Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:31

Cowboy55 schreef:
Het vervolgartikel in dit verhaal is waarschijnlijk dat de body double van Putin zijn tot nu toe onbekende tweelingbroer Eduardo is, die door de poetshulp van de Putins (Consuela) naar haar thuisland Cuba gesmokkeld is en die is opgevoed door Fidel Castro.

Ik scroll up in plaats van down maar ik wist direct wie dit juweeltje geschreven heeft. _/-\o_

Dinopino

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:54

Dacht dat Putin ziek was?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:15

bigone schreef:
Rusland heeft vanochtend via de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken erkend dat het een precisieaanval met raketten heeft uitgevoerd op de haven van Odessa. Het doel was volgens Rusland een marineschip.

Precisie raketten? De gps gestuurde raketten zaten er dus compleet naast, zoals wel vaker.

"....als het niet zo triest was, zou je er om lachen."

(Maar gisteren was het nog dat ze er niets mee te maken hadden. Moet ik nou denken 'ze gaan de goede kant op'???)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:36

Janneke2 schreef:
(Maar gisteren was het nog dat ze er niets mee te maken hadden. Moet ik nou denken 'ze gaan de goede kant op'???)

Het zijn gewoon net voetballers. Eerst is de standaardreactie altijd "ik was het niet".
Mocht dat niet houdbaar zijn, bijvoorbeeld doordat je noppenafdruk nog in het dijbeen van de ander staat, dan wordt het verhaal direct verdraaid naar "maar het was op de bal gericht"/"maar hij liep ineens tegen mijn voet".
Kijk je dan de herhaling terug, dan blijkt er nooit iets per ongeluk geweest, en is het altijd al terecht rood geweest.

Verschil met de Russen is alleen dat die laatsten ook nog eens de scheidsrechter en de VAR niet erkennen en na een rode kaart gewoon door blijven spelen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:55

Een rode kaart erkennen ze ook niet.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:23

enzino schreef:
Die vragen of Rusland nog wel voldoende materieel heeft komt elke maand hier terug, voornamelijk dat de raketten op zijn. Dit is nu de derde keer. Ik verwacht dan ook dat ze binnenkort een nieuw offensief starten dat intensiever is dan ooit tevoren, net zoals vorige keren.

Dezelfde vraag zou je veel terechter kunnen stellen over de NATO strijdkrachten. Het NL leger zou in geval van oorlog het iets van 2 weken (?) uit kunnen houden waarna we letterlijk en figuurlijk met wapens moeten gaan gooien om iemand te verwonden, aldus de Volkskrant afgelopen week (munitie tekorten waren er al jaren trouwens en het is stukken erger nu). Ook de anti-tank raketten in de USA gaan snel en vanwege verouderde onderdelen kunnen ze niet snel bijgemaakt worden. En zo lees ik over meer landen die door hun voorraden heen zijn en het laatste beetje achter moeten houden om hun eigen leger niet tot breiclub te degraderen.

Verder ben ik het niet eens met je mening dat hij bij meer materieel vol de oorlog in zou zijn gegaan. Het doel lijkt stukje bij beetje grondgebied te pakken en straks vast te houden. Het idee dat ze binnen 3 dagen in Kiev zouden staan komt van het Pentagon, niet van Rusland volgens mij. De redenen om het gas weer open te draaien heb ik eerder gegeven en dat werd bevestigd door Goldman Sachs (niet de minste analisten).

Ze hebben echt geen bataljon speciale troepen in Hostomel en een colonne voertuigen van 60 km opgeofferd omdat het doel eigenlijk was om per cm2 terrein te veroveren in de Donbas. Het had binnen een week over moeten zijn en dat ontkennen is een beetje naïef..
Ook is het voor iedereen waarneembaar, als je een beetje oplet, dat het aantal aanvallen met kruisraketten geen fractie is van het aantal aan het begin. Dus of ze zijn op, of ze blijven erop zitten..
overigens hebben diverse sites het er nu over dat de Oekraïeners bij Cherson 1000 man Russische troepen omsingeld hebben, ik heb nog nergens een officiële bevestiging kunnen vinden helaas.
Hoe kom je er overigens bij dat de antitank raketten op zouden zijn in de VS ? Ze hebben nog ca 50000 javelins op de plank liggen. Vraag is of ze die beschikbaar willen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:36

martichr schreef:
Hoe kom je er overigens bij dat de antitank raketten op zouden zijn in de VS ? Ze hebben nog ca 50000 javelins op de plank liggen. Vraag is of ze die beschikbaar willen stellen.

Je onderbouwing met een bron mist helaas, maar gelukkig is het redelijk makkelijk te vinden:

Citaat:
The United States has not published figures about its Javelin inventory, so this must be deduced. According to the Army budget books, total production has been 37,739 since production began in 1994. Every year, U.S. forces use some missiles for training and testing. Thus, there may be 20,000 to 25,000 remaining in the stockpiles. These 7,000 systems represent about one-third of the U.S. total inventory.

That fraction doesn't sound like much; after all, two-thirds of the inventory remains. However, military planners are likely getting nervous. The United States maintains stocks for a variety of possible global conflicts that may occur against North Korea, Iran, or Russia itself. At some point, those stocks will get low enough that military planners will question whether the war plans can be executed. The United States is likely approaching that point.

https://www.csis.org/analysis/will-unit ... 0inventory.

De beschikbare voorraad om aan Oekraine te geven is blijkbaar bijna op, daar gaat het om.

De logica om Oekraine niet meteen volledig in te nemen is hier al besproken. Het klinkt inderdaad aannemelijk dat als ze het konden met de huidige troepen ze het wel zouden doen in de eerste week, maar daarna lijk het erop dat ze liever geen oorlog verklaren en alles inzetten. Nadeel snelle overwinning is dat je dan zit met de compleet vijandige bevolking van miljoenen mensen die je onder controle moet houden wat nagenoeg onmogelijk is. Doe je het stapje voor stapje dan vlucht de bevolking (wat het westen zwakker maakt) en wie achter blijft is mogelijk een medestander. Putin lijkt er ook alles aan te doen geen oorlog te verklaren (oproep dienstplicht).Bovendien heb ik het idee dat het originele plan was om oostelijk oekraine in te nemen om te annexeren en ze verder trokken om oekraiense troepen uit te schakelen zodat er geen tegenaanval komt en je "erkenning" voor de geannexeerde gebieden kan onderhandelen. Nu de strijd langer duurt zullen de doelen mogelijk ook groter worden (meer grondgebied) omdat er meer kosten gemaakt zijn om het te veroveren (al meerdere malen in artikelen besproken).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:50

[code][/code]
enzino schreef:
martichr schreef:

Je onderbouwing met een bron mist helaas, maar gelukkig is het redelijk makkelijk te vinden:

Je stelling was dat de anti tank raketten op waren.. niet dus, in het huidige tempo zijn de Russische tanks eerder op.

Citaat:
The United States has not published figures about its Javelin inventory, so this must be deduced. According to the Army budget books, total production has been 37,739 since production began in 1994. Every year, U.S. forces use some missiles for training and testing. Thus, there may be 20,000 to 25,000 remaining in the stockpiles. These 7,000 systems represent about one-third of the U.S. total inventory.

That fraction doesn't sound like much; after all, two-thirds of the inventory remains. However, military planners are likely getting nervous. The United States maintains stocks for a variety of possible global conflicts that may occur against North Korea, Iran, or Russia itself. At some point, those stocks will get low enough that military planners will question whether the war plans can be executed. The United States is likely approaching that point.

De beschikbare voorraad om aan Oekraine te geven is blijkbaar bijna op, daar gaat het om.

Dat was niet je stelling..

De logica om Oekraine niet meteen volledig in te nemen is hier al besproken. Je zit dan met de compleet vijandige bevolking van miljoenen mensen die je onder controle moet houden wat nagenoeg onmogelijk is. Doe je het stapje voor stapje dan vlucht de bevolking (wat het westen zwakker maakt) en wie achter blijft is mogelijk een medestander. Bovendien heb ik het idee dat het originele plan was om oostelijk oekraine in te nemen om te annexeren en ze verder trokken om oekraiense troepen uit te schakelen zodat er geen tegenaanval komt en je "erkenning" voor de geannexeerde gebieden kan onderhandelen. Nu de strijd langer duurt zullen de doelen mogelijk ook groter worden (meer grondgebied) omdat er meer kosten gemaakt zijn om het te veroveren (al meerdere malen in artikelen besproken).

Plan B was dus van het begin de bedoeling? Je mag geloven wat je wil maar ik doe niet mee..

Vooralsnog is het een patstelling met grote verliezen aan beide kanten, maar indien de VS blijft leveren mag Rusland alvast de bevolking van Moskou op een algehele mobilisatie voorbereiden.. benieuwd hoe enthousiast die zijn..
Mijn telefoon verkloot de quote, sorry

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:17

martichr schreef:
overigens hebben diverse sites het er nu over dat de Oekraïeners bij Cherson 1000 man Russische troepen omsingeld hebben, ik heb nog nergens een officiële bevestiging kunnen vinden helaas.

Ze maken die dingen toch zelf, de VS dan? Beetje onzin dat die nu al op zouden zijn. Helemaal als je in 1 zin probeert te beweren dat Rusland nog lang niet de bodem in zicht heeft van zijn plofgoed.

Die omsingeling bij Kherson is wel gemeld door de adviseur van de president. Het aantal man waar het om schijnt te gaan varieert tussen de 250 en 2000 maar het gaat om een aantal legeronderdelen. Rusland heeft om een vrije doorgang (green corridor) voor de manschappen gevraagd. Ik hoef, denk ik, niet uit te leggen dat dat niet gaat gebeuren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:18

martichr schreef:
Plan B was dus van het begin de bedoeling? Je mag geloven wat je wil maar ik doe niet mee..

Lijkt me niet heel raar om aan het begin van de strijd eens te testen of je de vijand misschien volledig kan overrompelen. Zo niet dan ga je door met je originele plan.

Je hebt verder geen opmerking meer over de Javelin systemen, daar zijn we het dan blijkbaar eens dat de voorraad die nog naar Oekraine kan erg beperkt lijkt te zijn nu?

Heeft iemand trouwens al meer gezien (bevestiging, bewijs) dat die raketten op de havenstad gericht waren op het graan? Ik las dat het om een raketten depot ging en een aanlevering van meer raketten (schip met raketten). Dat lijken me militaire doelen die geen invloed hoeven te hebben op de graanexport overeenkomst, maar ik heb alleen wat videobeelden gezien waar de brand ver weg van de graansilo's leek te zijn. Is er al meer informatie bekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:20

irmaz schreef:
Ze maken die dingen toch zelf, de VS dan? Beetje onzin dat die nu al op zouden zijn. Helemaal als je in 1 zin probeert te beweren dat Rusland nog lang niet de bodem in zicht heeft van zijn plofgoed.

Zie de link die ik net gaf, daar staat duidelijk in beschreven waarom het geen onzin is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:24

Iets anders opmerkelijks is dat de Ukraïnse strijdkrachten diverse bruggen rondom Kherson beschieten met HIMARS. Het lijkt ze niet te doen te zijn om ze volledig te vernietigen maar om ze te verzwakken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:33

enzino schreef:
martichr schreef:

Lijkt me niet heel raar om aan het begin van de strijd eens te testen of je de vijand misschien volledig kan overrompelen. Zo niet dan ga je door met je originele plan.

Je hebt verder geen opmerking meer over de Javelin systemen, daar zijn we het dan blijkbaar eens dat de voorraad die nog naar Oekraine kan erg beperkt lijkt te zijn nu?

Heeft iemand trouwens al meer gezien (bevestiging, bewijs) dat die raketten op de havenstad gericht waren op het graan? Ik las dat het om een raketten depot ging en een aanlevering van meer raketten (schip met raketten). Dat lijken me militaire doelen die geen invloed hoeven te hebben op de graanexport overeenkomst, maar ik heb alleen wat videobeelden gezien waar de brand ver weg van de graansilo's leek te zijn. Is er al meer informatie bekend?

Jij leest dus Russische propaganda, het was een militair schip dat volledig vol geladen met raketten :):)

Op een film was te zien dat 1 Ruskie raket in zee viel en 1 heeft iets geraakt wat mij veel te klein leek om een schip met raketten voor te stellen. Misschien een sleepboot ofzo. Naast deze plek waren duidelijk de graansilos aan de kade te zien. Dat zou dus prima het doel kunnen zijn geweest.
Maar dat was vast ook te verantwoorden geweest want iedereen weet toch dat de Ukraïnse strijdkrachten in die silos trainen en ze gebruikt worden voor het opslaan van HIMARS? haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:53

En jij leest Oekraiense propaganda: de russen hebben nog maar een paar raketten over maar besluiten die af te schieten op een graansilo zodat het inladen straks langer duurt en een paar procent verloren gaat.
(Ik zal er geen smiley achter zetten om je uit de tent te lokken)

Het zou prima kunnen dat de graansilo's het doel waren, net zoals het schip het doel had kunnen zijn. Beide doelen lijken op het eerste oog niet heel waarschijnlijk. Laten we elkaar dan ook niet belachelijk proberen te maken met "grappige" opmerking verder want daar zal dit topic niet beter van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:57

irmaz schreef:
Iets anders opmerkelijks is dat de Ukraïnse strijdkrachten diverse bruggen rondom Kherson beschieten met HIMARS. Het lijkt ze niet te doen te zijn om ze volledig te vernietigen maar om ze te verzwakken.

Vreemde tactiek. Misschien heeft het iets te maken met de stevigheid van de bruggen en de beperkte explosie van de HIMARS?

(Zie "Force 10 from Navarone" - 1978)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:50

irmaz schreef:

Nou ja, net als in A Bridge Too Far blaas je bruggen pas definitief op als de vijand probeert de brug over te steken. Bodycount en zo.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:12

enzino schreef:
martichr schreef:

Zoals gezegd mijn telefoon verkloot de quote, maar lees even terug het stond ertussen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:26

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Nou ja, net als in A Bridge Too Far blaas je bruggen pas definitief op als de vijand probeert de brug over te steken. Bodycount en zo.

Wat je noemt ken ik niet, en ik weet ook niet wat voor bruggen het zijn dus misschien zeg ik iets doms. Een reden die ik kan bedenken is dat men er lopend (wel veel kwetsbaarder) indien nodig nog wel overheen kan, maar niet meer met voertuigen, het voordeel daarvan is dat de vijand ook niet meer met (zware, of meerdere tegelijk) voertuigen eroverheen kan.
Misschien dat het ook een lange termijn plan is, als de vijand de bruggen nu met rust laat, zijn de bruggen later wellicht makkelijker te repareren?
Daar heb ik geen bronnen van, ik denk gewoon hardop :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:41

enzino schreef:
Het zou prima kunnen dat de graansilo's het doel waren, net zoals het schip het doel had kunnen zijn. Beide doelen lijken op het eerste oog niet heel waarschijnlijk. Laten we elkaar dan ook niet belachelijk proberen te maken met "grappige" opmerking verder want daar zal dit topic niet beter van worden.

Welk schip?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:04

Tja, je moet wat....
Bron De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1507300 ... selijkheid

Rusland beschuldigt 92 Oekraïners officieel van misdaden tegen de menselijkheid

De Russische regering heeft al meer dan 1.300 strafrechtelijke onderzoeken gestart naar Oekraïense strijdkrachten, zo meldt Alexander Bastrykin, het hoofd van de Russische onderzoekscommissie. 92 Oekraïners werden al officieel aangeklaagd voor misdaden tegen de menselijkheid.

Volgens Bastrykin worden in totaal 96 Oekraïners, onder wie 51 legerbevelhebbers, gezocht voor misdaden tegen de menselijkheid. 92 van hen werden al officieel aangeklaagd. Het hoofd van de Russische onderzoekscommissie stelt ook een internationaal tribunaal voor om de Oekraïners aan te klagen, gesteund door landen als Bolivia, Iran en Syrië. Kiev heeft voorlopig geen commentaar gegeven op de verklaringen van Bastrykin.

Ook Oekraïne voert zijn eigen onderzoeken uit. Eerder deze maand verklaarde Kiev al dat het meer dan 21.000 oorlogsmisdaden en agressiemisdrijven van Russische troepen onderzoekt. Het Internationaal Strafhof in Den Haag, dat Oekraïne heeft beschreven als een “plaats delict”, heeft ook al een team van onderzoekers en forensische experts, naar Kiev gestuurd. Het Kremlin ontkent al sinds het begin van de invasie in februari alle oorlogsmisdaden of dat het zich bewust op burgers heeft gericht.

In de nachtelijke toespraak van Zelenski:
Zelenski: "Zelfs de bezetters geven toe dat we zullen winnen"

In zijn dagelijkse videotoespraak heeft de Oekraïense president Volodimir Zelenski zondagavond volgehouden dat Oekraïne zal zegevieren, zoals hij dat eerder op de dag ook al op berichtendienst Telegram had gedaan.

"We zullen kunnen doen wat vorige generaties niet eerder konden. Dit geldt voor onze verdediging in deze onafhankelijkheidsoorlog, voor onze koers naar een verenigd Europa, naar volledig lidmaatschap van de EU, en ons vermogen om een van de modernste staten ter wereld te worden", aldus Zelenski. "Er is niemand meer die daaraan zou twijfelen. Er zijn er alleen die discussiëren over hoe dit te bereiken. Het zal gebeuren. Dit is een teken van vertrouwen in Oekraïne - niet alleen ons eigen vertrouwen. Zelfs de bezetters geven toe dat we zullen winnen. We horen het in hun gesprekken - de hele tijd, in wat ze hun naasten vertellen als ze contact met hen opnemen. Daarom vertragen we niet en, zoals elke dag voor vijf maanden, doen we alles om de vijand de grootst mogelijke verliezen toe te brengen en om zoveel mogelijk steun voor Oekraïne te verzamelen."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:36

Citaat:
Citaat:

Wat je noemt ken ik niet, en ik weet ook niet wat voor bruggen het zijn

A brigde too far is een speelfilm over de slag om Arnhem. |(

In principe zijn de (vanaf het zuiden gesproken) Waalbrug en de Rijnbrug stevig genoeg voor voertuigen tot en met tanks,
maar in elke oorlog zijn bruggen belangrijke strategische objecten.
(Voorjaar 1945 ontdekten de Geallieerden dat bij Remagen een brug over de Rijn nog intact was. De andere bruggen waren door de nazi's opgeblazen om de geallieerden te stoppen.)
(En een paar weken later had de geallieerde 'genie' een aantal ponton bruggen op strategische plaatsen neergelegd.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:02

Zelensky:
Citaat:
We zullen kunnen doen wat vorige generaties niet eerder konden. Dit geldt voor onze verdediging in deze onafhankelijkheidsoorlog, voor onze koers naar een verenigd Europa, naar volledig lidmaatschap van de EU, en ons vermogen om een van de modernste staten ter wereld te worden", aldus Zelenski. "Er is niemand meer die daaraan zou twijfelen. Er zijn er alleen die discussiëren over hoe dit te bereiken. Het zal gebeuren. Dit is een teken van vertrouwen in Oekraïne - niet alleen ons eigen vertrouwen. Zelfs de bezetters geven toe dat we zullen winnen. We horen het in hun gesprekken - de hele tijd, in wat ze hun naasten vertellen als ze contact met hen opnemen. Daarom vertragen we niet en, zoals elke dag voor vijf maanden, doen we alles om de vijand de grootst mogelijke verliezen toe te brengen en om zoveel mogelijk steun voor Oekraïne te verzamelen."

Ik hoop het en denk dit zo mee met heel mijn hart elke dag en met mij velen weet ik.

Dit is stap 1 in de methodiek van veranderingen bewerkstelligen. Zonder deze stap lukt het zeker niet. Je bedenkt dus precies wat je focus, je toekomst is, dat je wil bereiken met heel je hart, ziel en verstand.
Daarna ga je de andere stappen bedenken (zoals hoe, wat heb je nodig, wat zijn de valkuilen, wie heb je nodig, tijdsplan etc).
Uiteraard deelt hij dat niet met de wereld gezien de bezetting.
Doet hij goed. Want als de president er al niet in geloofd, niet standvastig is, dan kunnen ze het wel schudde. Of zoals een generaal buitendienst na paar weken oorlog vertelde op TV, dat de standvastigheid, weerbaarheid en geloof van de Oekraïners een heel belangrijk positief wapen is in deze strijd dat te vaak, ook door hem, onderschat is of onderschat wordt.

Voor de winter is het klaar......dat zeggen mijn man en ik elke dag tegen elkaar en kan Oekraïne gaan opbouwen.
Ik hoop het zo!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:07

enzino schreef:

Dat lijkt toch niet helemaal zo te zijn.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1551117922369667073
Het hoofd van het kantoor van de president van #Ukraine #Yermak zei dat na de ontmoeting met #Zelenskyy de Amerikaanse congresleden hun plannen aankondigden om tot 30 meervoudige raketsystemen #HIMARS en de #MLRS over te brengen naar Oekraïne (Multiple Launch Rocket-systeem).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:13

Dat las ik ook. Dat is wensdenken van de Russen wat enzino beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:15

Javelin =/= HIMARS