Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:28

prompter schreef:
Die grenscontroles zijn toch niet uitvoerbaar, er zijn talloze plekken waar je de grens over kunt zonder gezien te worden, als crimineel of terrorist ga je echt niet braaf in de file staan op een snelweg. Het is allemaal voor de bühne, kijk ons eens lekker streng zijn :n

Ik ben ook wel benieuwd naar de uitvoering. Vanuit hier (omg Arnhem) weet ik zo 3 wegen naar Duitsland, waarvan 1 over een N-weg en 2 binnendoor. Lijkt me niet haalbaar om overal maar controles op te zetten, zeker als er overal al personeelstekort is.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:39

Ik denk dat grenscontrole een schijnveiligheid geeft.

Maar heel nadelig voor de transportsector.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:43

Electra63 schreef:
Ik denk dat grenscontrole een schijnveiligheid geeft.

Maar heel nadelig voor de transportsector.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik hoorde op de radio dat er wel degelijk impact was, ook op migratie/asielaanvragen. En dat is denk ik ook logisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:45

Ik hoor als argument, dat er dan geen terroristen binnen kunnen komen.
Maar hoe voorkom je dat huidige inwoners radicaliseren?

Daarbij hebben wij niet eens zo veel vluchtelingen, maar vooral arbeidsmigranten en die hou je niet tegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:48

Oh ik zocht het niet bij terroristen, maar eerder in de illegale vuurwerkhoek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:26

_San87_ schreef:
Oh ik zocht het niet bij terroristen, maar eerder in de illegale vuurwerkhoek.

Voor illegaal vuurwerk zal het zeker helpen, al komt dit ook uit België.

We gaan het zien!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:46

Het nieuwe plan van Wiersma lijkt klaar te zijn en lijkt verdacht veel op het plan dat vorige week weg is gegooid. Ik kan de consequenties niet goed overzien maar ik hoop dat er in het nieuwe plan aan alle boeren wordt gedacht nu dit kabinet de enorme miljardenpot, die oorspronkelijk voor het plan was uitgetrokken, overboord heeft gezet.
https://archive.ph/2024.09.12-050055/ht ... -veestapel

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:08

Ik zag het voorbij komen.
Ik ben erg benieuwd hoe boerenorganisaties gaan reageren.

Misschien kan de verhoging accijns op tabak worden terug gedraaid? Daar heeft Van der Plas het erg moeilijk mee, begreep ik op X. ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:48

Electra63 schreef:
Misschien kan de verhoging accijns op tabak worden terug gedraaid? Daar heeft Van der Plas het erg moeilijk mee, begreep ik op X. ;)

Blijkbaar heeft Bayer een medicijn voor longkanker veroorzaakt door het roken :oo

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:01

Land- en tuinbouworganisaties zijn niet te spreken over de plannen van Wiersma hoor ik net op het nieuws. Mij lijkt het niet eens zo ongunstig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:04

Electra63 schreef:
Ik zag het voorbij komen.
Ik ben erg benieuwd hoe boerenorganisaties gaan reageren.

'Den Haag', voor wie NL soms op lijkt te houden na Noord- en Zuid Holland, realiseert zich niet dat als een pakje shag in NL Euro 25,- kost en in Duitsland Euro 10,- het wel heel verleidelijk wordt om in Duitsland tankstations leeg te kopen en de hele familiekring/vereniging/buurt te voorzien van tabak.

Vroegah was dat vooral een ding voor grensbewoners die tabak, koffie en benzine afhankelijk van de prijzen kochten in NL, BE of DU, maar nu is dat bijna voor iedereen lonend die een auto heeft met een kofferbak.

Typische Haagse naiviteit/arrogantie (*).

(*) kies maar zelf, beiden mag ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:26

Cowboy55 schreef:
'Den Haag', voor wie NL soms op lijkt te houden na Noord- en Zuid Holland, realiseert zich niet dat als een pakje shag in NL Euro 25,- kost en in Duitsland Euro 10,- het wel heel verleidelijk wordt om in Duitsland tankstations leeg te kopen en de hele familiekring/vereniging/buurt te voorzien van tabak.

Vroegah was dat vooral een ding voor grensbewoners die tabak, koffie en benzine afhankelijk van de prijzen kochten in NL, BE of DU, maar nu is dat bijna voor iedereen lonend die een auto heeft met een kofferbak.

De meeste mensen wonen in de grote steden in West-Nederland (waar veel mensen geen auto meer hebben), dus als daar mensen stoppen omdat het te duur wordt is dat een groter aantal dan wanneer er niemand stopt.

Enne... Nederland wil toch grenscontroles gaan houden? Smokkelaars flink beboeten en dan is het gat in de staatskas zo weer gevuld :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:28

Veel rokers in de randstad halen hun sigaretten illegaal ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:09

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

De meeste mensen wonen in de grote steden in West-Nederland (waar veel mensen geen auto meer hebben), dus als daar mensen stoppen omdat het te duur wordt is dat een groter aantal dan wanneer er niemand stopt.

Enne... Nederland wil toch grenscontroles gaan houden? Smokkelaars flink beboeten en dan is het gat in de staatskas zo weer gevuld :D

Maar grenscontroles zijn niet gratis. En de locals vang je daar niet mee. Die kennen de sluipwegen. Maar voor de locals maakt het accijnstechnisch niet uit, want die kopen al decennia bij de goedkoopste van de 2 (of 3) landen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:18

Cowboy55 schreef:
Maar grenscontroles zijn niet gratis. En de locals vang je daar niet mee. Die kennen de sluipwegen. Maar voor de locals maakt het accijnstechnisch niet uit, want die kopen al decennia bij de goedkoopste van de 2 (of 3) landen.

Klopt, daarom is dat geen reden om accijnzen niet te verhogen :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:55

Ik ben meer benieuwd waar ze de mankracht vandaan gaan halen om die grenscontroles uit te voeren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:33

prompter schreef:
Die grenscontroles zijn toch niet uitvoerbaar, er zijn talloze plekken waar je de grens over kunt zonder gezien te worden, als crimineel of terrorist ga je echt niet braaf in de file staan op een snelweg. Het is allemaal voor de bühne, kijk ons eens lekker streng zijn :n

Het gaat ook niet om controles bij de slagboom op de grens, maar je dwingt de mensen om een paspoort bij zich te hebben en op verzoek te tonen op elke willekeurige plek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:52

maar identificatieplicht geldt toch sowieso voor iedereen boven de 14jr?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:19

juval schreef:
maar identificatieplicht geldt toch sowieso voor iedereen boven de 14jr?

Dat zal in Duitsland ook zeker zo zijn en als je er eentje kan tonen is het oke.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:19

prompter schreef:
Land- en tuinbouworganisaties zijn niet te spreken over de plannen van Wiersma hoor ik net op het nieuws. Mij lijkt het niet eens zo ongunstig.

Voor het land is het gunstig, voor de boeren niet. Want het geld voor een uitkoop is er niet ( meer).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:38

Caroline van der Plas is niet blij met de plannen van haar eigen minister. Wordt daar vooraf niet over gecommuniceerd, of is dit een act voor de kiezers? Ze ging weer verder onderhandelen met Brussel....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:53

....mbt invoering grenscontroles.
Citaat:
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik hoorde op de radio dat er wel degelijk impact was, ook op migratie/asielaanvragen. En dat is denk ik ook logisch.

Ik vind het niet logisch.

Natuurlijk wil de pvv scoren met "minder", dat weten we al jaaaaren.

Maar afgezien van het feit dat de grenzen lek zijn als een mandje:
90% oid van de migranten komt gewenst.

En vluchtelingen hebben gewoon recht op asiel. (Ja, via een asielaanvraag. Maar asiel is een mensenrecht. Dat maak je niet ongedaan door een grens te sluiten.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:59

prompter schreef:
Caroline van der Plas is niet blij met de plannen van haar eigen minister. Wordt daar vooraf niet over gecommuniceerd, of is dit een act voor de kiezers? Ze ging weer verder onderhandelen met Brussel....

Allemaal de schuld van vorige kabinetten dus ze moeten wel , dan denk ik, wie is hier nu gek.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:20

BigOne schreef:
prompter schreef:

Allemaal de schuld van vorige kabinetten dus ze moeten wel , dan denk ik, wie is hier nu gek.

de vorige kabinetten dus :)

https://nos.nl/artikel/2536871-bbb-baal ... kabinetten

de media klopt het verhaal natuurlijk wel weer aardig op. Ik denk persoonlijk niet dat veel boeren 'last' zullen hebben van de afroming. LTO roept maar wat, die komt niet voor de boeren op, ik ken niemand die daar nog lid van is. We zullen wat moeten, en zo doet het denk ik het minste pijn. Als de stikstofnormen nu ook Europees genormaliseerd worden en er geen gedwongen uitkoop/beroepsverbod komt dan denk ik dat we er mee kunnen leven.
Ik ga mijn kinderen in ieder geval niet aanraden om boer te worden, laat ze maar lekker zonnepanelen op het land zetten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:02

Hoezo de media, ik hoorde een interview met Van der Plas zelf.