Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:26

BigOne schreef:
Bejaardentehuizen werden gesloten omdat er grotendeels gezonde ouderen woonden en die moesten maar thuis blijven wonen volgens Rutte 2.
Er zijn er gigantisch veel gesloten.

Veel gezonde ouderen willen helemaal niet meer in een bejaardenhuis, dat speelt ook mee. Als je die in een bejaardenhuis van vroeger stopt, vinden ze de kamers te klein, en gezellig met zijn alleen in een gemeenschappelijke ruimte zitten vinden veel mensen niet aantrekkelijk meer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:49

Mjelleke schreef:
BigOne schreef:
Bejaardentehuizen werden gesloten omdat er grotendeels gezonde ouderen woonden en die moesten maar thuis blijven wonen volgens Rutte 2.

Veel gezonde ouderen willen helemaal niet meer in een bejaardenhuis, dat speelt ook mee. Als je die in een bejaardenhuis van vroeger stopt, vinden ze de kamers te klein, en gezellig met zijn alleen in een gemeenschappelijke ruimte zitten vinden veel mensen niet aantrekkelijk meer.

Precies. Al zijn er uitzonderingen, nl. ouderen die na het overlijden van partner en andere mensen waar ze een band mee hadden, in hun eentje overgebleven zijn in hun huis en niet tegen alleen zijn\eenzaamheid kunnen. Voor deze verder gezonde ouderen zou veel meer georganiseerd moeten worden in wijkgebouwen enzo zodat ze sociale contacten hebben. Wat dat betreft doen de kerkelijke organisaties veel en goed werk, voor de ouderen die daar iets mee hebben. En die helpen elkaar ook zonder dat ze ervoor betaald hoeven te krijgen.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 19:48

Over verziezingsbeloftes niet nakomen - Arjen Lubach legt haarfijn uit hoe hard de PVV stemmer genaaid wordt aan de hand van de “grote bek reality check”

https://youtu.be/ctyKtg_RCZA?feature=shared

Niet stoppen met eigen risico zorgverzekering, geen asielcrisis en al helemaal geen extraparlementair kabinet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:06

Mjelleke schreef:
BigOne schreef:

In 2019 waren er al 1,4 miljoen 75- plussers in Nederland, over 6 jaar is dit 2 miljoen en in 2040 zijn dat er zo'n 2,6 miljoen. 1 op de 5 zou best naar een bejaardentehuis willen. Dat zijn over 6 jaar dus zo'n vierhonderduizend mensen. Dat gaat dus om behoorlijk wat mensen en een flink aantal woningen.

https://digitaal.scp.nl/ouderenzorg/aantal-ouderen-neemt-toe

https://www.nationalehulpgids.nl/nieuws/ouderen-verlangen-terug-naar-het-gezellige-bejaardentehuis/

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:22

Mjelleke schreef:
BigOne schreef:

Er zijn heel veel redenen waarom ouderen wél graag in een bejaardentehuis willen wonen. Bijvoorbeeld als je je mobiliteit hebt verloren en afhankelijk wordt van hulp bij dagelijkse dingen als douchen & aankleden en vereenzaamt in je huis. -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:26

Mijn papa zou nu ook wel willen mits hij een balkon heeft waarhij wat met plantjes kan blijven rommelen en hij zijn laptops en pc s kwijt kan. Maar ja het is er gewoon niet :n

Ik ben zelf ook wel wezen kijken bij senioren huisjes (nooit op de eerste plek gekomen) maar echt heel handig zijn ze niet gebouwd. :n ik heb er best veel gezien maar allemaal lijken ze dezelfde issues te hebben

Als ze een kamer boven hebben is de trap erheen meest zo steil dat het leuk is voor jong bezoek maar onbruikbaar voor eigen opslag, de slaapkamer vaak zo onhandig naast de badkamer gezet dat een twee persoonsbed en een rolstoel naar de badkamer al vaak niet eens meer past. De slaapkamer is meest ingericht op een een persoons bed. Gewoon stom. En de berging is vaak ongeschikt voor een scootmobiel of je komt niet achterom met dat ding. 8)7 Bergruimte ontbreekt meest ook nog. Kortom echt geschikt zijn ze ook niet en meest peperduur -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:05

Mijn moeder heeft in zo’n huisje gewoond, niet al te groot maar ook in een rolstoel gewoon te gebruiken . En dat was een huisje uit de jaren 70, aanleunwoning.
Dus dat geldt lang niet voor alle woningen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:04

nps schreef:
Over verziezingsbeloftes niet nakomen - Arjen Lubach legt haarfijn uit hoe hard de PVV stemmer genaaid wordt aan de hand van de “grote bek reality check”

https://youtu.be/ctyKtg_RCZA?feature=shared

Niet stoppen met eigen risico zorgverzekering, geen asielcrisis en al helemaal geen extraparlementair kabinet.

Hi la risch item. Wel eem beetje huilen om het daadwerkelijke gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:24

Ik zal vast te simpel denken, maar volgens mij zouden we meerdere problemen in 1 klap oplossen als we dus gewoon meer leuke seniorenwoningen bouwen. Waar het leuk wonen is en mensen dicht bij elkaar wonen zonder hun privacy op te geven. Tuintje, balkonnetje. Alles gelijkvloers. Goede slaapkamer en badkamer. Optioneel de mogelijkheid van een extra kamertje voor een logé.

Zet een leuke moderne flat neer in het centrum van zo'n project. Waar je dan diverse gezamenlijke ruimtes hebt om samen te eten, koffie te drinken, wat van spelletjes / sport / recreatie kan doen. Waar wellicht ook een fysio en dat soort zorgverleners een ruimte kunnen gebruiken.

In dat gebouw woonruimtes voor de mensen die de meeste zorg nodig hebben.
Naast het gebouw woonruimtes voor mensen die iets minder zorg nodig hebben.
Er omheen nog woningen voor mensen die nog zelfstandig wonen maar wel lekker binnen kunnen lopen.

Mijn oudste oma woonde zo vroeger al, in de jaren '80. Huisjes in de straat naast het bejaardenhuis waren compact maar een kamer, keukentje, logeerkamertje en een bijkeukentje / entree waar de fietsen en wasmachine enzo konden.

Naarmate je gezondheid / zelfstandigheid achteruit ging, begon het met regelmatig een maaltijd meepakken in het bejaardenhuis. Op bezoek bij vrienden. Dingetjes mee doen. En dan steeds iets meer en meer daar naartoe groeien totdat je dan echt als bejaarde daar binnen zat.

Dat is toch voor zowel zorgverleners als mensen zelf heel fijn, als het op zo'n natuurlijk manier voortkabbelt? Dan is het niet zo'n schok zeg maar om ineens pats-boem op je eindbestemming te komen :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:51

Dat inderdaad. Noemden we vroeger aanleunwoningen, nu noemen ze het zorg appartement en doordat het woordje zorg eraan vast zit betalen mensen, ook al hebben ze nog niet echt zorg nodig, een hele klap geld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:06

Ja precies, dat waren gewoon leuke huisjes :j

Een paar rijtjes van die gelijkvloerse huisjes aan de overkant van de straat van het bejaardenhuis / zorgcentrum. Allemaal een eenvoudig voortuintje (voor je fiets en vuilnisbak enzo) en achtertuintje waar je kon zitten en waslijntje op kan hangen. En aangrenzend buiten de tuintjes was dan een fijne brede strook gras die door de gemeente werd gemaaid, waar kleinkinderen-op-bezoek konden spelen.

En daar weer tegenaan het straatje met het volgende rijtje van dezelfde soort huisjes.

Dat was gewoon prima wonen. Eenvoudig, overzichtelijk, met toch nog alles dat je nodig hebt.
Bij elkaar voor wat aanspraak, maar je kon je ook prima afzonderen als je dat wilde.

Mijn oma had het altijd over "die ouwe mensen" terwijl ze zelf ouder was :))
Maar die keutelen dan gewoon wat af, een buurman die nog goed is helpt een buurvrouw met een tuintje. Ze kijken een beetje naar elkaar om. Eten eens samen, klaverjassen samen, samen een dagje weg met de Zonnebloem. Dan kwam er eens een kleding show met verkoop in het bejaardencentrum en gingen ze daar heen.

Je kan er ook een klein winkeltje doen voor de basisspullen, maar tegenwoordig kan je natuurlijk ook de supermarkt thuis laten bezorgen. Of ze hebben de hele dag de tijd om naar een winkel te tuffen.

Dat was toch gewoon prima geregeld jongens......

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:37

pmarena, wat jij nu opnoemt bestaat nog steeds. In het dorp waar mijn kinderen op school gaan is het precies zoals jij zegt. Een groot gebouw met zorgwoningen, en daaromheen een heel aantal aanleun bungalows. Op loopafstand is een buurtcentrum waar dagelijks dagbesteding wordt georganiseerd en waar ouderen uit de ruime regio met de buurtbus worden gebracht en gehaald.

Het bestaat dus zeker nog wel, maar helaas denk ik op te kleine schaal.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:44

Bij ons in de buurt ook nog heel veel.
Was dit weekend trouwens aan de kust,Castricum, maar ben geschrokken hoeveel vliegtuigen er stijgen en landen

En ik plastic scheiden, biologisch wasmiddel enz gebruiken..
Als ik dit zie denk ik echt waarom doe ik dat dan.
Wij zijn stukken minder gaan rijden..
Helpt wat wij als 2 personen doen dan, of is het een verloren zaak

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:45

Gewoon leuke plekken om te wonen waar ouderen en jongeren, gezinnen samen kunnen wonen. Dat lijkt me heel erg leuk. Ouderen in Nederland hebben een negatief imago en worden vooral als duur en lastig gezien.
In ons dorp hier draait veel op de ouderen die overal vrijwilligerswerk doen (huiswerk ondersteuning, VVV, Activiteiten organiseren voor oud en jong, feesten, etc etc).
Ik vind het leuk als kinderen eventjes komen gedag zeggen en babbelen daar ze me kennen van het vrijwilligerswerk. Of vragen of ik met ze wil dansen. Alleen ouderen vind ik te eenzijdig hoe interessant hun leven vaak ook is en was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:48

juval schreef:
pmarena, wat jij nu opnoemt bestaat nog steeds. In het dorp waar mijn kinderen op school gaan is het precies zoals jij zegt. Een groot gebouw met zorgwoningen, en daaromheen een heel aantal aanleun bungalows. Op loopafstand is een buurtcentrum waar dagelijks dagbesteding wordt georganiseerd en waar ouderen uit de ruime regio met de buurtbus worden gebracht en gehaald.

Het bestaat dus zeker nog wel, maar helaas denk ik op te kleine schaal.

Mee eens! De komende jaren zal het aantal ouderen in verhouding alleen maar toe nemen. Als men nu investeert in 'flexibele' aanleunwoningen dan kan deze groep de komende jaren worden geholpen en komen er weer meer eengezinswoningen op de markt. Als over een tientallen jaren het aantal ouderen in verhouding weer daalt, kan men de woningen mooi aan jongere leeftijdsgroep aanbieden. Er zijn genoeg jongeren/ alleenstaanden die ook heel blij zouden zijn met een kleine woning.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:51

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:10

helaas wordt er met de nieuwbouw in mijn ogen te weinig rekening gehouden met de verschillende doelgroepen. Hier in Culemborg wordt alleen nog gebouwd voor mensen die minimaal 5 ton voor een tussenwoning kunnen betalen. Nauwelijks voor ouderen, starters of sociale woningbouw. Er strijken hier dus steeds meer mensen vanuit de randstad neer die (nog) weinig met de Culemborgse cultuur hebben en zich daar ook (nog) niet voor interesseren aangezien ze nog steeds in de randstad werken.

Voor de OZB is het natuurlijk interessant, dure huizen brengen geld in het laatje. Maar de oorspronkelijke Culemborgers voelen zich genegeerd/gepasseerd in de kou gezet. Dat zal in meer gemeenten zo voelen.
Je kan het de import ook niet kwalijk nemen vind ik, die kunnen dit soort huizen gewoon betalen. Maar de Culemborgse jongeren (en ouderen) worden wel buiten spel gezet zo. Dat is jammer.
De plaatselijke politiek ziet dat helaas anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:16

Waar ik deels zit ook hoor. Huizen vanaf 300000 euro. Nagenoeg geen huur (een handje vol geloof ik 8 huurhuizen op 300 plus woningen waarvan de meesten 400000 euro en veel meer zijn) of enorme bouwpercelen waar ze met gemak 30/40 kleinere huurhuizen hadden kunnen bouwen, waar dan 1 huis op komt te staan. Want een luxe locatie dus daar kun je natuurlijk geen armoedzaaiers laten wonen he -O-

En dan denk ik, hoeveel moeten die mensen wel niet verdienen om dat te kunnen kopen? Gv kan zijn eigen kleine arbeidershuisje niet eens meer kopen als hij zou moeten. :n Alles in nl lijkt inmiddels ingericht op tweeverdieners met kinderen. Alleenstaanden vallen met alles buiten de boot lijkt het wel.

Die aanleunwoningen waren handig. Een eigen mini huisje met wat terras of tuintje zelfstandig maar zorg om de hoek beschikbaar. Op de meeste plekken verdwenen of voor de zeer rijke gepensioneerde medemensch met huren vanaf 1500 euro (maar meest 2000 of meer) per maand ex zorgkosten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:35

juval schreef:
Voor de OZB is het natuurlijk interessant, dure huizen brengen geld in het laatje. Maar de oorspronkelijke Culemborgers voelen zich genegeerd/gepasseerd in de kou gezet. Dat zal in meer gemeenten zo voelen.
Je kan het de import ook niet kwalijk nemen vind ik, die kunnen dit soort huizen gewoon betalen. Maar de Culemborgse jongeren (en ouderen) worden wel buiten spel gezet zo. Dat is jammer.

Zo grappig dat jij denkt dat de overheid voor de OZB de keuze maakt voor dure woningen :') In veel gemeentes wordt het totale benodigde bedrag bepaald en wordt daarna de OZB aangepast zodat het het benodigde bedrag oplevert. Of er nu dure of goedkope huizen staan doet er niet zo veel toe, het eindbedrag is hetzelfde.

Er worden vooral grotere huizen gebouwd omdat er geen projectontwikkelaars te vinden zijn die de goedkope huizen wil bouwen. De winst die je kunt maken op een groot huis is nu eenmaal meer dan die van een klein huis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:43

hoezo grappig?? ik vat hem niet. (je opmerking klinkt weer behoorlijk denigrerend, jammer)

Het is toch gewoon zo dat een duur huis een gemeente meer oplevert dan een goedkoop huis? En dat een gemeente wel degelijk inspraak heeft op het soort en type woningen dat wordt gebouwd?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:51

Electra63 schreef:
In dit (grote) artikel wordt de belangenverstrengeling van bedrijven (agri) met wetenschap aangetoond en dat d.m.v. verwarring zaaien de politiek zich laat beïnvloeden over het te voeren (stikstof)beleid.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/ho ... d-a4864808

Interessant (en triest) stuk!
Bizar hoe veel invloed mensen die gewoon hardop uit hun reet durven roepen kunnen krijgen doordat allerhande claims weerleggen heel veel tijd, moeite en geld kosten en mensen nu eenmaal liever de beter te pruimen leugen aannemen dan harde waarheid.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:01

juval schreef:
hoezo grappig?? ik vat hem niet. (je opmerking klinkt weer behoorlijk denigrerend, jammer)

Het is toch gewoon zo dat een duur huis een gemeente meer oplevert dan een goedkoop huis? En dat een gemeente wel degelijk inspraak heeft op het soort en type woningen dat wordt gebouwd?

Je hebt zeker gelijk. Hier in het dorp wordt behoorlijk bijgebouwd de afgelopen 10 jaar. Maar........... zo'n 85 % is duurder dan 500.00 euro. Wel wat appartementen gebouwen maar ook relatief te duur voor de startende jongeren. Weinig tot geen sociale huur woningen.
En dit is dus echt het beleid van het gemeente bestuur!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:08

juval schreef:
helaas wordt er met de nieuwbouw in mijn ogen te weinig rekening gehouden met de verschillende doelgroepen. Hier in Culemborg wordt alleen nog gebouwd voor mensen die minimaal 5 ton voor een tussenwoning kunnen betalen. Nauwelijks voor ouderen, starters of sociale woningbouw. Er strijken hier dus steeds meer mensen vanuit de randstad neer die (nog) weinig met de Culemborgse cultuur hebben en zich daar ook (nog) niet voor interesseren aangezien ze nog steeds in de randstad werken.

Ik meen dat er vanuit gemeenten en de overheid is gedicteerd dat er minimaal zo'n 30% sociale woningen moeten worden gebouwd in nieuwbouwprojecten? Hoe kan het dan dat het daar anders is?
Hier in de (nieuwbouw)buurt zie je het wel terug, dat er echt wel de balans is. Ook ken ik mensen die in gesprek zijn geweest met projectontwikkelaars wbt. een stuk grond waar ook huizen op gebouwd kunnen worden, die beaamde ook zo'n zelfde verhouding.

Voor niet-sociale tussenwoningen kan ik me wel voorstellen dat het duurder wordt (maar heeft volgens mij ook deels te maken met duurdere materialen). De goedkoopste woningen hier gaan voor € 285.000 weg, maar ik denk dat ze gemiddeld toch wel op 350-400k zitten inderdaad. Mijn eigen type woning is in 3 jaar qua (kale!) prijs met zo'n 120k gestegen, echt idioot.

Electra63 schreef:
In dit (grote) artikel wordt de belangenverstrengeling van bedrijven (agri) met wetenschap aangetoond en dat d.m.v. verwarring zaaien de politiek zich laat beïnvloeden over het te voeren (stikstof)beleid.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/ho ... d-a4864808

Jeetje wat een stuk.. laat wel zien hoe diep we inmiddels gezonken zijn imo.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:16

juval schreef:

Sorry, was niet denigrerend bedoeld. Het woord grappig was wel wat sarcastisch bedoeld. Ik zal de zin anders verwoorden:

Het is nogal makkelijk om overal de overheid de schuld van te geven. In veel gevallen is het onze welvaart die er voor zorgt dat bepaalde dingen steeds moeilijker worden, zoals het bouwen van goedkopere huizen dus. Ondernemers willen zo veel mogelijk winst, dat vinden we met z'n allen normaal. We hebben zo veel mogelijk aan de markt over gelaten zodat we zo veel mogelijk kunnen "hebben" en zo min mogelijk belasting hoeven te betalen. Maar dan moeten we dus ook accepteren dat ondernemers geen zin hebben in dingen die ze minder winst opleveren. Je kunt dan niet ineens de overheid de schuld geven dat er bepaalde dingen niet meer zijn/kunnen.

Nogmaals (en dit geldt voor de gemeente waar ik woon). De gemeente heeft een hoop taken die ze willen/moeten doen, zoals bijvoorbeeld wegenonderhoud (maar er zijn veel meer dingen). Daarvoor is geld nodig. Dit geld wordt voor een deel opgehaald in de OZB. De gemeente kijkt hoeveel geld er nodig is, bekijkt welke woningen er in de gemeente staan en daar rolt dan een percentage van de woningwaarde uit die iedere woningeigenaar moet betalen (alle OZB samen is het bedrag dat de gemeente nodig heeft). Heeft de gemeente veel dure huizen dan is dat percentage laag, heeft de gemeente veel goedkope huizen dan wordt dat percentage automatisch wat hoger.

En waar ik nu benieuwd naar ben is of jij links of rechts hebt gestemd, want heb je rechts gestemd dan heb jij zelf meegewerkt aan het in stand houden van de macht van de projectontwikkelaars en moet je niet verbaasd zijn over het bouwen van alleen maar grotere huizen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 12:34

Waar ik dan weer benieuwd naar ben, stemt iedereen dan altijd op dezelfde partij? Want soms past op Europees, landelijk, provinciaal of gemeentelijk gebied, niet altijd dezelfde partij bij jouw wensen. Naar mijn idee stemmen zeker bij de gemeenteraad verkiezingen, ook veel mensen op partijen die juist voor plaatselijke belangen opkomen, of zie ik dat verkeerd?

Ik wordt inmiddels een beetje moe van dat links en rechts vingerwijzen. Links wil goedkope woningen bouwen. Oké waar wordt dat van betaald als ontwikkelaars er niet in willen investeren? Schatkist is de bodem in zicht, daar heeft het kabinet nu ook mee te dealen. (ja, 'schuld' van het rechtse beleid) maar hoe gaat links dit oplossen, want geld moet toch ergens vandaan komen?