Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 12:28

Elnienjo, wat zit je toch onder een steen.
Poetin is een diktator, geen Rutte die je kan laten aftreden.
Als Rusland in een echte burgeroolog komt dan is de kans groor dat het een 2e Syrie wordt met vooral ontzettend veel leed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:29

elnienjo schreef:
tamary schreef:
Niet voor hen, wel voor ons en Oekraine. Onrust binnen de grenzen op zo'n schaal vraagt zoveel middelen & mensen dat er geen mensen en middelen zijn om buiten de grenzen te klieren.

Dat bedoel ik! Laat ze elkaar afmaken en het land naar de ondergang brengen.

Nee, laat ze elkaar bezig houden en een regering opzetten die geen interesse heeft in buiten de grenzen rommelen. Maar ik maak waar mogelijk onderscheid tussen de overheid van een land en de bevolking (die de echte rekeningen betaald en vrijwel nooit echt wat te zeggen heeft over wat hun overheid doet ongeacht of dat democratie is of niet).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:37

irmaz schreef:
In Praag vindt op dit moment het 2 forum "Free nations of Russia" plaats.

[ Afbeelding ]

Citaat:
Het Forum pleit voor radicale wederopbouw en structurele transformatie van Rusland', een overgang van een autoritaire imperiale staat tot een vrijwillige overeenkomst van vrije, onafhankelijke en democratische landen.
Het Forum van de Vrije Volkeren van Rusland is een platform voor het verenigen van nieuwe politieke leiders, deelnemers aan regionale en nationale bewegingen, burgeractivisten, de deskundige gemeenschap en iedereen die op de hoogte is van de noodzaak van een beslissende de-imperialisering van het land.

Andermaal heel veel dank Irma, voor dit soort informatie!

Ik wist er niets van, maar ik ben fan van dit soort bijeenkomsten.

En Praag met haar historie van Charta '77, Dubçek, Vaclav Havel en noem maar op zal trots zijn op haar gasten.
(Al had het van mij ook in het Haagse Vredespaleis gemogen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-07-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:38

martichr schreef:
De inkt is nog niet droog of Rusland heeft een aanval met kruisraketten uitgevoerd op de haven van Odessa. Je kunt net zo goed met de duivel onderhandelen of de temperatuur in de hel een graadje lager kan..

Goh, wat een verrassing……kijken hoe dit weer recht geluld gaat worden. Ik gok:
1. Wij waren het niet;
2. Het waren de fascisten;
3. Mochten wij het toch zijn dan ontkennen we iets afgesproken te hebben over de haven van Odessa zelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:49

elnienjo schreef:
[

Jaaaah! Meer dood en verderf, steden bombarderen, landbouwgrond vernietigen. Duizenden of zelfs honderdduizenden onschuldige mensen dood, of verminkt! Jippie!
Zodat onze graan en gasprijzen zo snel mogelijk weer dalen!
We moeten tenslotte ons huisje goedkoop lekker warm kunnen stoken deze winter nietwaar elnienjo?

Echt, hoe kun je je in je handen wrijven met de gedachte aan verdere escalatie van dit gruwelijke lijden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:51

Wellicht dat er in Rwanda nog plek is voor al die Russen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:58

Sizzle schreef:
Elnienjo, wat zit je toch onder een steen.
Poetin is een diktator, geen Rutte die je kan laten aftreden.
Als Rusland in een echte burgeroolog komt dan is de kans groor dat het een 2e Syrie wordt met vooral ontzettend veel leed.

Dat ben ik niet persé met je eens. De Russische Federatie bevat een groot aantal republieken zoals je op het plaatje kunt zien. De Moskovieten zitten tot over hun oren in Ukraïne en hebben nauwelijk manschappen over om in de overige republieken in te grijpen. Vanuit hier is het niet in te schatten hoe groot de ontevredenheid in de republieken werkelijk is. Het zou zomaar kunnen dat een revolutie, zoals de Maidanrevolutie in Ukraïne, voldoende is om af te splitsen van de RF. Een aantal republieken hebben al een regering in ballingschap klaar staan, zoals Belarus en Tsjetsjenië.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 13:01

Ik hoop het Irmaz.
Een tijd terug plaatste ik een stuk van een geemigreerde Rus, die ook duidelijk angaf dat de enige weg voorwaarts het depoetiniseren en daarna democratiseren van het land is.
Ik hoop dat de oppositie voldoende macht heeft en niet gewoon steeds weer „zelfmoord“ pleegt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:03

Ailill schreef:

Je blijft het aanhalen. Misschien wil je uitleggen waarom je dat steeds maar weer relevant vindt?

Off-topic: Ik krijg de indruk dat je het een belachelijk idee vindt om asielzoekers in een (onaantrekkelijk) derde land hun procedure te laten uitzitten, zodat hier alleen de mensen komen die daadwerkelijk een vluchtelingenstatus krijgen, terwijl degenen die worden uitgewezen zo niet hier in de illegaliteit kunnen verdwijnen. Klopt dat?
Zo ja, is dat omdat je denkt dat het de instroom niet drastisch zal verminderen? Of omdat je verwacht dat de kosten (vervoer naar en betalingen aan dat derde land) te hoog zullen zijn? Of is er nog een andere reden?

Misschien moet je dat dan maar gewoon benoemen in plaats van het steeds half ter sprake brengen zonder echt iets erover te zeggen. Kunnen we dat zijspoor daarna afsluiten en weer on-topic gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:04

irmaz schreef:
In Praag vindt op dit moment het 2 forum "Free nations of Russia" plaats.

[ Afbeelding ]

Citaat:
Het Forum pleit voor radicale wederopbouw en structurele transformatie van Rusland', een overgang van een autoritaire imperiale staat tot een vrijwillige overeenkomst van vrije, onafhankelijke en democratische landen.
Het Forum van de Vrije Volkeren van Rusland is een platform voor het verenigen van nieuwe politieke leiders, deelnemers aan regionale en nationale bewegingen, burgeractivisten, de deskundige gemeenschap en iedereen die op de hoogte is van de noodzaak van een beslissende de-imperialisering van het land.

Er zijn polemologen (hotemetoten die als wetenschapper kijken naar oorlog en vrede) die stellen dat het verschil tussen een burgeroorlog en een dictatuur klein is.

Voor mijzelf heb ik Zuid-Afrika voor en na apartheid in mind.
Uiteraard was apartheid iets anders dan het Rusland van tsaar Putin.

Maar Zuid-Afrika heeft wel laten zien dat het belangrijk is dat er mensen zijn die nadenken over 'hoe het verder moet met ons land' na apartheid of tsaar Vlad.

(Niet dat het nu perfect gaat in Zuid-Afrika, maar ik heb diep respect voor de Waarheid en Verzoeningscommissie - en er is geen uitgebreide bloedige wraak gekomen, geen gewapend verzet van hele bevolkingsgroepen etc. Wel bleek het ANC na Mandela corrupt, 'en dat merk je'.)

En zo lees ik deze bijeenkomst.
Eerder een groep mensen die extra bloedvergieten wil voorkomen dan iets tegenovergestelds.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:10

oomens schreef:
Ailill schreef:

Je blijft het aanhalen. Misschien wil je uitleggen waarom je dat steeds maar weer relevant vindt?

Off-topic: Ik krijg de indruk dat je het een belachelijk idee vindt om asielzoekers in een (onaantrekkelijk) derde land hun procedure te laten uitzitten, zodat hier alleen de mensen komen die daadwerkelijk een vluchtelingenstatus krijgen, terwijl degenen die worden uitgewezen zo niet hier in de illegaliteit kunnen verdwijnen. Klopt dat?
Zo ja, is dat omdat je denkt dat het de instroom niet drastisch zal verminderen? Of omdat je verwacht dat de kosten (vervoer naar en betalingen aan dat derde land) te hoog zullen zijn? Of is er nog een andere reden?

Misschien moet je dat dan maar gewoon benoemen in plaats van het steeds half ter sprake brengen zonder echt iets erover te zeggen. Kunnen we dat zijspoor daarna afsluiten en weer on-topic gaan.
Dat was volgens Elnienjo dé oplossing bij uitstek wat betreft het probleem: Vluchtelingen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:18

Ailill schreef:
oomens schreef:

Dat was volgens Elnienjo dé oplossing bij uitstek wat betreft het probleem: Vluchtelingen.

Dat begrijp ik. Ik proef echter in een niet expliciet uitgesproken ondertoon dat jij dat anders ziet en het daarom steeds opnieuw opbrengt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:25

Dat moge duidelijk zijn ja, ik vind het een heel erg debiel voorstel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:38

Over de kruisraketten op Odessa. Dit is toch niet benoemd in de verdragen. De machthebbers steken gewoon hun middelvinger op naar de VN. Gaan gewoon hun eigen gang. Dat is, zo veel mogelijk dood en verderf zaaien, incl. een complete economische omwenteling. Voedsel en energie als pressie en machtsmiddel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:18

Ze hebben de graansilo’s aangevallen, zou nu wel een vlieg op de muur van het kantoor van Erdogan willen zijn. Wat zal hij wordt zijn dat Poetin hem zo voor banketstaaf zet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:28

En dan durven de Russen ook nog te beweren dat Europa als onderhandelingspartner zijn afspraken niet na komt. Hun zijn zelf degene die vanaf het begin van demoorlog al bezig zijn met oorlogsmisdaden en roof van allerlei zaken. Niet alleen in de Oekraine maar ook bijvoorbeeld van lease vliegtuigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:30

Bedankt voor de info Irmaz en anderen.
Bedankt Kuggur voor je reactie op elnienjo. Helder en duidelijke post. Eens.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:39

Kuggur, kort en duidelijk geformuleerde reactie op elnienjo, Mee eens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:40

Jeetje wat een ontwikkelingen.
Alleen al het feit dat dat bepaalde groepje mannen beslist over een groot aandeel van het voedselaanbod. -O-

Heb steeds vaker last van het drukkende voorgevoel dat wij hier leven in een stilte voor de storm.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:41

Kuggur schreef:
elnienjo schreef:
[

Jaaaah! Meer dood en verderf, steden bombarderen, landbouwgrond vernietigen. Duizenden of zelfs honderdduizenden onschuldige mensen dood, of verminkt! Jippie!
Zodat onze graan en gasprijzen zo snel mogelijk weer dalen!
We moeten tenslotte ons huisje goedkoop lekker warm kunnen stoken deze winter nietwaar elnienjo?

Echt, hoe kun je je in je handen wrijven met de gedachte aan verdere escalatie van dit gruwelijke lijden?

Nu houdt Rusland het hele westen in z'n greep, als ze het onderling met elkaar aan de stok krijgen pakt dat voor het westen hopelijk gunstig uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:52

Marigold schreef:
Heb steeds vaker last van het drukkende voorgevoel dat wij hier leven in een stilte voor de storm.

Dat heb ik al jaren. En tot nu toe pakken de donkere wolken zich steeds meer en meer samen. Het zijn angstige tijden waarin we leven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:00

bigone schreef:
Ze hebben de graansilo’s aangevallen, zou nu wel een vlieg op de muur van het kantoor van Erdogan willen zijn. Wat zal hij wordt zijn dat Poetin hem zo voor banketstaaf zet.

Hij had het kunnen weten. En zelf is hij ook niet van zich aan zijn woord houden of anders zich zo strak aan zijn woord houden dat er nog niks van komt. Eigen agenda en niet realiseren dat je daar andere landen/mensen voor nodig hebt die misschien wel een (groot) probleem hebben met de gevolgen van jouw agenda. Uit de pas lopen met de werkelijkheid heeft zulke gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:00

Misschien dat de Russen straks gaan claimen dat die raket geen graansilo heeft geraakt maar een of ander militair schip, zoals bijvoorbeeld de Centaur-class fast assault craft "the Malyn". Dat zie ik tenminste op social media, nu is het wachten op beelden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:07

Volgens de laatste berichten op Twitter gelukkig weinig schade aangericht.
Wat schepen betreft keus genoeg, er liggen er 90 in totaal.
Maar er zal ongetwijfeld weer een fake verklaring komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:21

Laat wel zien hoe onbetrouwbaar de Russen zijn. Ik vrees dat zodra de mijnen geveegd zijn, ze hun kans pakken.