Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:31

Kennelijk is het een Amerika eigenaar amerikaanse continent(en), Rusland Europa en dan China Azie apart van India dan, want die mept wel terug. Heeft Poetin wel zijn bipolaire wereld orde gekregen, al denk ik niet dat hij er veel voordelen uit haalt. Hij zal daarvoor teveel rotzooi moeten maken en wederopbouw wordt lastig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:33

Het enge vind ik ook het contrast tussen zijn eerste termijn en zijn tweede.
Waar het in 2016 nog een soort van 'grappig' was wat voor onzin hij allemaal op Twitter gooide, is het nu wel echt in een volledige nachtmerrie veranderd.
Ik heb het idee dat Trump nu ook echt een veel groter leger om zich heen heeft, wat zijn gedrag enorm versterkt.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:34

mylittlejoy schreef:
Als het goed is niet. Alleen citizens mogen stemmen en het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent. Het stemmen gaat ook in twee stappen, je moet eerst registreren en vervolgens kan je stemmen. Dat registreren kan denk ik niet met alleen een rijbewijs, maar ik ben niet 100% thuis in het systeem.

Je aanname "het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent" klopt niet.

Bijna de helft van de citizens heeft geen paspoort ( https://eu.usatoday.com/story/travel/ne ... 794556007/ ), die gebruiken voor allerlei officiële zaken vaak hun rijbewijs als ID. Er zijn nog wel andere documenten die kunnen, zoals een birthday certificate, maar die komen met eigen problemen (geboortenaam vs getrouwde naam).

De groep legale citizens die wil stemmen met een rijbewijs als ID is veel groter dan de paar niet-citizens die wel een rijbewijs hebben. Door zo'n maatregel maak je stemmen dus moeilijker voor een specifieke groep legitieme stemmers (en andere groepen -- mensen die naar het buitenland reizen -- hebben geen last van zo'n maatregel)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:49

Mjelleke schreef:
mylittlejoy schreef:
Als het goed is niet. Alleen citizens mogen stemmen en het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent. Het stemmen gaat ook in twee stappen, je moet eerst registreren en vervolgens kan je stemmen. Dat registreren kan denk ik niet met alleen een rijbewijs, maar ik ben niet 100% thuis in het systeem.

Je aanname "het lijkt me dat je dat met alleen een rijbewijs niet bent" klopt niet.

Bijna de helft van de citizens heeft geen paspoort ( https://eu.usatoday.com/story/travel/ne ... 794556007/ ), die gebruiken voor allerlei officiële zaken vaak hun rijbewijs als ID. Er zijn nog wel andere documenten die kunnen, zoals een birthday certificate, maar die komen met eigen problemen (geboortenaam vs getrouwde naam).

De groep legale citizens die wil stemmen met een rijbewijs als ID is veel groter dan de paar niet-citizens die wel een rijbewijs hebben. Door zo'n maatregel maak je stemmen dus moeilijker voor een specifieke groep legitieme stemmers (en andere groepen -- mensen die naar het buitenland reizen -- hebben geen last van zo'n maatregel)

Dit klopt inderdaad, waar het op neer komt voor mensen (ook getrouwde of gescheiden vrouwen) is dat ze in plaats van een rijbewijs een ander ID document nodig hebben om te registreren, dat zal vaker een paspoort zijn. In het amendement van november 2024 staan ook nog andere vormen van ID die mogelijk zijn, maar die zullen niet allemaal blijven. De meeste Amerikanen hebben geen paspoort, maar ze zullen dat dus vaker nodig hebben.
Het doel is om inderdaad niet-ingezetenen eruit te filteren en tegelijkertijd om de verantwoordelijk voor het uitbrengen van een geldige stem bij de ingezetenen te leggen en niet meer bij de voting officials (registratiebureaus en bemanning van stembureaus). In NL is dit allemaal veel eenvoudiger en nog iets minder waterdicht ;).

Het voorstel is al door het Huis en moet nog door de Senaat, de tekst is hier te vinden: https://www.congress.gov/congressional-report/118th-congress/house-report/552

Het begint met:
Citaat:
The Committee on House Administration, to whom was referred
the bill (H.R. 8281) to amend the National Voter Registration
Act of 1993 to require proof of United States citizenship to
register an individual to vote in elections for Federal office,
and for other purposes, having considered the same, reports
favorably thereon with an amendment and recommends that the
bill as amended do pass.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 05:13

Zou het duur / veel gedoe zijn om aan een paspoort te komen?

Anders filter je zo natuurlijk weer lekker veel marginale bevolkingsgroepen er uit....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:04

pmarena schreef:

Anders filter je zo natuurlijk weer lekker veel marginale bevolkingsgroepen er uit....

Ik denk dat het meer een kwestie is van: waarom zou iemand een document aanschaffen (en ervoor betalen) dat hij/zij maar 1x per 4 jaar nodig heeft? Een groot deel van de Amerikanen leven een mensenleven zonder ooit de VS te verlaten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:43

Mjelleke schreef:
mylittlejoy schreef:

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Mijn aanname is dat je niet een citizen bent alleen omdat je een rijbewijs hebt. Een rijbewijs is idd te gebruiken om aan te tonen wie je bent, maar daarmee heb je geen staatsburgerschap.

Ik moet de tekst nog even verder doorspitten van de act, maar ik meen dat het over meer ging dan alleen voter ID, bijv. ook mail in voting. Maar ik moet er nog doorheen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:07

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:39

Oef. Ik zie het vaker genoemd worden nu dat Elon zijn zoontje als een "human shield" lijkt te gebruiken :=

Het gerucht gaat ook dat hij de kinderen maandenlang bij hun moeder heeft weggehouden, zij ook niet wil dat hij het ventje naar al die dingen toe neemt.... raar verhaal is het maar. Hier lees je er iets over maar er zijn meer soortgelijke bronnen:

https://www.glamour.com/story/grimes-an ... -explained

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:43

Vooral vlak na de moord op die CEO sleepte hij dat kind ineens overal mee naartoe op zijn schouders inderdaad := Triest dat kinderen zo gebruikt worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:53

Oh dat is echt een walgelijk idee...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:56

8nnemiek schreef:
Vooral vlak na de moord op die CEO sleepte hij dat kind ineens overal mee naartoe op zijn schouders inderdaad := Triest dat kinderen zo gebruikt worden.

Maar hij heeft vast heel veel beveiligers, denk ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:23

pmarena schreef:

Dat valt heel erg mee, het is wel iets duurder dan dat wij hier betalen voor een paspoort. Je hebt hoe dan ook iets nodig bij je registratie, nu is dat vaak een uittreksel uit het bevolkingsregister, maar ik weet niet wat dat kost. Je hebt bij de nieuwe aanpassing in de wet alleen een paspoort nodig als je naam is veranderd sinds je geboorte. Deze nieuwe aanpassing in de wet haakt natuurlijk ook aan bij de lopende discussie over geboorterecht.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:28

Veronica2 schreef:
pmarena schreef:

Dat valt heel erg mee, het is wel iets duurder dan dat wij hier betalen voor een paspoort. Je hebt hoe dan ook iets nodig bij je registratie, nu is dat vaak een uittreksel uit het bevolkingsregister, maar ik weet niet wat dat kost. Je hebt bij de nieuwe aanpassing in de wet alleen een paspoort nodig als je naam is veranderd sinds je geboorte. Deze nieuwe aanpassing in de wet haakt natuurlijk ook aan bij de lopende discussie over geboorterecht.

Natuurlijk is dit verschrikkelijk, en moet het niet gebeuren, maar wel iets waar de democraten in kunnen samenwerken. Maak bijvoorbeeld een pot aan waar arme mensen deze kosten uit kunnen betalen, bied vervoer aan voor mensen die dit niet hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:52

heidy_wilco schreef:
Veronica2 schreef:

Natuurlijk is dit verschrikkelijk, en moet het niet gebeuren, maar wel iets waar de democraten in kunnen samenwerken. Maak bijvoorbeeld een pot aan waar arme mensen deze kosten uit kunnen betalen, bied vervoer aan voor mensen die dit niet hebben.
Inhoudelijk eens. Al denk ik wel dat we dit baseren op hoe het hier gaat. Neem bijvoorbeeld ons (verplicht) sociaal stelsel zorg, iedereen betaald mee en zo is er genoeg voor iedereen.

USA is, geloof ik, veel meer op zichzelf gericht. Waarom betalen voor een ander? Ik kan, indien nodig, amper voor mijn eigen zorg betalen.

Dan sta je dus echt heel anders in de wereld, wat dit betreft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:56

Zij kijken heel vreemd naar ons stelsel. Dat is gewoon communisme, en communisme is slecht!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:33

Je kan het verschrikkelijk noemen, maar ik weet niet of dat nodig is. Je hebt namelijk altijd identiteits documentatie nodig om je te registreren om te stemmen. Voor een paspoort hoef je niet per se naar de Amerikaanse equivalent van Burgerzaken, op de site staan diverse opties en een daarvan is per post. Voor een vernieuwing kan het ook online.:
Citaat:
Where to Apply
We have different options to submit your application:

At an acceptance facility,
By mail,
At a passport agency or center, or
Online (eligible renewal customers only)

De meeste Amerikanen verlaten nooit het land, ze hebben immers alles wat ze nodig hebben 'thuis'. Het niet hebben van een paspoort is in de meeste gevallen helemaal geen geld kwestie, het is daar gewoon heel ongebruikelijk om een paspoort te hebben. Voor de meeste inwoners van het land bestaat er geen buitenland, in elk geval geen buitenland dat ze interessant vinden. De kennis over de rest van de wereld is uiterst beperkt en dan bedoel ik nog beperkter dan je je voor kan stellen. Wij maken vaak grappen dat ze daar denken dat Denemarken de hoofdstad van Amsterdam is, maar het in interesseert ze gewoon helemaal niks.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:01

Afbeelding
Plus kosten pasfoto.

Toch nog best wat geld voor een document dat je verder niet nodig hebt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:13

Kun je met zo'n card dan ook gewoon stemmen. Ik weet niet hoe het in de VS is. maar hier heb je altijd een ID nodig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:19

Loretta schreef:
Kun je met zo'n card dan ook gewoon stemmen. Ik weet niet hoe het in de VS is. maar hier heb je altijd een ID nodig.

Je kan ook registreren met een kopie van een geboorte-akte, je hebt pas een paspoort nodig als je huidige naam niet meer overeenkomt met de naam die je bij geboorte kreeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:21

En dat geldt dus voor veel vrouwen. En Trump en Elon willen graag dat de vrouwen weer terug naar het aanrecht gaan. Dus komt hun mooi uit zo.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:37

Loretta, ik weet niet of die gevolgtrekking zo logisch is, het lijkt mij meer dat het te maken heeft met het gedoe rondom geboorterecht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:41

Maar ze zullen het vast niet heel erg vinden dat het óók getrouwde vrouwen treft := (niet geheel serieuze speculatie van mij natuurlijk)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:58

Misschien is het al genoemd, maar:
Citaat:
Volgens de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth zal Oekraïne de wens om lid te worden van de NAVO moeten opgeven, evenals bezet grondgebied. Hij sluit ook uit dat de VS vredestroepen zullen sturen.

https://nos.nl/artikel/2555552-defensie ... dmaatschap
Laatst bijgewerkt door Polar op 13-02-25 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:59

Wat een clown.