Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:De afgelopen maanden hebben in de krant bij ons juist veel artikelen gestaan over dat de asielzoekers van het AZC in Gilze dus totaal niets te doen hebben voor jaren, zich doodvervelen en daarom veelal in de illegaliteit duiken door zwart allerlei werkzaamheden te verrichten voor vrij schimmige organisaties.
Nikass schreef:Tango1979 schreef:Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen. Dit combineren met lagere belasting op inkomen tot bijvoorbeeld 60k. Alles daarboven zwaarder belasten (wellicht weer 3 schijven in box 1) en de belasting op winst uit vermogen gelijk trekken aan de belasting op arbeid.
Vervolgens de hypotheekrente aftrek gefaseerd verlagen voor woningen boven de 5 ton.
De belastingvrije voet verhogen, zodat mensen belastingvrij meer kunnen sparen (voor bijvoorbeeld een koophuis).
Ik ben op zich ook erg voor zo veel mogelijk zaken inkomensafhankelijk maken. Van zorgpremie tot gemeentelijke belastingen. En wat denk je van verkeersboetes?
Heb een manager gehad die in z'n dikke BMW lachend opschepte over elke maand minstens 5 snelheidsovertredingen. Die lachte erom en reed er geen km rustiger door.
Mbt de zorg: ethisch heel lastig maar hoe ver moeten we gaan met het behandelen van bijvoorbeeld 85plussers? En laten we eens vaart maken met het recht op vrijwillige levensbeeindiging
Helemaal eens
VuurVleugels schreef:Nou nou, het is toch niet zo dat Tango1979 schrijft dat iedereen boven de 85 moet sterven?
Maar het gebeurt nu nog te vaak dat er maar eindeloos doorge-emmerd wordt terwijl de patiënt er zelf eigenlijk wel klaar mee is. Maar dan vinden de kinderen dat er doorgezet moet worden, of doktoren vinden het doodzonde om iets niet te behandelen als dat wel enigzins in de verte zou kunnen, omdat het verlengen of redden van het leven altijd maar bovenaan staat. En inderdaad, de vrijwillige levensbeëindiging is hierdoor echt een enorm doolhof en een strijd die velen al niet eens aangaan.
Daar mag best kritischer naar gekeken worden wat mij betreft. Als iemand 85+ is en nog volop mee wil doen, be my guest. Maar mensen zijn er soms ook gewoon klaar mee en worden dan niet gehoord.
Tango1979 schreef:Ik snap heel goed wat jullie zeggen. En emotioneel sta ik er hetzelfde in, bijvoorbeeld als ik aan mijn eigen geliefden denk.
Maar het is een feit dat er, vooral in de laatste levensfase, ook overbehandeld wordt. En best regelmatig ook. Dokters zijn opgeleid om te behandelen, te genezen. Ook als de behandeling eigenlijk niets of zeer weinig meer uithaalt.
Vrijwillige levensbeeindiging heb ik persoonlijk ervaring mee. Ik vind dat dat niet lichtvaardig mag gebeuren. Maar als iemand goed bij z'n verstand is, wel hun keuze mag zijn.
Jessix schreef:Dat over ouderen is inderdaad een walgelijke opmerking. Je gaat niet zo maar dood. En tot die tijd heb je net zoveel recht op medische zorg als elk ander mens. Mijn oma is 101 geworden, het zou wat zijn als je dan vanaf je 85ste niet meer de zorg kan krijgen die je nodig hebt.
Natuurlijk wordt er rekening gehouden met leeftijd, maar dat is dan wel iets tussen artsen en patiënten.
Iris82 schreef:De afgelopen maanden hebben in de krant bij ons juist veel artikelen gestaan over dat de asielzoekers van het AZC in Gilze dus totaal niets te doen hebben voor jaren, zich doodvervelen en daarom veelal in de illegaliteit duiken door zwart allerlei werkzaamheden te verrichten voor vrij schimmige organisaties.
prompter schreef:Ik ben ook voor een vrijwiliig levenseinde, wanneer ik dat zou willen. Maar ook voor behandelen, als ik dát zou willen op latere leeftijd
Doordat ik dat vrijwillige einde belangrijk vind, valt alles dat christelijk is af, inclusief NSC van Omtzigt en BBB is er veel te vaag over.
prompter schreef:Ik ben ook voor een vrijwiliig levenseinde, wanneer ik dat zou willen. Maar ook voor behandelen, als ik dát zou willen op latere leeftijd
Doordat ik dat vrijwillige einde belangrijk vind, valt alles dat christelijk is af, inclusief NSC van Omtzigt en BBB is er veel te vaag over.
juval schreef:prompter schreef:Ik ben ook voor een vrijwiliig levenseinde, wanneer ik dat zou willen. Maar ook voor behandelen, als ik dát zou willen op latere leeftijd
BBB zegt dat de kamerleden bij medisch ethische kwesties mogen stemmen wat zij willen, dus niet gedwongen een partijprogramma volgen. Ik vind dat waardevol.
anjali schreef:Die gooien alle belemmeringen overboord als het gaat om medisch-ethische kwesties.
Tango1979 schreef:Ik vind dat hier een taak ligt voor de artsen. Er wordt echt overbehandeld, mede doordat artsen niet opgeleid worden om niet te behandelen. Terwijl juist door eerlijk het gesprek aan te gaan, de patiënt een eigen afweging kan maken. Dit geldt natuurlijk ook voor jongeren.
Het hele maakbare van onze maatschappij, het idee dat het leven gerekt moet worden, behandeling na behandeling die praktisch gezien niet veel oplevert. Ik denk dat we daar eens goed naar zouden moeten kijken. En in de opleiding voor artsen daar meer aandacht voor hebben.
Zoals BigOne het zo mooi zegt: ik hoop dat ik waardig uit mag stappen, op het moment dat ik het genoeg vind. Ook al ben ik nog niet uitbehandeld.