Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:51

Loretta schreef:
Ik blijf me er bij elke verkiezingen weer over verbazen dat asielzoekers steeds weer het belangrijkste verkiezingsthema zijn. Er zijn werkelijk waar zulke enorme problemen. Maar de hele campagne draait om asielzoekers, asielzoekers en nog eens asielzoekers.

Dat willen de mensen toch horen. Als je daar gewoon de hele tijd over praat dan krijg je vanzelf stemmen.
Over andere belangrijke zaken hoor je ze niet.

En nu kruipen ze allemaal uit hun kamertjes, maar partijen gaan naar mijn idee na verkiezingenstijd niet meer de straat op. Heel jammer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:54

Woningnood, ggz, toeslag affaire, Groningen, wachtlijsten verpleegtehuizen, stikstof, pas boeren, milieu, te weinig politie, uvw loopt totaal vast, o ja asiel is er ook nog.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 01-10-25 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:54

BigOne schreef:
Woningnood, ggz, toeslag affaire, Groningen, wachtlijsten verpleegtehuizen, stikstof, pas boeren, milieu, te weinig politie, o ja asiel is er ook nog.

En de buffelboete. Hopelijk gaat ie van tafel
Laatst bijgewerkt door purny op 01-10-25 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:56

Die gaan ze repareren volgens mij. PvdA heeft iets ingediend samen met een vvd er geloof ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:57

BigOne schreef:
Die gaan ze repareren volgens mij. PvdA heeft iets ingediend samen met een vvd er geloof ik.

Thnx!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:09

BigOne schreef:
Woningnood, ggz, toeslag affaire, Groningen, wachtlijsten verpleegtehuizen, stikstof, pas boeren, milieu, te weinig politie, uvw loopt totaal vast, o ja asiel is er ook nog.

Ouderenzorg, wolven, defensie en navonorm, begrotingstekort, jeugdzorg, femicide, onderwijs, kinderopvang

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 05:39

Welke partijen hebben het daar wel over? En komt dat dan ook in het nieuws?
Is het waar “we” willen dat het over gaat of wordt t ons gewoon gevoerd?
Wie bepaald die gespreksonderwerpen?

Zelfs de kieswijzer neemt niet alles mee..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:10

Ik denk zelf dat de belangrijkste onderwerpen ook gevoed worden door je eigen leven en waar je tegenaan loopt. Zo hebben wij bijv. een kleintje waardoor kinderopvang plannen voor mij interessant zijn. Dat zal voor iemand zonder kinderen mogelijk totaal niet interessant zijn. En zo zal dat met meer onderwerpen het geval zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:18

Gnome schreef:
Ik denk zelf dat de belangrijkste onderwerpen ook gevoed worden door je eigen leven en waar je tegenaan loopt. Zo hebben wij bijv. een kleintje waardoor kinderopvang plannen voor mij interessant zijn. Dat zal voor iemand zonder kinderen mogelijk totaal niet interessant zijn. En zo zal dat met meer onderwerpen het geval zijn.

Ja dat is het dus ook. En de stemwijzer duurt anders ellendig lang haha.

Ik wil geen kinderen maar ik ben wel voor gratis opvang. Zodat moeders ook fulltime gaan / kunnen werken. Dat er zoveel mensen parttime werken in Nederland is heel uniek.

En als we minder (arbeids)migranten willen dan moeten we zelf meer gaan werken.

(Ik voel me hypocriet := maar meer dan 28uur werken ga ik denk ik helaas nooit kunnen.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:25

Naar mijn idee worden de gespreksonderwerpen bepaald door de groep die het hardste schreeuwt.
De media zoomen daar ook op in endie schreeuwers krijgen naar mijn idee teveel aandacht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:36

fransje23 schreef:
Naar mijn idee worden de gespreksonderwerpen bepaald door de groep die het hardste schreeuwt.
De media zoomen daar ook op in endie schreeuwers krijgen naar mijn idee teveel aandacht.

Ik denk dat je doelt op de azc 'schreeuwers'? Eerder in het nieuws heb ik ook veel protesten gezien vanuit de zorg, studenten, ov bijvoorbeeld. Daar is dan ook aandacht voor.

Media is er in mijn optiek ook op ingericht dat mensen de artikelen ook gaan lezen en dan is zo'n azc rel of een ander protest denk in makkelijke click bait ipv een serieus artikel dat misschien wel belangrijker is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:38

Ik werk 40uur… dus “we” werken al best veel uur. Ik zou t mooi vinden als moeders die dat willen, kunnen gaan werken, maar niet omdat het moet vanwege de kosten.. Ergens is er wat voor te zeggen dat kinderen het grootste gedeelte bij hun ouders / moeder zijn ipv op een opvang

Ik ben benieuwd met welke punten de andere partijen komen en of dat hier ook aan bod komt.. aan alle punten zitten vaak voors en tegens en die afweging vind ik interessant (en lastig tegelijk) :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:08

MarlindeRooz schreef:
Gnome schreef:
Vangen we dezelfde zieke kinderen wel op uit andere landen?

Noem eens 3 landen waar genocide gepleegd wordt en waar alle ziekenhuizen vernield worden en zijn? En waarbij de regio niet wil of kan opvangen?

En waar artsen zonder grenzen, rode kruis e.d. niet binnen worden gelaten…

Ja, we helpen idd wel alle andere oorlogsslachtoffers, dmv medische hulp.
Alleen deze niet. En omdat er daar geen ziekenhuizen meer zijn en hulp niet binnen wordt gelaten moeten de slachtoffers weggehaald worden, wat in andere oorlogsgebieden niet per se nodig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:47

fransje23 schreef:

Daar kon je weleens helemaal gelijk in hebben. Het rellen bij demonstraties wordt gewoon beloond.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:55

Denk je dan dat het beter wordt als er geen media aandacht aan de rellen wordt gegeven? dat zou best een interessant idee zijn. Vrees dat dat niet gaat gebeuren.

Ik heb net ook de stemwijzer ingevuld. BBB staat niet op 1 :) Het zou VVD moeten worden volgens de uitslag 71%.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:56

Gnome schreef:
Ik denk dat je doelt op de azc 'schreeuwers'? Eerder in het nieuws heb ik ook veel protesten gezien vanuit de zorg, studenten, ov bijvoorbeeld. Daar is dan ook aandacht voor.

Media is er in mijn optiek ook op ingericht dat mensen de artikelen ook gaan lezen en dan is zo'n azc rel of een ander protest denk in makkelijke click bait ipv een serieus artikel dat misschien wel belangrijker is.

Momenteel gaat het om azc maar de boerenprotesten zijn ook een voorbeeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:59

verootjoo schreef:
Alleen deze niet.

Er wordt toch extra geld vrij gemaakt om deze mensen te helpen? Dus de roverheid laat ze niet volledig in de kou staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:05

juval schreef:
Denk je dan dat het beter wordt als er geen media aandacht aan de rellen wordt gegeven? dat zou best een interessant idee zijn. Vrees dat dat niet gaat gebeuren.

Nee, helemaal geen berichtgeving is natuurlijk ook niet goed.
Maar nu krijg je een soort hyperfocus waarbij de aandacht ook vooral naar de schreeuwers gaat en niet naar de andere kant.

We zien bijvoorbeeld geen asielzoeker die verteld hoe het is maar alleen de mensen die tegen zijn.
De andere kant krijgt m.i. te weinig een stem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:08

meer positiviteit vanuit de AZC's of immigranten over het algemeen zou inderdaad goed zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:11

Veel dingen worden teveel van een kant belicht. De andere kant wordt dan te weinig belicht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:14

juval schreef:
meer positiviteit vanuit de AZC's of immigranten over het algemeen zou inderdaad goed zijn.

Maar ook de positieve berichten worden overgenomen door de schreeuwers.
Laatst een bericht over asielzoekers die werken in de bouw. Bouwbedrijf blij want hardwerkende mensen, asielzoekers blij want die voelen zich nuttig en leren van de cultuur. Lijkt win/win.

Het commentaar er onder was tenenkrommend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:17

Social media maakt meer kapot dan je lief is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:31

Weet je al wat je gaat stemmen juval? Was even vergeten of je weer voor BBB ging of niet.

Is er hier eigenlijk iemand nog van plan om op VVD te stemmen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:45

juval schreef:

Maar dat ligt dan toch echt aan de mensen zelf.
Zolang de mensen er negatief tegenover staan gaat er niks veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:49

juval schreef:
Social media maakt meer kapot dan je lief is.

Ja, en algoritmes.. -O-

Je wordt onbewust zo gestuurd! Als je dingen van verschillende kanten wilt bekijken moet je daar echt je best voor doen.