Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:52

Tja ik denk op zich ook dat het wellicht beter zou zijn geweest om Rusland niet steeds weg te duwen, maar er "vrienden" mee te worden en er een "samen sterk" verhaal van te maken. Eigenlijk is dat toch de enige weg voorwaarts....?

Maarja als zij zich onbetrouwbaar opstellen.... of is die houding van hun juist weer versterkt doordat wij ze als buitenbeentje behandelen. Ik denk dat er voor verschillende zienswijzes wel wat te zeggen valt maar dat het an sich de beste optie zou zijn om met zijn allen de handen ineens te slaan.

Alleen moet je dan natuurlijk geen rat / mol binnenhalen natuurlijk. Maarja daarvan hebben we er wellicht al een paar.....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:59

Op zich eens, alleen werkt dat idd alleen zo als beide kanten die instelling hebben. Beetje vergelijkbaar met trump nu. Die gaat alleen voor eigen gewin, dus valt er weinig samen sterk van te maken. Kijk naar hoe hij Canada, de grootste ally van de VS, behandelt en hoe hij Rusland behandelt.

Ander puntje, in ND is geprobeerd om een bill aan te nemen die het gebruik van de MA pil gelijk stelt aan moord:

https://www.newsweek.com/morning-after- ... ns-2030689

Gelukkig afgeschoten, maar bizar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:29

Maar de Canadezen hebben een antwoord op Trump. Massaal worden reizen en uitstapjes naar de VS geannuleerd, boodschappen van Bas afkomst geweerd en zelfs uit de schappen gehaald. De mensen zijn Trump zat, ze zijn beledigd dat hij Canada den51 ste staat noemde en boycotten massaal de producten van dat land. De schade loopt nu al in de miljarden. := +:)+
Zo doe je dat dus. En het is een initiatief van de bevolking zelfs.
Ik vind het een strak plan dat hopelijk over wordt genomen door de rest van de wereld.
https://www.ad.nl/buitenland/canadezen- ... acdb62699/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:33

mylittlejoy schreef:
Ander puntje, in ND is geprobeerd om een bill aan te nemen die het gebruik van de MA pil gelijk stelt aan moord:
https://www.newsweek.com/morning-after- ... ns-2030689
Gelukkig afgeschoten, maar bizar.

Waanzin :n Inderdaad gelukkig afgeschoten

Ik las daar ook dat er weer pagina's met gezondheidsinfo hersteld moeten worden. Ik ben benieuwd hoe snel dat dan gaat/moet. En, misschien een puntje van hoop, dat het dus inderdaad ook republikeinen zijn die dat vinden

Qua reizen, dat vind ik lastig. Je treft dan de touristensector, de mensen die daar werken, hebben het meestal niet breed. Is dat dan fair? Moeten zij dan ook nadeel ondervinden van iets waar ze zelf niet zo heel veel aan kunnen doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:51

Ik vind dat ook niet fair, maar het volk stemt op zo'n wannabe-dictator en het volk zal het moeten voelen om te beseffen dat dit niet okee gevonden wordt door anderen.

Kijk als je al jaren spullen bij een bepaald bedrijf(je) uit de USA haalt en het zijn goede gasten, dan snap ik dat je de banden niet zomaar verbreekt. Maar ik steek mijn geld ook niet graag in zaken die niet okee zijn. Dus als je iets soortgelijks van een betere plek kan krijgen: doen :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:04

pmarena schreef:
Ik vind dat ook niet fair, maar het volk stemt op zo'n wannabe-dictator en het volk zal het moeten voelen om te beseffen dat dit niet okee gevonden wordt door anderen.

Daar ben ik het misschien niet mee eens, er is echt een groot gedeelte wat niet op hem gestemd heeft. Dat bedoel ik met 'die kunnen daar verder ook niks aan doen, maar worden dan wel benadeeld'. Ik vind dat lastig.

Citaat:
Kijk als je al jaren spullen bij een bepaald bedrijf(je) uit de USA haalt en het zijn goede gasten, dan snap ik dat je de banden niet zomaar verbreekt. Maar ik steek mijn geld ook niet graag in zaken die niet okee zijn. Dus als je iets soortgelijks van een betere plek kan krijgen: doen :j

ja, dat is altijd een optie natuurlijk :j Ga je gelijk ook weer richting lokaal, wat op meerdere vlakken beter is

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:06

Ik snap wat je zegt en ook waarom bv Canada zo reageert.

Maar "het" volk heeft niet zo gestemd. Ca de helft heeft op hem gestemd. De andere helft niet.

En ik hoop dat er in USA een boel Trump-stemmers nu met de oren klapperen en het hoofd schudden. Ik kan (of wellicht wil) gewoon niet geloven dat iedereen die op trump gestemd heeft, ook volledig achter al zijn huidige ideeën en beslissingen staat

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:34

Ik vind het mooi hoe we het wegredeneren, omdat we het ons hier - gelukkig - niet kunnen voorstellen, maar het Amerikaanse volk heeft er wel degelijk voor gezorgd dat de sinaasappel (dank voor dit woord, ik weet niet meer van wie het kwam), een veroordeelde crimineel, aan de macht is gekomen daar. Hetzij door op hem te stemmen, hetzij door niet (voldoende) op het alternatief te stemmen, hetzij door helemaal niet te gaan stemmen. Ze wisten wie hij was, en toch, of misschien daardoor, is hij het geworden.

De enige manier waarop het over vier jaar, of wie weet eerder, een ander wordt is als diezelfde mensen nu merken/voelen wat voor gevolgen deze keuze voor henzelf heeft. Zoals in het, hier gedeelde, artikel stond, als men in een disfunctionele democratie stemt voor eigenbelang, dan zal alleen het stemgedrag wijzigen als blijkt dat het eigenbelang niet gediend wordt door de sinaasappel en deze politieke route.

En dat de mensen die niet op hem gestemd hebben (of wel) en daar nu hele echte, economische en sociale gevolgen van ervaren, dat voelt heel onrechtvaardig, maar is helaas wel hoe het is. In het Engels hebben we een spreekwoord: ‘They made their beds, and now they have to lie in it’ Hoe kl@te ook voor ze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:36

En al die mensen die op Harris hebben gestemd dan?
Hoe kan je nou een heel volk over 1 kam scheren? Ik vind je bericht wat tegenstrijdig. Enerzijds 'het volk' en dan anderzijds 'de mensen die niet op hem gestemd hebben'

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:42

Het verschil met Harris was 1.5 procent: Trump 49.8 en Harris 48.3,dacht ik.

Ik vind het het toch best sneu voor die 48.3 procent.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:49

Er zijn ontzettend veel mensen die de gevolgen ondervinden van politieke keuzes waar zij zelf niet voor hebben gestemd.
Gezien bepaalde uitspraken van Trump en Musk vraag ik me soms af of de verkiezingen volledig eerlijk zijn verlopen.
Het verbaast me dat hier geen diepgaand onderzoek naar lijkt te worden gedaan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:51

Dat is hoe democratie werkt, als er genoeg stemmen zijn uitgebracht voor iemand dan heeft het volk daarvoor gekozen.
Doen alsof de mensen die er zelf niet direct op hebben gestemd daar geen enkele verantwoordelijkheid over hebben vind ik ook wel weer naïef.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:53

Oh leuk, dus ik ben verantwoordelijk voor de verkiezingszege van Wilders?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:54

O, maar ik vind het ook heel sneu voor ze, vergis je niet, maar dat veranderd niets aan de situatie. Als de sinaasappel, ondanks dat het heel duidelijk was wie hij was en waar hij voor stond, toch aan de macht komt omdat mensen uit eigenbelang wel/niet gestemd hebben, dan is de enige manier om over vier jaar weer een ander te krijgen als blijkt dat wat hij ze brengt dat eigenbelang niet dient.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:58

mysa schreef:

Weet jij misschien ook wat het percentage van de totale bevolking was dat gestemd heeft? Dus dat we 3 percentages naast elkaar kunnen zetten: de T-stemmers, de H-stemmers en de niet-stemmers? Dat is ook interessant om te zien, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:01

mysa schreef:

_O- nee en ik ook niet. Maar het is wat het is. Teveel mensen zijn daar wel voor verantwoordelijk namelijk zij die erop gestemd hebben. Zelf ben ik enorm verbaasd over het amateurisme waarmee PVV politici en zelfs ministers en staatssecretarissen regeren en politiek bedrijven. Het is absoluut niet mijn partij maar dit had ik toch echt niet verwacht van te voren. Gisteren was daar een uitzending over en de partijen die constructief zijn (CDA, CU, Gereformeerde partij deden daar een boekje over open).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:04

Nado schreef:
mysa schreef:

Weet jij misschien ook wat het percentage van de totale bevolking was dat gestemd heeft? Dus dat we 3 percentages naast elkaar kunnen zetten: de T-stemmers, de H-stemmers en de niet-stemmers? Dat is ook interessant om te zien, denk ik.

Ik dacht iets van 64 %

Polar

Ik snap ook niet helemaal wat er naïef is aan denken dat de mensen die niet voor Trump hebben gestemd, niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat hij aan de macht is gekomen.
Wat hadden zij dan kunnen doen om het te voorkomen?

Nado

Polar schreef:
Er zijn ontzettend veel mensen die de gevolgen ondervinden van politieke keuzes waar zij zelf niet voor hebben gestemd.
Gezien bepaalde uitspraken van Trump en Musk vraag ik me soms af of de verkiezingen volledig eerlijk zijn verlopen.
Het verbaast me dat hier geen diepgaand onderzoek naar lijkt te worden gedaan.

Het zou mij ook niet verbazen. Dat laatste verbaast mij dan weer niet := Weet je nog dat er in 2016 heel veel gedoe was over dat T zijn bedrijven uit handen moest geven, zoals iedere president voor hem? Nu is er zelfs niemand over begonnen. Dat is al best veelzeggend.

Bernie Sanders verwoordt het goed:
https://m.youtube.com/watch?v=QWf_b-_4uXg

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:06

Die man zou, naar mijn mening en ondanks zijn leeftijd, een veel betere keuze zijn geweest.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:19

mysa schreef:

Die snap ik inderdaad ook niet. En deel van het Amerikaanse volk heeft voor Trump gestemd. Of wellicht tegen Harris en niet eens zo voor Trump. Een bijna even groot deel heeft niet voor Trump gestemd.
En een groot deel heeft om weet ik welke reden niet gestemd / niet kunnen of willen of mogen stemmen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:21

Nado schreef:
mysa schreef:

Dacht 60% van de 'eligible'. Aantal niet-stemmers was ongeveer gelijk verdeeld tussen de twee kampen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:22

martichr schreef:
Nado schreef:

Ik dacht iets van 64 %

Even snel uitgerekend heeft 30,9 % van de bevolking op Harris gestemd en dus 69,1% actief (T-stemmers) of passief (niet gestemd) op de sinaasappel. Voor die bijna driekwart van de bevolking leek het dus een goed idee of een niet-slecht genoeg idee als een crimineel aan de macht zou komen.

Waar de kentering vandaan moet komen is van de mensen die het een niet-slecht genoeg idee vonden, zodat ze straks wel actief op het alternatief gaan stemmen. Dus niet meer: ik vind de andere kandidaat ook niets, maar: ik wil koste wat kost voorkomen dat deze crimineel aan de macht blijft. En van het alternatief (niet direct de kandidaat zelf, maar waar de kandidaat voor staat) om ook daadwerkelijk een goed alternatief te bieden.

Idd, Polar, Bernie Sanders zou fantastisch zijn.

*edit* kromme zin
Laatst bijgewerkt door Nado op 14-02-25 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:23

Polar schreef:
Ik snap ook niet helemaal wat er naïef is aan denken dat de mensen die niet voor Trump hebben gestemd, niet verantwoordelijk zijn voor het feit dat hij aan de macht is gekomen.
Wat hadden zij dan kunnen doen om het te voorkomen?

Nou indirect hebben die mensen er natuurlijk wel wat verantwoordelijkheid voor, want ze zijn onderdeel van het geheel.

Het is nu ook hun president, hij werkt voor hen en als dat ze niet aanstaat kunnen ze er ook wat aan doen.

Ze kunnen hun kiesmannen contacten, ze kunnen petities ondertekenen, ze kunnen (vreedzaam)protesteren, kortom ze kunnen best veel!

Ik vind dat veel mensen lijdzaam toekijken en dan denken achja, het is niet míjn stem dus ja dat is het dan

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:32

Ik denk persoonlijk niet dat vreedzaam protesteren en petities ondertekenen, een andere uitkomst zal geven of echt verschil zal maken in een land waar Democratie aan het sterven is.