Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:17

996981 schreef:
Ik mis op links echt een partij die duidelijkheid geeft omtrent dat soort zaken. Imo zijn ze vaak te bescheiden omdat ze complexiteit kennen. Maar dat oplossen is imo iets voor achter de schermen. De kiezer wil weten wát er opgelost wordt. Het hoe is voor de meeste mensen te ingewikkeld

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat per volgend jaar juni de Europese wetgeving mbt vluchtelingen ingaat en dat gaat al veel tegenhouden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:18

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Als je nou eens begint mij geen dingen in de mond te leggen. Dat discussieert fijner. Slecht doordacht is subjectief.

Dat is helemaal niet subjectief. Er zijn plannen die ter plekke in een talkshow worden geimproviseerd: die zijn slecht doordacht. Ze blijven slecht doordacht als er geen interesse is voor al bekende feiten, de uitvoerbaarheid, de informatie die gegeven wordt door mensen die ervaring hebben op dat terrein.

Er zijn ook plannen die worden opgesteld door ervaren beleidsmedewerkers en wetenschappers, met een analyse over de kosten, een stappenplan over de te volgen route, inventarisatie van risico's en uitkomsten: dat zijn goeddoordachte plannen. Of in elk geval op z'n minst redelijk doordachte plannen.

Je kunt bij heel veel beleid gewoon echt objectief vaststellen of er wel of geen moeite is gedaan om het zorgvuldig beleid te laten zijn.

Citaat:
Ik vind; de procedures beter volgen, bijvoorbeeld ook slecht doordacht. Want hoé ga je dat doen? Waarom worden procedures nu dan niet goed gevolgd? Hoe ga je dát probleem aanpakken? Als het zo simpel was, werden die procedures nu al wel goed gevolgd. Blijkbaar is dat beleid ook niet zo simpel uitvoerbaar, anders werd het wel gedaan?

De reden dat het nu niet goed loopt is best duidelijk toch? Men wil het niet anders. De PVV en de VVD willen helemaal niets oplossen, ze willen het kunnen gebruiken als ophef, een onderwerp om feitenvrij stoer over te kunnen doen. Dat is makkelijk, dat geeft aandacht, kiezers steunen het graag.

Maar dat kan dus prima anders, als je besluit om het anders te doen. Ook al wil je doen alsof het geen waarde heeft: daar is wel over nagedacht, er zijn een aantal dingen die we kunnen doen om instroom te verlagen, uitstroom te verhogen, overlast te verminderen. Maar als je dat op voorhand al helemaal afwijst...

Je denkt echt dat de pvv nog graag 10 jaar dezelfde problemen wil? Over welke procedures heb je het eigenlijk? Doen al die mensen hun werk niet goed omdat Geert zegt dat dat niet moet?

Ik wijs niks af. Ik ben op zoek naar een linkse partij met een duidelijk plan. Het beter volgen van procedures vind ik niet concreet genoeg. Dat jij gelooft dat problemen worden opgelost als procedures (welke?) beter worden gevolgd dat kan. Ik ben op zoek naar een steviger standpunt. Oók op het gebied van belastingen en toeslagen. Op links hoor ik tot nu toe vooral wat niet kan. Ik hoor graag wat wél kan. Want dat niks kan geloof ik niet. Er moeten keuzes gemaakt worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:19

BigOne schreef:
Blij dat ik straks bij het stemmen op medemenselijkheid stem, hier wordt je toch verdrietig van.
https://www.volkskrant.nl/politiek/kame ... ~b356e70d/

Drie kinderen ? Gewoon niet volgens de stemmenjagers en radicaal rechtse klootzakken.

Vangen we dezelfde zieke kinderen wel op uit andere landen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:25

Benzz schreef:
996981 schreef:
Ik mis op links echt een partij die duidelijkheid geeft omtrent dat soort zaken. Imo zijn ze vaak te bescheiden omdat ze complexiteit kennen. Maar dat oplossen is imo iets voor achter de schermen. De kiezer wil weten wát er opgelost wordt. Het hoe is voor de meeste mensen te ingewikkeld

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat per volgend jaar juni de Europese wetgeving mbt vluchtelingen ingaat en dat gaat al veel tegenhouden.

Timmermans heeft dit ook aangegeven tijdens een van de debatten. Dat lijkt me ook het enige verstandige antwoord. De rest is verkiezingsgebazel waar de kiezer steeds intrapt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:27

BigOne schreef:
Blij dat ik straks bij het stemmen op medemenselijkheid stem, hier wordt je toch verdrietig van.

Drie kinderen ? Gewoon niet volgens de stemmenjagers en radicaal rechtse klootzakken.

Ik zag dit gisteren al bij het pioniersdebat, maar zie nu dat er vandaag tegen gestemd is. Wat zijn we toch afgegleden als land. Kan er met mijn hoofd niet bij dat er zulke klootzakken in de regering zitten die hier tegen stemmen.

Tuig van de richel? Ja de huidige coalitie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:30

fransje23 schreef:
996981 schreef:
De 200 miljoen boete betalen die de eu oplegt om niet te voldoen aan het opgedrongen immigratiebeleid kan een keuze zijn. Daarvoor hoef je niet uit de EU te stappen.

Volgens mij 600 miljoen volgend jaar, plus waarschijnlijk wat koele betrekkingen of nog meer kosten omdat je iemand anders het laat doen

200 miljoen moest Orban betalen. Maar dat is volgens mij overal een dwarsligger in. Wat mij betreft mogen de regels betreft unanimiteit van de stemmen in de EU veranderd worden tot maar 95%. Dat zou een hoop problemen schelen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:34

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Noem eens 3 landen waar genocide gepleegd wordt en waar alle ziekenhuizen vernield worden en zijn? En waarbij de regio niet wil of kan opvangen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:36

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Het feit dat je al zo hard en zakelijk denkt over zo'n kwestie, vind ik al schrijnend en heel vreemd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:45

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Iemand verwoorde het eens als volgt: als een land een oorlog of geweld in een regio veroorzaakt of steunt, ben je ook verantwoordelijk voor de consequenties die daar uit voortvloeien.

Naar mijn idee is deze stemming vooral een antimigratie statement van verschillende partijen, ten behoeve van de komende verkiezingen. Dit lijkt me dus alleen geen statement wat iemand moet willen maken. Alhoewel het voor sommigen de keuze qua verkiesbare partij ook makkelijker zal maken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:50

996981 schreef:
Je denkt echt dat de pvv nog graag 10 jaar dezelfde problemen wil?

Nou, eigenlijk wil hij meer een verdergaande afbraak van de rechtstaat en democratie, zoals we die al zien in Hongarije, Israel, de VS. Volgens mij is hij duidelijk genoeg geweest dat hij het best ok zou vinden als er ook in Nederland gemaskerde agenten willekeurig mensen van de straat kunnen trekken en deporteren. Dat kan gelukkig nog niet, maar in de tussentijd is het gebruiken van de ophef ook een middel, en het oplossen nadrukkelijk niet.

En dat is ook best wel duidelijk want hij mocht de minister leveren he? Hij had gewoon de mogelijkheid om iets te doen op die functie. Maar in plaats daarvan kwam er een minister die werkelijk echt helemaal niets heeft gedaan behalve totaal onhoudbare plannen roeptoeteren. Slechte plannen, omdat ze niet doordacht waren, wettelijk niet mogelijk, in strijd met verdragen, in strijd met algemene menselijkheid en die bovendien geen problemen oplosten. Dat was allemaal gewoon openlijk te zien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:08

996981 schreef:
Ik wijs niks af. Ik ben op zoek naar een linkse partij met een duidelijk plan. Het beter volgen van procedures vind ik niet concreet genoeg. Dat jij gelooft dat problemen worden opgelost als procedures (welke?) beter worden gevolgd dat kan. Ik ben op zoek naar een steviger standpunt. Oók op het gebied van belastingen en toeslagen. Op links hoor ik tot nu toe vooral wat niet kan. Ik hoor graag wat wél kan. Want dat niks kan geloof ik niet. Er moeten keuzes gemaakt worden.

Waar ik al heel blij van zou worden, is als partijen zich bij hun eigen gedachtegoed en principes zouden houden. Nu lijken ze over elkaar heen te struikelen om maar te bewijzen dat ze ook een streng migratiebeleid willen. Dit lijkt nu het belangrijkste onderdeel in de verkiezingen, terwijl het dat absoluut niet zou moeten zijn, met zoveel andere (in mijn optiek) veel belangrijke onderdelen.

Maar wie gaat daar nog naar kijken als alleen nog maar over migranten gesproken wordt? En stop alsjeblieft met elkaar voor rotte vis uitmaken. Dat is alleen maar tijdverspilling. Door harder te schreeuwen dan een ander word je niet beter gehoord. Zorg voor een origineel en principieel standpunt, dan val je pas echt op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:25

Gnome schreef:
BigOne schreef:

Ja, ook uit ( in ieder geval ) Oekraïne zijn gewonde en of zieke kinderen opgevangen.
Italië heeft bvb een rechts kabinet en die heeft inmiddels al 140 kinderen in hun ziekenhuizen. België een aantal en laat er nog meer komen en zo zijn er nog een aantal landen.
Enige reden waarom de radicaal rechtse partijen in Nederland het niet doen is de angst om rechtse stemmen kwijt te raken. Macht boven levens behouden. Het is om te kotsen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:55

Benzz schreef:
Het feit dat je al zo hard en zakelijk denkt over zo'n kwestie, vind ik al schrijnend en heel vreemd.

Ik denk helemaal niet hard of zakelijk. Ik stel gewoon een vraag omdat ik me afvraag of onze regering zich alleen zo opstelt tegen Gaza of tegen alle landen. Wat mij betreft halen ze die kinderen gewoon hierheen namelijk dus niet zo snel invullen zou fijn zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:57

MarlindeRooz schreef:
Noem eens 3 landen waar genocide gepleegd wordt en waar alle ziekenhuizen vernield worden en zijn? En waarbij de regio niet wil of kan opvangen?

Ik stel gewoon een vraag? Van mij mogen die kinderen direct hier geholpen worden dus ik weet niet wat je hier nu mee wilt zeggen?

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:58

@BigOne dankje naar die informatie was ik op zoek. Ik stem hartstikke rechts maar heb echt geen idee waarom iemand daarop tegen zou zijn. Herken dat kan ook niet m'n omgeving. Slecht is het wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:15

Gnome schreef:
@BigOne dankje naar die informatie was ik op zoek. Ik stem hartstikke rechts maar heb echt geen idee waarom iemand daarop tegen zou zijn. Herken dat kan ook niet m'n omgeving. Slecht is het wel.

https://rightsforum.org/nederland-teken ... -weigeren/

Het is niet slecht maar echt onmenselijk, puur omdat er verkiezingen aankomen. Laat dat een reden zijn om na te denken of je nog wel op 1 van deze partijen moet stemmen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:18

BigOne schreef:
Gnome schreef:

https://rightsforum.org/nederland-teken ... -weigeren/

Het is niet slecht maar echt onmenselijk, puur omdat er verkiezingen aankomen. Laat dat een reden zijn om na te denken of je nog wel op 1 van deze partijen moet stemmen.

Ik snap je punt maar er zijn helaas nog veel meer dingen bij de andere partijen waardoor ik er niet op wil stemmen. Zou mooi zijn als er partijen bij zitten die perfect passen maar dat is bij mij helaas niet het geval.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:18

Ik blijf me er bij elke verkiezingen weer over verbazen dat asielzoekers steeds weer het belangrijkste verkiezingsthema zijn. Er zijn werkelijk waar zulke enorme problemen. Maar de hele campagne draait om asielzoekers, asielzoekers en nog eens asielzoekers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:23

Loretta schreef:
Ik blijf me er bij elke verkiezingen weer over verbazen dat asielzoekers steeds weer het belangrijkste verkiezingsthema zijn. Er zijn werkelijk waar zulke enorme problemen. Maar de hele campagne draait om asielzoekers, asielzoekers en nog eens asielzoekers.

Hele met je eens!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:24

Loretta schreef:

Ja en dat is natuurlijk heel secuur zo gestuurd. Maar een heel deel van het electoraat zit nu in die tunnel, dus hoe krijg je die daar weer uit?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:40

Loretta schreef:

Dat dus. Stikstof? Boeiend! Huizen? Boeiend (en nee, asielzoekers zijn NIET de schuld van het huizenprobleem). Hoe dan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:43

Loretta schreef:

Als er zoveel met ze gepraat werd als over ze dan konden ze allemaal binnen een jaar vloeiend Nederlands. :=

—-

De stemwijzer staat online. Ik heb hem ingevuld en het bevestigde al wat ik dacht. Ga deze maand nog meer dingen lezen en dan denk ik toch extreem links stemmen (D66). :))

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:41

MarlindeRooz schreef:
De stemwijzer staat online. Ik heb hem ingevuld en het bevestigde al wat ik dacht. Ga deze maand nog meer dingen lezen en dan denk ik toch extreem links stemmen (D66). :))

Bij de stemwijzer mis ik wel de dienstplicht, dat vind ik momenteel ook geen onbelangrijk onderwerp.
Hoewel deze benadering dan wel weer kan waarderen :+ :

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/voer-de-dienstplicht-weer-in-maar-wel-alleen-voor-ouderen

Ook niets over kinderopvang en (misschien heel strategisch :) ) niets over migratie.

Hebben jullie nog onderwerpen die jullie belangrijk vinden maar niet zijn opgenomen in de kieswijzer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:45

Stemwijzer gaf als verrassing de PVDD als optie 1.
De bezwaren die ik tegen deze partij heb waren natuurlijk geen optie in de stemwijzer.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 01-10-25 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:47

Loretta schreef:

Ja, bizar!

Was het maar zo eenvoudig dat dat ons enige probleem was...