tactisch stemmen doe ik niet aan, ik stem op de partij waar ik achter sta. Als die daardoor geen meerderheidscoalitie kan vormen dan is dat maar zo (zal niet van mijn stem afhangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Cer schreef:Nee, dat doen we met de rechtse stemmers.. wat was dat rijtje ookalweer? Lage inkomens, slecht opgeleid..
Of hoge inkomens, want vvd is alleen voor eigen portemonnee..
De hoog opgeleide linkse mensen verdienen dan blijkbaar niks..
Ik ben benieuwd waarop dat feit gebaseerd is. Op mij komt het in ieder geval erg hautain over.
Ik ga ook ontstippen.. hier wordt ik niet wijzer van iig
Ik zie rechtse stemmers niet als geitenwollen sokken mensen eigenlijk![]()
Wel als vaak lager opgeleid, en dat is gebaseerd op o.a. de peiling die Pien quote.
En dat is net als eerder de opmerking over verwende westerlingen: dat is een feit. En ik snap dat dat niet leuk is, maar het is wel wat het is.
Ik erger me een beetje aan dit soort reflexieve emotionele reacties. In plaats van erover na te denken, reageer je vanuit je onderbuik. Is niet handig in de politiek.
Janneke2 schreef:Aan mijn hoela.
Veronica2 schreef:Veronica2 schreef:
De solidariteit is verdwenen omdat er nu een generatie aan het roer is die vooral met zichzelf bezig is en die het vooral belangrijk vindt om het zelf goed te hebben. Ze zijn alleen gelukkig met een dure bakfiets, een Saab met een hele berg kinderzitjes, genoeg quinoasalade en havermelk voor iedereen en vooral naar een ander wijzen om de planeet te redden. Van die generatie hoef je geen solidariteit te verwachten, nu niet en nooit niet.
pien_2010 schreef:Nikass schreef:Ik denk dat wat er aan ondersteunende maatregelen door het laatste kabinet genomen zijn, dit is gebeurd onder invloed van D66. Het is niet voor niets dat de VVD achterban Rutte verweet te links te zijn. Yesilgöz is een stuk rechtser dan Rutte. Zelfs Rutte zelf waarschuwde daarvoor
Eens met karuna; de armoede steun had er niet hoeven zijn.
Dan speel ik de advocaat van de duivel. Wat is nl eerder het kip of het ei.
Door de verregaande privatisering kon de Nederlandse overheid niet ingrijpen zoals de Franse regering als het ging om de electriciteits prijzen.
Dit gecombineerd met de al eerder door mij besproken "koopmangeest" ( lees hoe kan IK hier vooral van profiteren als ondernemer, waar de Nl overheid geen antwoord op gaf (vrijlaten van de marktwerking) gecombineerd met de lage (minimum) lonen, zorgde ervoor dat er een heel stelsel van allerlei ingewikkelde maatregelen ter ondersteuning moest komen. (Vaak moest het geld later ook terug betaald worden.)
Ik heb daar met afgrijzen naar zitten kijken. Want mensen willen niet de hand ophouden maar gewoon hun eigen broek ophouden. Lees loon naar werk verdienen.
Ik vind verder dat er heel gemakkelijk gedacht wordt over toeslagen ontvangen (is ook wel riskant gebleken), lage lonen en dan moet er maar begeleiding komen om rond te komen etc.
Dit terwijl vaak de mensen met de lagere lonen ook!!!!!! de maatschappij dragen en in plaats met theoretische kennis veel praktische kennis hebben en zwaar fysiekwerk doen, waar hun lichaam van slijt.
Dus dat mag ook wel betaald gaan worden. Het probleem is al zeer groot. Bv de zorg loopt leeg want teveel mensen denken "bekijk het maar met je lage lonen en fysiek zo zwaar werk waarbij ook nog eens iedere scheet geadministreerd moet worden". Die zijn al vertrokken. Dat zie je meer en meer gebeuren. Dus geef het de tijd en het zware handwerk, het vakmanschap zal meer en meer gemist worden, gewaardeerd en hopelijk ook betaald. Het begint met minimum loon naar 16 euro doen.
Cowboy55 schreef:Persoonlijk highlight in dit topic tot nu toe: verwijzen als teken van de individuele hang naar luxe en desinteresse in de maatschappij door een automerk toe noemen (Saab) dat sinds 2011 niet meer bestaat.
Cowboy55 schreef:juval schreef:wat had het moeten zijn Cowboy? Prius?
Dat kan. Maar dat was mijn punt niet.
Nikass schreef:Nps dat klinkt wel mooi, het zelf oplossen met je budget. Wat kan iemand die chronisch ziek is dan doen precies?
Nikass schreef:Door de vergrijzing en de steeds betere zorg, wordt deze inderdaad complexer. Maar de zorg is nog steeds betaalbaar wanneer de juiste keuzes worden gemaakt. En bijvoorbeeld niet een oplichter steeds maar weer een nieuw contract geven voor niet werkende ict.
Of de farmaceutische industrie laten bepalen welke medicijnen je krijgt.
https://www.trouw.nl/opinie/perverse-ri ... m=referral
Tango1979 schreef:<KNIP>
Ik ben op zich ook erg voor zo veel mogelijk zaken inkomensafhankelijk maken. Van zorgpremie tot gemeentelijke belastingen. En wat denk je van verkeersboetes?
Heb een manager gehad die in z'n dikke BMW lachend opschepte over elke maand minstens 5 snelheidsovertredingen. Die lachte erom en reed er geen km rustiger door.
<KNIP>
Cowboy55 schreef:Tango1979 schreef:<KNIP>
Ik ben op zich ook erg voor zo veel mogelijk zaken inkomensafhankelijk maken. Van zorgpremie tot gemeentelijke belastingen. En wat denk je van verkeersboetes?
Heb een manager gehad die in z'n dikke BMW lachend opschepte over elke maand minstens 5 snelheidsovertredingen. Die lachte erom en reed er geen km rustiger door.
<KNIP>
Los van de juridische haalbaarheid lijken inkomensafhankelijke boetes me een prima plan. Dat is overigens niet uniek in Europa. Ik zou er echter ook een frequenties aan koppelen. Dis iets in de zin van (en schiet me nou niet af op de getallen, het gaat om het concept):
Boete voor X km te hard binnen de bebouwde kom: 100.
Voor 3x modaal of meer: 300
Bij 2e keer binnen 12 maanden: 200
Voor 3x modaal of meer: 600
Bij 3e keer binnen 12 maanden: 400
Voor 3x modaal of meer: 1.200
Bij de 5e keer betaalt 'jouw' manager dan 4.800. De 6e keer 9.600. Wedden dat er vanzelf een punt komt waarop ie het niet meer zo grappig vindt allemaal?!
juval schreef:50% zwevers, dat is veel zeg. Dan zijn de peilingen wellicht niet helemaal zuiver inderdaad.
tactisch stemmen doe ik niet aan, ik stem op de partij waar ik achter sta. Als die daardoor geen meerderheidscoalitie kan vormen dan is dat maar zo (zal niet van mijn stem afhangen) Coalitie is zeker niet heilig, wat mij betreft is oppositie ook niet slecht.
Citaat:@pien_2010 - ik snap wat je zegt, maar linksom of rechtsom komt die loonsverhoging toch echt weer in je eigen portemonnee terecht. Geef werkenden in de tuinbouw meer loon en je groente wordt vanzelf duurder, geef mensen in de zorg meer loon en je zorg wordt vanzelf duurder... minimumloon geldt veel voor ongeschoold, zwaar werk en laat dat nou net ook zijn waar wij als Nederlanders niet echt veel zin in in hebben. Minimumloon verhogen is voor mijn gevoel een te simpele oplossing voor een groter probleem.
Ook op Nikass - Ik denk dat er in de zorg veel meer winst te behalen valt met het terugdringen van de privatisering en de macht van de zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars zorgen voor een grote, administratieve druk en een grote frustratie onder personeel die zorg moeten leveren binnen kaders die niet altijd dekkend zijn en die ze niet zelf mogen bepalen. Zorg die verkeerd wordt ingekocht, maximum aantal psychische behandelingen op basis van een diagnose die gesteld moet worden... Ik vind dat instellingen een veel grotere vrijheid moeten krijgen om zelf te beslissen wat passende behandelingen zijn en dat zorgverzekeraars die door procedurele fouten of onhandigheden geen zorgplicht kunnen verlenen veel strenger gecontroleerd moeten worden. De zorg in Nederland an sich betaald helemaal niet zo slecht (behalve dan, denk ik - de mensen aan de bedden).
Tango1979 schreef:Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen.
purny schreef:Tango1979 schreef:Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen.
En hoe moeten de chronisch zieken, mensen met een arbeidsbeperking en andere mensen gecompenseerd worden hierin? Mensen die elke maand de dagen aftellen tot de 20e van de maand wanneer ze hun toeslagen op de bank zien staan?
Tango1979 schreef:Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen. Dit combineren met lagere belasting op inkomen tot bijvoorbeeld 60k. Alles daarboven zwaarder belasten (wellicht weer 3 schijven in box 1) en de belasting op winst uit vermogen gelijk trekken aan de belasting op arbeid.
Vervolgens de hypotheekrente aftrek gefaseerd verlagen voor woningen boven de 5 ton.
De belastingvrije voet verhogen, zodat mensen belastingvrij meer kunnen sparen (voor bijvoorbeeld een koophuis).
Mbt de zorg: ethisch heel lastig maar hoe ver moeten we gaan met het behandelen van bijvoorbeeld 85plussers? En laten we eens vaart maken met het recht op vrijwillige levensbeeindiging
purny schreef:Tango1979 schreef:Uitkeringen zijn gekoppeld aan het minimumloon, dus die stijgen mee.
Dat is waar. Maar alsnog zijn mensen in deze groepen ontzettend afhankelijk van hun toeslagen. Dus je kunt voor mijn gevoel de toeslagen niet afschaffen
purny schreef:Tango1979 schreef:Uitkeringen zijn gekoppeld aan het minimumloon, dus die stijgen mee.
Dat is waar. Maar alsnog zijn mensen in deze groepen ontzettend afhankelijk van hun toeslagen. Dus je kunt voor mijn gevoel de toeslagen niet afschaffen