Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:23

Zo verschrikkelijk mee eens met irmaz haar energie analyse.

Wij hebben een gîte gehad. Mensen lieten de buitenlichten 24!! uur branden. De buren spraken er schande van. En vrijwel alle!! families deden dit.
Ooit kwam ik linnengoed brengen stond de kraan in de keuken wagenwijd open. Iedereen zat buiten. Dus ik zei ik hoor water lopen, niemand reageerde, dus alweer zei ik dat. Omdat niemand reageerde ben ik naar binnen gegaan en zag toen dat de kraan wagenwijd open stond en heb hem gesloten.
Het interesseerde niemand. Toen heb ik geleerd hoe nonchalant mensen zijn en hoe groen wij zijn.
Ongelooflijk hoeveel energie er verspild werd.
Voor ons ook schokkend. Ik kan een was lijst geven van besparingen die geen enkele moeite kosten.

elnienjo

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:28

Buitenverlichting altijd aan ivm veiligheid, wordt in Nederland toch echt geadviseerd. Als je er een sensor op zet die op licht reageert blijft het licht niet onnodig aan als het weer licht wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:30

elnienjo schreef:
Buitenverlichting altijd aan ivm veiligheid, wordt in Nederland toch echt geadviseerd. Als je er een sensor op zet die op licht reageert blijft het licht niet onnodig aan als het weer licht wordt.

Nog nooit gehoord dat iemand dat adviseert. Een ledlamp met bewegingsmelder is een stuk beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:40

We zitten hier op het platteland. Is Nederland niet hé.
Maar Engelsen vrienden hadden bij afwezigheid ook 24 uur licht aan. Bizar.
Of anders gezegd, als mensen groener gaan denken massaal, dan bespaart dat enorm!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:41

bigone schreef:
elnienjo schreef:

Nog nooit gehoord dat iemand dat adviseert. Een ledlamp met bewegingsmelder is een stuk beter.

Een goed verlichte tuin schrikt juist af.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:47

Hier geen licht buiten en geen gas binnen. Levert een hoop geld op :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:50

Voor buiten heb ik een led lampje met sensor op zonneenergie. Die detecteert licht waardoor hij in het donker automatisch aan gaat en een constante, zwakkere lamp aan zet. Die stand oogt rustig voor mens en dier, je ziet alles en het is niet te fel. Met daarnaast ook een bewegingssensor waarbij de lamp op full power aan gaat zodra er beweging is.
Kostte geloof ik nog geen 5 euro, en het goedkope prulletje doet het al 3 jaar prima

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:51

elnienjo schreef:

Alleen als er zicht op is. Ouders in woonwijk hebben juist geen lamp bij de achterdeur ivm beschutte tuin. Inbreker heeft dan mooi privacy + verlichting bij het openpeuteren van de deur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:37

bigone schreef:
Vijf procent in het eerste half jaar bewezen:
https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/n ... m3-aardgas

En met alle maatregelen en bewuste bedrijven en consumenten zal die 10 % wel gehaald worden aangezien er vol op hernieuwbare energie wordt ingezet.

De IEA heeft het echter over 20% en dat is tov het huidige niveau (dus na die 5% besparing).
Dat verklaard misschien ook de moeite die bedrijven en overheden er nu in lijken te steken wat lijkt aan te geven dat er wat meer nodig is dan slechts wat bewuster worden.

Bovendien blijft dan de vraag wat de gevolgen zullen zijn. Import uit Rusland zal dan ondervangen worden maar wat doet het met de gasprijs, het GDP, en risico's op onderbrekingen? Zie daarvoor de working papers van het IEA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:42

elnienjo schreef:

Maar die lamp zet je dan toch niet overdag aan als het al licht is. Dat is gewoon energieverspilling. Net als winkels met airco/verwarming aan en de deuren open. Hier gelukkig velen met bordjes "wij zijn gewoon open, maar de verwarming staat aan". Kantoren met 1 man op de afdeling en alle lampen op de afdeling aan. Ik doe altijd het licht uit als ik de afdeling op kom wandelen. Het is gewoon licht buiten mensen, wat wil je nog extra zien? Je staart de hele dag naar je lichtgevende beeldscherm. Als iedereen zijn/haar gedrag onder de loep neemt, valt er echt al heel veel te halen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:55

Enzino, als je niet wilt besparen, dan kan er ook niets. In dit geval is er simpelweg geen keuze.

Wij gaan op termijn investeren in de opslag van door ons opgewekte energie. Nu is dat nog oninteressant vanwege de kostprijs. Wel denken wij al over andere deel investeringen na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:01

Tuurlijk kan het, maar om te doen dat het geen enkele moeite kost en je slechts het lampje in de schuur uit hoeft te doen (gechargeerd) geef je het compleet verkeerde signaal dat niemand hier wat van gaat merken en het eigenlijk al zo goed als opgelost is. Wat is er dan nog voor urgentie en waarom zou de overheid meer moeten doen dan wat reclamespotjes om iedereen bewust te maken?

Bovendien is de industriesector de grootste gebruiker van energie in NL, huishoudens tellen voor minder dan 15%. Je kan je verwarming wel makkelijk lager zetten maar een olieraffinaderij kan niet zomaar met 20% minder energie hetzelfde doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:25

enzino schreef:
Tuurlijk kan het, maar om te doen dat het geen enkele moeite kost en je slechts het lampje in de schuur uit hoeft te doen (gechargeerd) geef je het compleet verkeerde signaal dat niemand hier wat van gaat merken en het eigenlijk al zo goed als opgelost is. Wat is er dan nog voor urgentie en waarom zou de overheid meer moeten doen dan wat reclamespotjes om iedereen bewust te maken?

Denk dat je mensen toch echt te laag inschat, het overgrote deel is er zich goed van bewust dat het anders moet. En ja, dat led lampje is een eerst stap en zo zijn er veel kleine druppels die samen een flinke plas maken. Overigens zullen de meesten het in eerste plaats om financiële redenen doen maar dat maakt geen verschil, zolang je maar je energieverbruik naar beneden brengt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:11

Wil je het verbruik van energie en de daarbij horende kostenpost omlaag krijgen, dan zal er op welke wijze dan ook geinvesteerd moeten worden. Al is het maar in iets meer opletten bij de dagelijkse gang van zaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:09

bigone schreef:
enzino schreef:

Denk dat je mensen toch echt te laag inschat, het overgrote deel is er zich goed van bewust dat het anders moet. En ja, dat led lampje is een eerst stap en zo zijn er veel kleine druppels die samen een flinke plas maken. Overigens zullen de meesten het in eerste plaats om financiële redenen doen maar dat maakt geen verschil, zolang je maar je energieverbruik naar beneden brengt.

Bigone dat dacht ik vroeger ook. Maar door de gîte niet meer. Ik heb altijd "groene energiebewuste mensen" aangetrokken en daar is het normaal. En groen staat niet voor een partij!!! Ik ben zo door mijn lieve conservatieve ouders opgevoed.

Bij de toeristen indertijd van de de gîte en ook bij bepaalde familie leden zie ik echt een enorm, voor mij schokkende verspilling en een alles kan manier van leven.

Dus vergis je niet. Er zijn helaas teveel mensen die denken "na mij de zondvloed". Het interesseert ze geen bal.

Bv hier een groen permacultuur hoekje (buren, en wij). Heel bewust dus proberen wij de grond zelfs terug te geven.
500 meter verderop is iemand die met het zwaarste gif zelfs de hele sloot heeft gespoten. -O- Over een lengte van paar 100 meter. Hoezo in harmonie met de omgeving? voor mij gaat groen zijn dus vele male verder als enkel energiezuinig zijn. Het is een totaalbeeld van aanwezig "zijn" op deze aarde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:16

Klopt Pien, maar hier werd energiebesparing aangehaald.
Ik vermoed dat na mij de zondvloed op gebied van energie wel af gaat nemen wanneer ze de rekening zelf moeten betalen.
Een vakantiewoning , och daar heb je toch al voor betaald ( sarcastisch) en ik zou je regels aanpassen door duidelijkheid te geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:45

We verhuren niet meer. Dat is klaar. Dus ik kom het niet meer tegen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:59

In Praag vindt op dit moment het 2 forum "Free nations of Russia" plaats.

Afbeelding

Citaat:
Het Forum pleit voor radicale wederopbouw en structurele transformatie van Rusland', een overgang van een autoritaire imperiale staat tot een vrijwillige overeenkomst van vrije, onafhankelijke en democratische landen.
Het Forum van de Vrije Volkeren van Rusland is een platform voor het verenigen van nieuwe politieke leiders, deelnemers aan regionale en nationale bewegingen, burgeractivisten, de deskundige gemeenschap en iedereen die op de hoogte is van de noodzaak van een beslissende de-imperialisering van het land.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:01

Uh... is dat een soort oproep tot burgeroorlog? Wat ik daar van moet vinden weet ik nog even niet :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:07

Dat zou toch alleen maar positief zijn als de Russen slaags met elkaar raken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:17

elnienjo schreef:

Niet voor hen, wel voor ons en Oekraine. Onrust binnen de grenzen op zo'n schaal vraagt zoveel middelen & mensen dat er geen mensen en middelen zijn om buiten de grenzen te klieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 12:18

elnienjo schreef:

Als je iedere rus als een crimineel ziet wellicht.
De gewone burger is het slachtoffer en die worden dan ook weer vluchtelingen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:19

enzino schreef:
Een redelijk belangrijke update:
Citaat:
Ukraine and Russia have agreed a deal that would allow the resumption of vital grain exports from Ukrainian Black Sea ports, a major diplomatic breakthrough aimed at easing a global food crisis sparked by the war, United Nations Secretary-General Antonio Guterres said Friday.

(...)

The deal will also allow the unimpeded access of Russian fertilizers to global markets. Russia is a major producer of fertilizers, which are vital to maximizing food production, and the cost of the product has spiralled since the invasion.

https://edition.cnn.com/2022/07/22/euro ... index.html

De inkt is nog niet droog of Rusland heeft een aanval met kruisraketten uitgevoerd op de haven van Odessa. Je kunt net zo goed met de duivel onderhandelen of de temperatuur in de hel een graadje lager kan..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:20

Blij zijn met nóg meer oorlog.... %)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:21

tamary schreef:
elnienjo schreef:

Niet voor hen, wel voor ons en Oekraine. Onrust binnen de grenzen op zo'n schaal vraagt zoveel middelen & mensen dat er geen mensen en middelen zijn om buiten de grenzen te klieren.

Dat bedoel ik! Laat ze elkaar afmaken en het land naar de ondergang brengen.