Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mylittlejoy schreef:Als het goed is niet. Alleen citizens mogen stemmen en het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent. Het stemmen gaat ook in twee stappen, je moet eerst registreren en vervolgens kan je stemmen. Dat registreren kan denk ik niet met alleen een rijbewijs, maar ik ben niet 100% thuis in het systeem.
Mjelleke schreef:mylittlejoy schreef:Als het goed is niet. Alleen citizens mogen stemmen en het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent. Het stemmen gaat ook in twee stappen, je moet eerst registreren en vervolgens kan je stemmen. Dat registreren kan denk ik niet met alleen een rijbewijs, maar ik ben niet 100% thuis in het systeem.
Je aanname "het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent" klopt niet.
Bijna de helft van de citizens heeft geen paspoort ( https://eu.usatoday.com/story/travel/ne ... 794556007/ ), die gebruiken voor allerlei officiële zaken vaak hun rijbewijs als ID. Er zijn nog wel andere documenten die kunnen, zoals een birthday certificate, maar die komen met eigen problemen (geboortenaam vs getrouwde naam).
De groep legale citizens die wil stemmen met een rijbewijs als ID is veel groter dan de paar niet-citizens die wel een rijbewijs hebben. Door zo'n maatregel maak je stemmen dus moeilijker voor een specifieke groep legitieme stemmers (en andere groepen -- mensen die naar het buitenland reizen -- hebben geen last van zo'n maatregel)
Citaat:The Committee on House Administration, to whom was referred
the bill (H.R. 8281) to amend the National Voter Registration
Act of 1993 to require proof of United States citizenship to
register an individual to vote in elections for Federal office,
and for other purposes, having considered the same, reports
favorably thereon with an amendment and recommends that the
bill as amended do pass.
pmarena schreef:Zou het duur / veel gedoe zijn om aan een paspoort te komen?
Anders filter je zo natuurlijk weer lekker veel marginale bevolkingsgroepen er uit....
Mjelleke schreef:mylittlejoy schreef:Als het goed is niet. Alleen citizens mogen stemmen en het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent. Het stemmen gaat ook in twee stappen, je moet eerst registreren en vervolgens kan je stemmen. Dat registreren kan denk ik niet met alleen een rijbewijs, maar ik ben niet 100% thuis in het systeem.
Je aanname "het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent" klopt niet.
pmarena schreef:Zou het duur / veel gedoe zijn om aan een paspoort te komen?
Anders filter je zo natuurlijk weer lekker veel marginale bevolkingsgroepen er uit....
Veronica2 schreef:pmarena schreef:Zou het duur / veel gedoe zijn om aan een paspoort te komen?
Dat valt heel erg mee, het is wel iets duurder dan dat wij hier betalen voor een paspoort. Je hebt hoe dan ook iets nodig bij je registratie, nu is dat vaak een uittreksel uit het bevolkingsregister, maar ik weet niet wat dat kost. Je hebt bij de nieuwe aanpassing in de wet alleen een paspoort nodig als je naam is veranderd sinds je geboorte. Deze nieuwe aanpassing in de wet haakt natuurlijk ook aan bij de lopende discussie over geboorterecht.
heidy_wilco schreef:Inhoudelijk eens. Al denk ik wel dat we dit baseren op hoe het hier gaat. Neem bijvoorbeeld ons (verplicht) sociaal stelsel zorg, iedereen betaald mee en zo is er genoeg voor iedereen.Veronica2 schreef:Dat valt heel erg mee, het is wel iets duurder dan dat wij hier betalen voor een paspoort. Je hebt hoe dan ook iets nodig bij je registratie, nu is dat vaak een uittreksel uit het bevolkingsregister, maar ik weet niet wat dat kost. Je hebt bij de nieuwe aanpassing in de wet alleen een paspoort nodig als je naam is veranderd sinds je geboorte. Deze nieuwe aanpassing in de wet haakt natuurlijk ook aan bij de lopende discussie over geboorterecht.
Natuurlijk is dit verschrikkelijk, en moet het niet gebeuren, maar wel iets waar de democraten in kunnen samenwerken. Maak bijvoorbeeld een pot aan waar arme mensen deze kosten uit kunnen betalen, bied vervoer aan voor mensen die dit niet hebben.
Citaat:Where to Apply
We have different options to submit your application:
At an acceptance facility,
By mail,
At a passport agency or center, or
Online (eligible renewal customers only)
Loretta schreef:Kun je met zo'n card dan ook gewoon stemmen. Ik weet niet hoe het in de VS is. maar hier heb je altijd een ID nodig.
Citaat:Volgens de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth zal Oekraïne de wens om lid te worden van de NAVO moeten opgeven, evenals bezet grondgebied. Hij sluit ook uit dat de VS vredestroepen zullen sturen.