Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:24

Babootje schreef:
Laat wel zien hoe onbetrouwbaar de Russen zijn. Ik vrees dat zodra de mijnen geveegd zijn, ze hun kans pakken.

Dat was gisteren mijn eerste optie aan de eettafel hiero......maar dat duurde ze te lang blijkt.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:01

Mijnen worden niet geveegd maar de schepen worden er via ??? langs geleid.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:01

Cowboy55, die optie hadden wij ook bedacht. Geeft wel duidelijk aan wat er gaat gebeuren. De russische machthebbers hebben lak aan welke overeenkomst dan ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:24

bigone schreef:
Ze hebben de graansilo’s aangevallen, zou nu wel een vlieg op de muur van het kantoor van Erdogan willen zijn. Wat zal hij wordt zijn dat Poetin hem zo voor banketstaaf zet.

Poetin was gedist door Erdogan want moest even op hem wachten. Een spelletje dat Poetin zelf, maar dan veel langer graag speelt met zijn gasten.
Dus dan gooi je toch een bom , staat Erdogan in zijn hemd.

-O-

Overleggen met een land dat Oekraïne wil vernietigen, is ook onzin. Gewoon totaal en helemaal mee stoppen.
Rusland moet terug naar eigen hok, vervolgens Oekraïne bij de NAVO, en dan is het klaar. Met het Kremlin valt geen zaken te doen, dat is te vaak gebleken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:24

Pien, Rusland gaat niet meer terug naar eigen, tenzij je actie met kernbommen aan de gang gaat. Risico is dan wel, dat Europa daarna niet meer is zoals het nu is. Dit wat betreft de bevolking, infra structuur etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:32

nikkel schreef:
Pien, Rusland gaat niet meer terug naar eigen, tenzij je actie met kernbommen aan de gang gaat. Risico is dan wel, dat Europa daarna niet meer is zoals het nu is. Dit wat betreft de bevolking, infra structuur etc.

Hoe weet je dat nikkel, want je bent vrij stellig.

Als je me als 20 tiger had verteld dat de muur zou vallen, had ik je nooit geloofd. En het is toch gebeurd. Dus zo stellig over de toekomst zijn vind ik riskant.
En deze oorlog zal toch wel een keer stoppen met meer of minder land verlies voor Oekraïne? Of denk jij daar anders over?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 19:37

De president van Polen zei al enkele tijd terug dat hij niet snapt waarom er nog vriendelijk onderhandeld wordt met Poetin. Zijn woorden waren dat met Hitler ook niet overlegt werd om hem tevreden te houden.

Verwachten dat Poetin ineens uit Oekraine terug trekt is misschien goed voor de hoop, maar klinkt voor onrealistisch. Poetin heeft immers recent nog gezegt dat hij verwacht dat het nog wel 10 jaar door gaat.
Maar niemand die het weet uiteraard.

Die graanaanval is vast de wraak voor het kwetsen van zijn ego omdat Erdogan hem even heeft laten wachten (zou me niets verbazen in iedergeval).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:42

pien_2010 schreef:
Overleggen met een land dat Oekraïne wil vernietigen, is ook onzin. Gewoon totaal en helemaal mee stoppen.
Rusland moet terug naar eigen hok, vervolgens Oekraïne bij de NAVO, en dan is het klaar. Met het Kremlin valt geen zaken te doen, dat is te vaak gebleken.

Rusland zal zeggen: Overleggen met landen die doen alsof Oekraïne of de Oekraïners een zelfstandig bestaansrecht hebben, is ook onzin.
De NAVO moet gewoon terug in zijn hok, Oekraïne komt weer terug bij het moederland en geeft de eigen taal en cultuur op, en dan is het klaar.
Met Washington valt geen zaken te doen, dat is te vaak gebleken.

Je zult begrijpen dat, als dat standpunt en het jouwe tegenover elkaar staan, dat er dan geen middenweg uit gaat komen. De oorlog stopt dan pas als één van de partijen militair verslagen is, en dat kan nog wel even duren.
Tussen 1914 en 1918 is een oorlog 'die voor de kerst wel klaar zou zijn' uitgelopen in een vier jaar durende patstelling waarin geen van de partijen de ander van zijn plek kreeg, en waar hele generaties zijn opgeofferd voor enkele (kilo)meters terreinwinst.
Is dat een scenario wat te verkiezen is boven onderhandelen met het Kremlin? Nog even los van wat een jarenlange oorlog daar voor de wereldwijde voedselvoorziening betekent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 19:48

Ik zag laatst een heerlijk naieve reactie in de commentaren sectie op een nieuws site: „waarom stemmen ze eigenlijk niet gewoon“
Dat kan alleen maar een oer-zwitser zijn :P _O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:59

pien_2010 schreef:
nikkel schreef:

Hoe weet je dat nikkel, want je bent vrij stellig.

Als je me als 20 tiger had verteld dat de muur zou vallen, had ik je nooit geloofd. En het is toch gebeurd. Dus zo stellig over de toekomst zijn vind ik riskant.
En deze oorlog zal toch wel een keer stoppen met meer of minder land verlies voor Oekraïne? Of denk jij daar anders over?

Wellicht dat als de muur was blijven staan en oost Europa onder de Russische invloedssfeer was gebleven dat we nu geen ellende hadden gehad?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:01

Citaat:
Is dat een scenario wat te verkiezen is boven onderhandelen met het Kremlin? Nog even los van wat een jarenlange oorlog daar voor de wereldwijde voedselvoorziening betekent.
schreef Oomens

Waar baseer je dat op dat ik dat wil?
Ik ben ervan overtuigd dat de oorlog wordt beslecht uiteindelijk aan de onderhandelingstafel met zoals ik al schreef meer of minder verlies van land voor Oekraïne .
Alleen hoe geloofwaardig zal het allemaal zijn want Poetin blinkt volledig uit in onbetrouwbaarheid.
Én zal bv Oekraïne een akkoord tekenen waarbij bv de Krim is opgegeven ?(wellicht wel want Zelensky heeft al iets door laten schemeren).

Poetin zal pas serieuze onderhandelingspartner zijn als hij duidelijk aan de verliezende hand is. Maar gaat dat gebeuren? En zo ja hoe lang gaat het duren? Op dit moment is het eigenlijk de vraag voor mij, hoe werkelijk de stand van zaken is. Ik vind dat heel moeilijk in te schatten.

Alleen mijn vurige wens blijft en is, dat ze zsm terug in hun hoe gaan. Maar of dat gaat gebeuren. Ik hoop het uit het diepste van mijn hart, maar ik weet het echt niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:27

pien_2010 schreef:
Citaat:
schreef Oomens

Waar baseer je dat op dat ik dat wil?
Ik ben ervan overtuigd dat de oorlog wordt beslecht uiteindelijk aan de onderhandelingstafel met zoals ik al schreef meer of minder verlies van land voor Oekraïne .
Alleen hoe geloofwaardig zal het allemaal zijn want Poetin blinkt volledig uit in onbetrouwbaarheid.
Én zal bv Oekraïne een akkoord tekenen waarbij bv de Krim is opgegeven ?(wellicht wel want Zelensky heeft al iets door laten schemeren).

Poetin zal pas serieuze onderhandelingspartner zijn als hij duidelijk aan de verliezende hand is. Maar gaat dat gebeuren? En zo ja hoe lang gaat het duren? Op dit moment is het eigenlijk de vraag voor mij, hoe werkelijk de stand van zaken is. Ik vind dat heel moeilijk in te schatten.

Alleen mijn vurige wens blijft en is, dat ze zsm terug in hun hoe gaan. Maar of dat gaat gebeuren. Ik hoop het uit het diepste van mijn hart, maar ik weet het echt niet.

Poetin laat zien dat híj degene is die bepaalt wat er gebeurt, en niet Erdogan of Guterres, zelfs niet als die laatste twee denken er een akkoord uit gesleept te hebben. Akkoord of niet, dat graan vaart alleen als Poetin het wil, en dat is alleen als hij krijgt wat hij wil.

Het mag dan militair allemaal nog niet zo vlot gaan voor Rusland, door dit soort 'onbetrouwbaar' gedrag zorgt hij er wel voor dat uiteindelijk Rusland op de sleutelpositie zit. Slim gespeeld, want door op deze manier Afrika en het Midden-Oosten (minus Syrië en Iran, die koopt hij met gestolen graan nog dieper in zijn binnenzak dan ze al zaten) qua voedsel in een wurggreep te houden, kan hij onder dreiging van hongersnood een verlichting van de Westerse sancties afdwingen.

Als andere landen steeds maar moeten hopen dat Rusland eerdere afspraken nakomt, maar er nooit echt zeker van kunnen zijn, dan legt dat een zekere macht bij Rusland. Zeker als het om afspraken of onderhandelingen gaat die je ook niet níet kunt bespreken.
De voedselexport uit Oekraïne is zo'n onderwerp, maar er zullen er vast nog wel meer volgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:57

Poetin, heeft veruit de langste adem en de drukmiddelen om dit heel lang vol te houden, daarnaast er is te veel schade aangericht in de Oekraine. Opgeven voor Rusland is geen optie. Bedank erbij dat de gesloten overeenkomsten in zijn voordeel zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:16

nikkel schreef:
Poetin, heeft veruit de langste adem en de drukmiddelen om dit heel lang vol te houden, daarnaast er is te veel schade aangericht in de Oekraine. Opgeven voor Rusland is geen optie. Bedank erbij dat de gesloten overeenkomsten in zijn voordeel zijn.

Daarbij is het voor hem een enorm voordeel dat het hem geen barst kan schelen wat het volk (zijn eigen volk of anderen) aan offers moet brengen.
Waar Westerse leiders bij alles wat ze doen te maken hebben met zowel hun eigen bevolking als met de gevolgen voor derden elders op de wereld. Dat is toch een soort belemmering in de keuzes die zij kunnen maken, en dat weet Poetin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:23

Ik vraag me echt af in hoeverre Poetin nog voldoende materiaal heeft om oorlog te voeren.
Op papier hebben ze heel veel maar in werkelijkheid staat veel ervan weg te roesten of is incompleet door de gigantische corruptie in het hele leger.
Indien hij genoeg had was hij allang full house gegaan, had hij er een oorlog van gemaakt en de dienstplichtigen opgeroepen.
En had hij nooit de gas lijn weer geopend of de graan export weer toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:43

Die vragen of Rusland nog wel voldoende materieel heeft komt elke maand hier terug, voornamelijk dat de raketten op zijn. Dit is nu de derde keer. Ik verwacht dan ook dat ze binnenkort een nieuw offensief starten dat intensiever is dan ooit tevoren, net zoals vorige keren.

Dezelfde vraag zou je veel terechter kunnen stellen over de NATO strijdkrachten. Het NL leger zou in geval van oorlog het iets van 2 weken (?) uit kunnen houden waarna we letterlijk en figuurlijk met wapens moeten gaan gooien om iemand te verwonden, aldus de Volkskrant afgelopen week (munitie tekorten waren er al jaren trouwens en het is stukken erger nu). Ook de anti-tank raketten in de USA gaan snel en vanwege verouderde onderdelen kunnen ze niet snel bijgemaakt worden. En zo lees ik over meer landen die door hun voorraden heen zijn en het laatste beetje achter moeten houden om hun eigen leger niet tot breiclub te degraderen.

Verder ben ik het niet eens met je mening dat hij bij meer materieel vol de oorlog in zou zijn gegaan. Het doel lijkt stukje bij beetje grondgebied te pakken en straks vast te houden. Het idee dat ze binnen 3 dagen in Kiev zouden staan komt van het Pentagon, niet van Rusland volgens mij. De redenen om het gas weer open te draaien heb ik eerder gegeven en dat werd bevestigd door Goldman Sachs (niet de minste analisten).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:26

Het idee dat ze in 3 dagen in Kyiv zouyden staan komt wel van Rusland, dat hadden ze tegen die arme drommels van die enorme kolonne verteld.

Rusland heeft oneindig veel "bommen en granaten" en vooral veel oude meuk. Maar dat ploft ook. Ze hebben ook oneindig veel tanks maar dan ook vooral oud en in onderdelen. Hoe het met vliegtuigen zit is helemaal onduidelijk, blijkbaar zijn die nauwelijks inzetbaar in Ukraïne. Volgens satelietbeelden zouden er ook ongelooflijk veel zijn maar het aantal "Ikea-modellen" die nog in elkaar moeten worden gezet is ook vrij groot. Daarnaast zijn er ook een flink aantal van piepschuim.

Rusland heeft wel een heel groot probleem met manschappen, als in voldoende en voldoende getraind en gemotiveerd. En Rusland heeft een probleem met de logistiek, de bevoorrading van hun fronttroepen. Mijn vermoeden is dat ze ook niet verder Ukraïne in kunnen komen omdat dan de bevoorrading helemaal onmogelijk wordt.
Hierbij "helpen" de HIMARS ook bijzonder goed doordat deze ver achter de frontlinie de logistiek helemaal in puin legt. Vandaag is er in bezet gebied een target geraakt waarbij zeker 50 Russische hooggeplaatste militairen zijn omgekomen. Deze hadden daar een overleg. Niet goed voor de motivatie lijkt mij.

Overigens worden er ook in Rusland onder burgers inzamelingsacties gehouden waarvan o.a. drones, nachtkijkers en heftrucks worden gekocht die aan de militairen worden geschonken. Geeft ook een beetje een beeld van de grootsheid van het Russische leger :=

Als Nederland het nu 2 weken uit zou houden bij een vijandelijke aanval dan is dat al 3x zo lang als in 1940 *\o/*

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:34

enzino schreef:
Het doel lijkt stukje bij beetje grondgebied te pakken en straks vast te houden.

Ik vind dit een nogal vreemd doel.
Dit is nu de strategie misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat Rusland met dat doel Ukraïne is binnen gevallen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:36

Hebben we deze hier al gehad?
Citaat:
In Moskou stierf onder vreemde omstandigheden de directeur van het ontwerpbureau Konoplev, dat de antitankraketsystemen 'Kornet', 'Kvartet' en 'Metis' produceert; luchtverdedigingssystemen 'Pantsir-S1', 'Kashtan-M', 'Tunguska-M1'; raketsysteem 'Germes-A' en meer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:38

Hoeveelste is dit en uit welk raam :x

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:55

bigone schreef:
Hoeveelste is dit en uit welk raam :x

Geen raam, hij had een bepaalde rustgevende behandeling mbv een soort zuurstofmasker tegen overmatige stress waaraan hij leed, geloof ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:56

Ik vond deze wel leuk :D
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 23:09

nikkel schreef:

Al tijden wordt in zowel door oorlogsexperten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gesproken dat Poetin een „Abnutzungkrieg“ (uitputtingsoorlog) leidt.
Geen idee hoe dat in Nederland en andere landen gezien wordt, maar de definitie van een Abnutzungskrieg is heeeeeeeel erg lang totdat er vanuit beide kanten geen enkele winst meer is.
Ik ga er vanuit dat als die mening onder experten zo duidelijk geerst dat het dan wel niet zo heel fout gedacht is inderdaad.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:21

irmaz schreef:
enzino schreef:
Het doel lijkt stukje bij beetje grondgebied te pakken en straks vast te houden.

Ik vind dit een nogal vreemd doel.
Dit is nu de strategie misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat Rusland met dat doel Ukraïne is binnen gevallen.

En het is uiteindelijk ook niet praktisch uitvoerbaar. Zie de Korea-Oorlog, de Vietnam-Oorlog, Sovjets vs Afghanistan, VS/NATO vs Afghanistan. Als de bevolking van een land weigert om op te geven en blijft weigeren om op te geven dan is zo’n land (mits ondersteund door buitenlandse wapens) NIET TE VEROVEREN.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:37

Cowboy55 schreef:
En het is uiteindelijk ook niet praktisch uitvoerbaar. Zie de Korea-Oorlog, de Vietnam-Oorlog, Sovjets vs Afghanistan, VS/NATO vs Afghanistan. Als de bevolking van een land weigert om op te geven en blijft weigeren om op te geven dan is zo’n land (mits ondersteund door buitenlandse wapens) NIET TE VEROVEREN.

Land lukt uitstekend als je alle inwoners exporteerd of laat sterven. Het zijn de mensen die je niet onder controle krijgt en dat snappen ze in het Kermlin helaas wel.