Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:54

50% zwevers, dat is veel zeg. Dan zijn de peilingen wellicht niet helemaal zuiver inderdaad.
tactisch stemmen doe ik niet aan, ik stem op de partij waar ik achter sta. Als die daardoor geen meerderheidscoalitie kan vormen dan is dat maar zo (zal niet van mijn stem afhangen :) ) Coalitie is zeker niet heilig, wat mij betreft is oppositie ook niet slecht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:59

Ik heb weleens tactisch gestemd omdat de partij die ik graag wilde te klein was. Ik ga nu niet tactisch stemmen. Ik ben blij met wat er bij mij uit de kieswijzer kwam, en dat is consistent met wat ik eerder heb gestemd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:00

Avalanche schreef:
Cer schreef:
Nee, dat doen we met de rechtse stemmers.. wat was dat rijtje ookalweer? Lage inkomens, slecht opgeleid..
Of hoge inkomens, want vvd is alleen voor eigen portemonnee..

De hoog opgeleide linkse mensen verdienen dan blijkbaar niks..

Ik ben benieuwd waarop dat feit gebaseerd is. Op mij komt het in ieder geval erg hautain over.
Ik ga ook ontstippen.. hier wordt ik niet wijzer van iig

Ik zie rechtse stemmers niet als geitenwollen sokken mensen eigenlijk :)

Wel als vaak lager opgeleid, en dat is gebaseerd op o.a. de peiling die Pien quote.

En dat is net als eerder de opmerking over verwende westerlingen: dat is een feit. En ik snap dat dat niet leuk is, maar het is wel wat het is.
Ik erger me een beetje aan dit soort reflexieve emotionele reacties. In plaats van erover na te denken, reageer je vanuit je onderbuik. Is niet handig in de politiek.

Mwoah, ik denk dat je ook weer een onderscheid kan maken tussen rechts-populistisch (FvD, PVV, een beetje BBB) en rechts-neoliberaal (VVD). Demografie over wie welke partij stemt is gewoon onderzocht, dus we hoeven helemaal niet af te gaan op onze eigen vooroordelen :). Op VVD stemmen relatief veel hoogopgeleiden, op PVV relatief veel laagopgeleiden. Beiden rechts, maar groot verschil over stemrecht. Jongeren stemmen linkser dan ouderen.

Bronnen:
https://nidi.nl/demos/demografie-in-het-stemhokje/
https://nos.nl/artikel/2163382-jong-of- ... lke-partij

Ik ben het ermee eens dat we hier best verwend zijn (ook omdat ik best wat gereisd heb, ook naar minder welvarende landen). Armoede is relatief. Tuurlijk, het is vreselijk dat mensen het lastig hebben financieel, en de kosten zijn erg gestegen. Maar je kan als je in een poedersuiker zit kan je twee dingen doen denk ik - wachten tot de overheid het voor je oplost of zélf aan de slag met je budget. Mensen die het hier zwaar hebben hébben het ook zwaar, maar hebben het relatief gezien nog steeds beter dan héél veel andere mensen. En ik heb ook het idee dat we veel te veel willen, vooral qua materialisme. Neemt niet weg dat financiele problemen zeer stressvol zijn en dat er zeker iets mee gedaan moet worden.

Ik heb ook overwogen tactisch links te stemmen (PvdA / GroenLinks) maar vind dat minimumloon echt een heel slecht idee. Je kan iedereen meer gaan betalen, maar die bedrijven die ineens veel meer loon moeten uitkeren belasten dat regelrecht door aan de koper dus ik betwijfel of de koopkracht er nou zoveel op vooruit gaat. Ik zie meer in afdwingen belastingverlaging op energie en brandstof bijvoorbeeld. Koopkracht stijgt vroeg of laat toch wel weer.

StukRoodVlees heeft trouwens een leuke blogserie - praatjes van de electoraatjes - per partij de sociaal-demografische kenmerken van de kiezers. Altijd leuk :) Over de BBB: https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 23-de-bbb/ .

Janneke2 schreef:
Aan mijn hoela.

Dank voor je uitgebreide onderbouwing! Het is wel degelijk gedeeltelijk waar wat wordt gezegd - de zorgvraag neemt toe. We kunnen steeds meer, doen ook steeds meer, waardoor zorg steeds complexer wordt. Mensen met chronische ziektes leven langer en worden beter behandeld. We worden steeds ouder, waardoor meer mensen veel langer zorg nodig hebben. Mensen worden daarnaast steeds mondiger en hebben veel hogere verwachtingen.

Veronica2 schreef:
Veronica2 schreef:
De solidariteit is verdwenen omdat er nu een generatie aan het roer is die vooral met zichzelf bezig is en die het vooral belangrijk vindt om het zelf goed te hebben. Ze zijn alleen gelukkig met een dure bakfiets, een Saab met een hele berg kinderzitjes, genoeg quinoasalade en havermelk voor iedereen en vooral naar een ander wijzen om de planeet te redden. Van die generatie hoef je geen solidariteit te verwachten, nu niet en nooit niet.

Naast dat dit een belachelijke generalisatie is zie ik het gebrek aan solidariteit uit héle andere hoek komen. De quinoa-salade, dure bakfiets rijdende mensen met hart voor het klimaat denken juist wél aan het plaatje breder dan hunzelf (en eerlijk, leggen denk ik ook vaker de belasting in het laatje om de plannen mogelijk te maken). Ik vind de "eigen volk eerst, fiets het klimaat en na mij de zondvloed" mentaliteit juist veel minder getuigen van solidariteit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:06

Persoonlijk highlight in dit topic tot nu toe: verwijzen als teken van de individuele hang naar luxe en desinteresse in de maatschappij door een automerk toe noemen (Saab) dat sinds 2011 niet meer bestaat. _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:18

wat had het moeten zijn Cowboy? Prius?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:22

juval schreef:

Dat kan. Maar dat was mijn punt niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:27

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat wat er aan ondersteunende maatregelen door het laatste kabinet genomen zijn, dit is gebeurd onder invloed van D66. Het is niet voor niets dat de VVD achterban Rutte verweet te links te zijn. Yesilgöz is een stuk rechtser dan Rutte. Zelfs Rutte zelf waarschuwde daarvoor ;)

Eens met karuna; de armoede steun had er niet hoeven zijn.

Dan speel ik de advocaat van de duivel. Wat is nl eerder het kip of het ei.

Door de verregaande privatisering kon de Nederlandse overheid niet ingrijpen zoals de Franse regering als het ging om de electriciteits prijzen.
Dit gecombineerd met de al eerder door mij besproken "koopmangeest" ( lees hoe kan IK hier vooral van profiteren als ondernemer, waar de Nl overheid geen antwoord op gaf (vrijlaten van de marktwerking) gecombineerd met de lage (minimum) lonen, zorgde ervoor dat er een heel stelsel van allerlei ingewikkelde maatregelen ter ondersteuning moest komen. (Vaak moest het geld later ook terug betaald worden.)

Ik heb daar met afgrijzen naar zitten kijken. Want mensen willen niet de hand ophouden maar gewoon hun eigen broek ophouden. Lees loon naar werk verdienen.

Ik vind verder dat er heel gemakkelijk gedacht wordt over toeslagen ontvangen (is ook wel riskant gebleken), lage lonen en dan moet er maar begeleiding komen om rond te komen etc.
Dit terwijl vaak de mensen met de lagere lonen ook!!!!!! de maatschappij dragen en in plaats met theoretische kennis veel praktische kennis hebben en zwaar fysiekwerk doen, waar hun lichaam van slijt.

Dus dat mag ook wel betaald gaan worden. Het probleem is al zeer groot. Bv de zorg loopt leeg want teveel mensen denken "bekijk het maar met je lage lonen en fysiek zo zwaar werk waarbij ook nog eens iedere scheet geadministreerd moet worden". Die zijn al vertrokken. Dat zie je meer en meer gebeuren. Dus geef het de tijd en het zware handwerk, het vakmanschap zal meer en meer gemist worden, gewaardeerd en hopelijk ook betaald. Het begint met minimum loon naar 16 euro doen.

Dat zeg je heel goed Pien. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:34

Nps dat klinkt wel mooi, het zelf oplossen met je budget. Wat kan iemand die chronisch ziek is dan doen precies?

Door de vergrijzing en de steeds betere zorg, wordt deze inderdaad complexer. Maar de zorg is nog steeds betaalbaar wanneer de juiste keuzes worden gemaakt. En bijvoorbeeld niet een oplichter steeds maar weer een nieuw contract geven voor niet werkende ict.
Of de farmaceutische industrie laten bepalen welke medicijnen je krijgt.

https://www.trouw.nl/opinie/perverse-ri ... m=referral

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:40

Cowboy55 schreef:
Persoonlijk highlight in dit topic tot nu toe: verwijzen als teken van de individuele hang naar luxe en desinteresse in de maatschappij door een automerk toe noemen (Saab) dat sinds 2011 niet meer bestaat. _O-

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

Dat kan. Maar dat was mijn punt niet.

Het gaat er denk ik vooral om dat die auto dan minimaal 12 jaar oud is :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:58

Nikass schreef:
Nps dat klinkt wel mooi, het zelf oplossen met je budget. Wat kan iemand die chronisch ziek is dan doen precies?

Realistische verwachtingen hebben over wat wel en niet kan in je situatie. Ook willen inbinden of verkopen als dingen niet gaan. Geldt overigens niet alleen voor chronisch zieken, ik had het vooral over de groep werkenden die nu lastig komen te zitten.

Nikass schreef:
Door de vergrijzing en de steeds betere zorg, wordt deze inderdaad complexer. Maar de zorg is nog steeds betaalbaar wanneer de juiste keuzes worden gemaakt. En bijvoorbeeld niet een oplichter steeds maar weer een nieuw contract geven voor niet werkende ict.
Of de farmaceutische industrie laten bepalen welke medicijnen je krijgt.

https://www.trouw.nl/opinie/perverse-ri ... m=referral

Je artikel staat achter een paywall :(. Daar is zeker een enorme slag in te winnen. Ook het aantrekkelijker maken van werken in de zorg is een enorme winst in te behalen.

@pien_2010 - ik snap wat je zegt, maar linksom of rechtsom komt die loonsverhoging toch echt weer in je eigen portemonnee terecht. Geef werkenden in de tuinbouw meer loon en je groente wordt vanzelf duurder, geef mensen in de zorg meer loon en je zorg wordt vanzelf duurder... minimumloon geldt veel voor ongeschoold, zwaar werk en laat dat nou net ook zijn waar wij als Nederlanders niet echt veel zin in in hebben. Minimumloon verhogen is voor mijn gevoel een te simpele oplossing voor een groter probleem.

Ook op Nikass - Ik denk dat er in de zorg veel meer winst te behalen valt met het terugdringen van de privatisering en de macht van de zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars zorgen voor een grote, administratieve druk en een grote frustratie onder personeel die zorg moeten leveren binnen kaders die niet altijd dekkend zijn en die ze niet zelf mogen bepalen. Zorg die verkeerd wordt ingekocht, maximum aantal psychische behandelingen op basis van een diagnose die gesteld moet worden... Ik vind dat instellingen een veel grotere vrijheid moeten krijgen om zelf te beslissen wat passende behandelingen zijn en dat zorgverzekeraars die door procedurele fouten of onhandigheden geen zorgplicht kunnen verlenen veel strenger gecontroleerd moeten worden. De zorg in Nederland an sich betaald helemaal niet zo slecht (behalve dan, denk ik - de mensen aan de bedden).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:07

Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen. Dit combineren met lagere belasting op inkomen tot bijvoorbeeld 60k. Alles daarboven zwaarder belasten (wellicht weer 3 schijven in box 1) en de belasting op winst uit vermogen gelijk trekken aan de belasting op arbeid.

Vervolgens de hypotheekrente aftrek gefaseerd verlagen voor woningen boven de 5 ton.

De belastingvrije voet verhogen, zodat mensen belastingvrij meer kunnen sparen (voor bijvoorbeeld een koophuis).

Ik ben op zich ook erg voor zo veel mogelijk zaken inkomensafhankelijk maken. Van zorgpremie tot gemeentelijke belastingen. En wat denk je van verkeersboetes?

Heb een manager gehad die in z'n dikke BMW lachend opschepte over elke maand minstens 5 snelheidsovertredingen. Die lachte erom en reed er geen km rustiger door.

Mbt de zorg: ethisch heel lastig maar hoe ver moeten we gaan met het behandelen van bijvoorbeeld 85plussers? En laten we eens vaart maken met het recht op vrijwillige levensbeeindiging
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 07-11-23 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:09

Het is alleen lastig als je je auto moet verkopen omdat je het niet meer kan betalen maar nog wel naar je werk moet. :+ (tenzij je dicht bij je werk woont natuurlijk O:) )

Chronisch zieken worden gewoon dubbel genaaid, hebben hele hoge zorgkosten, eigen risico wat ze moeten betalen, moeten vaak gedeeltelijk bijbetalen voor medicatie en zijn niet in de mogelijkheid meer om hun leven aan te passen in veel gevallen.

Ik geloof trouwens ook niet in het minimumloon naar 16 euro..dat wordt dan inderdaad wel weer ergens anders doorberekend. Zorg dat de basis kosten dalen. (minder bwt ofzo O:) )

Ben zelf nog een zwevende kiezer..het is moelijk om een partij te vinden waar ik alle gebieden achter kan staan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:17

Tango1979 schreef:
<KNIP>

Ik ben op zich ook erg voor zo veel mogelijk zaken inkomensafhankelijk maken. Van zorgpremie tot gemeentelijke belastingen. En wat denk je van verkeersboetes?

Heb een manager gehad die in z'n dikke BMW lachend opschepte over elke maand minstens 5 snelheidsovertredingen. Die lachte erom en reed er geen km rustiger door.
<KNIP>

Los van de juridische haalbaarheid lijken inkomensafhankelijke boetes me een prima plan. Dat is overigens niet uniek in Europa. Ik zou er echter ook een frequenties aan koppelen. Dis iets in de zin van (en schiet me nou niet af op de getallen, het gaat om het concept):

Boete voor X km te hard binnen de bebouwde kom: 100.
Voor 3x modaal of meer: 300

Bij 2e keer binnen 12 maanden: 200
Voor 3x modaal of meer: 600

Bij 3e keer binnen 12 maanden: 400
Voor 3x modaal of meer: 1.200

Bij de 5e keer betaalt 'jouw' manager dan 4.800. De 6e keer 9.600. Wedden dat er vanzelf een punt komt waarop ie het niet meer zo grappig vindt allemaal?!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:20

Cowboy55 schreef:
Tango1979 schreef:
<KNIP>

<KNIP>

Los van de juridische haalbaarheid lijken inkomensafhankelijke boetes me een prima plan. Dat is overigens niet uniek in Europa. Ik zou er echter ook een frequenties aan koppelen. Dis iets in de zin van (en schiet me nou niet af op de getallen, het gaat om het concept):

Boete voor X km te hard binnen de bebouwde kom: 100.
Voor 3x modaal of meer: 300

Bij 2e keer binnen 12 maanden: 200
Voor 3x modaal of meer: 600

Bij 3e keer binnen 12 maanden: 400
Voor 3x modaal of meer: 1.200

Bij de 5e keer betaalt 'jouw' manager dan 4.800. De 6e keer 9.600. Wedden dat er vanzelf een punt komt waarop ie het niet meer zo grappig vindt allemaal?!

Helemaal mee eens! Heb zo'n gruwelijke hekel aan die patsers op de snelweg :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:23

juval schreef:
50% zwevers, dat is veel zeg. Dan zijn de peilingen wellicht niet helemaal zuiver inderdaad.
tactisch stemmen doe ik niet aan, ik stem op de partij waar ik achter sta. Als die daardoor geen meerderheidscoalitie kan vormen dan is dat maar zo (zal niet van mijn stem afhangen :) ) Coalitie is zeker niet heilig, wat mij betreft is oppositie ook niet slecht.

Hier mega zwever :j

Ik heb getwijfeld om tactisch te stemmen, maar daar ben ik inmiddels wel vanaf geweken. Simpelweg omdat ik dan moet kiezen tussen een aantal partijen waar ik niet achtersta. Ik neig inmiddels naar 1 partij, maar daar wil ik mij nog wel verder in verdiepen. Zij waren bij de provinciale destijds mijn tweede keus. Mijn eerste keus was destijds BBB, maar inmiddels zakken zij bij mij ver weg in de keuzes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:40

Citaat:
@pien_2010 - ik snap wat je zegt, maar linksom of rechtsom komt die loonsverhoging toch echt weer in je eigen portemonnee terecht. Geef werkenden in de tuinbouw meer loon en je groente wordt vanzelf duurder, geef mensen in de zorg meer loon en je zorg wordt vanzelf duurder... minimumloon geldt veel voor ongeschoold, zwaar werk en laat dat nou net ook zijn waar wij als Nederlanders niet echt veel zin in in hebben. Minimumloon verhogen is voor mijn gevoel een te simpele oplossing voor een groter probleem.

Ook op Nikass - Ik denk dat er in de zorg veel meer winst te behalen valt met het terugdringen van de privatisering en de macht van de zorgverzekeraars. De zorgverzekeraars zorgen voor een grote, administratieve druk en een grote frustratie onder personeel die zorg moeten leveren binnen kaders die niet altijd dekkend zijn en die ze niet zelf mogen bepalen. Zorg die verkeerd wordt ingekocht, maximum aantal psychische behandelingen op basis van een diagnose die gesteld moet worden... Ik vind dat instellingen een veel grotere vrijheid moeten krijgen om zelf te beslissen wat passende behandelingen zijn en dat zorgverzekeraars die door procedurele fouten of onhandigheden geen zorgplicht kunnen verlenen veel strenger gecontroleerd moeten worden. De zorg in Nederland an sich betaald helemaal niet zo slecht (behalve dan, denk ik - de mensen aan de bedden).

Tweede deel richting Nikass mee eens.

Dat is inderdaad zoals altijd gedacht wordt dat de prijzen alleen maar gaan stijgen. Alleen is dat maar de vraag voor mij. Er mist een visie en de moed om te kijken of het anders kan.

Kijk nu naar de zorg, de huisartsen, de ziekenhuizen. Begin daar eens om iedereen de eigen verantwoordelijkheid terug te geven en te vertrouwen op de expertise. Dan kunnen echt heel erg veel bureaus met allerlei mensen die controle op controle uitvoeren hoe geld besteed wordt verdwijnen :)* Er zijn overal zoveel tekorten, deze mensen kunnen in dat gat springen én de zorg is minder geld kwijt aan controleurs. Dus de zorgverzekeringen betalen weer aan de zorg en niet allemaal an controles op controles plus de zorgenden (artsen, verpleegkundige, wijk, verzorgenden ) verlenen weer zorg in plaats van allemaal bezig zijn met allerlei onzin aanvragen te versturen, toestemming te vragen, allerlei verantwoording te doen van hun werk etc etc.
DAAR is zo vreselijk veel geld te halen, werknemers die ander werk kunnen doen, plus het stijgen weer van de motivatie.
Het lijkt wel of niemand meer niemand vertrouwt.

Als dat veranderd dan vinden huisartsen het weer leuk om praktijk te voeren (er is met name om die reden een enorm gebrek aan huisartsen op dit moment en en masse lopen de huisartsen weg).
Zoals bij ons, werd mijn man poliklinisch geopereerd, de wijk kreeg alle verantwoordelijkheid voor de nazorg en eerst 1x per week en toen 1x per maand moest mijn man op controle bij de specialist. De wijk mocht recepten uitschrijven, deed echt wel ingewikkelde medische handelingen, en schreef op het eind de verantwoording op een apparaatje en mijn man moest even een handtekening zetten. Na 6 weken werd mijn man ontslagen bij de specialist met een briefje voor de wijk dat ze bij twijfel een noodnummer mocht bellen zodat mijn man gelijk kon komen. Maar het ging gewoon goed en iedereen vertrouwde de ander in zijn of haar werk. Zo efficiënt. Ik kom zelf uit de zorg en ik heb het met verbazing bekeken. Dan is het wel weer erg leuk om wijk verpleegkundige te zijn, specialist of huisarts.
Tevens is daar enorm veel geld te halen.
Ik vind ook dat zorginstellingen veels te veel macht hebben gekregen en er een grote administratieve poppenkast van hebben gemaakt dat zo vreselijk veel geld kost.

Kijk ook naar verhoging van de salarissen. Dat hoeft niet alleen van de werkgever te komen :)* De belasting op werk in Nederland is gigantisch. Als belasting verlaagd wordt op werk, dan kunnen ook allerlei toeslagen verlaagd worden. Dan kunnen ook heel veel controlerende instanties in hun dure gebouwen opstappen en elders leuk werk gaan doen. Komen er waarschijnlijk ook gebouwen vrij→ goed voor de woningbouw door die gebouwen te veranderen en dat is ook nog eens klimaat neutraal etc etc..
Of anders gezegd. Ik ben voor om die hele administratie bubbel van al die uitkeringen, toeslagen, controles op controles eens goed te onderzoeken op kosten en functionaliteit en hoe het directer en eenvoudiger kan. Dat gaat enorm veel geld besparen.
Ik geloof niet dat er een land is dat zo vreselijk veel toeslagen heeft als Nederland. Betaal de mensen behoorlijk en kap met al die support want dat is dan helemaal niet meer nodig.

Als het gaat om het asielbeleid vergeleken met Nederland en Frankrijk zie ik ook een groot verschil. Hier werken de mensen zo spoedig mogelijk. Hetzij in de vorm van scholing en stages (de jongere) het zij in allerlei sectoren. Die mensen krijgen betaald, leren de taal, integreren en dit allemaal nog tijdens hun aanvraag procedure van wel of niet mogen blijven. Kijk eens hoe veel werkkrachten dat oplevert, hoe daarmee ruzies en onvrede voorkomen kan worden want die mensen zitten niet meer hele dagen in een asielzoeker centrum zich te vervelen en zijn gelijk nuttig.

Kijk ik ben gewoon Pien. En denk laat eens een stel knappe creatieve denkers, en die hebben we zat in Nederland, eens naar dat hele toeslagen stelsel kijken in relatie tot salarissen en met creatieve doorberekende voorstellen komen. Daar is zoveel te halen. Daar ben ik echt van overtuigd. Alleen dat moet wel gewild worden en ik denk dat een belangrijke achterban van de partijen die in de regering komen, zoals de VVD, daar helemaal geen belang bij hebben. Dus pappen en nat houden , af en toe met een charitatief gebaar komen (toeslagje erbij voor elektriciteit bv) waardoor het lijkt alsof er werkelijk iets gebeurd voor de grootste groep mensen, maar ondertussen gebeurt er te weinig en worden "de rijken bewezen rijker, en de armen bewezen armer", en kunnen de voedselbanken het niet meer bolwerken. DAT is een schande want, om daarmee de trotse woorden van Mark Rutte aan te halen: "Nederland is wel een van de rijkste landen ter wereld". Ik vind dat zo schaamtevol en niet goed te praten.

Dus ook richting wat Tango schrijft!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-11-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:43

Tango1979 schreef:
Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen.

En hoe moeten de chronisch zieken, mensen met een arbeidsbeperking en andere mensen gecompenseerd worden hierin? Mensen die elke maand de dagen aftellen tot de 20e van de maand wanneer ze hun toeslagen op de bank zien staan?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:46

purny schreef:
Tango1979 schreef:
Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen.

En hoe moeten de chronisch zieken, mensen met een arbeidsbeperking en andere mensen gecompenseerd worden hierin? Mensen die elke maand de dagen aftellen tot de 20e van de maand wanneer ze hun toeslagen op de bank zien staan?

Uitkeringen zijn gekoppeld aan het minimumloon, dus die stijgen mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:49

Tango1979 schreef:
Ik ben juist wel voor verhogen minimumloon en op termijn het volledig afschaffen van toeslagen. Dit combineren met lagere belasting op inkomen tot bijvoorbeeld 60k. Alles daarboven zwaarder belasten (wellicht weer 3 schijven in box 1) en de belasting op winst uit vermogen gelijk trekken aan de belasting op arbeid.

Vervolgens de hypotheekrente aftrek gefaseerd verlagen voor woningen boven de 5 ton.

De belastingvrije voet verhogen, zodat mensen belastingvrij meer kunnen sparen (voor bijvoorbeeld een koophuis).

Mbt de zorg: ethisch heel lastig maar hoe ver moeten we gaan met het behandelen van bijvoorbeeld 85plussers? En laten we eens vaart maken met het recht op vrijwillige levensbeeindiging

Helemaal eens _/-\o_

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:51

Tango1979 schreef:

Dat is waar. Maar alsnog zijn mensen in deze groepen ontzettend afhankelijk van hun toeslagen. Dus je kunt voor mijn gevoel de toeslagen niet afschaffen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:54

purny schreef:
Tango1979 schreef:

Dat is waar. Maar alsnog zijn mensen in deze groepen ontzettend afhankelijk van hun toeslagen. Dus je kunt voor mijn gevoel de toeslagen niet afschaffen

Daarom zeg ik ook geleidelijk afschaffen. Oftewel zorgen dat het minimumloon stijgt naar een niveau dat al die toeslagen niet nodig zijn. Wat een bureaucratie gaat daar in rond. Komen er mooi weer wat mensen vrij op onze krappe arbeidsmarkt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:55

purny schreef:
Tango1979 schreef:

Als de (minimum) lonen toeslagenvrij worden gemaakt door ze te verhogen dan worden de uitkeringen ook toeslagenvrij, want die zijn dan meegestegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:02

Pien met je eens wat betreft asielzoekers; geef ze meer mogelijkheden. Maar ook in Nederland leren ze de taal en ze doen vrijwilligerswerk. Ze maken zich graag nuttig en krijgen ook van het azc taken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:10

Nikass schreef:
Pien met je eens wat betreft asielzoekers; geef ze meer mogelijkheden. Maar ook in Nederland leren ze de taal en ze doen vrijwilligerswerk. Ze maken zich graag nuttig en krijgen ook van het azc taken.

Dat is fijn om te lezen. Bedankt voor die nuancering Nikass. Dat wist ik niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:20

Ik moet er wel bij vermelden dat de asielprocedure dan gestart moet zijn. Ik geloof zes maanden. Door het slechte asielbeleid van de afgelopen jaren zijn veel asielzoekers heel lang in afwachting van de start van hun procedure. En in die tijd mogen ze nog niet werken.
De azc's proberen mensen wel aan taken te helpen, maar als de azc's overvol zijn lukt dat natuurlijk niet altijd.