Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:08

Kaja schreef:
Ik zie dat Wilders weer een hoop ellende veroorzaakt in dit topic?

Zijn we dan echt vergeten dat het ten tijde van Pim Fortuijn al niet helemaal lekker ging? Dat mensen het wellicht echt zat zijn nu?

Prima hoor, dat je geen problemen hebt met een AZC. Maar er is wel degelijk overlast en dan druk ik mij nog netjes uit. Zolang je doof bent voor deze problemen, dan ben je niet helemaal op de hoogte van alle angst, frustratie en ellende die veel mensen doormaken.

Makkelijke naam Wilders. Misschien eens verder kijken (en luisteren) dan je neus lang is.

De overlast wordt niet ontkend maar de oplossing is anders.
Daarbij zijn er nog tal van grote problemen die ook aandacht verdienen en opgelost moeten worden.
Nog naast de verdere onrust in de wereld die dan weer zorgt voor meer vluchtelingen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:09

Veronica2 schreef:
Kaja schreef:
Zijn we dan echt vergeten dat het ten tijde van Pim Fortuijn al niet helemaal lekker ging? Dat mensen het wellicht echt zat zijn nu?

Waar is dit precies een argument voor? Is er ergens in ons staatsrechtelijk bestel een regels vastgelegd dat er iets moet gebeuren omdat een deel van de bevolking ergens zat van is? En wat zijn ze dan precies zat en waarom kunnen ze daar niet op een meer constructieve manier mee omgaan?

Mag ik vragen of jij overlast ervaart vanuit een AZC? En zo ja, op welke manier?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:10

Electra63 schreef:
Hoe wil rechts dit doen?
Grenscontroles? Niet genoeg personeel!
In detentie zetten? Niet genoeg huizen van bewaring en/of personeel!
Een hek om Nederland? Niet mogelijk!
Uit de EU? Onwaarschijnlijk!
Borden plaatsen: ga terug ! Lachwekkend!

Welke fantastische opties heb ik gemist van rechts?

Ergens zul je keuzes moeten maken ja. Het is geen simpel onderwerp, anders was het al opgelost. Wat voor veel Nederlanders wel duidelijk is, is dat het huidige beleid niet meer past. Als de keuze wordt migratie inperken zal daarop een plan moeten komen. Welk personeel kun je waar inzetten etc.

Juist het niet maken van keuzes is wat ons steeds in de weg staat. Een toeslagenstelsel dat niet meer werkt. Een belastingstelsel dat niet meer werkt. Maar écht aangepakt wordt het niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:12

996981 schreef:
Electra63 schreef:
Hoe wil rechts dit doen?
Grenscontroles? Niet genoeg personeel!
In detentie zetten? Niet genoeg huizen van bewaring en/of personeel!
Een hek om Nederland? Niet mogelijk!
Uit de EU? Onwaarschijnlijk!
Borden plaatsen: ga terug ! Lachwekkend!

Welke fantastische opties heb ik gemist van rechts?

Ergens zul je keuzes moeten maken ja. Het is geen simpel onderwerp, anders was het al opgelost. Wat voor veel Nederlanders wel duidelijk is, is dat het huidige beleid niet meer past. Als de keuze wordt migratie inperken zal daarop een plan moeten komen. Welk personeel kun je waar inzetten etc.

Juist het niet maken van keuzes is wat ons steeds in de weg staat. Een toeslagenstelsel dat niet meer werkt. Een belastingstelsel dat niet meer werkt. Maar écht aangepakt wordt het niet.

Ik ben het zo waar met je eens :D

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:17

Ik mis op links echt een partij die duidelijkheid geeft omtrent dat soort zaken. Imo zijn ze vaak te bescheiden omdat ze complexiteit kennen. Maar dat oplossen is imo iets voor achter de schermen. De kiezer wil weten wát er opgelost wordt. Het hoe is voor de meeste mensen te ingewikkeld

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:20

996981 schreef:
De 200 miljoen boete betalen die de eu oplegt om niet te voldoen aan het opgedrongen immigratiebeleid kan een keuze zijn. Daarvoor hoef je niet uit de EU te stappen.

Volgens mij 600 miljoen volgend jaar, plus waarschijnlijk wat koele betrekkingen of nog meer kosten omdat je iemand anders het laat doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:20

996981 schreef:
Ik mis op links echt een partij die duidelijkheid geeft omtrent dat soort zaken. Imo zijn ze vaak te bescheiden omdat ze complexiteit kennen. Maar dat oplossen is imo iets voor achter de schermen. De kiezer wil weten wát er opgelost wordt. Het hoe is voor de meeste mensen te ingewikkeld

Maar dan maak je dus een loze belofte

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:24

Kaja schreef:
Kaja schreef:
Veronica2 schreef:
Waar is dit precies een argument voor? Is er ergens in ons staatsrechtelijk bestel een regels vastgelegd dat er iets moet gebeuren omdat een deel van de bevolking ergens zat van is? En wat zijn ze dan precies zat en waarom kunnen ze daar niet op een meer constructieve manier mee omgaan?

Mag ik vragen of jij overlast ervaart vanuit een AZC? En zo ja, op welke manier?

Het is beleefder om antwoord te geven op mijn vragen.

In de regio waar ik woon, verblijven momenteel ongeveer 4.000 (vierduizend) asielzoekers en statushouders. In onze provincie staat een totaal 14.000 (veertienduizend) plekken op de planning.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:26

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Maar dan maak je dus een loze belofte

Dus doen we niks? Kijken toe hoe rechts groter en groter wordt omdat links geen oplossingen durft te opperen? Geen standpunt durft in te nemen?

Kan ook een keuze zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:27

fransje23 schreef:
996981 schreef:
De 200 miljoen boete betalen die de eu oplegt om niet te voldoen aan het opgedrongen immigratiebeleid kan een keuze zijn. Daarvoor hoef je niet uit de EU te stappen.

Volgens mij 600 miljoen volgend jaar, plus waarschijnlijk wat koele betrekkingen of nog meer kosten omdat je iemand anders het laat doen

Kan nog steeds een keuze zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:41

996981 schreef:
Zijn dit eigen ideeën? Of komen ze uit een partijprogramma?

Ze komen uit partijprogramma's en standpunten van linkse partijen. Lees ze maar even door.

Voor een deel worden aspecten ook al uitgevoerd in gemeentes met linkse stadsbesturen. Ze hebben op lang niet alles die mogelijkheid, maar het spreiden van asiellocaties en daar invulling en sociaal contact centraal stellen werkt, aantoonbaar.

Op de asielprocedure heeft de gemeente weinig invloed, maar het proces van andere migranten ligt veel meer bij de gemeente, en daar blijkt dat een zorgvuldige en snelle begeleiding goed kan helpen, 2 kanten op: of om hier sneller een plek te vinden, of om eerder te weten dat de toekomst hier niet ligt en dan terugkeren (als het even kan met ondersteuning.) Ook dat werkt, aantoonbaar.

Maar het is interessant. Je wist van geen oplossing en neemt dus aan dat links niks heeft. Ik noem 5 aspecten die heel concreet tot verbetering kunnen leiden, maar omdat het allemaal geen toverspreuken zijn die simsalabim alles oplossen, probeer je te doen alsof het dus helemaal niks is, en dus niet anders dan rechts. Dan is het probleem dus niet dat links geen ideeen heeft, maar vooral dat jij ze niet wilt horen.

(En de chaos van de IND en de problemen met malafide uitzendbureau's zijn echt ruim gedocumenteerd. Die kun je zelf opzoeken als je meer informatie erover wilt.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:43

prompter schreef:
Het inperken van immigratie, hebben we het dan alleen over de asielzoekers of ook alle arbeidsmigranten?

Wettelijke gezien kan beide niet dus ja.. :)

Simpel: Vluchtelingen hebben recht op asiel. En vluchtelingen zijn niet de oorzaak van een probleemsituatie maar een nu zichtbaar gevolg van ondoordacht beleid.

Maar je kan wel:
-Proberen problemen in de wereld te helpen op te lossen, waardoor minder vluchtelingen zijn.

-ondersteunen bij opvang in de regio zodat minder vluchtelingen deze kant op hoeven komen.

-zorgen dat er in Nederland voldoende goede opvangplaatsen zijn, dit voorkomt overlast en is veel goedkoper dan de huidige opvang in hotels en dergelijke.

-bouw niet alleen voor een AZC, maar zorg dat gebouwen ook in de toekomst gebruik kunnen worden (bijvoorbeeld als woning, een maatschappelijke doel of defensie), dus investeer in kwaliteit.

-Zorg voor voldoende personeel en een vlotte procedure die de opvang zo kort mogelijk maakt en zo snel mogelijk duidelijk maakt of iemand wel of geen verblijfsvergunning krijgt.

-zorg voor goed contact met landen buiten Europa, zodat de mensen zonder verblijfsvergunning ook weer terug worden genomen door land van herkomst.

Bij arbeidsmigranten (wat feitelijk zo'n 90% van de migranten bedraagt) is het 'probleem' lastiger. De grenzen in Europa zijn nu eenmaal open en zolang er in Nederland veel banen zijn waar de (vaak goed opgeleide) Nederlanders hun neus voor op trekken, blijft arbeidsmigratie bestaan. En omdat wij het in Nederland goed geregeld hebben en zo'n fijne verzorgingstaat zijn, is Nederland heel aantrekkelijk om te blijven.

Dus feitelijk is Nederland een slachtoffer van zijn eigen succes, de economie draait te goed, de bevolking is te goed opgeleid en het land is te aantrekkelijk om in te wonen.

Het grootste probleem is in mijn optiek de woningnood. En die zit onder andere vast door het stikstof probleem. Daar ligt in mijn optiek ook de oplossing. De stikstofproblematiek moet tenminste op Europees, maar eigenlijk op wereldwijd niveau worden bekeken. De regelgeving in Nederland is onhaalbaar en doet zichzelf de das om.

De woningbouw moet echt een flinke boost krijgen. Helaas hebben we daar weer arbeidsmigranten voor nodig omdat er te weinig MBO vakmensen in Nederland worden opgeleid. En die hebben natuurlijk ook een woning nodig om in te wonen. Een vicieuze cirkel dus die ergens doorbroken moet worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:51

Ik zei daar toch duidelijk bij dat ik de debatten recent niet gekeken heb? Wat ik in de afgelopen periode gezien heb, is dat links voor mij te weinig concrete oplossingen heeft aangedragen. Hoezo wil ik het niet zien? Ik geef aan dat ook aan de door jou opgedragen oplossingen haken en ogen zitten qua uitvoering met name qua personeel. Hoe je het ook went of keert moeten daar keuzes gemaakt worden

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:01

De gehele politiek heeft niet voldoende oplossingen aangedragen.
Na 12 jaar Rutte en kabinet Schoof 1 is dat vooral de VVD = rechts aan te rekenen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:04

Journee, de regelgeving omtrent stikstof doet ons de das om? Mag ik je even herinneren aan het feit dat ons milieu een van de smerigste is en doelen zoals verwering waterkwaliteit enz bij lange na niet gehaald worden?
Ik zou het prettig vinden dat mijn kleinkinderen in een redelijk gifvrij en schoon milieu opgroeien. Door het lanterfanten van de huidige coalitie staat de boel al heel lang stil, ook met dank aan de 15 jaar rechtse kabinetten die geld verdienen liever hadden dan ons land behoeden voor een slechte leefomgeving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:08

996981 schreef:
Ik geef aan dat ook aan de door jou opgedragen oplossingen haken en ogen zitten qua uitvoering met name qua personeel. Hoe je het ook went of keert moeten daar keuzes gemaakt worden

De keuze is dus onder andere dat je focust op een zorgvuldige uitvoering en niet op wekelijkse hypes. Er wordt zovaak gewaarschuwd dat slecht doordachte maatregelen niet uitvoerbaar zijn... dat is 1 terrein waar je keuzes kunt maken. Niet steeds maar weer nieuwe halfbakken plannen bedenken, maar inzetten op de uitvoerbaarheid en uitvoering van beleid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:21

Kaja schreef:
Ik zie dat Wilders weer een hoop ellende veroorzaakt in dit topic?

Prima hoor, dat je geen problemen hebt met een AZC. Maar er is wel degelijk overlast en dan druk ik mij nog netjes uit. Zolang je doof bent voor deze problemen, dan ben je niet helemaal op de hoogte van alle angst, frustratie en ellende die veel mensen doormaken.

Makkelijke naam Wilders. Misschien eens verder kijken (en luisteren) dan je neus lang is.

Maar omgekeerd is het ook niet zo dat wanneer je de AZC problematiek onderkent, je automatisch voor Wilders bent.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:26

Veronica2 schreef:
Het is beleefder om antwoord te geven op mijn vragen.

In de regio waar ik woon, verblijven momenteel ongeveer 4.000 (vierduizend) asielzoekers en statushouders. In onze provincie staat een totaal 14.000 (veertienduizend) plekken op de planning.

Dat vraag ik niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:28

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Ik geef aan dat ook aan de door jou opgedragen oplossingen haken en ogen zitten qua uitvoering met name qua personeel. Hoe je het ook went of keert moeten daar keuzes gemaakt worden

De keuze is dus onder andere dat je focust op een zorgvuldige uitvoering en niet op wekelijkse hypes. Er wordt zovaak gewaarschuwd dat slecht doordachte maatregelen niet uitvoerbaar zijn... dat is 1 terrein waar je keuzes kunt maken. Niet steeds maar weer nieuwe halfbakken plannen bedenken, maar inzetten op de uitvoerbaarheid en uitvoering van beleid.

Als je nou eens begint mij geen dingen in de mond te leggen. Dat discussieert fijner. Slecht doordacht is subjectief. Ik vind; de procedures beter volgen, bijvoorbeeld ook slecht doordacht. Want hoé ga je dat doen? Waarom worden procedures nu dan niet goed gevolgd? Hoe ga je dát probleem aanpakken? Als het zo simpel was, werden die procedures nu al wel goed gevolgd. Blijkbaar is dat beleid ook niet zo simpel uitvoerbaar, anders werd het wel gedaan?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:34

BigOne schreef:
Journee, de regelgeving omtrent stikstof doet ons de das om? Mag ik je even herinneren aan het feit dat ons milieu een van de smerigste is en doelen zoals verwering waterkwaliteit enz bij lange na niet gehaald worden?
Ik zou het prettig vinden dat mijn kleinkinderen in een redelijk gifvrij en schoon milieu opgroeien. Door het lanterfanten van de huidige coalitie staat de boel al heel lang stil, ook met dank aan de 15 jaar rechtse kabinetten die geld verdienen liever hadden dan ons land behoeden voor een slechte leefomgeving.

Er is in Nederland enorm veel gedaan om de waterkwaliteit te verbeteren, en dat heeft ook zeker wel resultaten geboekt. Helaas is Nederland ook het rioolputje van Europa en komt het water vanuit de rivieren hier al vervuild binnen. Natuurlijk moet men doelen blijven stellen om de het milieu schoner te krijgen en te behouden, alleen heeft het stellen van onhaalbare doelen een averechts effect. Zolang de bevolking groeit, zal de uitstoot van Nederland dat ook doen. En binnen dat kader moet je natuurlijk doen wat mogelijk is, maar stikstof is maar een onderdeel hiervan.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/waterkwaliteit-in-nederland-is-slecht-en-wordt-maar-moeilijk-beter-zo-zit-dat-161258

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:11

journee schreef:
BigOne schreef:

Er is in Nederland enorm veel gedaan om de waterkwaliteit te verbeteren, en dat heeft ook zeker wel resultaten geboekt. Helaas is Nederland ook het rioolputje van Europa en komt het water vanuit de rivieren hier al vervuild binnen. Natuurlijk moet men doelen blijven stellen om de het milieu schoner te krijgen en te behouden, alleen heeft het stellen van onhaalbare doelen een averechts effect. Zolang de bevolking groeit, zal de uitstoot van Nederland dat ook doen. En binnen dat kader moet je natuurlijk doen wat mogelijk is, maar stikstof is maar een onderdeel hiervan.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/waterkwaliteit-in-nederland-is-slecht-en-wordt-maar-moeilijk-beter-zo-zit-dat-161258

De slechte waterkwaliteit komt ook door landbouw, industrie en de bevolking op een klein stukje aarde.
En aan die 1e twee: landbouw en industrie kunnen we ook nog wel wat vooruitgang boeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:40

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:44

996981 schreef:
Als je nou eens begint mij geen dingen in de mond te leggen. Dat discussieert fijner. Slecht doordacht is subjectief.

Dat is helemaal niet subjectief. Er zijn plannen die ter plekke in een talkshow worden geimproviseerd: die zijn slecht doordacht. Ze blijven slecht doordacht als er geen interesse is voor al bekende feiten, de uitvoerbaarheid, de informatie die gegeven wordt door mensen die ervaring hebben op dat terrein.

Er zijn ook plannen die worden opgesteld door ervaren beleidsmedewerkers en wetenschappers, met een analyse over de kosten, een stappenplan over de te volgen route, inventarisatie van risico's en uitkomsten: dat zijn goeddoordachte plannen. Of in elk geval op z'n minst redelijk doordachte plannen.

Je kunt bij heel veel beleid gewoon echt objectief vaststellen of er wel of geen moeite is gedaan om het zorgvuldig beleid te laten zijn.

Citaat:
Ik vind; de procedures beter volgen, bijvoorbeeld ook slecht doordacht. Want hoé ga je dat doen? Waarom worden procedures nu dan niet goed gevolgd? Hoe ga je dát probleem aanpakken? Als het zo simpel was, werden die procedures nu al wel goed gevolgd. Blijkbaar is dat beleid ook niet zo simpel uitvoerbaar, anders werd het wel gedaan?

De reden dat het nu niet goed loopt is best duidelijk toch? Men wil het niet anders. De PVV en de VVD willen helemaal niets oplossen, ze willen het kunnen gebruiken als ophef, een onderwerp om feitenvrij stoer over te kunnen doen. Dat is makkelijk, dat geeft aandacht, kiezers steunen het graag.

Maar dat kan dus prima anders, als je besluit om het anders te doen. Ook al wil je doen alsof het geen waarde heeft: daar is wel over nagedacht, er zijn een aantal dingen die we kunnen doen om instroom te verlagen, uitstroom te verhogen, overlast te verminderen. Maar als je dat op voorhand al helemaal afwijst...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:45

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:15