken als terroristische organisatie. Antifa is helemaal niet terroristisch laat staan dat het een organisatie is.

Scherp. Er is inderdaad geen centraal bestuur dus bestrijding lijkt me ingewikkeld. Wederom (teleurgesteld, maar niet verbaasd) symboolpolitiek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:29

Waarom zou je mensen die voor Antifa zijn willen arresteren? 75 % van de Nederlanders?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:29

Raineri schreef:
BigOne schreef:

Scherp. Er is inderdaad geen centraal bestuur dus bestrijding lijkt me ingewikkeld. Wederom (teleurgesteld, maar niet verbaasd) symboolpolitiek.

Daarnaast is het helemaal niet aan de Kamer om te gaan bepalen wat een terroristische organisatie is en wat niet. Er zijn een aantal zeer duidelijke criteria (denk inderdaad bijv een centraal bestuur) waaraan een terroristische organisatie aan moet voldoen, en er moet een rechter aan te pas komen om te beoordelen of de organisatie ook echt aan die criteria voldoet. Naast dat het domme symboolpolitiek is is het ook nog eens anti-democratisch om zo de bestaande procedures te omzeilen.

@juval - toch wel benieuwd wat bijv jouw nummer 2 was in de stemwijzer? Wat denk je dat de BBB jullie bedrijf gaat brengen? Ik wil je echt niet aanvallen op je keuze, maar vind het gewoon erg lastig te begrijpen omdat de BBB erg weinig voor elkaar lijkt te hebben gekregen en Wiersma enorm heeft zitten blunderen... gevoelsmatig zou ik denken dat CDA best bij jou zou passen. Maar het is natuurlijk helemaal aan jou.

Ik stemwijzer gedaan. GL/PvdA op 1, D66 op 2. Geen verrassing. Qua opvattingen past GL/PvdA het beste bij me, alleen.... ga ik waarschijnlijk wel wat meer belasting betalen vanwege mijn ontzettend sterke schouders. Dat kan ik en zou ik eigenlijk moeten doen zonder problemen ... maar toch ;). Ik ga van beide partijen nog eens goed kijken wat de plannen zijn op het gebied van zorg, onderwijs en digitalisering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:31

Vvd overstag, ineens ! Nu toch voor kinderen uit Palestina toelaten. Iemand op twitter zei het volgende en daar ben ik het helemaal mee eens ;

Ach mens ga toch fietsen, dit is zo doorzichtig als wat. Weer een zetel gedaald, laten we dit nú toestaan, het zijn er maar drie maar levert misschien wel zetels op. Jullie zijn totaal ongeloofwaardig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:35

ik vind dat Wiersma het prima doet, maar de problemen zijn niet in één jaar op te lossen, het zal veel tijd kosten. De kans dat BBB ook in een volgend kabinet komt is uiteraard erg klein. BBB sluit wat onze sector betreft nog steeds het meest aan bij wat volgens mij nodig is, vandaar mijn stemkeuze. Dat BBB niet op 1 staat is te verklaren op andere punten waarmee ik het niet helemaal eens ben.

mijn top 5 was VVD, PVV, BBB, JA21 en NSC

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:47

Hier 66% PvdA/GL, 66% SP en 61% PvdD.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:14

Bij mij stond CDA heel hoog :wow: , maar die C blijft toch een beetje dwars zitten. Gelukkig is er genoeg om uit te kiezen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:41

Toch interessant dat sommige mensen zo verrast worden door hun stemwijzer :) Welke stonden er onder Veronica2?

Bij mij was de stemwijzer zoals verwacht, GL-PvdA en PvdD bovenaan, en dan nog D66. Ik ga een vrouw van de GL-PvdA lijst zoeken om op te stemmen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:51

BigOne schreef:
Vvd overstag, ineens ! Nu toch voor kinderen uit Palestina toelaten. Iemand op twitter zei het volgende en daar ben ik het helemaal mee eens ;

Ach mens ga toch fietsen, dit is zo doorzichtig als wat. Weer een zetel gedaald, laten we dit nú toestaan, het zijn er maar drie maar levert misschien wel zetels op. Jullie zijn totaal ongeloofwaardig.

Maar, mogen die kinderen nu wel komen dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:52

Cer schreef:
BigOne schreef:

Maar, mogen die kinderen nu wel komen dan?

ja, er mogen een paar kinderen komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:21

purny schreef:
verootjoo schreef:
Alleen deze niet.

Er wordt toch extra geld vrij gemaakt om deze mensen te helpen? Dus de roverheid laat ze niet volledig in de kou staan.

Wat voor geld wordt er vrijgemaakt dan?

Oh, ik lees nu dat de VVD tóch zorg wil gaan bieden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:23

juval schreef:
ik vind dat Wiersma het prima doet, maar de problemen zijn niet in één jaar op te lossen, het zal veel tijd kosten. De kans dat BBB ook in een volgend kabinet komt is uiteraard erg klein. BBB sluit wat onze sector betreft nog steeds het meest aan bij wat volgens mij nodig is, vandaar mijn stemkeuze. Dat BBB niet op 1 staat is te verklaren op andere punten waarmee ik het niet helemaal eens ben.

mijn top 5 was VVD, PVV, BBB, JA21 en NSC

De FVD richt zich in de campagne ook volledig op de boeren.
Staat die ook op jouw stemlijstje of niet?

Ik hoor hier van veel boeren dat ze voor FVD gaan…

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:31

Oh ja? Was het niet Baudet die, terwijl de microfoon open stond achter de schermen vroeg "Wat moet ik met die k*boeren?"

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:38

juliedo24 schreef:
Bij mij was de stemwijzer zoals verwacht, GL-PvdA en PvdD bovenaan, en dan nog D66. Ik ga een vrouw van de GL-PvdA lijst zoeken om op te stemmen :)

Songul Mutluer is misschien een optie voor je?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:40

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:40

Ik denk dat ik weer voor degene waar ik de vorige keer op heb gestemd ga.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:47

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:57

Die kinderen opvangen , 3 , kost overheid niets. Wordt betaald door who , de dokters en verpleegkundigen .

Staat er al een verkiezingspoll op Bokt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:59

Zo, had net de stemwijzer gedaan. Waar ik normaal zo'n 50-60% overlap heb, is die nu zowaar 92%! Zowel voor GL-PvdA als D66 haha. Met Volt op #3 met 85%. Zo zie je maar dat onderwerpen van jaar tot jaar flink kunnen veranderen :))

Twijfel wel nog tussen GL-PvdA en D66. GL-PvdA is nu groter en maakt meer kans om in de regering te komen, maar vind de nuancering van D66 op sommige vlakken ook wel belangrijk. Aan de andere kant denk ik dat GL-PvdA ook prima in staat is concessies te doen als dat nodig is.

Keuzes, keuzes!

Edit: dit is ook wel interessant om mee te spelen.
https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/co ... etels.html

Hoop dat de VVD nog wel bijdraait en aan een coalitie meedoet, anders wordt het wel heel versnipperd. Als ze meedoen dan zou bijv. GL/PvdA + VVD + D66 + CDA + Volt een optie zijn, met ±79 zetels. Als het positiever valt dan nu dan zou het eventueel ook zonder Volt kunnen (al vind ik Volt geen verkeerde om erbij te hebben)