Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:42

karuna schreef:
Waarom zou ik dat doen? Het is nu niet meer nodig omdat ik een woning heb, maar in een ik ga geen enkele optie uit de weg om dakloosheid te voorkomen heb ik alle opties doorgerekend. En helaas ik ga met mijn vader samenwonen weggestreept omdat het financieel niet te doen was door die regeling

Ik zeg ook niet dat je het moet doen he...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 18:56

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:07

Is al geregeld bovenstaande onderwerp.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:07

Dat probleem Un Doorn is al opgelost en iedereen mag daar blijven wonen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:15

Ik vind dit soort dingen wel heel grijs en echt duidelijk 2 kanten hebben. Het voelt natuurlijk als bestraft worden, dat als je samen gaat wonen je dan gekort wordt in je inkomen. Maar ergens is het ook wel gewoon terecht natuurlijk, dat de samenleving niet meer voor de "opvangmensen" hoeft te betalen dan nodig.

Als stelletje 1 zeg maar 1000 euro (ik roep maar wat, mooi rond bedrag voor het voorbeeld) krijgt samen. Dan is het ook niet fair als nieuw stelletje 2 samen 1500 euro krijgt omdat zij allebei apart een bedrag ontvangen.

Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook niet nuttig, als je huizen vrij wilt krijgen, om mensen zeg maar te belonen voor het apart wonen. Je zou toch hopen dat als er 1 het huis verlaat en bij de ander gaat wonen, dat ze dan samen er ook financieel wat op vooruit gaan als beloning zeg maar.

Maar met het wegvallen van dubbele vaste lasten heb je toch best wat armslag...? Gaat er zoveel inkomen vanaf dan....?

Wat betreft oudere mensen van wie de kinderen uit huis zijn. Ik denk dat die regelmatig best wel elders zouden willen gaan wonen. Maar dat het logisch is dat ze dat niet doen als ze dan voor een kleiner, "minder" huis het dubbele moeten betalen. Hoe je dat precies op zou kunnen vangen weet ik niet, want als mensen nu al jaren in hun gezinswoning zitten dan hebben ze voor huidige begrippen een super lage huur.....

Je kan dan toch moeilijk zeggen dat ze voor datzelfde huurbedrag een woning kunnen huren waar de buurvrouw of buurman wèl het dubbele voor betaald....

Maarja wéér aan de andere kant...zou dat toch ook niet eens zo gek zijn. Want dan betalen ze dus even veel per maand dan als ze blijven zitten. Maar dan komt wel dat grote huis vrij, waarvoor de verhuurder dan aanmerkelijk meer kan vragen. Dus dan worden ze er toch nog beter op :) En zodra de "oude huurder" het veld ruimt, kunnen ze die seniorenwoning alsnog voor een meer courant bedrag verhuren.

Als je het zo bekijkt zou het voor de doorstroom dus wellicht een goede oplossing zijn om als de wiedeweerga leuke seniorenwoningen te bouwen. Waar de senioren naartoe kunnen zonder zichzelf in de portemonnee te pakken. Dan gaan zij er niet op achteruit qua huurbedrag. Ze gaan er op vooruit qua GWL en andere vaste lasten (want modernere, kleinere woning is daar goedkoper in als het goed is) en ze komen nog een beetje bij elkaar te zitten met wat aanspraak (of niet als je dat niet wilt := ).

En de verhuurders kunnen die ruime woningen duurder verhuren en er gezinnen onderbrengen.

Zal je alleen wel het probleem hebben zeker, dat het niet "uit" kan om die woningen te bouwen met zo'n lage verhuur (of verkoop?) prijs in het vooruitzicht.....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:28

_San87_ schreef:
juval schreef:
en dan hebben sommige mensen het wél goed geregeld, dan mag dat weer niet vanwege de regeltjes:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... -nu-kiezen

hoe krom wil je het hebben.

Wat een sneue reactie van de gemeente ook :').

Zeker heel spijtig dat de betreffende ambtenaar van de gemeente niet wat menselijker heeft gereageerd. En tevens heel triest dat een buurtbewoners het blijkbaar nodig heeft gevonden een handhavingsverzoek in te dienen. Sommige mensen gunnen een ander gewoon het licht in de ogen niet. Als een gemeente komt voor een handhavingsverzoek, heeft de klacht over het algemeen ook echt betrekking op hetgeen waar het handhavingsverzoek voor is ingediend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:08

purny schreef:
IMANDRA schreef:
Maar ja andere kant van de medaille: ga je iemand uit het huis knikkeren waar die al jaren in woont, puur omdat diegene geen kinderen meer heeft?

In bepaalde steden is er zelfs al een subsidie om mensen te stimuleren een eensgezinswoning te verruilen voor een kleinere woning.

Maar dat is anders: dan kiezen ze er zelf voor.

@pmarena: maar zit het probleem niet meer op de hoogte van de uitkering en dat die dus niet goed meer uitkomt, dan per se op het korten ervan bij samenwonen? Als je iets wordt gekort maar het is financieel wel nog steeds te doen, dan lijkt het me niet zo'n issue?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:51

Ik vind ook niet samenwonen om beiden uitkering te blijven trekken niet echt sjiek. Als je een hoger verzamelinkomen hebt en samen 1 huis, is het logisch dat je minder geld krijgt, toch?

@journee wat je zegt. Maar dit is denk ik wel een uitzonderingssituatie waarin de persoon die er woont de pech heeft een rigide ambtenaar te treffen. Ook die ambtenaren zijn net mensen, met ieder hun eigen manier van aanpakken en oordelen. En daar kan geen procedure tegenop.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:01

nps schreef:
Ik vind ook niet samenwonen om beiden uitkering te blijven trekken niet echt sjiek. Als je een hoger verzamelinkomen hebt en samen 1 huis, is het logisch dat je minder geld krijgt, toch?

@journee wat je zegt. Maar dit is denk ik wel een uitzonderingssituatie waarin de persoon die er woont de pech heeft een rigide ambtenaar te treffen. Ook die ambtenaren zijn net mensen, met ieder hun eigen manier van aanpakken en oordelen. En daar kan geen procedure tegenop.

Ja, maar je moet niet onder het bestaansminimum komen. En dat gebeurt wel.

Sommige kosten worden minder, andere kosten worden meer. De meeste AOW-uitkeringen zijn geen vetpot.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:29

Alleen AOW is sowieso geen vetpot, al kom je dan wel soms in aanmerking voor bepaalde toeslagen of vergoedingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:31

Alleen aow dan zit er al huurtoeslag en zorgtoeslag in het vat.
Het UWV wordt trouwens het zoveelste schandaal in Nederland , gruwelijk wat daar allemaal mis is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:25

IMANDRA schreef:
purny schreef:

In bepaalde steden is er zelfs al een subsidie om mensen te stimuleren een eensgezinswoning te verruilen voor een kleinere woning.

Maar dat is anders: dan kiezen ze er zelf voor.

@pmarena: maar zit het probleem niet meer op de hoogte van de uitkering en dat die dus niet goed meer uitkomt, dan per se op het korten ervan bij samenwonen? Als je iets wordt gekort maar het is financieel wel nog steeds te doen, dan lijkt het me niet zo'n issue?

Dat komt denk ik op hetzelfde neer, toch...? Bij samen gaan wonen, komt de uitkering te hoog uit, en dat ze dan gaan korten is wel logisch gezien de (gezamenlijke) lasten lager zijn geworden.

Ik weet verder ook niet hoeveel lager het dan wordt. Hoe makkelijk je je eigen oude bedrag weer terug kan krijgen als de relatie stukloopt en je uit elkaar gaat. Of er gekeken wordt naar individuele gevallen zeg maar, qua kosten die mensen hebben.

Simpel gedacht zou je zeggen: als persoon A bij persoon B intrekt, trek bij de uitkering dan het bedrag af wat persoon A als huur betaalde voor de achtergelaten woning. Want dat hoeft immers niet meer betaald te worden. De overige kosten die gezamenlijk minder worden, dat is dan hun profijt voor het vrijmaken van de woning.

Maarja dan krijg je allemaal andere bedragen voor andere personen en dat is / lijkt ook weer niet fair.
Zo makkelijk is het allemaal nog niet.

Dat basis-inkomen-idee zou als het haalbaar is, echt een super oplossing zijn voor heel veel van dit soort zaken. Geen geneuzel, geen gedoe, heel veel bureaucratie kan je schrappen.

Wat betreft dat artikel van die man met moeder in huis en schoonouders in een mantelzorgwoning: ja iedereen zou juist dolblij moeten zijn dat deze mensen die helemaal zelf voor hun ouders bekostigen en regelen :j Dat hoort voorop te staan, dat dit moet kunnen.

Maar ik snap ook wel waar het fout gaat volgens de regels, dat hij waarschijnlijk geen dubbele bewoning mag in zijn eigen huis...? Ik vind dat ze daar best wat soepeler in mogen worden. Desnoods alleen als het familie betreft.

Natuurlijk moet er dan rekening gehouden worden met wel zeg maar gezonde situaties, dat je niet 4 families in een rijtjeshuisje stopt := Maar als een deel van het huis een eigen slaapkamer en badkamer heeft en ook nog eens een eigen keuken. Dan is dat toch gewoon prima geschikt voor dubbele bewoning....

Als je als gezin zo'n woning koopt of maakt, is het toch ideaal dat eerst opa / oma in de aanbouw gaan, en later eventueel een kind? Kan echt enorm schelen voor de woningnood :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:35

BigOne schreef:
Tja, het is te hopen dat in landen waar de radicale /extreme politieke partijen het nog niet voor het zeggen hebben dat ze opletten want het kan, bvb in Duitsland, volgend jaar maar zo gebeuren dat we weer een nazistische buurman hebben.

Hoe moet je daar voor opletten dan. De opkomst van het rechts extremisme is al heel wat jaren aan de gang. En niemand heeft daar een antwoord op gehad. En nog steeds niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:38

Klopt Loretta maar de tijd om te denken dat het wel meevalt en ze met de achtergrond van bvb wo2 mensen hier niet op zouden stemmen is voorbij. Naïviteit van veel regeringen en negeren van onvrede onder de bevolking + een aantal hard schreeuwende populisten ( vaak financieel gesteund door bepaalde figuren) en dan gaat het de verkeerde kant op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:44

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:56

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:06

_San87_ schreef:
juval schreef:
https://fd.nl/samenleving/1530000/steed ... -nederland

achter een betaalwall, maar blijkbaar zijn er ongeveer 1 op de 5 huishoudens eenpersoons

https://archive.ph/gGOBi

Hier kan je m lezen.

De grootste groep is vrouwen van 70 en ouder. Vind het een weinig verrassend artikel.

Logisch ja. Vrouwen worden meestal ouder dan mannen en blijven dan tenslotte alleen over. Men zegt trouwens dat, doordat vrouwen meer zijn gaan roken, zij ook eerder zullen gaan sterven- voorheen rookten voornamelijk mannen en lieten dan hun niet-rokende vrouwen als weduwe achter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:23

Tja die vrouwen hebben waarschijnlijk veelal hun hypotheek afbetaald. Of een heel laag huurbedrag omdat ze er al 30+ jaar wonen :=

Zouden wellicht best wat kleiner willen wonen maar als de keuze dan is om op een beetje een troosteloos plekje terecht te komen voor een stevig maandbedrag..... of voor een schijntje in hun eigen vertrouwde huis met leuke tuin.... tja ik snap het wel.

Ik denk echt dat die alleen weggaan als ze ergens voor een leuk bedrag op een leuke plek kunnen komen. Met weinig onderhoud maar wel een plekje om vrolijk van te worden :)

Zo'n bejaardenhuis als ze een jaar of 30 geleden bouwden om de ouderwetse bejaardenhuizen te vervangen, dat zou volgens mij ook echt een super oplossing zijn :j

Mijn ene oma (uit 1912) woonde in zo'n ouderwets bejaardenhuis dat iedereen 1 kamertje had weet je wel. Met bed in de woonkamer, een soort open keukentje in dezelfde ruimte en 1 groot raam. Dat ging plat voor nieuwe gebouwen die echt super mooi waren! Meer een luxe flat idee, met aparte slaapkamer, keukentje en balkon. Maar dan met tevens ook gezamenlijke ruimtes en verzorging , en ook activiteiten en dingen waar ook ouwetjes van omliggende nog zelfzorg woningen uit de buurt, aangetrokken werden die dan gezellig mee kwamen eten. Bakkie doen. Potje kaarten. Mee doen met dingen.

Ik snap niet waarom ze daarmee gestopt zijn want dat was top voor die ouweluitjes!
Daar wilden jongere mensen ook al graag gebruik van maken, net boven de 65.

Dan heb je ook wat minder dat getrut van thuiszorg die constant onderweg zijn van huis naar huis door een hele stad heen....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:56

Reden waarom bejaardenhuizen zijn afgeschaft bleek vooral omdat deze blijkbaar uit het budget voor collectieve zorg werd betaald.
Hierdoor is er niets meer dat tussen thuiswonen en verpleeghuighuis in zit.
Gevolg:tekort aan arbeidskrachten in de thuiszorg. Lange wachtlijsten door tekort aan plaatsen in verpleeghuizen. Ziekenhuisbedden die onnodig lang bezet blijven, waardoor hier onnodig hoge kosten worden gemaakt. Doorstroom in woningen stagneert omdat ouderen geen andere opties hebben, wat dus ook bijdraagt aan de woningnood.

https://www.kl.nl/opinie/geen-terugkeer-van-bejaardenhuizen-maar-vooruit-met-ouderenwelzijn/#:~:text=De%20bejaardenhuizen%20zijn%20gesloten%20omdat,zelfstandig%20kunnen%20wonen%20en%20leven.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f92cada3-2228-4d73-9955-8a745fc2d942/moet-het-ouderwetse-bejaardenhuis-terug-nee-dat-willen-mensen-niet-meer

Thuiswonen is doorgeslagen:

https://nos.nl/l/2502199

Ik zou denken: weer terug naar de bejaardenhuizen en deze ook grotendeels particulier houden voor ouderen die de kosten zelf kunnen betalen. (voor eigenwoningbezitters moet dat met de huidige woning prijzen geen probleem zijn)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:33

Bejaardentehuizen werden gesloten omdat er grotendeels gezonde ouderen woonden en die moesten maar thuis blijven wonen volgens Rutte 2.
Er zijn er gigantisch veel gesloten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:37

journee schreef:
Reden waarom bejaardenhuizen zijn afgeschaft bleek vooral omdat deze blijkbaar uit het budget voor collectieve zorg werd betaald.
Gevolg:tekort aan arbeidskrachten in de thuiszorg. Lange wachtlijsten door tekort aan plaatsen in verpleeghuizen. Ziekenhuisbedden die onnodig lang bezet blijven, waardoor hier onnodig hoge kosten worden gemaakt. Doorstroom in woningen stagneert omdat ouderen geen andere opties hebben, wat dus ook bijdraagt aan de woningnood.

https://www.kl.nl/opinie/geen-terugkeer-van-bejaardenhuizen-maar-vooruit-met-ouderenwelzijn/#:~:text=De%20bejaardenhuizen%20zijn%20gesloten%20omdat,zelfstandig%20kunnen%20wonen%20en%20leven.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f92cada3-2228-4d73-9955-8a745fc2d942/moet-het-ouderwetse-bejaardenhuis-terug-nee-dat-willen-mensen-niet-meer

Ik zou denken: weer terug naar de bejaardenhuizen en deze ook grotendeels particulier houden voor ouderen die de kosten zelf kunnen betalen. (voor eigenwoningbezitters moet dat met de huidige woning prijzen geen probleem zijn)

Rijke ouderen kunnen zelf thuis allerlei soorten hulp inhuren. Als die in een mooi eigen huis wonen zullen ze niet snel geneigd zijn om te verkassen. Dit is niet de doelgroep waar jij het over hebt vermoed ik. Trouwens, als je naar een bejaardentehuis gaat en eigen vermogen hebt, dan is daar gauw niet veel van over omdat je daar dan alles zelf moet betalen. Dan is het veel aantrekkelijker om in je eigen gekochte woning te blijven en hulp in te huren. Wat ook nog voor sommige ouderen een punt is, dat ze hun eigen tuin niet willen opgeven. Dat heb je nl. niet meer als je naar een tehuis gaat. Dit bezwaar geldt niet voor iedereen natuurlijk, er zijn ook mensen die een tuin alleen maar lastig vinden wegens het onderhoud :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:04

vermogende ouderen kunnen misschien hulp inhuren, maar minder vermogenden zijn afhankelijk van mantelzorg van familie/kinderen. Dat legt ook een heel grote (sociale) druk op deze mensen, zowel de zorgvragers als de zorgverleners/kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:04

Er zijn geen bejaardentehuizen meer, je blijft tegenwoordig thuis tot je bijna dood bent en dan kun je de laatste periode naar een veredeld hospice genaamd verpleeghuis.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:11

anjali schreef:
journee schreef:

Rijke ouderen kunnen zelf thuis allerlei soorten hulp inhuren. Als die in een mooi eigen huis wonen zullen ze niet snel geneigd zijn om te verkassen. Dit is niet de doelgroep waar jij het over hebt vermoed ik. Trouwens, als je naar een bejaardentehuis gaat en eigen vermogen hebt, dan is daar gauw niet veel van over omdat je daar dan alles zelf moet betalen. Dan is het veel aantrekkelijker om in je eigen gekochte woning te blijven en hulp in te huren. Wat ook nog voor sommige ouderen een punt is, dat ze hun eigen tuin niet willen opgeven. Dat heb je nl. niet meer als je naar een tehuis gaat. Dit bezwaar geldt niet voor iedereen natuurlijk, er zijn ook mensen die een tuin alleen maar lastig vinden wegens het onderhoud :+

Bij veel mensen zit hun geld in hun woning en staat dit niet op hun rekening. Ik denk dat er weinig hulp komt als je ze moet betalen met dakpannen... ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:40

@Journee: Ik bedoelde echt vermogende mensen die behalve een eigen woning ook nog geld hebben. Als je alleen een eigen woning hebt en je verkoopt die omdat je naar een verzorgingshuis gaat, dan moet je daar in feite je eigen woning "opeten", al het geld wat je ervoor gekregen hebt gaat snel op aan de kosten van het tehuis omdat je dus vermogen hebt door de verkoop. Clienten\bewoners daar hebben mij altijd geadviseerd zo lang mogelijk "thuis" te blijven wonen. Zo lang mogelijk, als je echt ernstig ziek wordt dan is er niets meer te kiezen.