Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:40

pien_2010 schreef:
[
Maar geloof me grote bedrijven zoals Shell en velen anderen kunnen echt wel 16 euro per uur minimum loon betalen. MAAR dan krijgen de aandeelhouders minder. Tja en dat willen we natuurlijk niet.
Het hele denken over deze materie is gewoon verziekt.

Maar de wereld is niet alleen Shell en de verdere grotere bedrijven. MKB en bijv de agrarische sector, kunnen dit niet betalen en dat zal per direct doorberekend worden naar de consument.

16 euro per uur is ong 2800 euro bruto per maand. Het huidige minimumloon is 1980, -, ineens de boel ruim 800 omhoog gooien is vragen om ellende.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:41

Avalanche schreef:
Benzz schreef:

In 1 keer het minimumloon omhoog gooien zal de werkgever geen goed doen. Er zullen dan juist minder mensen aan het werk kunnen.

Inflatie en minimumlonen hebben niet zoveel met elkaar te maken:

https://www.sampol.be/2023/06/het-gevec ... e-inflatie

Dat is een belgische journalist die er wat van vind.........goed verhaal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:42

ruitje schreef:
Avalanche schreef:
Ik zie rechtse stemmers niet als geitenwollen sokken mensen eigenlijk :)

Wel als vaak lager opgeleid, en dat is gebaseerd op o.a. de peiling die Pien quote.

En dat is net als eerder de opmerking over verwende westerlingen: dat is een feit. En ik snap dat dat niet leuk is, maar het is wel wat het is.
Ik erger me een beetje aan dit soort reflexieve emotionele reacties. In plaats van erover na te denken, reageer je vanuit je onderbuik. Is niet handig in de politiek.

Ik vind dit een beetje naar en op de man. Moet dat?

Is er trouwens iets ergs aan 'laag opgeleid' zijn?

Ik zie dat de afgelopen pagina's meerdere keren voorbij komen?

Waarom is dat überhaupt relevant? Hebben die stemmen minder waarde o.i.d.? Voegen die mensen minder toe aan de maatschappij? Vanwaar de drang om dat te benoemen?

Idem voor deze quote van Nikass
Citaat:
Nee, mensen stemmen juist rechts uit angst.
Angst om welvaart te moeten inleveren/delen met anderen. De mens is van nature een egoïstisch wezen.
Daarom zijn mensen die het goed hebben meestal trouwe, en conservatieve stemmers. Lekker blijven zitten waar je zit en na jou de zondvloed.

Waarom moeten rechtse mensen zo weggezet worden? Je vult enorm in voor een ander?

Ik vind bovenstaande posts denigrerend, maar dat zit blijkbaar tussen mijn oren :')

Ik denk niet zo over 'linkse mensen', voor zover dat te generaliseren valt. Ik kan het wel mooi en leerzaam vinden dat die hele andere gedachtes hebben dan ik heb. Daarom zit ik ook in dit topic.

Maargoed, jammer weer van die verharding de laatste pagina's, is toch zonde :o

Helemaal mee eens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:42

purny schreef:
Loretta schreef:
Tja, daarin heeft Omtzigt dan weer een andere benadering door het aan de kostenkant aan te pakken. Want waarom betalen we in Nederland de hoogste prijs voor gas.

Als ex SP stemmer moet ik wel zeggen dat ik meer en meer mijn twijfels bij Omtzigt begin te krijgen. Vooral na dat rijtje partijen en dan met name de SGP en JA21.

Het wordt voor mijn gevoel de grote Pieter show.
In het begin was ik nog wel te spreken maar ik vind hem nu wel een beetje arrogant worden met al zijn keuzes die hij niet kenbaar wil maken

Ik weet niet wat ik van Omtzigt moet denken. Het lijkt wel alsof hij eerst heel oprecht was en op een gegeven moment ergens de macht heeft geroken. Het hele verhaal van heel lang onduidelijkheid geven over wat hij ging doen, vervolgens eindeloos wachten met het partijprogramma en dan nu vaag blijven over wel of geen premier willen zijn. En dat terwijl hij daar vanuit zijn positie van kamerlid juist een hekel aan had. Het komt op mij allemaal een beetje over als de perfecte campagne stategie. Hij wilde eerst niet de grootste worden en het was zelfs onduidelijk of hij wel mee zou doen in alle provincies. Inmiddels gaat hij voor de grootste partij. En ik geloof dat hij ook al zijn zinnen op het torentje heeft gezet.

Het is wel echt wat je zegt. De grote Pieter show. Ofterwijl de natte droom van elke campagne strateeg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:43

juval schreef:
kieswijzer ;) :')

[ [url=m/PhJDvU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dear, kom ik uit bij de Christen Unie.
Nu ja, er zijn beslist slechtete partijen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:44

Eens Ruitje! Ik houd het dan ook voor gezien hier. :wave:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:46

Berdien schreef:
Maar die €16 komt niet direct vanuit de overheid hè. Die moet opgehoest worden door de werkgevers. Horeca, winkels, etc. En die hebben veelal niet eindeloos de ruimte om het loon zo omhoog te gooien. Dus waar komt het dan vandaan? Juist, bij ons. Want prijzen gaan omhoog, om dat hogere loon te kunnen betalen. En wat houd je dan onderaan de streep over?

Ik ben zonder meer voor het aanpakken van de situatie van de ‘werkende armen’, maar ik denk niet dat het omhoog gooien van het minimumloon daar dé oplossing in is.

Tja zo iets riepen andere bedrijven ook destijds toen Henry Ford zijn medewerkers zo goed betaalde dat ze ook zelf konden kopen wat ze maakten. Hij had dankzij die goede lonen wel meteen een afzetmarkt en mensen die hun best deden, want dat kon wel eens hun auto zijn waar ze aan bouwden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:47

Kernenergie is schoon, alleen gedoemd vanwege het afval wat eruit voortkomt.

Dat weten we.
Daar kunnen we dat op bedenken.

We hebben nu vele energiebronnen waarvan we niet wisten hoe vervuilend het was, en nu is dàt een ding..

Ik vind dit slecht te rijmen, waarom onderzoeken we dit niet verder, kernenergie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:48

prompter schreef:
Die zgn angst komt voort uit het feit dat veel Nederlanders het begrotingstekort niet op willen laten lopen, en het idee dat linkse bestuurders daar minder moeite mee hebben.

Ja.
Bij deze de complimenten aan Hans Wiegel 'Sinterklaas is rood'.

Fact check: rechtse kabinetten zijn er erg goed in, om het begrotingstekort te laten oplopen.

Dus dat is geen rationeel argument tegen een links kabinet. Dat soort kabinetten kan uitstekend op de centjes passen (niet alleen Drees, maar ook Den Uyl, jawel, en ook Wim Kok.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:49

Pieter zet zich ook neer als de verlosser van dit land, hij zal het wel even gaan oplossen.
Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat redden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:50

Benzz schreef:
Nikass schreef:
Nee, mensen stemmen juist rechts uit angst.
Angst om welvaart te moeten inleveren/delen met anderen. De mens is van nature een egoïstisch wezen.
Daarom zijn mensen die het goed hebben meestal trouwe, en conservatieve stemmers. Lekker blijven zitten waar je zit en na jou de zondvloed.

Oh dat beleef ik heel anders, heb het ooit jaren heel slecht gehad en de laatste jaren mag ik echt niet klagen, maar ik blijf mij inzetten voor de medemens die het wat minder heeft. En ik neig na jaren D66 om VVD te gaan stemmen, en dat heeft niets met financiele zekerheid te maken. Maar wel dat een sterke economie zorgt dat we de mensen die het minder hebben ook kunnen helpen.

En zo ken ik vrij veel mensen die graag een sterke economie hebben om ons sociaal stelsel te kunnen blijven betalen.

Ik had het een beetje snel gepost, en ik hoop dat een ieder begrijpt dat ik niet bedoelde dat iedereen die VVD stemt, dit uit angst doet.
Excuses voor die ongenuanceerdheid.

Ik ben niet tegen een sterke economie, maar vindt je je laatste alinea niet wat dubbel?
Ons sociale stelsel brokkelt steeds verder af, juist dóór rechts beleid. Met die sterke economie betaalt de VVD heel andere dingen? Fossiele subsidies onder andere.
Het is toch niet nieuw voor je denk ik, dat veel mensen de zorg niet meer kunnen betalen, dat heel veel mensen geen woning kunnen krijgen of kunnen betalen, dat er eindeloze wachtlijsten zijn in de hulpverlening. Over welk sociaal stelsel heb jij het dan?

Ruitje: het hele verhaal over opleiding komt voort uit het stelselmatig wegzetten van GL stemmers als onwetende geiten wollen sokken.
Ik heb zeker niets tegen laag opgeleid, niet opgeleid of whatever, maakt me niet uit. Maar als reactie op dit denegrerend doen naar GL, kan het wel verhelderend zijn om gewoon eens feitelijk te kijken welke bevolkingsgroepen op welke partijen stemmen.
Daar hangt wat mij betreft niet meteen een waarde oordeel aan.

Het wrange is alleen, dat die rechtse partijen zich niet inzetten voor de belangen van de lagere inkomens (lager inkomen komt veelal voort uit lager opgeleid)

Benzz

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:58

Ik zie dat anders Nikass, ik zie bijv. dat het laatste kabinet wat rechts is, het grootste armoede ondersteuning heeft gedaan dan ooit gedaan is.

Ook voel ik mij een wereldburger en geen Nederlander. En eerlijk, tov de rest van de wereld hebben we het hier verdomd goed.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:00

Ah helder!

In dat licht is dit bericht ook boeiend vond ik:

https://nos.nl/artikel/2496760-politiek ... democratie

Citaat:
Politieke partijen doen ook deze verkiezingscampagne uitgebreid aan microtargeting op sociale media. Dat is het gericht advertenties sturen naar potentiele kiezers op basis van persoonlijke informatie, zoals hun zoekgeschiedenis.

Citaat:
Ben je geïnteresseerd in het blad Happinez, de VPRO of veganisme dan wil GL-PvdA je graag benaderen.

Geef maar toe dat je de Happinez leest Nikass :')

Grappie natuurlijk :D

En jawel: hautain...

Citaat:
D66 kiest dan weer voor woorden, zoals veganisme, masterdiploma en kwaliteit van leven.

Masterdiploma :D

Citaat:
BBB richt een deel van de advertenties op mensen die Fries spreken

Vandaar dat ik nooit wat van de BBB zie :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:02

Ze hebben armoede steun moeten doen omdat het voor best veel nederlanders onbetaalbaar is geworden om minimaal te kunnen (over)leven, ik zie het meer als oeps ons beleid is wel een beetje heel eegverkeerd uitgepakt voor de financieel minder bedeelden. Laten we wat pleisters uitdelen dan gaan er hopelijk niet teveel protesten komen en kunnen we wat sussen hier en daar.

Zo kijk ik er tegen aan. Die armoede steun had er niet hoeven zijn, Nederland heeft zo ongeveer de hoogste belastingdruk van europa. De lagere inkomens nog hoger dan de rijkeren. Onze zorg is nagenoeg de duurste van europa, brandstof het duurste zo ongeveer, zo veel mensen hebben geen woning. Ook dat is ongeveer het beroertse van europa. We hebben zo ongeveer de laagste spaarrente van europa Zo kan ik wel doorgaan.

Kleinere bedrijven redden het niet meer, zoveel opgeslokt door de grote internationals, veel van onze diensten verkocht aan buitenlandse inversteerders enz enz
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-11-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:04

Benzz schreef:
Ik zie dat anders Nikass, ik zie bijv. dat het laatste kabinet wat rechts is, het grootste armoede ondersteuning heeft gedaan dan ooit gedaan is.

Ook voel ik mij een wereldburger en geen Nederlander. En eerlijk, tov de rest van de wereld hebben we het hier verdomd goed.

;)... ik zei nog dat de Christen Unie geen slechte partij is!
(Mw Schouten als minister van Armoedebestrijding.)

Maar tja, die partij wordt vooral als rechts gezien ivm medisch-ethische zaken en een oerdegelijke calvinistische achtergrond.
(Dat hun standpunt mbt abortus 'rechts' zou zijn, of misschien beter conservatief - dat kan ik billijken.
Wat er rechts moet zijn aan oerdegelijk calvinisme, geen idee.)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:07

karuna schreef:
Ze hebben armoede steun moeten doen omdat het voor best veel nederlanders onbetaalbaar is geworden om minimaal te kunnen (over)leven, ik zie het meer als oeps ons beleid is wel een beetje heel eegverkeerd uitgepakt voor de financieel minder bedeelden. Laten we wat pleisters uitdelen dan gaan er hopelijk niet teveel protesten komen en kunnen we wat sussen hier en daar.

Zo kijk ik er tegen aan. Die armoede steun had er niet hoeven zijn, Nederland heeft zo ongeveer de hoogste belastingdruk van europa. De lagere inkomens nog hoger dan de rijkeren. Onze zorg is nagenoeg de duurste van europa, brandstof het duurste zo ongeveer, zo veel mensen hebben geen woning. Ook dat is ongeveer het beroertse van europa. We hebben zo ongeveer de laagste spaarrente van europa Zo kan ik wel doorgaan.

Kleinere bedrijven redden het niet meer, zoveel opgeslokt door de grote internationals, veel van onze diensten verkocht aan buitenlandse inversteerders enz enz

Ja maar van jou heb ik nog nooit iets positiefs gelezen. De zorg is het duurste, maar ook het beste! Het leven in Nederland is gewoon enorm goed. Maar we hebben wel veel azijnpissers die altijd en overal over zeiken. In Afrika krijg je niets als je geen werk hebt. Het is maar in welk persectief je dingen ziet.

Er zijn zat kleine bedrijven die het prima redden. Als je het maar slim aanpakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:08

Er is wel degelijk wat mis Ruitje met de termen laag- en hoogopgeleide mensen.
Het klopt namelijk niet. Beter zou zijn theoretisch en praktisch opgeleide mensen.
Het klopt in mijn ogen ook niet dat de praktische opgeleide mensen zoveel minder verdienen als de theoretische opgeleide mensen.

Berdien

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:12

De VVD wil dan ook af van die termen, en wil ook inzetten op praktische opleidingen. Sowieso hebben ze een, vind ik, heel helder plan voor het onderwijs.

Het loont echt wel de moeite om een programma door te nemen en niet alleen hoog over te roeptoeteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:12

De zorg de beste, dat geloof ik niet meer :n zo veel wachttijden (zowel de geestelijke gezondheidszorg als de fysieke) waardoor mensen eer klachten krijgen,

Ik kan dan in jou ogen negatief zijn. Maar feit is voor veel Nederlanders is het helemaal niet zo lekker geregeld hier :n en kun je niks doen om je situatie te verbeteren. Instanties met een heel taaie structuur waardoor je soms door muren moet beuken om te kunnen krijgen waar je recht op hebt. Of je geeft het op voor die tijd. Zolang je niet aan de verkeerde kant van de lijn komt merk je niks van hoe ellendig alle regels, overheden, instanties kunnen uitpakken. Pas als je midden in de sjit zit merk je hoe het ook kan zijn, -O-

Als ik nu alleen al kijk naar de pensioenleeftijd. Waar voorheen de zware beroepen met vervroegd pensioen konden met 57/58 de eerste lichting "mag" nu door tot 65 en over een tijdje door tot 68 wat fysiek onmogelijk is in drie ploegendienst, of andere fysiek zware beroepen. Zonder enige uitweg om eerder te stoppen want meest ook nog niet de hoogste salarissen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-11-23 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:13

pien_2010 schreef:
Er is wel degelijk wat mis Ruitje met de termen laag- en hoogopgeleide mensen.
Het klopt namelijk niet. Beter zou zijn theoretisch en praktisch opgeleide mensen.
Het klopt in mijn ogen ook niet dat de praktische opgeleide mensen zoveel minder verdienen als de theoretische opgeleide mensen.

Dat klopt, ooit gaf mijn CEO een lezing dat we meer handjes nodig hadden. Tijdens de lezing ben ik uit mijn stekker gegaan tegen hem: Hoe haal je het in je hoofd om praktisch opgeleide professionals handjes te noemen. Alsof ouders tegen hun kinderen zeggen: word jij maar lekker een handje.......

Walgelijke manier van praten over mensen die handig met hun handen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:15

karuna schreef:
De zorg de beste, dat geloof ik niet meer :n zo veel wachttijden (zowel de geestelijke gezondheidszorg als de fysieke) waardoor mensen eer klachten krijgen,

Ik kan dan in jou ogen negatief zijn. Maar feit is voor veel Nederlanders is het helemaal niet zo lekker geregeld hier :n en kun je niks doen om je situatie te verbeteren. Instanties met een heel taaie structuur waardoor je soms door muren moet beuken om te kunnen krijgen waar je recht op hebt. Of je geeft het op voor die tijd. Zolang je niet aan de verkeerde kant van de lijn komt merk je niks van hoe ellendig alle regels, overheden, instanties kunnen uitpakken. Pas als je midden in de sjit zit merk je hoe het ook kan zijn, -O-

Geloven doe je in de kerk.

Negatief dingen bekijken is een keuze. Als je arbeidsongeschikt wordt, mag je ook blij zijn met alles wat er in dit land geregeld is, ipv negatief klagen hoe beroerd je het hebt. Er zijn meer landen waar je helemaal niets krijgt. Helaas voor jou heb ik ook in die sjit gezeten, maar ik was wel altijd blij dat ik in dit land woon, waar je gewoon kunt bestaan ( ja zonder diverse vakanties per jaar).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:26

Dat er teveel regels zijn ben ik met je eens karuna, er zijn teveel paarse krokodillen.
Maar als je ziek wordt of in de ww komt kun je terug vallen op bepaalde systemen en organisaties.
En in veel andere landen kan dit niet

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:34

Janneke2 schreef:
;)... ik zei nog dat de Christen Unie geen slechte partij is!
(Mw Schouten als minister van Armoedebestrijding.)

Maar tja, die partij wordt vooral als rechts gezien ivm medisch-ethische zaken en een oerdegelijke calvinistische achtergrond.
(Dat hun standpunt mbt abortus 'rechts' zou zijn, of misschien beter conservatief - dat kan ik billijken.
Wat er rechts moet zijn aan oerdegelijk calvinisme, geen idee.)
Wel conservatief, maar links. Volgens Kieskompas tenminste. Ook 50Plus en NSC worden als links conservatief gezien. Rechts progressief is geen enkele partij. Gat in de markt :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:39

Zucht, ik heb geen extra huis. Ik geloof dat ik dat al heel wat keren gemeld heb. -:(- Ik heb er een, een spotgoedkope omdat ik anders financieel failliet was verklaard vrij snel bij gebrek aan vangnet als je alles op orde hebt maar alsnog financieel verzuipt buiten je schuld om.

Ja er is soort van iets als je werktechnisch uitvalt maar dat is meest domweg te weinig om het financieel te redden tenzij je vanaf dag een van uitval je hand ophoudt en niet meer wilt proberen te werken. Als je geluk hebt vult een gemeente het aan. Maar dat is weer afhankelijk van waar je woont. De ene gemeente is daar royaler in terwijl een andere gemeente je laat spartelen. En "even" een goedkopere woonplek vinden is er niet bij want die zijn er niet dankzij allerlei redenen.

Maar ook ik trek me terug hier uit dit topic, ik word er alleen maar moedeloos van -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:42

Citaat:
Het loont echt wel de moeite om een programma door te nemen en niet alleen hoog over te roeptoeteren.

Berdien wie roeptoetert er hoog over, in dit topic,? In mijn beleving hebben we een normale discussie met in ieder geval van mijn kant respectvol, en wordt er weinig geroeptoetert over en weer. Zie jij dat dan anders?